Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 616 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: po květen 23 2022, 14:27 Předmět:
Hubert_79 napsal(a):
Z těch popisů praktických zkušeností s elektromobily mám takový dojem, že všichni líčí, jak je to super, ALE... Musím tohle, musím támhleto, když tohleto, tak dobrý. Takové, jako kdyby si to potřebovali obhájit především sami před sebou.
Spíš bych řekl, že je to něco novýho, co je prostě potřeba používat trochu jinak než jsme zvyklí. A pak teprve oceníš ty výhody.
Příklad - porovnání "hloupého" tlačítkového telefonu s monochromatickým displejem a moderní šmatlafoun. Najdu vagón argumentů , proč je ta placka k ničemu a stejně to má dneska 99% populace, že?
Nevydrží to dva týdny bez nabíječky, na sluníčku je ten displej nečitelný, bez stisku tlačítka je displej vypnutý, mokrýma rukama nebo v rukavicích to nejde ovládat, stojí to jako menší ojetý auto, snadno se tomu rozbije displej, po dvou letech je software zastaralej a nutí tě to koupit nový telefon, na výměnu baterky potřebuješ servis...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7505 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: po květen 23 2022, 21:19 Předmět:
Stejný vagon argumentů ti napíšu, proč je chytrý telefon dobrá věc.
S tím plně elektrickým autem mi ale přínos připadá ... nevidím ho. Možná to má levnější provoz, je to tiché, ale dojezd a doba nabíjení? _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po květen 23 2022, 22:03 Předmět:
Levnější provoz jen při zohlednění přímejch jízdních nákladů - asi jako bych u spalováku počítal jako jízdní náklady jenom benzín. Ale když se započítá i amortizace a údržba, elmobil vyjde na kilometr dráž než auto s vnitřním spalováním - a to je dlouhodobě zatloukaná věc. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7505 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: po květen 23 2022, 22:34 Předmět:
Tak pokud dobíjíš někde v práci a tak, tak možná i tak.
Ovšem pohledem BFU (běžného Franty uživatele) to zatím plnohodnotná náhrada prostě není a nevidím tam zásadní benefit... Či spíše žádný. A ty řeči okolo jsou takové ve stylu "koupil jsem si auto bez volantu, ale to vůůůbec nevadí, však budu jezdit jen rovně" 😁 _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 616 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: út květen 24 2022, 10:54 Předmět:
Hubert_79 napsal(a):
Stejný vagon argumentů ti napíšu, proč je chytrý telefon dobrá věc.
S tím plně elektrickým autem mi ale přínos připadá ... nevidím ho. Možná to má levnější provoz, je to tiché, ale dojezd a doba nabíjení?
No, právě. Kdo chce psa bít, hůl si najde...
Dojezd? Je větší než potřebuju.
Nabíjení? Večer to dám do zásuvky, ráno je nabité.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 616 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: út květen 24 2022, 11:01 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Levnější provoz jen při zohlednění přímejch jízdních nákladů - asi jako bych u spalováku počítal jako jízdní náklady jenom benzín. Ale když se započítá i amortizace a údržba, elmobil vyjde na kilometr dráž než auto s vnitřním spalováním - a to je dlouhodobě zatloukaná věc.
Jsem trochu podivín a víc spoléhám na Excel než na pocity (asi profesní deformace - dělám ve vývoji elektro).
Pro začátek jednoduchá matematika (ty ceny se mění dost rychle, takže týden starý výpočet může vyjít diametrálně jinak):
Rozdíl pořizovací ceny elektro-nafta: cca 300 000Kč
roční nájezd: 20 000km
spotřeba elektřiny: 15kWh/100km, 6Kč/kWh = 18 000Kč ročně
spotřeba nafty: 6l/100km, 46Kč/l = 55 200Kč
..takže návratnost 8 let. Před rokem to vycházelo optimističtěji
a teď si tam připočti: nižší náklady na údržbu, úspora parkovného v Praze, úspora dálniční známky, občasné dobití z FV nebo u Lidlu...
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 4914 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: út květen 24 2022, 12:03 Předmět:
Asi ako laserová tlačiareň bez toneru. _________________ Silou vybrať peniaze od ľudí a následne za ne spraviť niečo proti ľuďom, s čím nesúhlasia, to je civilizácia?! Tento systém je chorý a vedie do záhuby.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 616 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: út květen 24 2022, 12:38 Předmět:
keemo napsal(a):
rnbw napsal(a):
Aku hodnotu budu mat tie auta po 8 rokoch?
taku ze ich radsej dynamitom vyhodis do vzduchu nez aby si za 530 000 kc kupil nove akumulatory...
To jsou takové hospodské výkřiky, že...?
Tak počítejme: 20 000km ročně * 8 let s baterkou 36kWh při spotřebě 12kWh/100km.
To je asi 550 plných cyklů. Životnost takových baterek může být kolem 4000 cyklů, s nějakou mírou pesimismu počítejme 2000 cyklů. Tedy za 8 let budou ty baterky asi ve čtvrtině (cyklické) životnosti.
To je pekna hovadina. Po 8 letech bude baterie po smrti nebo v nepouzitelnem stavu. Nebo si myslis, ze podle tve matematiky vydrzi baterie 32let?
Vazne?
Copak jsi nikdy nemel dobijeci baterii treba v mysi.
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7505 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: út květen 24 2022, 13:47 Předmět:
_luky_ napsal(a):
Dojezd? Je větší než potřebuju.
