Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31793 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt září 08 2022, 16:45 Předmět:
Přesně. Ty si koupíš novou a oni shrábnou tu zánovní. A pokud budou jo svině z jeskyně, tak ti jen manuální nabíječkou dobijou tu tvoji, utřenou hadrem od prachu aby vypadala nově ti ji namontujou zpátky do auta a prachy za novou strčí do kapes, případně pokud mají lepší evidenci a ta baterka by jim přebejvala ve skladu, tak získají novou baterku pro sebe nebo nějakýho svýho kamarádíčka. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2551 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: so září 10 2022, 10:26 Předmět:
forbidden napsal(a):
Všiml jsem si ale dnes podivnýho zvuku, takový svištění, jakoby od turba. Výška "tónu" závisela jen na otáčkách motoru, ne rychlosti auta. Při rychlostech nad 50 to přeřval motor a slyšet to už nebylo. Z motoru pak možná bylo cítit po spálené gumě, ale to je jen můj dohad!
Dík
S timhle mám zkušenost u Mercedesu. Začal pištět alternátor a bylo to poruchou regulátoru. Pral proud do baterie bez regulace, až zničil baterii. Dal jsem jinou baterii, protože jsem nic neměřil, ani netušil, že je KO regulátor, tak jsem zničil druhou baterii. No tak jsem opravil alternátor, koupil novou baterii, a jako "pikošku" mi druhej den auto naboural jakýsi nepozorný dědula a auto šlo do šrotu Prostě pech. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8975 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: út září 20 2022, 18:20 Předmět:
Tak auto a baterka je zpět. Baterku jsem nabil a momentálně čekám na pořádný svorky, ať ji můžu otestovat v zátěži. Nabít šla, ale na začátku se chovala opravdu podivně. Nejdřív moc proudu nebrala, ale za pár minut se to spravilo, napětí vyskočilo někam ke 13 V a co je zajímavý, během tak dvou hodin klesalo, až asi k 11,5. Pak už se ale chytla a ládoval jsem do ní 5 A asi 20 hodin. Napětí od té doby drží. Jako nedivím se, jestli nějaká přechytralá moderní nabíječka ukončila nabíjení s tím, že je vadná. Ale, že to servis asi špatně diagnostikoval a já zbytečně uvalil 4000,- za novou je fakt.
Založen: Jul 23, 2021 Příspěvky: 16 Bydliště: Brno /UH
Zaslal: út září 20 2022, 20:34 Předmět:
Tak to byla baterka asi opravdu KO a tím nabitím "přes prvotní odpor" se ji možná podařilo zachránit.
Ted to chce změřit v zátěži - ideálně zátěž cca 1/2 startovacího proudu na 10s a nesmí klenout pod cca 9,5V.
Ale i když projde, ještě není vyhráno - nedávno jsem třeba musel z auta vyndat baterku, co byla na zátěži perfektní, ale neměla žádnou kapacitu.
Takže bych ji ještě podrobil testu s několikahodinovým připojením 12V žárovky a sledoval v průběhu času napětí v zátěži/naprázdno. Z toho lze velmi orientačně vyvodit kolik % kapacity zůstalo, jen to nenechat vybít moc hluboko, to by ji mohlo odrovnat definitivně.
Až pak bych vyvozoval závěry, v jakém je stavu a jestli se dá ještě rozumně použít
...Nabít šla, ale na začátku se chovala opravdu podivně. Nejdřív moc proudu nebrala, ale za pár minut se to spravilo, napětí vyskočilo někam ke 13 V a co je zajímavý, během tak dvou hodin klesalo, až asi k 11,5....?
