Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Stará nabíječka autobaterií
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rudolf02



Založen: Sep 05, 2012
Příspěvky: 509
Bydliště: ústeckoorlicko

PříspěvekZaslal: po březen 20 2023, 18:28    Předmět: Stará nabíječka autobaterií Citovat

Staré nabíječky aku pro automobily sestávaly z trafa a usměrňovače bez vyhlazení. Na aku se povolily špunty, pustilo se dobíjení a až elektrolyt "vařil", tak se ručně vypnula. Velký proud se omezil žárovkou do auta. A stupeň nabití se kontroloval hustoměrem, ne voltmetrem.
Jenže ouha. Nové aku jaxi špunty nemajíce se starými nabíječkami problémy majíce.
Takže jedno z řešení. Starou nabíječkou dobíjet aku. Dosáhne-li na aku napětí cca 14,5V, nabíječku automaticky odpojit. Počkat rozumnou dobu (několik minut) a nabíječku opět automaticky připojit. A tak dokolečka. Protože pro staré nabíječky proud 5A až 10A není žádný problém, střední nabíjecí proud regulovat úhlem otevření tyristoru (ten tolik se nehřeje).
Kontrolu nabití řešit ručně opakovanou kontrolou poklesu napěrí při připojení další žárovky do auta (4 až 5A).
A co je žádáno - schema s minimem součástek a maximální jednoduchostí, neb v tom je maximální spolehlivost.
Dík za drafty řešení, císařských rad je všude plno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PCmaniac99



Založen: Feb 07, 2008
Příspěvky: 784
Bydliště: Jablonec nad Nisou

PříspěvekZaslal: po březen 20 2023, 18:42    Předmět: Citovat

Předpokládám že nabíječka naprázdno dává přes 15V, dal bych tam nějakej nasavitelnej step down měnic s nastavením CC/CV a tím bych nabíjel.
Nebo je tu pak modul který nabíječku vypíná a zase zapíná podle napětí baterie

https://www.aliexpress.com/item/1005005075689883.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17687
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: po březen 20 2023, 19:33    Předmět: Citovat

Já používám na olovo tohle:https://www.laskakit.cz/step-down-menic-0-32v--9a--280w/ Jedním čudlem maximální napětí baterky, druhým čudlem nabíjecí proud. Je to na výstupu zkratuvzdorný.
Zkus změřit kolik je na výstupu nezatížený nabíječky napětí. Jo a nemá to náhodou na primáru trafa hrubou regulaci proudu přepínáním kondenzátorů?
Možná bude potřeba za stávající gréc dát ještě elyt cca 2G/35V či podobnej. Teda předpokládám, že tam je gréc a ne jen jedna dioda.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po březen 20 2023, 22:03    Předmět: Citovat

Zapojení s tyristorem podle Vaška Maliny - KOPP nebo BEN, Poznáváme elektroniku, tohle byl tuším díl 3 nebo 4. Ten tyristor je poměrně blbuvzdornej, s fázovým řízením jde regulovat doslova od desítek mA efektivního proudu.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 897

PříspěvekZaslal: po březen 20 2023, 23:05    Předmět: Citovat

No, já mám starou nabíječku, kde se napětí reguluje přepínáním odboček na trafu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 5:39    Předmět: Citovat

Než bych se pustil do bastlení maximálně spolehlivého regulátoru s minimem součástí, bych hledal odpověď na dvě principiální otázky: Zda při normálním provozu v autě ten aku není dobíjen na napětí okolo 14,5V a zda je nemožnost dolívat akumulátor principiálním omezením jeho životnosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 9:03    Předmět: Citovat

Odpovím ti jinak - zavařený baterky bez možnosti přístupu k nějakým špuntům a tím pádem v případě potřeby i dolití obsahu článků destilkou jsou jedno velký kurwítko. Větší už je jenom ychtyllygentní (ne)dobíjení řízeným vypínáním buzení altíku a dobíjení jen v případě "plachtění" nebo brždění motorem - ale zase s návalem až na nějakejch 16V. Používáním takovejch technickejch "vychytávek" se docílí jedině toho, že se sice (možná) ušetří nějaký 2-3 deci paliva na 100km neboli s ročním nájezdem ±10 000km ani ne celá nádrž, ale poměrně jistě se za nějaký 2 roky zlikviduje ta takto tejraná baterka - ale přece je nutno vyrábět und kšeftovat s novýma a novýma věcma, ne udržovat věci do nekonečna v provozu, nicht war ???? Takže dávat do takový baterky 10-15A, když do ní palubní elektronika je schopná rvát krátkodobě proudy v řádu doslova stovek ampér, to je vlastně takovej čajíček ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 9:31    Předmět: Citovat

