Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19529 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá listopad 18 2022, 17:55 Předmět:
Michal22 napsal(a):
...aku nějaký noname, 74Ah, 650A, stáří neznámé...
Tím bych začal - přece jen odběr žhavičů při studeném motoru a odběr startéru tahajícího zatuhlý olej, nota bene, jde-li o startér původní s po letech mizernou účinností, otestují jak dostupnou kapacitu baterky, tak její vnitřní odpor.
Krátkodobý test proudem 200 A může slibovat ještě vyhovující baterku, ale při skutečné zátěži jdou ty sliby do háje.
Protože z náboje v dobré baterce 74 Ah může odběr 74 mA odebrat 1 % za 10 hodin stání, samovybíjení baterky způsobuje ztrátu přinejmenším stejnou, týden bez dobíjení ještě nemůže být příčinou neschopnosti nastartovat.
Založen: Aug 16, 2022 Příspěvky: 407 Bydliště: Roztoky
Zaslal: pá listopad 18 2022, 17:57 Předmět:
Pokud to začne blbnout při chladu, je to na 99% baterkou. A ten odběr teda taky není nejmenší, ale třeba se sníží za delší dobu. A taky se opravdu blbě měří, protože ampermetr má na citlivém rozsahu dost velký vnitřní odpor a to nemusí některý systém rozdýchat.
Měřil jsem to tak, že jsem použil stabilizovaný zdroj s propustně orientovanou diodou na kladném pólu a zapojený paralelně k baterce. Nastavil jsem na něm napětí jako má baterka a pomalu zvyšoval, než začal ukazovat odběr. Pak jsem sejmul objímku z baterky, že to jelo jen ze zdroje.
Tak jsem chtěl udělat dobrý skutek, ale měření jsem nedokončil, bo začalo chumelit. Na Roomsteru jsem naměřil toto:
17:00 odemčené auto, zavřené dveře, začátek měření, I = 146mA
17:21 I=146mA
17:21 Auto jsem na dálku zamkl (při proklemovaných svorkách měřáku na rozsahu 200mA)
17:30 I=22mA
a jelikož nemám auto v garáži a fakt mi do motoru (i na měřák) chumelilo, tak jsem to zabalil. Měřák jsem připojoval, jak popisoval Zaky.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7939 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá listopad 18 2022, 18:35 Předmět:
Autorádio může být viníkem. Ale pak má nějakou závadu. Drtivá většina rádií má odběr ve STBY v řádů uA, max. nižší jednotky mA. V zapnutém stavu bez vybuzení 0,6-0,8A. Zkontroloval bych napájení antény. Už jsem odhalil odborníka, co to zapojoval "na tvrdo". A i když je napájení antény zapojené správně, může být na vině právě rádio, kde je proražený spínací trand pro pin napájení antény. Jinak moje zkušenosti klidových odběrů aut kolem 10-30mA. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
mělo by to být pod 20 mA, pokud je to nad 50 mA, není to dobře a od 100 mA nahoru máš problém
jinak po pár dnech stání je i v principu startování v zimě těžší, všechny maziva a další kapaliny stečou a jsou tužší, hůř čerpatelný, trvá několik sekund než se to vůbec trochu namaže atd., to všecko musí hnát startér a je to na něj větší zátěž, akuna samozřejmě při nižších teplotách dá taky menší proudy i napětí, ty chemický reakce probíhají pomalejš
parádní věc pro starty i vymrzání, zvlášť pro dehty, co jim motor moc nehřeje a eště mají dlouhej malej okruh, sou ty přídavný topení vod tuším Webasta apod., můžeš to připojit na šňůru z baráku, nastavit čas kdy to začne hřát a vono to prohřeje vodu v okruhu, tím to prohřeje blok i radiátor a topíš od puštění větráku
Hill: turba žhaví až někde pod -10, v tomdle počasí určitě ne; většina lidí u turba v životě kontrolku žhavení neuvidí v akci
jináč teda mám ESR metr na olovo, tak když se připomeneš, můžu to při nějaké příští cestě na Brno vzít a můžem akundu změřit, ať je jasno
setkal sem se ale i s případama, kdy se aku chovala divně, podle měření tam žádnej podezřelej odběr nebyl, plně nabitá vnitřní odpor do 5 miliohmů, ale pak stačilo že byla v autě nechaná navigace ve stand-by (klidověj odběr tak 15 mA) a byla kosa a najednou po dvou dnech stání vůbec nedávala, napětí naprázdno kdesi v řiti, stačilo ale dát na nabíječku třeba jenom na hodinu a najednou plně nabitá (což by podle úrovně vybití mělo trvat X hodin) a tahala jak kolomotíva - a není to fakt tím, že by měla čtvrtinovou kapacitu proti nominální; mám podezření na vlasovou trhlinu v mezičlánkovejch spojích, co se náhodně dle počasí atd. projeví, a jindy zase né
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18675 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá listopad 18 2022, 20:28 Předmět:
Připojit to můžeš jen ty - Kdyby se dalo nabíjet před barákem, natáhl bych jen prodlužku a nabíjel v autě, ale tady to prostě nejde .
Topení do chlazení je supr . Měl jsem také na Š120 . Ale když to nejde ....
Připomíná mi to naposledy mého souseda . Nejdřív starter do servisu , pak jsem pájel oka na nový kabel a nakonec koupil nový starter .....
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7826 Bydliště: Brno
Zaslal: pá listopad 18 2022, 23:55 Předmět:
Kluci,
kdyby se ten aku choval nějak nějak podle příručky...
Ale on si dělá vše jen podle užití.
Ekkar říká, že je 200A málo - nemám silnější zátěž k dispozici. Ale 200A na plný déres, to není málo.
Kdyby se vše stávalo jen v závislosti na teplotě, tak bych si řekl - OK, aku jde do kytek.
Ale nejviditelnější závislost je mezi dobou odstavení a startovacím proudem... _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
hodláš tady napřed nadřístat dalších 7,5 tisíce příspěvků, nebo zvedneš prdel a pudeš ten proud změřit, co? dvě stránky a von furt neudělal tu první věc, co mu řikají skoro všichni
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7826 Bydliště: Brno
Zaslal: so listopad 19 2022, 0:08 Předmět:
Jste oba?
Závislost není úměrná startovacímu proudu.
Závislost je úměrná době nečinnosti vozidla.
Koupil jsem to na jaře 2019, od té doby se to chová furt stejně.
V létě pohoda. v zimě problém. Ale když aku nabiji, tak se problém odkládá kamsi dále...
Sorry, ale mít vaše dedukce u nás ve firmě, tak asi nemáte na slanou vodu : _) _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31871 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so listopad 19 2022, 1:07 Předmět:
Nabitím aku promícháš a ohřeješ, zvedne se hustota a tím i schopnost dodávat proud, klesne vnitřní odpor. V chladu se vše postupně zhoršuje, extra projev to má u staršího aku. Kup novej, nejlepší výsledky mám se značkou Banner, a klidně vyšší kapacitu než tam byla - doslova co se rozměrově vejde do kastlíku. Každá Ah navíc při parkování na ulici dobrá ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 28, 2004 Příspěvky: 1772 Bydliště: pod Black Mount
Zaslal: so listopad 19 2022, 9:26 Předmět:
1. Začal bych měřením klidového odběru, jak píšou kolegové.
2. Odpojij baterku a nechat ji odpojenou déle, jestli pak auto nastartuje. Samozřejmě zamkni auto ať ti ho někdo nevybere.
3. Zátěž 200A je nic moc to chce aspoň 350 - 400A.
4. Není už za ty roky utahaný startér?
setkal sem se ale i s případama, kdy se aku chovala divně,
...
mám podezření na vlasovou trhlinu v mezičlánkovejch spojích, co se náhodně dle počasí atd. projeví, a jindy zase né
podobně se chovající aku jsem potkal, popisuju v jiným vlákně.
Problém je, že k jednoznačné diagnostice je třeba tu baterii otevřít (flexou a p.) a tím ji pro původní použití zničit.
Může se i stát, že z desek aku se uvolňuje sajrajt a způsobuje samovybíjení některého článku, opět u bezúdržbové-plánovaně krátkoživotnostní baterie bez přístupných svorek nezměřitelné.
O jaký pokrok dál jsme oproti údržbovým a navíc demontovatelným akumulátorům, kde se regulérně dal vyměnit jednotlivý článek zalitý asfaltem v nádobě aku, navíc to celé, ekonomické a ekologické, v době kdy si ani aktivisti ani šiřitelé směrnic nehráli na ekologii.
Ztrátu kapacity v závislosti na teplotě samotného aku ovšem zjistíš jen vyjmutím z vozu.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 2 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.