Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Otáčky motorů dopravních letadel.
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2716

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 18:27    Předmět: Citovat

zde je na sraně 43 Pomocná napájecí jednotka 98,5kW max 43,5 tis ot/min. Větrák to není ale mohlo by to ilustrovat max otáčky motoru.
Letecké motory neznám.

_________________
pro mládež - Hamíkův koutek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7949
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 19:34    Předmět: Citovat

Zajímají mě otáčky prvního, viditelného větráku-vrtule, té co má na kuželi středové hřídele namalovanou hypnotickou spirálu. Very Happy Jestli se uvnitř motoru točí nějaké turbo mě nezajímá páč to není vidět. A vždycky si říkám že to mají určitě dobře přišroubovaný. Letadlo dokáže doletět i s jedním funkčním motorem. A navíc prý dokáže z letové hladiny 11 000m dost daleko doplachtit.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17855
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 20:01    Předmět: Citovat

kulikus napsal(a):
πD=8,8m
334m/s×0.95/8.8m=36 ot/sek=2100 ot/min
To mi přijde málo, momo realitu.

Co se ti zdá mimo realitu? Třeba vrtule na ruským TU114 měly průměr 5,6 m a točily maximálně 980 ot/min. A nezapomeň, že se musí ještě přičíst dopředná rychlost.
Poslechni si rychle letící vrtulník třeba MI24. Takový to mlaskání je příznak že součet obvodový a dopředný rychlosti se blíží Machu. Kdyby to překročil, tak se rozsype.
Vyptám se na to Tondy, je to mechoš na pardubickým letišti.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PCmaniac99



Založen: Feb 07, 2008
Příspěvky: 786
Bydliště: Jablonec nad Nisou

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 20:18    Předmět: Citovat

v tom odkazu na wiki je to jasně napsaný, otáčky větráku jsou do 4tis ot/min
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 20:46    Předmět: Citovat

Cust napsal(a):
mám zařízení s 200 Hz (12tis/min). Klasické ložisko už to moc nedává a je to na magnetu.

Asi dost záleží na průměru. Elektromotorky pro broušení zubů točí přes 40k/min, ale mají sotva 20 mm a ještě k tomu bezjádrový rotory.
Vysavač je spotřebka a má turbínku snad jen nýtovanou z Al plechu, žádná pevnost. Těžko to s něčím seriozním srovnávat.

citace:
To by musela být strašná odstředivá síla. Pravda, lopatky jsou snad z nějaké titanové slitiny ale stejně.
Odstředivá ještě snad, ale co takový gyroefekt při dost velkých úhlových změnách osy jaké můžou nastat.
Pro odlehčení jedno památné video na téma cizí předmět v motoru, už to kdysi kolovalo:
https://www.youtube.com/watch?v=dsA92QnWXdY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31988
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 23:11    Předmět: Citovat

Mi-ro si plete forsáž = přídavný spalování se startovním režimem obyčejnýho "suchýho" tryskovýho motoru, byť vícehřídelovýho a se zřízeným případným obtokovým proudem. Přídavný spalování je v podstatě věnec trysek za posledním stupněm turbíny, do kterejch se v režimu plnýho plynu pumpuje pod tlakem dodatečný palivo. Musí to bejt právě v režimu plnej plyn, kdy má motor maximální točky a zároveň i teplotu výstupních plynů, protože jen tak se to dodatečný palivo stihne ještě před opuštěním vejfukový roury zapálit a shořet. Tím v komoře přídavnýho spalování prudce naroste teplota a s ní i tlak, což vede k prudkýmu zvýšení výtokový rychlosti = tím se zvedne i tah. Ale samozřejmě naroste i spotřeba, podle typu motoru klidně i na dvojnásobek spotřeby při "suchým" plným plynu. Kdyby se vstřik paliva spustil při nižším výkonu, mohlo by buď dojít k pumpáži motoru, protože zvýšenej tlak ve výstupní komoře by "přetlačoval" tlak na výstupu z turbín(y) a motoru by pak lítaly otáčky jak nudle v bandasce dokud by se dynamickýma silama při těch rázech neroztrhalo některý oběžný kolo a motor by se tím nezničil, nebo by se palivo jednoduše kvůli příliš nízký teplotě výstupních plynů vůbec nevznítilo a motor by se choval podobně jako motory tanků, u kterejch řidič speciálním ventilem vpustí motorovou naftu do vejfukovýho potrubí = přešel by do zadýmovací funkce.

Při startu ale všecky letadlový motory a je jedno jestli pístový, nebo turbínový (včetně turbovrtulovejch i turbohřídelovejch ve vrtulnících) dostávají tzv. "startovní režim".To je prostě to úplně nejvyšší, co ze sebe bez poškození dostanou - stačí krátkodobě, v trvání řádově desítek vteřin až jednotek minut. V tý chvíli má totiž kterýkoliv éro jako na mrchu zrovna ty nejpitomější vlastnosti pro vzlet = pohybuje se pomalu, takže má mizernej vztlak, kormidla mají malou účinnost, všecky prostředky pro zvýšení vztlaku kladou proti pohybu zvýšenej odpor a navíc je venku pod érem podvozek, kterej jede po zemi - jeho valivej odpor je až do určitý dopředný rychlosti větší, než dynamickej odpor vzduchu. Navíc každý běžný éro má v tý chvíli kromě plnýho obchodního nákladu nebo kaštanů ještě taky plný baky paliva a je tak těžší než kdykoliv jindy. Proto potřebuje co nejrychlejc nabrat rychlost, aby křídla nabraly vzduch a začaly éro zdvihat, aby se dal zatáhnout podvozek - tím éro ztratí hodně vysokej podíl nežádoucího indukovanýho odporu, další díl zmizí zavřením slotů a aspoň částečným zatažením vztlakovejch klapek - aerodynamika se o desítky % vyčistí, skokově klesne odpor a piloti můžou omezit startovní režim na tzv. "hodinovej" výkon = ne úplně nejvyšší výkon, ale přeci jen dost vysokej na to, aby se mu motor bez poškození dal vystavit maximálně po omezenou dobu v řádu 1 hodiny. Tímhle výkonem se éro "vytáhne" z nejhustších vrstev atmosféry do nadmořský vejšky řádově 10 000stop, kde se obvykle přechází na mírnější režim stoupání - a protože tam už je mnohem řidší vzduch s menším odporem, jde zatáhnout klapky úplně a ještě víc ubrat plyn na motorech - přesto se éro dál udrží v akceleraci i ve stoupání. V tomhle momentě se pohybuje rychlostí kolem 300 uzlů (knot) neboli přibližně 500km/h a dál stoupá i zrychluje, i když už pomalejším tempem. Výkon se ubírá na hodnotu tzv. "trvalýho výkonu" - což je mez, na který může motor fungovat v podstatě nepřetržitě, pokud bude mít dostatek paliva a maziv, dokud nedojde k uplynutí výrobcem stanovený doby mezi revizema. Při normálním letu se při dalším nastoupání ještě víc přiškrcuje plyn a snižuje výkon, aby se éro pohybovalo ve vejškách 9 000- 12 000m s co nejekonomičtějším provozem, při vysoký podzvukový rychlosti těsně kolem hranice 900km/h = cca 500-520 knot.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1728
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 19:15    Předmět: Citovat

Níže jsou data ohledně maximálních otáček z typové certifikace leteckých motorů Pratt & Whitney řady PW4000-100.

Zdroj: EASA TYPE-CERTIFICATE DATA SHEET Pratt & Whitney PW4000-100 Series Engines

Type: PW4000-100
Variants: PW4164, PW4164C, PW4164C/B, PW4164-1D, PW4164C-1D, PW4164C/B-1D, PW4168, PW4168A, PW4168-1D, PW4168A-1D and PW4170

Maximum Rotational Speeds ( na str. 8 )

Variant: PW4164, PW4164C, PW4164C/B, PW4164-1D, PW4164C-1D, PW4164C/B-1D, PW4168, PW4168A, PW4168
Low pressure rotor: rpm 3600
High pressure rotor: rpm 10450

Variant: PW4170
Low pressure rotor: rpm 3680
High pressure rotor: rpm 10450

Dle specifikace výrobce k PW4000-100 se tyto motory používají v letadlech Airbus A330-200/300.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
h_honza



Založen: Feb 01, 2020
Příspěvky: 126
Bydliště: Praha 1

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 20:09    Předmět: Citovat

Přesně tak. "Otáčky motoru" jsou dvoje, turbína má dva rotory na dvou koaxiálních hřídelích. Existují i tříhřídelové motory. U některých nových motorů je mezi nízkotlakou turbínou a větrákem převod. Ale konstrukci ložisek neznám.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1728
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 20:14    Předmět: Citovat

Jen pro zajímavost průřez motorem PW4000-100.



Níže je průřez motorem PW4000-112, který se používá v Boingu 777-200/300.



Naposledy upravil Valdano dne ne březen 05 2023, 20:17, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9776
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 20:17    Předmět: Citovat

A ještě mám pocit, že v nějakým dokumentu bylo, že se ty stupně otáčí obráceně, než předchozí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1728
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 20:26    Předmět: Citovat

h_honza napsal(a):
Ale konstrukci ložisek neznám.

PW4000 Repair Program.
Samotná ložiska hlavního hřídele jsou vidět na obrázku 1 viz "Main shaft bearing, engine PW4000" na straně 1. Níže je obrázek v trochu lepším rozlišení. Výrobce ložisek FAG Aerospace GmbH & Co. KG, součást letecké divize skupiny Schaeffler AG. Vyrábí ložiska pro Airbus i Boeing.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zmije



Založen: Jun 30, 2005
Příspěvky: 1570
Bydliště: Pardubický kraj

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 21:23    Předmět: Citovat

Čím měnší turbína, tím větší otáčky. Modelářské turbíny údajně točí i přes 100k ot./min.
https://forum.strojirenstvi.cz/download/file.php?id=4956
Rusák to zvládne i doma na soustruhu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9776
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne březen 05 2023, 21:47    Předmět: Citovat

Dobrým studijním materiálem jsou videa od "AgentJayZ", nebo "Igor Negoda" z Youtube.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 138
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: po březen 06 2023, 17:19    Předmět: Citovat

Crifodo napsal(a):
Elektromotorky pro broušení zubů točí přes 40k/min, ale mají sotva 20 mm a ještě k tomu bezjádrový rotory.


To je zajímavé, já jsem si myslel, že už desítky let mají zubaři ruční nářadí na obrábění zubů poháněné turbínkami na stlačený vzduch (to vysokootáčkové nářadí). Ty pomaluběžné brusky bývají poháněné dlouhým řemínkem přes soustavu kladek, řemínek je poháněn elektromotorkem asi přes převod dopomala.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 138
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: po březen 06 2023, 17:28    Předmět: Citovat

Artaban001 napsal(a):
A ještě mám pocit, že v nějakým dokumentu bylo, že se ty stupně otáčí obráceně, než předchozí.


To dává smysl, eliminuje se tím gyroskopický efekt, alespoň částečně, protože se liší ty otáčející se tělesa i jejich otáčky.
Dva stejné setrvačníky vedle sebe na jedné hřídeli, otáčející se stejnýma otáčkama, ale proti sobě, ten gyroskopický efekt navzájem eliminují úplně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund