Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Meranie emisii-nastavenie bohatosti pomocou labda sondy
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 12:15    Předmět: Meranie emisii-nastavenie bohatosti pomocou labda sondy Citovat

Ahoj borci.
Chcel by som sa Vas skusenejsich spytat,ci ste neikde nezazreli take nazvime to"samo-domo" udelatko na meranie emisii-a nastavenie bohatosti zmesi na karburatorovych motoroch.
Mam motorku s karburatorom a mal som problem s vykonom,sklbanm motora. Skoro vsetko sa snazim urobit si sam, ale na toto som uz potreboval zasah odbornika. Vybral som si z mojho okolia jedneho z najlepsich podla referencii ostatnych motorkarov.
Po prichode do servisu, chalan vytiahol maly plastovy box na srobovaky. Trcala z neho silikonova hadicka a vypinac. Bol to doma vyrobeny merac misii. dost som do neho rypal a tak mi ten box otvoril. Nebolo tam toho nejako moc, len 12V gelova bateria, lambda soda a ventilator, co tahal vyfukove plyny cez tu silikonovu hadicku,na lambdu a potom z kufrika von.
Dalej mi uz nechcel prezradit nic.
Rad by som si takuto uzitocnu vecicku vyrobil aj ja doma. Nezahliadli ste niekto na nete nejake podobne udelatko co by sa dalo vyrobit doma? Dakujem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 12:41    Předmět: Citovat

Onu supertajnou krabicku si muze kdokoliv koupit za par dolaru na aliku Smile
https://www.google.com/search?q=fuel+ratio+gauge&tbm=isch
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33896
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 13:24    Předmět: Citovat

V principe potrebujes len lambda sondu s vyhrievanim a voltmeter.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 14:03    Předmět: Citovat

V principe ano, ale digital mi bude ukazova cca stredne hodnoty merania. Pre informaciu mozno pouzitelne ale v reale pre nastavovanie neviem ci pouzitelne tak ako z toho ALI. Informativne meradlo pochybnej presnosti.
Spoliehat sa na meradlo z aliexpresu a odpalit motor- no hladam este nejake overenejsie moznosi.
Alebo skotrolovat dobrym osciloskopom a pripadne odchylky sa pokusit doladit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 14:31    Předmět: Citovat

Rozhodne to bude duveryhodnejsi nez to co slepis doma. Pokud chces presny a kalibrovany pristroj, prestanes ho chtit az uvidis cenovku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19519
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 15:55    Předmět: Citovat

Co na tom chceš ladit? Normálně lambdasonda dává 0,45 V při stechiometrickém poměru obsahu zbytkového kyslíku ve spalinách. Ale toho nedosáhneš bez zpětnovazebního řízení, ono to vlastně dost dobře nejde ani u motorů se vstřikováním, protože ta sonda je v těsném okolí oblasti λ=1 hodně strmá a stačí malinká odchylka k tomu, aby vylítla na "horní doraz", t.j. asi 0,8 V při chudé směsi, nebo spadla pod 0,25 V při směsi bohaté, takže to napětí trvale "pendluje".
Širokopásmová sonda dává při λ=1 napětí 3,3 V, ale jinak se chová obdobně.
Řídící jednotka přitom jako bonus vyhodnocuje, jestli sonda nedává dlouhodobě příliš málo, nebo moc, či dokonce není příliš pomalá - to pak vede diagnostiku k chybovému hlášení.

Osciloskop je k tomu dobrý, při řízení vstřikování jde o to, aby ten průběh napětí ze sondy (tvarem se blížícím obdélníku) měl střídu 1:1, tedy, aby se výstup ze sondy držel stejně dlouho na maximální, jako na minimální hodnotě. Bez osciloskopu tedy jde o integraci toho napětí v čase a měření průměrné velikosti napětí. Ručkové měřidlo můžeš zapojit přes vhodný zesilovač bez dalšího, digitálnímu měřáku musíš to napětí zprůměrovat vhodným integračním členem.

Pro karburátorový motor ani nepotřebuješ lambdasondu, stačí dvě žhavicí tělíska z bateriového zapalovače plynu z Kovoslužby Praha (kdysi se prodával, na jeden monočlánek to bylo, na konci péra byla "žárovička E10 bez baňky", možná se ještě někomu pár náhradních tělísek válí). Zapojují se dva kousky do můstku, jeden je v uzavřené komůrce, přes druhý se ventilátorkem protahují výfukové plyny. S teplotou vlákna se mění jeho odpor, rozváží můstek a pak už jde jen o to, dostat se k Paltestu, podle kterého se zkalibruje měřidlo zapojené v příčné větvi můstku. Nemusí to být můstek, jako v tomto schémátku, dolní větev lze nahradit dvěma pevnými odpory.
V podstatě jde o princip používaný ve váze vzduchu u dnešních motorů, jen se tu využívá změny odporu s teplotou vlákna, na kterém dochází k dodatečnému spalování CO, a tedy k ohřevu, nebo při nedostatku CO k ochlazování.
Nevýhodou je, že tento tester potřebuje relativně velký proud pro žhavení těch tělísek, prostě žere víc, než měřidlo s lambdasondou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 20:59    Předmět: Citovat