Jinak řečeno, úbytek vody/elektrolytu v provozu i bez úmyslného nabíjení "až k varu" je vždycky nenulový a tedy spotřeba olova, plastu, energie pro výrobu nových aku i pro jejich distribuci je posichrována. Co na to ta skrčená předčasně vyspělá aspergerka?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 9:47    Předmět: Citovat

Jestli myslíš tu švédskou záškolačku s velkou hubou a IQ srovnatelným s údajem o tělesný teplotě, tak asi nic - vyvolávat veřejný nepokoje před fabrikama na výrobu baterek nebo před dolem na olovo se jí nejspíš moc nechce, žádnej presstitut se o to nezajímá - daleko zajímavější je přeci nechat se se smíchem v ksichtě nosit skopčáckýma polichcajtama kolem dávno vykoupený a vystěhovaný vesnice na kraji povrchovýho dolu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 10:23    Předmět: Citovat

K téme, asi by som zvolil prístup s analog. komparátorom (na štýl LM393) s vhodne nastavenou hysterézou + relé, ktoré tú kontrolnú žiarovičku pripojí. Ale prišiel si si po hotovú schému a nie nejaké cisárske rady, holt, tak sa ospravedlňujem, už začnem rysovať nejaký ten jednoduchý, spoľahlivý a lacný kalašnikov.

Teď vážne: ak autobateria potrebuje už regulérne dobíjať, do zberných surovín s ňou aj s tou predpotopnou nabíjačkou, nad absenciou špuntov či nemožnosti dolievať destilku by som neplakal - auto má slúžiť tebe, nie ty jemu. Pokiaľ by som si aj vlastnou hlúposťou tú bateriu jednorázovo vybil, nie je to nič, čo by nemal najbližší kaufland či tesco v regáli, a to za menej peňazí ako riešiť nejaký bastl do ťažkého, neregulovaného, bolševického krámu z éry škôd 105 a iných vrakov.

Obdobne, ak bateriu šťaví parazitný odber v aute, kvôli čomu sa rieši jej dobíjanie, zhodiť ho z útesu, pretože to nebude jediná vada.
No a ak sa s autom nejazdí dlhšie než pol roka, takže bateriu vyšťaví kľudových <3mA ECU či autoalarmu, potom zvážiť vlastníctvo vozidla. Najmä ak na to existoval dôvod že sa s tým nikam nechodilo - viď bod predošlý.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rudolf02



Založen: Sep 05, 2012
Příspěvky: 509
Bydliště: ústeckoorlicko

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 15:12    Předmět: Citovat

Nixdorfe, ale ty máš pravdu! Já nicka z Horní dolní vesničky mé milované mám mizerné auto. Jak jezdím krátké cukačky, tak se mi schválně vybíjí aku. Navíc si kupuju takové aku šmejdy, že se mi samy vybijí po pár měsících. Vidíš, a já nevěděl, že suprkvalita je jen v suprmárkitech. Já cymbál.
Čekal jsem ňáký relátko, něco málo zenerovýho, ten tyristorek s poťáčkem a semo tamo odpůrek a kundík. A vy do mě ňákým spolehlivým dlouhověkým číňánkem.
Můj tatík dycinky říkával, dnešní mládež nejsou opraváři, ale výměnkáři. Proč si hrát s výměnou vadného kundíku když jde vyměnit celý díl? Zákazník platí, že.
PS: Už vymřelí automechanořidiči ve svých spartacích a populárech měli aku ještě nezalité asfaltem v dřevěných kysinkách a samostatné články byly propojeny kovovými masivními spojkami. Závada na jednom článku (částečný zkrat nebo velký vnitřní odpor) se řešila jeho zkratováním a světe zboř se, ta auta jezdila i na 10V. A to i v zimě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 16:17    Předmět: Citovat