Nabíjení? Večer to dám do zásuvky, ráno je nabité.
Ano, může být. Ale taky nemusí a mnoho lidí používá auto tak, že je pro ně dojezd elektroauta hodně limitující faktor. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19435 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út květen 24 2022, 13:59 Předmět:
Tady máte pár skutečných (a řekl bych dostatečně objektivních) údajů o výměnách, případně výdajích za servis, a porovnávejte si se spalovacími motory.
Podotýkám, že mám mild hybrida, který si akumuluje rekuperovanou energii místo brždění motorem, kdykoli za jízdy sundám nohu s plynu, a při rozjezdu elektromotor pomáhá spalovacímu, pokud by měl ten makat v neekonomickém režimu. Vychází mi průměrně jeden neúplný cyklus (dobití do 80 % a vybití mezi 40 a 50 %, kdy se baterie odpojí) na 3 km. Při cukání po městě je těch cyklů víc, to jsou klidně dva na kilometr, při dálkových jízdách vyjde jeden cyklus na 15 km. A mám za dva roky najeto 30 tisíc km. Kolik že to máme cyklů, jakkoli neúplných?
Pokud jde o cenu, tak bych se radši rozhodoval mezi benzínem a elektřinou při dojezdu 600 - 700 km po maximálně 10 minutách u pumpy, ovšem pouze za předpokladu, že za kterýkoli z těch pohonů zaplatím stejně (tedy řekněme 69 kW v atmo VVT, nebo 66+3 kW v mild hybridu, či opět 69 kW v plugin hybridu, který má dojezd na samotnou baterku aspoň 60 km v zimě a 90 km v létě). Jestli ta cena těch aut poroste, jako dosud, tak se všechna musí do 350 tisíc ve středně slušné výbavě vejít, jinak si to nekoupím a mild hybrid bude můj top, protože plugin hybrid je pořád předražený a "jen elektrika" už mi nepřinese takovou přidanou hodnotu, aby ospravedlnila cenu a (zatím pořád ještě) volbu delší trasy podle výskytu nabíječek.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út květen 24 2022, 14:49 Předmět:
_luky_ napsal(a):
...
Dojezd? Je větší než potřebuju.
Nabíjení? Večer to dám do zásuvky, ráno je nabité.
_luky_ dál napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Levnější provoz jen při zohlednění přímejch jízdních nákladů - asi jako bych u spalováku počítal jako jízdní náklady jenom benzín. Ale když se započítá i amortizace a údržba, elmobil vyjde na kilometr dráž než auto s vnitřním spalováním - a to je dlouhodobě zatloukaná věc.
Jsem trochu podivín a víc spoléhám na Excel než na pocity (asi profesní deformace - dělám ve vývoji elektro).
Pro začátek jednoduchá matematika (ty ceny se mění dost rychle, takže týden starý výpočet může vyjít diametrálně jinak):
Rozdíl pořizovací ceny elektro-nafta: cca 300 000Kč
roční nájezd: 20 000km
spotřeba elektřiny: 15kWh/100km, 6Kč/kWh = 18 000Kč ročně
spotřeba nafty: 6l/100km, 46Kč/l = 55 200Kč
..takže návratnost 8 let. Před rokem to vycházelo optimističtěji
a teď si tam připočti: nižší náklady na údržbu, úspora parkovného v Praze, úspora dálniční známky, občasné dobití z FV nebo u Lidlu...
Dáš do zásuvky - ale KDE TU ZÁSUVKU NAJDEŠ NA SÍDLIŠTI, KDYŽ NAVÍC POKAŽDÝ MUSÍŠ PARKOVAT NA JINÝM MÍSTĚ A KE VŠEMU JEŠTĚ ANI NEMÁŠ JISTOTU, ŽE SE VEČER NA TO SÍDLIŠTĚ NĚKAM VŮBEC VEJDEŠ? A o úspoře parkovnýho můžou mluvit zas jen prajzi - to samý s dálničkou, my tady v Perníkovickým kraji doposud máme jen asi 20km dálnice, vedoucí odnikud nikam - od Časů na opatovickej maxirynek, kde se stejně musíme napojit na D11 a než se postaví další část D35, bude to nejmíň 2-3 roky trvat. Jaká teda úspora, když po dálnici denně nejezdíme? Vycházej z podmínek běžnýho člověka, bydlícího na sídlišti nebo v centru města 20 000 - 50 000 duší, kterej nemá vlastní zahradu ani vyhrazený stání v podzemní garáži, aby mohl denně parkovat na svým a kterej potřebuje mít auto, který mu s výjimkou 5 minutovýho natankování plný nádrže dokáže bez další přípravy ujet vzdálenost aspoň na druhej konec republiky, i když takovou cestu absolvuje jen 2x do roka a jinak jezdí denně jen 15-20km do práce a z práce. Protože nikdo si nebude na cestu na dovolenou kupovat extra auto s velkým dojezdem - ale každej bude tuhle možnost požadovat od vozidla, který jinak používá denně, je to o tý účelnosti a využitelnosti - a tu sorry jako hop, dnešní elmobily jednoduše nemají. A nemají ji ani srovnatelnou se spalovákama, který dneska naprosto běžně jezdí ve stáří 15-20 let a tu 300-500km jízdu na dovolenou zvládnou taky - ale ukaž mi elmobil, kterej ve věku 15-20 let ujede stejnou vzdálenost, jako když byl novej? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.