Tohleto znám moc dobře, když se snažíme nabít podvybité baterie. Napřed je musíme nabíjet vidláckou nabíječkou. Normálně má mít kolem 27V, vybitá byla třeba až na 10V. Připojená nabíječka/startovací zdroj na ni posílá 30V a třeba hodinu se baterie tváří, jako kdyby nebyla připojena. Pak se zvyšuje odběr. Až dosáhne několika A, tak připojíme moderní smart nabíječku a ta se pak "chytí" a nabíjí dál. Schválně by mě zajímal kapacitní test, když tohle baterie prodělá několikrát.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33853 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út září 20 2022, 21:33 Předmět:
Kazde taketo vybitie skrati baterii zivot. Ked je uz starsia, tak to nerozchodi. Potom napatie nezacne klesat vobec alebo poklesne len o kusok (napr. o 0,5V) a dost rychlo zase narastie - je akoze nabita. Ale nepouzitelna, vhodna akurat do zberu.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31793 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 21 2022, 3:39 Předmět:
Nejdůležitější u olova je, aby v tom vyšťaveným (podvybitým) stavu baterie zůstala co možná nejkratší dobu. Každej den hraje roli, kdyby se to měřilo na % ztracený kapacity, tak doslova každá hodina ponechání ve stavu bez náboje znamená ztrátu využitelný kapacity v dalším používání. Jestli tak forbiddenova baterka ležela tejden, je velká naděje ji ještě k něčemu využít (třeba k UPSce), pokud 14 dní, je to už sázka do lotýnky (50:50 nebo ještě horší), po měsíci odložení bez dobití to už je potenciální mrtvola. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 23, 2021 Příspěvky: 16 Bydliště: Brno /UH
Zaslal: st září 21 2022, 6:56 Předmět:
To je sice pravda, nicméně jaké to na baterce zanechá následky je kus od kusu, mám několik klasických olověných baterek, které majitelům po x letech přestaly startoval a šly do sklepa, několik let ve stavu 5V ; 9V ; atp.
Po oživení jsou na zátěžáku OK a kapacitu odhadem 50%, tedy v klidu můžou do auta a tu extrémní dobu strávenou v podvybití přežily...
Druhá věc je, jak moc je na takovou baterku spoleh, že prostě jednoho dne bez varování neklekne...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33853 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st září 21 2022, 7:31 Předmět:
AGM baterie v novych UPS, ktore ale lezali 4 roky nerozbalene - po pomalom vybiti a naslednom nabiti bola vacsina OK. Niektore vyzadovali 2-3 cykly. Vacsina bola CSB, dve LONG (jedna to neprezila - skratovany clanok).
Druhá věc je, jak moc je na takovou baterku spoleh, že prostě jednoho dne bez varování neklekne...
To záleží na konstrukčním uspořádání spíš než na kondici aktivní hmoty v deskách článků.
Náhlé zdechnutí je obvykle následkem odpadnutí spojovacích můstků, utržením desky od vývodu ke svorce, nedávno jsem řešil baterii s lomovým přerušením spojky mezi články, v pravoúhlé části, to by se u kvalitního výrobku vůbec stát nemělo.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8975 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: čt září 22 2022, 19:30 Předmět:
Tak jsem zatím udělal něco jako test kapacity a moc se mi nelíbí. Zatížil jsem konstantním proudem 20 A a měřil napětí. Asi hodinu a půl klesalo tak nějak lineárně, ale pak se to zlomilo. Ukončil jsem to při 11 V. Místo 80 Ah má tak 30 Ah. Startovací proud jsem ještě neměřil, zatím se mi do auta drátovat nechce. Zkusím ji ještě jednou nabít a otestovat znovu.
Založen: Jul 23, 2021 Příspěvky: 16 Bydliště: Brno /UH
Zaslal: čt září 22 2022, 19:41 Předmět:
Zkusil bych druhý pokus s menším vybíjecím proudem, jestli to hodí podobné Ah.
30Ah není moc, ale auto s tím fungovat bude, start motoru vezme tak 0,5Ah.
Jinak mám zátěžák (https://www.bateriecepek.cz/zatezovy-tester-dhc-500-a2), kdybych to měl po cestě z práce (Řečkovice, Krpole, Žabiny, Komín, Bystrc) lidně ho vezmu do kufru a můžeme během minuty otestovat...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.