Si tam sprav dieru na kliku a štartuj to jak za Henryho Forda, potom nemusíš žiadne baterie riešiť. Pretože tá dnešná mládež to ti vie iba samé bezklúčové a bezbariérové štarty, všaje samé počítače a erory, to za mojich časov - komu neškubla klika a nezlomila palec, ten nevie, čo je auto. Vymieňači dielov? Presne, dneska by sa všetko len vymieňalo, miesto toho, aby sa udržovalo staré a hnilé pri živote. Za mlada som si i vlákno v žiarovke opravil. A dnes opravím letlampou aj FPGA. A ešte vám moja triodyna ukáže, čo znamená "flash" pamäť: zo Superba Spartak jedným oblúkom na počkanie Twisted Evil

Takže starecké kecy by sme mali za sebou. Schémy i cisárske rady si dostal, môžeš si ten vrak dobíjať. Ja som sa autobaterie osem rokov nedotkol, pretože som nemusel. A až bude evidentné, že nepodrží šťavu bez toho, aby som sa jej venoval, kúpim novú. Nebudem riešiť, akú elektrónku é třenáct z katódy olomóc budem musieť osadiť do výtvoru z Mechaniky Praha na to, aby mi v tom kyselina vrela, a napokon ani neškublo štartérom až to spadne na -15°C.
Každopádne, šťastnú cestu, starec. Len pozor, až nie do hrobu, zbytočne predčasne. To za mojich časov, to sa skapínalo na tuberu choleru jedna radosť. Zato tí dnešní mladí, skončia v jarku a už natrčia bačkory...

P.S.
rudolf02 napsal(a):
Navíc si kupuju takové aku šmejdy, že se mi samy vybijí po pár měsících. Vidíš, a já nevěděl, že suprkvalita je jen v suprmárkitech

Tým som myslel nabíjačku, nie kupovať bateriu v supermarkete. A ano, vybitú, zato zdravú a nezasulfátovanú olovenú bateriu, dobije i ten lacný šikmák - za menej peňazí, úsilia a venovaného času než nejaké tyristorovoreléové nezmysly, to sa ti tu snažím naznačiť. Ale budiž, ako vidím, tak sa vyznáš. Predpokladám, že ťa musia hnevať i bezúdržbové AGM, a géláky, hotové kurvítka par excellence. Do každého záložného zdroja či serverovne, litre vitriolu a destilky Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 897

PříspěvekZaslal: út březen 21 2023, 19:47    Předmět: Citovat

Ono se dříve nabíjelo prostě jinak. S tím je třeba se smířit. Standard bylo 14,4V a povolené špunty. To už dnes není možné. Nabíjí se na 13,8V. Harley třeba jen na 13,4.
Pokud se se autem jezdí jen "cukačky", pak je jasné, že se baterka dobít nestihne, kór když se dnes jezdí se světlama, a proto je ji třeba pomáhat. Zvláště v zimě. Pro tatovo auto jednoduchý bastl s LM317, ochrana žárovkou v serii a připojení do autozásuvky. Vše se povedlo nacpat do obyčejného adaptéru. Přijede z nákupu, připojí a až zase za 14 dní pojede svých 10km, není problém. A auto? Felda z roku 1995. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hape



Založen: Feb 08, 2010
Příspěvky: 457
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)

PříspěvekZaslal: st březen 22 2023, 15:19    Předmět: Citovat

Tak nabíjení na napětí 14,4V je standardem i dnes, pokud se bavíme o nabíječkách, poněvadž nabíječku Harley neznám Smile, viz tech. údaje nabíječky Victron Blue Smart 12V/5A, nebo návod k nabíječce Eprona NB10B.
Také jsem měl cukání, že si postavím nabíječku, ale po tom co jsem si koupil malou, lehkou a skladnou nabíječku Ctek a výše uvedenou Victron Blue Smart, mě to nějak přešlo. Tyhle automatické nabíječky člověk jenom připojí na baterii a v podstatě na ně může zapomenout. Takže ano, dříve se nabíjelo jinak, bylo s tím víc starostí. Ony i ty baterie byly dříve jiné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st březen 22 2023, 20:26    Předmět: Citovat

Hape napsal(a):
Tak nabíjení na napětí 14,4V je standardem i dnes, pokud se bavíme o nabíječkách, poněvadž nabíječku Harley neznám ...
Pravděpodobně je myšlený nastavení dobíjecího regulátoru u motorek Harley Davidson ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund