Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Startovací zdroj pro auto a traktor.
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31877
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st březen 07 2007, 20:36    Předmět: Citovat

U osobáku stačí mít doma ještě jednu, klidně i starší baterku, z popruhů, který se prodávají v nejrůznějších železářstvích, OBI a zahrádkářských potřebách na výplet dětských sáněk nebo jako knoty do samozavlažovacích truhlíků, se ubastlí takový nosítko, baterka se na noc připojí na nabíječku, ráno se jen odnese do auta, nacvaknou se kabely, ratatata, kabely odpojit. Pokud je každou noc na nabijáku, natočí bez problémů i při velkém mrazu. Při odpoledním návratu z práce se použít může a nemusí, a doma se znovu napíchne k nabijáku. Mluvím z vlastní zkušenosti, 2 zimy (2002/3 a 3/4) jsem takto denně dojížděl do práce se starou "šáde" 120L, a parkoval jsem ji u chodníku na sídlišti! Kdo má soukromou garáž, nebo aspoň parkuje na soukromém pozemku, s přípojkou 230V,může připojit nabíječku na noc rovnou k autu, jen u starých škodovek je tohle problém - baterka je pod zadním sedadlem a přece jen při nabíjení trošku prská kyselinu, což ve výsledku může skončit a také nejednou skončilo baterkou vlečenou na kabelech pod autem... A u toho traktoru bych to řešil tou nabíječkou rovnou, při nabíjení menším proudem, tak 0,01-0,02C není na překážku trvalé připojení nabíječe k baterii, zároveň to zajistí kromě stabilně plného nabití i mrazuvzdornost akumulátoru. Zdrojům 12V/100A a silnějším bych se v bastlířině raději vyhnul, ono nejde jen o to, jak to udělat elektricky, ale i o bezpečnost mechanické konstrukce s ohledem na mechanické a tepelné působení velkých nebo dokonce zkratových proudů a to není žádná legrace. 100A rozžhaví maticový klíč 13/17 do červena!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mzama



Založen: Mar 07, 2006
Příspěvky: 59

PříspěvekZaslal: st březen 07 2007, 22:16    Předmět: Citovat

U osobáku by mělo stačit poněkud horší akumulátor "oživit" nabíjením (klasickou nabíječkou) ukončeným krátce před startem. Začátek nabíjení by měl stačit, odhaduji, cca 1 hod. před uvažovaným startem - nutno vyzkoušet (zde by se daly použít např. spínací hodiny). Pokud by tohle nemělo stačit pak už by se zřejmě jednalo o akumulátor, který je dobrý pouze jako umělá zátěž, aby to v zimě méně klouzalo, jako náhrada nebo přilepšení k pytli cementu v kufru.
Při samotném startování už nemá připojená nabíječka smysl, nejedná-li se tedy o nějakou zvláště výkonnou, spíše naopak, nabíječka je při startu, zvláště se špatným akumulátorem, přetěžovaná a asi se jí to moc nelíbí, přitom její několikaampérový příspěvek je pro samotný start zcela zanedbatelný.
Co se týče startu traktoru existuje ještě jedno, zde dosud nezmiňované, "udělátko". Jedná se o tzv. startovací vozík, který bylo možno před dávnými lety zakoupit. Jedná se o vozík na dvou bantamových kolech, jehož hlavními částmi jsou elektromotor, převody a ručně ovládaná spojka, dále pak výškově stavitelný výstupní hřídel s pružnou spojkou - "haldy spojka". Celé toto zařízení vlastně nahrazuje kliku pro ruční start traktoru - prostě startér nebo klika je nahrazen elektromotorem na síťové napětí s patřičným výkonem. Pomocí tohoto zařízení lze nastartovat i traktor, ve kterém akumulátor není vůbec. Pravdou je, že čím nižší je teplota motoru, tím déle trvá něž motor naskočí. Pokud je možno start podpořit žhavením motoru pomocí žhavících svíček pak to nemá chybu. Ovšem i žhavící svíčky mají dosti velký proudový odběr - např. u stařičkého Zetoru Z25 se uvádí tuším 40A při 12V.
Zde mě napadá, že určitým řešením pro napájení žhavení by mohl být upravený zdroj z PC s co největším výkonem, ev. použití dvou takto upravených zdrojů řazených paralelně. Co Vy na to?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33946
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: st březen 07 2007, 22:53    Předmět: Citovat

Nie je lepsie si kupit novu bateriu? Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mzama



Založen: Mar 07, 2006
Příspěvky: 59

PříspěvekZaslal: st březen 07 2007, 23:12    Předmět: Citovat

Uřčitě ano, ale! Jedná-li se o provozování stařičkého traktoru pouze k občasným pracem po několik málo dní v roce - mnohdy by se daly spočítat na prstech jedné ruky, pak je pořirování akumulátoru 12V/150Ah malým přepychem, kdy se zanedbatelná celoroční starost o traktor zvrtne na starosti spojené s údržbou akumulátoru - čas od času je jej třeba alespoň dobíjet.
Avšak souhlasím, že není nad pohodlí, kdy je ve stroji plně funkční akumulátor. To prostě nemá chybu. Mnohdy ušetřené peníze za nový akumulátor nestojí za problémy a staroti s provozem bez něj.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31877
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so březen 10 2007, 18:36    Předmět: Citovat

Proto tolik trvám na tom, že asi nejlepším řešením je stále připojený nabíječ. Nemusí to být zrovna Temelín, stačí opravdu ta 0,005 až 0,02 ampérhodinové kapacity jako trvalý příspěvek, nahrazující samovybíjení a udržující chemickou aktivitu materiálu desek. V létě stačí míň, v zimě kvůli mrazu víc. Údržbáři z telefonních ústředen mi dají za pravdu, tam mají baterky životnost až 20 let, a jsou drženy na stálém nabití. U startovací baterie v tomto režimu se dá předpokládat klidně 10 let, pokud se nevybije pod 10,5V a nenechá bez okamžitého dobití. To spolehlivě odrovná i úplně novou baterku, a když ne úplně, zkrátí jí to životnost o dost podstatný díl. Na ten dobíječ k traktoru bych klidně použil trafo z TVP TESLA řady Dukla, je tam vinutí pro 17V, usměrnit (diody na 3A) a přes žárovku 6V 12(15)W od Trabanta bych to pustil do baterky... Náklady na pořízení jsou jen za žárovku, kabely na 230V a výstup a nějakou skříňku, volně ležet bych to rozhodně nenechával. Trafo a diody ukořistíš po dohodě ve sběrném dvoře zadarmo. Trochu práce a výsledek je rozhodně levnější, než nová 150Ah baterka. A na tu v osobáku bych dal stejné zapojení, jen žárovku bych dal tu, co se dává do klasického předního světla na bicykl, má tuším parametry 6V/0,45A. Žárovka je 2in1, jednak Ti omezí proud a sníží napětí, druhak když se spleteš a připojíš to obráceně, neshoří trafo, ale jen ta žárovka.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.13 sekund