Nevím co máš za motorku, ale primárně se tam seřizují karburátory aby ve všech sáních byl stejný podtlak...
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18667
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 22:56    Předmět: Citovat

Myslím , že nevíš , co chceš měřit . Který údaj spalin chceš měřit ? λ umí jen hloupý kyslík .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31829
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 23:13    Předmět: Citovat

No, Bořku, kdyby byla lambda tak pitomý měřidlo, asi by ji nepoužívaly skoro výhradně všecky automobilky světa ... Ono to je i o reprezentaci toho údaje z čidla, nejen o tom jednom signálu. To je to samý, jako údaj pouhýho voltmetru připojenýho k autobaterce v klidu, při rozsvícení světel, při startu a pak při ustáleným běhu. Když VÍŠ, dokážeš během minuty diagnostikovat baterku i nabíjecí soustavu auta. Když nevíš, akorát čumíš jak Puk na budík ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18667
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: so srpen 06 2022, 23:27    Předmět: Citovat

Ona sama neumí opravdu než jen tuto maličkost a teprve její zapojení do systemu a SW , z ní dělá součást soustavy . Je to to samé , co čidlo ABS . Jsou to vše jen věci , které umí jen jednu hloupou věc a bez ostatního nejsou nic . Jak říká můj dvorní mechanik , nefukční sondu jako řidič nepoznáš . A když netušíš , kdy může být v karburátorovém systemu ve spalinách kyslík , tak ti nejen sonda , ale ani nabor není k ničemu .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: ne srpen 07 2022, 8:03    Předmět: Citovat

BOBOBO: Chlape vymen mechanika,pokial je este cas!!! Alebo navstiv opthalmo amulanciu, pripadne ti pomoze vymena naplne v endolymfe.
Rezis: Nemyl si synchronizaciu podtlakov v rovnotlakovych karburatoroch s bohatostou zmesi. A ak chceme byt uplne presni, tak primarne sa nastavuje bohatost zmesi a sekndarne synchro.
Synchro si nastavujem U trubicou.
Ja len dufam ze viete vsetci ktori tu prispievate preco je dolezitejsia zmes ako synchronizacia.
Nieje nahodou monozstvo kysliku vo vyfukovom systeme priamo umerne zmiesanou zmesou paliva a vzduch pri nasavani?
Aaaa mam Africa Twin 750, zena Ninja 250r, syn zatial pitbike 125, a do lesa Husqvarna TE510 ostra verzia bez dekompresora.
A vsade sa nastavuje bohatost zmesi (teda okrem ninje). Ta ma striekacku a funkcnu lambda sondu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: ne srpen 07 2022, 8:15    Předmět: Citovat

To Hill: Nieje jednoduchsie pouzit tu Lambdu ako bastlit nieco podobne na co si dal ten link?
Jeden z mnohych linkov:
http://www.edproject.co.uk/NarrowAFR.html
Vyhodou je snimac, ktory funguje a dava konkretny vystupny signal,ktory je zdokumentovany. Uz len naozaj slusne vyhodnocovacie zariadenie .
Nad tymto odkazom realne uvazujem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19519
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne srpen 07 2022, 8:26    Předmět: Citovat

Trochu potíž je v tom, že lambdasonda normálně měří zapojená ve "smyčce zpětné vazby", čili přes řídicí jednotku udržuje řízením vstřikovaného množství paliva složení směsi takové, aby došlo k ideálnímu spálení. Proto napětí na jejím výstupu kmitá.
Stechiometrický poměr se obvod snaží udržet bez ohledu na otáčky (v myslitelném rozsahu) i na zatížení motoru, potažmo podtlaku v sání (otevření klapky plynu).
Tobě lambda směs neupraví, proto ti nakonec nezbude, než opakovaně hledat poměr směsi, při kterém sonda právě začne "přeskakovat" chudá/bohatá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ondra2



Založen: Mar 19, 2014
Příspěvky: 537

PříspěvekZaslal: ne srpen 07 2022, 8:42    Předmět: Citovat

Ale ty měřáky z ali, stejně jako modernější auta mají širokopásmové lambdy, tedy opravdu měří AFR, ne jenom přechod kolem 14.7. S tím už se dá udělat víc, protože víš jak daleko jsi od optima. Každopádně na normálním karburátoru nastavíš bohatost směsi jen při volnoběhu, přesazování jehel nemá smysl, pokud tam není jiná závada/úprava, kterou tím kompenzuješ.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: ne srpen 07 2022, 8:43    Předmět: Citovat

Ano.. Ja nechem riadit bohatost zmesi za jazdy. Ja chcem zariadenie,ktoremu sa da v ramci moznosti doverovat. Nastavit bohatost zmesi doma na mieste pred sezonou a zariadnie nechavat doma. Bude to sluzit len na servis a nastavenie bohatosti zmesi
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund