Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18667 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st prosinec 14 2022, 8:59 Předmět:
Ale zde nejde ani tak o ceny . Serva jsem koupil na vrakáči , ale dostat se k drátům pod palubku a k čidlům , to je ten problém . Prostě opravitelnost horší než nula .
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: st prosinec 14 2022, 16:23 Předmět:
Zatím to po opravě klapky tak nějak funguje. Proč se řídící jednotka najednou rozběhala nevím. Abych byl připraven až to zdechne tak koupím v GME polyswitch 50mA a nearetovaný dvojitý přepinač. Nebudu zasahovat do původní instalace, pouze vytáhnu konektor klapky. Někde u šaltpáky umístím přepínač. Na piny klapky natlačím kontakty vyndané z vadného svazku dveří. Jsou na obrázku. Překvapivě to drží. Zapojení je naprosto triviální, tam nemá co nechodit. Oprava za 30Kč. Do těchto aut nemá cenu investovat peníze.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt prosinec 21 2023, 15:34 Předmět:
Zdravím Bastlírnu a přeju klidné Vánoce.
Během roku jsem bastlil na několika klapkách teplo/zima (Škoda)apod. Tak předkládám několik poznatků, které se mohou hodit. S motorpotenciometry jsem jezdil na stole pomocí ŘJ 6Q0 819 45 Fabie1. Mám dvě ale nemohu s určitostí tvrdit, že jsou úplně OK. Různě jsem zkoušel více klapek a všechny se chovají v podstatě stejně a to včetně fungl nové Valeo. Tři, které jsou opravené v autech zatím chodí. Vypozoroval jsem následující princip akce a reakce jak se to chová bez připojení k termostatům a sítě auta. Při nastavení jiné požadované teploty na regulaci přichází krátký impulz na piny 4 a 6. Motor se pootočí a systém očekává změnu napětí na běžci poti. (piny 1 a2)V případě, že k ní nedojde po 1s to zkusí znova. Když opět nedojde ke změně zkusí to asi za 1min znova. To se několikrát opakuje. Potom dojde k zablokování a systém to znova opakuje po vyp/zap. Když jede z 16st na požadovaných 28st jede plynule. Když požaduješ jenom třeba 22 tak krokuje. Z 28st na 16st jede plynule a hned. Když jedeš jenom na třeba 22st tak krokuje ale moc se mu nechce a někdy se zastaví a dojede až třeba za minutu. Nebo se to blokne. Třeba je problém u ŘJ ale proč u obou. Že by typická chyba?? Když nedojíždíš nad 26stupnů tak je vše bez problému. Když se to sekne ,nastavíš 16st (jede na 0,6V)a po asi 5s se vrátíš na třeba 24st a jede to dále bez problému. Když ne tak vyp/zap. Novou ŘJ, to né to je raketa. Takto s tím jde žít. Na obrázku je poslední varianta opravy trimru. Jenom vypláchnutí je málo. Vypláchnutá klapka, která ležela rok v šupleti nechtěla chodit, musela se rozhýbat,pak si dala říct. Stejně se zachovala fungl nová klapka, která ležela někde ve skladu. Tak, že nyní k napružení planžety trimru V68. Vložíš nůž pod rantl trimru a postupně utrheš plastové mezikruží. Tím se ti otevře přístup na sběrač. Trhat začni na straně od šipky. Zaaretuj si střed a napruž od sebe 2malé sběrače u středu trimru. (jeden od druhého)Tím se napruží i sběrač na odporové dráze. Šťouchni hodinářským šroubovákem mezi planžetky sběrače na odporové dráze , musíš je mírně odehnout do strany aby jezdily po jiné dráze. Celý trimr jsem promáznul grafitovou vaselinou. Snímaná napětí zůstala stejná. Bar na Multimetru přestal úplně kmitat. Také elektrolyt 22mikrofarad mezi 1 a2 zklidní tendenci kmitání motoru v některých polohách. Při 100M již pohon přejíždí a pak vrací se. Kondík v autě zatím neodzkoušen. Až zjistím, že trimr je nepoužitelný mám připravené řešení s Trimrem PIHER PT15GV (Mouser)nebo s 90stupnů pootočeným PT15HK.(GME) Mohlo by to tam jít nabastlit. No s něčím si hrát musím. Opava za 10Kč no nekup to.
Nějaká data - napětí na běžci trimru (pin 2) klapky v ustálené pozici proti (pin 1) při nastavené teplotě:
16 – +0,6V
18 – +1,6V
22 - +3V
26 – +3,2V
28 – +3,6V
Tato napětí jsou v podstatě stejná u všech klapek s motorkem 47 až 50ohm a trimrem 4K7 až 5K.
Motorek v pertlu rozřezávám, napružím sběrače a leštím komutátor. Jsou dva druhy motorků, na první pohled stejné. Trimry jsem viděl 3druhy.
Luboš
V68poti kandidát na náhradu.JPG
Komentář:
Velikost:
57.05 kB
Zobrazeno:
81 krát
V68poti otevřen.JPG
Komentář:
Velikost:
65.6 kB
Zobrazeno:
81 krát
V68poti pozice zima.JPG
Komentář:
Velikost:
57.86 kB
Zobrazeno:
76 krát
Klapka topení Fabie1 zapojení řízení 12 2023redukce.pdf
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18667 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá prosinec 22 2023, 22:41 Předmět:
Zdaleka důležitější si nechat udělat DOBROU diagnostiku . U toho mého topení hlásí dva zkraty . Spíš by to chtělo zrealizovat jednoduchou spínací soustavu pro "jakoby" ruční ovládání .
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: ne prosinec 24 2023, 12:16 Předmět:
Posílám ještě nějaké informace o klapce sání přepínání vzduch z venku a zevnitř. U Fabie 1 jako V154. Vše je popsáno do schematu a platí v podstatě pro všechny motorpotenciometry 50ohm/5K .
Na druhou stranu je už málo lidí, kteří se v tom budou hrabat. Bohužel převládá trend : Kup nové v Číně. Proto jsme tam kde jsme.
Tak klidné Vánoce
Luboš
Klapka škoda V154 zapojení řízení 12 2023redukce.pdf
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so prosinec 30 2023, 17:46 Předmět:
Pinové zapojení je celkem jasné. Největší problém je dostat klapky do nějaké provizorní pozice aby s tím šlo jezdit do případné opravy. Nastrčit jednotlivé kontakty na piny 0,65x0,65 v prostoru pedálů řidiče a ještě do stropu je velký úkol. Jako řešení se ukázalo naprogramovat a vyrobit 3D tiskem tento přiblblej, neobvyklej konektor. Dirky pro piny je třeba po tisku lehce doladit diamantovým pilníčkem. Pomocné placky odříznout a zapilovat. Byla to docela honička systémem pokus/omyl. No asi se zdařilo. Tak,že. Vzpurnou klapku odpojit, nastrčit servisní 3D konektor, multimetr připojit mezi pin 1 a pin 2. Na piny 4 a 6 připojovat přerušovaně LIION baterku 4V nebo malý acu 6V a klapku V68 naťukat na „zima =700ohm. Poloha „teplo“ = 4k. Nebo nastav kam chceš. Nepřipojovat. V 154 „sání z venku“ je opačně, tam má být přes 4K. (pro sání zvenku) Tu nechat také odpojenou a asi dále neřešit. Do konektoru jsem použil kontakty z jiného autokonektoru s rastrem 2,54x2,54 o rozměru těla svěrky2x2mm a jednou aretační pacičkou. Šťouchnutím do dirky jde kontakt vyndat. Je to na fotce.
Luboš
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt leden 04 2024, 11:08 Předmět:
Při bastlení na konektorech jsem přišel na několik dalších věcí.
V osazovaných klapkách V68 je pěknej, no nepřehled. Tak,že nejprve vyndat, co tam vlastně je, pak řešit opravu nebo náhradu. Zatím to vypadá, že klapky s oválným, dvouřadým konektorem mají stejný vnitřek. Jsou různé výstupní packy (kola) ale např. druhovýrobní Borsehung 1J1907511 za 700Kč (červená packa na obr) jde přendat motor a potenciometr do orig. Bosch 6Q0907511 za 3 až 5tis. To, když nechceš opravovat motor a potenciometr. Vše podstatné bude nové. Pozor na kontakty motoru, každý má jinou šířku, tak napružit, jinak je to stejný. Tištěný „servisní“ 3D konektor při testování klapky opatrně a s citem nasazovat. Zakroužit a lehce tlačit jinak hrozí ohnutí pinů. Ještě na něm zapracuju. Připomínám, že i novou klapku před montáží projezdit. Zatím jsem konektor doladil o rantl aby konektor šel lépe zachňapnout při vyndavání,ale má to 0,5Mb, tak jestli někdo chce xxx.stl tak SZ. Aby bylo možné jakoukoliv koncernovou klapku dostat provizorně do požadované pozice potřebuješ dva konektory na obrázku a přiložené schema,pak řešit co dále. Jak prosté.
Nemá někdo změřenou hodnotu termočlánků u topení G191 G263 G192 při
20stC.
Luboš
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: po leden 08 2024, 15:06 Předmět:
Ukázalo se, že kontakty, které jsem použil do konektoru V68 nejsou moc vhodné. Konektor má tendenci nenajíždět na piny. Zas tak přesně to nevytisknu. Na obrázku jsou původní kontakty, které fungují na první dobrou. Pozor v autokonektorech jsou dva druhy 2,2x2,2mm a 2,4x2,4mm. Na první pohled to není moc vidět. Mají dvě aretační pacičky, jedna zůstává nevyužita. Když držíš při nasazování konektor za dráty ani nejsou potřeba. Oba soubor xxxx.stl jsou trochu „tlustější“ tak jedině SZ. Do konektoru stl pod 300kb jdou ty menší po úpravě diamantovým pilníkem (dobře bere PLA) natlačit.
Luboš
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.