Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Šrouby na kola - mazat či ne?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4176
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 16:46    Předmět: Citovat

Mazat. Skrutka nedrží utiahnutá preto, že závit je nenamastený ale preto, lebo závity s uhlom stúpania menším ako 30° sú samosvorné. A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lancer



Založen: Nov 21, 2019
Příspěvky: 36
Bydliště: Strašnice, nebo Brnky

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 16:51    Předmět: Citovat

Šrouby zlehka mažu, ale dost jsem se s tím navztekal. Stalo se mi, a ne jedenkrát a ne jen po odjezdu ze servisu, ale i po mém ruční utažení, že jsem nemohl šrouby povolit. V servisu na to vzali lešenářskou trubku a druhej maník ještě mlátil kladivem do křížovýho klíče a výsledek byl kromě pár povolenej šroubů i rozlomenej křížovej klíč. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Nakonec jsem koupil momenťák (obyč Proteco za cca 7-8 stovek) kterej mám v úmyslu vozit s sebou neustále a jsem předem smířenej i s případnou krádeží. Šrouby se mi podařilo uvolnit po nahřátí horkovzdušnou pistolí, pak jsem je dotáhl 150Nm (předepsáno je dle vygooglené tabulky 170Nm - jedná se o T4) a uvidím, zatím drží. Doufám, že až zas budu v létě někde v balkánskejch kopcích, že to sundám. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 16:52    Předmět: Citovat

Mazivo v závite mení v prvom rade koeficienty trenia a pre potrebné predpätie skrutky sa zmenia uťahovacie momenty. Tie však mávajú dostatočnú rezervu, takže jemne maznúť nemusí byť na škodu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9656
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 17:04    Předmět: Citovat

Habesan napsal(a):
Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.

Kolik jsi už strhl závitů ?
Mazat. dotahuji ručně "na cit" momenťák ani pneu utahovák nemám
a nechci.

_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15490
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 17:10    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Tohle jsem fakt nepochopil. Pokud vím, tak tyto šrouby jsou mezinárodně normované, tzn. daný druh oceli, daný typ závitu s předepsaným stoupáním a s danou toleranci vůči matce v kole a jsou odolné proti natažení závitu. Vždy se dotahuje na stejnou plochu, ale je možné, že v předepsané toleranci mezi závity matky v kole a vlastního šroubu bez vazeliny (nejlépe měděné) vznikne místo pro vlhkost a následnou rez. Pokud se mění kola každého půl roku, tak se nic neděje - vždy to jde. Pokud ale někdo nasadí celoroční a po 6 letech chce kola povolit, tak může mít problém.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 18:47    Předmět: Citovat

Normální mazivo moment nijak výrazně neovlivňuje, resp. se s namazaným šroubem počítá. Ovlivňují ho maziva s přídavkem uhlíku, tam už se pro potřebné utažení moment snižuje. Konkrétní čísla už si nepamatuju, tuším snad o 30%, ale nechci kecat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6026
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 19:03    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Závit M12x1,5 má úhel stoupání 2,3º.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31641
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 19:10    Předmět: Citovat

Firemní materiály Das Schade Werke mazání kolovejch šroubů výslovně zakazujou, protože namazanej závit má menší tření a při fabrikou nameldovaným utahovacím momentu 120Nm se šrouby zatáhnou do větší hloubky do děr v nábojích a dojde tím k nadměrnýmu natažení závitů. Namáznout se má dosedací plocha mezi ráfkem a nábojem, aby "nesrostly", závity kolovejch šroubů se ale mají nechávat suchý. Nezávisle na sobě mi v podstatě tutéž myšlenku potvrdili ve dvou pneuservisech a u mýho "dvorního mechoše". Namáznout se má jen styčná plocha a navíc se má před montáží kola otřít, aby na ní nebylo nadbytečný mazivo, tuk má jen zabránit korozi.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7808
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 19:15    Předmět: Citovat

Já dřív mazal, ale kamarád, který dělal v pneuservisu, mě za to nadal, že nesmím.
Tak nemažu.
A co jezdím v poslední době na přezouvání k jinému kamarádovi, tak ten vždy utahuje momenťákem. Neměl jsem nikdy problém.
A vzpomínka na dobu dávnou - dojel jsem se známým do pneuservisu, který býval ve Slavkově v ČSAD. Chlapík co tam dělal, nemohl povolit jedno kolo, docela se s tím natrápil. Tak u toho nadával "Který prase to tak utáhlo?!" A tenhle známý jen tak prohodil: "Naposledy jsem byl přezouvat u vás..."
A maník už ani nešpitnul, a horlivě montoval. Very Happy

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31641
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 19:30    Předmět: Citovat

Jo, já mám od kolegů z RoomsterClubu zakázaný utahovat jiným členům kolový šrouby, protože po mým utažení fajfkovým klíčem z povinný výbavy ÚDAJNĚ jednomu členovi museli v pneuservisu povolovat kola rázovým šroubovákem na náklaďáky - nastaveným místo na 140Nm povolovacího momentu na 240Nm ...
Ale já u toho nebyl, já ty kola jen předtím na srazu měnil a dotahoval na 30cm páce (přibližná dýlka toho fajfkovýho klíče z vejbavy auta) TAHEM TŘEMA PRSTAMA ... Když si vezmu, že klíč má přibližně 1/3 metru na dýlku, tak na moment odpovídající 120Nm na něm musím vyvodit 3x větší sílu, než kdyby byl 1m dlouhej = neboli nějakejch 36kg tahu na konci klíče. A docela pochybuju, že bych tahem za klíč zaháknutejch 3 prstů (ukazovák, prostředník, prsteník) vyvodil takovou sílu, aby to na tý páce vyvolalo moment přesahující výrazně 140Nm ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33750
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 19:42    Předmět: Citovat

Nemazem. Utahujem a povolujem krizovym klucom. Utahujem rukami, povolovat musim niekedy aj nohami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rasto73



Založen: Feb 08, 2011
Příspěvky: 16
Bydliště: SK - BAB-TOP

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 20:13    Předmět: Citovat

Zdravim všetkých.Stačí ich trochu nanášať medenou vazelínou (môže byť aj verzia v spreji),a je po probléme s povoľovaním. A dotiahnuť predpísaným momentom - momentovým kľúčom...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4176
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 20:19    Předmět: Citovat

To tomasjedno. 2,3 je minimalne 10 krat menej ako 30 však?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PotPalo



Založen: May 13, 2009
Příspěvky: 4914
Bydliště: BA-Petržalka :(

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 20:58    Předmět: Citovat

Treba si uvedomiť aj tepelnú rozťažnosť materiálov. Čo sa dotiahne pri 5°C v zime, to v lete pri 30°C bude asi trochu iné, a naopak.
_________________
Silou vybrať peniaze od ľudí a následne za ne spraviť niečo proti ľuďom, s čím nesúhlasia, to je civilizácia?! Tento systém je chorý a vedie do záhuby.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
jjilek



Založen: Mar 29, 2009
Příspěvky: 3985
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: st květen 11 2022, 21:49    Předmět: Citovat

Lancer napsal(a):
. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......

Co máš za auto? jsou na tom správné disky a odpovídající šrouby? (Nejen závit ale i dosedací kónusy k diskům.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.21 sekund