Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

SW v autě?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út březen 28 2023, 23:58    Předmět: Citovat

Přál bych ti dělat na lisovně-svařovně ve výrobě deskovejch a trubkovejch radiátorů ústředního topení ... Excentrový lisy na začátku, usazený do pravoúhlejch jam v betonu, v těch jamách hydraulický tlumiče plus kombinovaný statický vrstvy gumy a korku. Samotný lisy uzavřený v 10cm silnejch sendvičích plech - zvuková izolace-plech, stejně zůstávaly asi 1cm vysoký mezírky pro vstup a výstup plechu - a to stačilo, aby se 10-15m kolem za provozu nikdo nedomluvil. Následujou svárolisy a bodovky - hezky v taktu kolem 2/3Hz, 110dB žádnej hluk, bez špuntů v uších se tam nedá přežít půl směny - přitom hala je cca 300m dlouhá a na jejím konci je slyšet jen tichý škroustání válcovejch dopravníkovejch tratí, bouchání narážek a syčení vzduchu nebo plamene autogenu na zkušebních vanách a při opravách netěsností - tam byste možná slyšeli i normálně nahlas puštěný rádio. Je přitom zajímavý, že většina kolegů si žádný špunty nikdy nebrala a na mě, když jsem si je chodil přefasovávat k mistrovi za nový, si ukazovali. Bojím se že jen díky tomu, že jsem se bez těch špuntů moc často nevyskytoval vděčím za to, že jsem ještě nedávno byl schopnej slyšet pískot řádkovýho trafa CRT monitoru ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
workhard



Založen: Jul 07, 2006
Příspěvky: 5128
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 1:10    Předmět: Citovat

Na tu plechovkárnu bez špuntů ani nevlezeš. Je jedno kam, ten kravál je po celý hale apokalyptickej.
_________________
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TheLastUnicorn



Založen: Jan 17, 2018
Příspěvky: 420
Bydliště: Trenčín

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 15:31    Předmět: Citovat

mi-ro napsal(a):
Dělám zvukařinu už desítky let. Basy tvrdí muziku, jak praví klasik. I já si na nich zakládám. Ale hledám smysl, možná zábava, soutěžení, kompenzace malýho p....u nebo jaký význam a požitek má SW (subwoofwer) v autě, který když projede kolem v ulici, třesou se okna v domech. Nikdy jsem v takovým autě neseděl a ani po tom netoužím. Jen bych chtěl vědět, zda je to pro uživatele příjemný, snesitelný nebo už za hranou.

Já jsem si tento příspěvek přečetl několikrát a popravdě pořád nerozumím otázce. Jakože k čemu je v autě subwoofer? Nebo k čemu je výkonnej subwoofer? Nebo k čemu je velkej a extra výkonnej subwoofer? Nebo k čemu je hifi v autě? Nebo co se vlastně tazatel snaží říct?
Protože stejně se můžu zeptat, k čemu jsou v běžným obýváku bedny objemu 100L s 12-15" basem nebo k čemu je auto o výkonu 500 koní, nebo k čemu jsou laděný výfuky atd.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 15:47    Předmět: Citovat

Laděnej výfuk jde do otevřenýho prostoru, akustický objem uzavřeného auta (což je asi něco mimo jednotky SI) prostě znemožní dostat se pod určitou frekvenční hranici, takže je to nesmysl to provozovat. V otevřeným sporťáku je to něco jinýho, ale to je jen pro chudé lidi, co musí jezdit s autem bez střechy.

A ty 100l sloupy v obýváku, tam máš naprostou pravdu. Stačí je odnést na terasu a doslova "ožijou". V obýváku je to jen přehlídka rezonance sklinek v almaře.

Už píšu jak Behemot...

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7937
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 16:04    Předmět: Citovat

To TheLastUnicorn, pravda, někdy je ruka na klávesnici rychlejší jak hlava. Pak to může takhle dopadnout. Zkusím znovu a jinak. Jaký je smysl tak silného SW v autě, který na 50m vibruje s okny v domech? Nebo je tak silný akustický tlak ve voze vnímám příjemně?
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 16:14    Předmět: Citovat

V tom uzavřeným prostoru v autě se díky interferenci odrazů ty tlaky natolik vyruší, že ten kravál prostě nevnímáš. Je to jako na těch soutěžích v tuzingovým car-sound-systému - lidem co sedí uvnitř to mlátí vlasama po xichtě, ale neohluší je to, zatímco ti stojící mimo auto musejí mít hluchadla letištního typu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4246
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 16:20    Předmět: Citovat

Pokud chce někdo poslouchat v autě trochu kvalitněji muziku tak se bez SW neobejde. Paradodox je že i když v kabině auta je zvuk vyrovnaný a v podstatě i ne přehnaně hlučný, venku ať už kvůli rezonanci karoserie tak i délce vlny je bengál jako když jede cirkus. SW reproduktory mají těžkou membránu i závěsy , kvůli mechanické odolnosti a tak potřebují poněkud více energie.
Před mnoha léty jsem opravoval pro nadšence kteří soutěžili , kdo dokáže vyšší akustický tlak v autě a tam se provozovaly 8kW zesilovače do 0,2Ω zátěže. Musela tam být výkonná baterie a muselo to tuším vydržet 40 sekund.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 16:22    Předmět: Citovat

Ano, od určité úrovně akustického tlaku lze vnímat zvuk i tělem, když už to na ORL vzdali.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 17:26    Předmět: Citovat

Anebo jako Smetana a Beethoven = zakousnout se do dřevěný desky piána a poslouchat "přes čelist" ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 18:21    Předmět: Citovat

