Na netu se poflakuje schéma ze 3 MOSFETama a 3 diody. Motor musí být do hvězdy s vyvedeným středem. Nevím však, zda to vůbec funguje. Chystám se to ověřit.
BLDC motor je synchronní motor se vším, co k němu patří, zejména co se týče rozběhu a udržení v synchronismu při měnící se zátěži. V harddisku je takový motor řízený procesorem s ne úplně triviálním algoritmem sledování BEMF, který z něj dělá ten "jako DC" motor. Uvedené jednoduché schémátko je možná použitelné k demonstraci na youtube, že se to točí, ale tím to asi tak končí.
Východní Němci dělávali nějaký švabus, který uměl takový motorky řídit. Mám pocit, že motorek v nějakým RFT kazeťáku byl taky BLDC. Tenkrát v Recomu v Brně jsem koupil nějaký 12V ventilátorek z čehosi průmyslového a uvnitř byl 3F vinutý stator a magnetový rotor - konstrukčně stejný jako spindle motor u CD-ROM. Ovládal to ten šváb.
Edit: OK1HGA:to je ono.
To je možný, ale uvědom si, že ten kazeťák byl zakoupen v roce 1984. Ten motorek se tak zvláštně rozbíhal - proběhla náběžná rampa a pak se otáčky zavěsily na nějaký PLL. Schválně, kdo máte RFT SC1800, tak to vyzkoušejte. Je to něco jinýho, než obyčejný DC motor s proudově řízeným stabilizárem otáček.
V tom větráčku byl pouze ten integráč, nějaký odpor a elektrolytový kondenzátor
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7070 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: ne únor 27 2022, 20:51 Předmět:
komar napsal(a):
Má někdo jednodušší zapojení?
Naopak. Když už, tak bych využil i ty zbývající členy v tom integrovaném obvody, aby byl výstup na tranzistory impedančně oddělen od vstupů těch členů, které tvoří klopný obvod. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Podle mě je to ale nějaký 3F generátor. Z počátku musí být zvolena taková frekvence, kdy rotor stíhá mechanicky následovat magnetické změny statoru. Pak musíš plynule zvyšovat frekvenci na požadovanou, kdy jsou požadovaný otáčky. Při mechanické zátěži se otáčky utrhnou a motor se zastaví. Švabus v HDD, v DDR motorku, možná i to 3-FET zapojení generuje střídavý proud dle otáček rotoru, takže umělá "rampa" není potřeba.
Artaban001: to co popisuješ je funkce 3f synchronního motoru kde otáčky jsou závislé na frekvenci.
Toto je BLDC tedy stejnosměrný elektronicky komutovaný. A otáčky jsou závislé na napětí.
Pro představu sepnu první cívku on se potočí. A v momentě natočení se spíná druhá cívka a třetí.... Běžně se používají hallovy sondy aby elektronika věděla kde je motor natočen. Nebo se hlídá indukce ve zrovna nepoužívaných cívkách.
Čím větší napětí pak spínáš tím je silnější vytvořené elektromagnetické pole a tím rychleji se pootočí o pozici a rychleji přepne. Jako klasický motor s komutátorem akorát místo něj jsou trazistory. _________________ Internet - metla lidstva
Ano, to vím. Ale to schéma z úvodu tohoto vlákna, na který jsem reagoval je jen nastavitelný 3F generátor. Není to žádný BLDC kontroller. Nastavíš minimální frekvenci, kterou stihne rotor sledovat - podobně, jako to dělá krokový motor, a pak postupně zvyšuješ frekvenci a doufáš, že se rotor "neutrhne" a motor se tak zastaví.
BLDC monolitický kontroller, co jsem měl v rukách, tak motor taky roztáčel tímhle způsobam, protože snímaní otáček v klidu nefunguje - jak se rotor pohne, tak už se dál roztáčí díky indukcí rotujícího magnetu v cívkách, co jsou bez napětí. Proto ten motorek z ventilátoru po zabrždění rukou ssebou pravidelně cukal. Podobně to dělal i jakýsi walkman od Panasonicu, co byl na 1 monočlánek a měl "plošný" motor taky BLDC. Jinak jsem slyšel i o kontrollerech, který umí zjistit polohu i stojícího rotoru tím, že se do cívek pouští pulsní proud a magnetizace statoru stojícím magnetem ovlivňuje indukčnost - něco jako přesytka. Ale s takovým sofistikovaným driverem jsem se ale nepotkal.
PS: Mám pocit, že jsem tu nedávno dával schéma na nějaký primitívní "motorek" ze solárního otočnýho stojanu - obvod byl velice podobný astabilnímu multivibrátoru, akorát se pokaždý roztočil na jinou stranu.
V současný době jsou ventilátorky řízený hallovým spínačem a směr točení je dán rozdílnou vzdálenosti statoru od rotoru v náběžné a výběžné straně pólových nádstavců, takže nepotřebují 3f buzení.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.