No já nevím. Když někdo tvrdí, že nejde vnímat hloubky v autě, přijde mi to podobné, jako by nemohl vnímat hloubky uzavřený v reprobedně. Nějak mi není jasné proč. Ty tlaky tam jsou přece slušné, takže musí s bubínkem v uchu pěkně cvičit. Některá sluchátka taky umí hrát pěkně odspodu a jak je to, včetně ucha, malá komůrka!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 19:01    Předmět: Citovat

Určitě by to hrálo krásně, kdyby auto bylo bezodrazová místnost.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1617
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 19:27    Předmět: Citovat

Kremik napsal(a):
No já nevím. Když někdo tvrdí, že nejde vnímat hloubky v autě, přijde mi to podobné, jako by nemohl vnímat hloubky uzavřený v reprobedně. Nějak mi není jasné proč. Ty tlaky tam jsou přece slušné, takže musí s bubínkem v uchu pěkně cvičit. Některá sluchátka taky umí hrát pěkně odspodu a jak je to, včetně ucha, malá komůrka!


Je to úplně stejné jako nelze korektně reprodukovat v uzavřeném bytovém prostoru frekvence nižší než dovolí rozměry toho prostoru.
Proč? Zvuk se šíří jako vlna. Tak se podivej na vlnu na vodě. Na otevřeném moři není problém potkat vlny s vlnovou délkou třeba 20m. Ale nevytvoříš takovou vlnu v bazénu u domu, i kdyby jsi s ním ramploval sebevíc.
V malém prostoru nevybudíš vlnu delší než je jeho délka. Jenom v něm měníš tlak.

Subwoofer v autě může mít smysl i mimo oblast dělání primitivního rambajzu. Prostě proto, že se o jeho příspěvek můžou odlehčit hlavní repráky. Slyšel jsem perfektně, v téměř koncertní hlasitosti reprodukované Astronomy Domine od Pink Floyd v luxusním SUV s příplatkovým audiem.

Sám nic jako sub nepotřebuju. Auto mám tiché, muziku poslouchám furt, ale nikdy to nehulím nad pokojnou pohodovou úroveň. Za "dobré basy" nepovažuji jejich objem ale jejich zabarvení. A za volantem nebo třeba večer v posteli dám přednost spíš basům mírně potlačeným. Jinak je mi to protivné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 20:02    Předmět: Citovat

To je sice hezké, že se zvuk šíří jako vlna, ovšem uši nemám jako antény, půlvlnné, čtvrtvlnné, atd. Vnímám pouze tlak na bubínek a tím je mi délka vlny lhostejná. Že se v některých místech prostoru vlny vzájemně vyruší, tedy klesne tlak, je mi známé, to se ale děje u všech kmitočtů. V autě, právě kvůli jeho malému objemu, takový jev u nízkých kmitočtů nemůže nastat. Mírný fázový rozdíl přímé a odražené vlny je kvůli její velikosti nepodstatný. V pneumatickém válci asi taky nebude beztlaká zóna, přestože jeho vnitřní prostor není nijak tlumen. Zkrátka - nedává mi to logiku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1617
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 20:37    Předmět: Citovat

Jenomže vybuzená vlna vyvolá o několik řádů větší akustický tlak než pouhá (nepatrná) komprese vzduchu v uzavřeném prostoru způsobená malou výchylkou nevelké membrány repráku. JInými slovy, samotný pohyb repráku tlak na bubínek nevyvolá. To by musel být ten reprák velký přes celou stěnu místnosti a musel by mít zdvih půl metru. Takto - na principu komprese - fungují třeba sluchátka.

V pístnici máš kompresi nesrovnatelně větší. Porovnej si v jakém poměru je uzavřený objem vůči ploše a zdvihu pístu u pístnice, a proti tomu v jakém poměru je objem uzavřeného prostoru místnosti (nebo auta) vůči ploše a zdvihu membrány repráku.

Ano, pokud v pístnici nevyvoláš vlnu, pak je v ní tlak všude stejný. Pokud ale budeš pístem cyklicky kmitat s takovou frekvencí, aby uvnitř vlna vznikla, pak uvnitř najdeš místa s maximální i s nulovou rychlostí a také místa s maximálním i s NULOVÝM tlakem. Přesně to se děje třeba v uzavřené ozvučnici repráku, a přesně s tím se počítá třeba při návrhu přepážek nebo tlumení. S tím, že jako posluchači je ti fuk, co se děje uvnitř bedny. Zatímco ti vůbec není fuk, co se děje uvnitř poslechového prostoru.

Jen pro zajímavost: Pro frekvence pod 50Hz potřebuješ akustický tlak minimálně 60dB, abys je vůbec zaregistroval. SPL 60dB odpovídá akustickému tlaku 20Pa. Zkus si schválně spočíst, jak velký by reprák musel být a jaký by musel mít zdvih, aby způsobil svou výchylkou změnu tlaku o 20Pa v uzavřeném prostoru o objemu dvou kubíků (což by mohla být kabina auta)


Naposledy upravil ransom dne st březen 29 2023, 20:52, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: st březen 29 2023, 20:49    Předmět: Citovat

ransom napsal(a):
Jenomže vybuzená vlna vyvolá o několik řádů větší akustický tlak než pouhá (nepatrná) komprese vzduchu v uzavřeném prostoru způsobená malou výchylkou nevelké membrány repráku.

Dobře, nepřu se, ale máš pro to nějaké vysvětlení? Jediné co mě napadá je, že by to rezonovalo. Pak by ovšem šlo o řadu postupně amplitudově vzrůstajících kmitů (do nějakého maxima).
(S tou pístnicí jasně, ale bavímé se o nízkých frekvencích)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 2 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund