Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

SUZUKI VITARA, LIANA, BALENO zapalovací modul
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 1686
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 13:18    Předmět: SUZUKI VITARA, LIANA, BALENO zapalovací modul Citovat

Už delší dobu mi v hlavě leží jak může správně fungovat zapalování ve zmíněných autech (a jim podobných). Věc se má tak, že na 1,3 a 2,4 válec je společný zapalovací modul ovládaný ŘJ, jsou tam tedy DVA zapalovací moduly. Co mi není úplně jasné je to, že VN z modulu jde na obě svíčky zároveň, tedy na svíčku válce kde zapaluje směs a zároveň na válec který vyfukuje. Pořád mám pocit, že by mohla zapálit třeba svíčka ve válci, který zrovna vyfukuje a pokud by se držel oblouk, tak by nepálila tam kde má? Ono to funguje, zdá se, správně, jinak by to Japonec takhle nedělal ale mě to pořád nějak nedá. Třeba mě někdo uklidní (že su blbé...) a navodí opět klidný spánek.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9744
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 13:35    Předmět: Citovat

Jakej oblouk? - tam jsou pulsy, podobně, jako jdou jiskry na plotýnky u sporáku, akorát v rychlým sledu. Podstatná je jiskra, který zapaluje, jiskra v režimu expanze až konec výfuku už není důležitá, jen si tak naprázdno "prskne", veškerý palivo je vyhořelý a jde do výfuku. Válce dostávají díky těm různým snímačům ideální směs benzín/vzduch, takže po aktívním přeskoku dojde k zážehu a další jiskření už není podstatný do situace, kdy dojde k přípravě další dávky pro zážeh - pohyb pístu do horní úvrati se směsí vzduch/benzín.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19434
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 14:05    Předmět: Citovat

Je to tak. Tímto způsobem to řeší více výrobců.
Nějaká ta zmínka o tom byla i na Suzukiclubu (tedy například).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4038
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 14:16    Předmět: Citovat

Asi šlo o to, jak je dosaženo, že jiskra přeskočí na obou svíčkách. Pokud by byly natvrdo paralelně, prskla by jen svíčka válce v dolní úvrati, protože tam bude nižší tlak. U sporáku je to to samé, musí se nějak zajistit, že prsknou všechny plotýnky a ne jen ta, jejíž elektroda má nejnižší průrazné napětí.

Může být pro každou svíčku samostatné vinutí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9744
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 15:15    Předmět: Citovat

Pokud se nemýlím, k přeskoku dochází každý druhý zdvih čtyřdobého motoru, když přitom přeskočí jiskra při prvním zdvihu, k ničemu nedojde, protože jiskra nemá co zapálit. jen si svíčka prskne při každým zdvihu. Zapůsobí jen v tom, kdy se stlačují benzínový páry. Pracovní doby jsou ve valcích 4-válcovýho motoru vhodně pootočený a když se vhodně rozmístí pár svíček, stačí pak na střídačku budit dvě trafa (jiskrový jednotky). jedna jiskra zapaluje, druhá jde naprázdno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Ondra2



Založen: Mar 19, 2014
Příspěvky: 535

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 15:58    Předmět: Citovat

Ty 2 svíčky jsou v sérii. Sekundár trafa není nikde přizemněný, jeden konec vinutí na jednu svíčku, druhý na druhou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9744
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 16:29    Předmět: Citovat

To ano, pak fakt stačí dvě cívky na 4 válce
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 1686
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 17:29    Předmět: Citovat

Tak v sérii ty svíčky skoro jistě NEJSOU, neumím si představit jak by vypadal přívod. Teď je ke každé jeden vodič VN + zem bloku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 17:56    Předmět: Citovat

takto:


__2sv__1tra.JPG
 Komentář:
 Velikost:  19.17 kB
 Zobrazeno:  88 krát

__2sv__1tra.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2397

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 20:07    Předmět: Citovat

V polovičním provedení to měl i novější Maluch - F126p. Sekundár má dva konce vyvedené na dvě svíčky a okruh se uzavírá přes hlavu. A to čtyřvývodové mám v autě také

Naposledy upravil pepik9 dne so únor 05 2022, 11:13, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3647

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 20:42    Předmět: Citovat

Teď mě přepadla taková vzpomínka, že snad před 50 lety se někde publikovalo vylepšené zapalování. Podstata byla v tom, že do každého kabelu pro svíčku se vložilo přídavné jiskřiště, udělané z knoflíčku se čtyřmi dírkami. Přívod i vývod procházel přes dvě dírky úhlopříčně, takže mezi nimi byla izolace. Prý to zrychlovalo strmost čela jiskry. Vývoj tedy pokročil a už to jde i bez knoflíku! Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31643
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 21:20    Předmět: Citovat

Ondra2 napsal(a):
Ty 2 svíčky jsou v sérii. Sekundár trafa není nikde přizemněný, jeden konec vinutí na jednu svíčku, druhý na druhou.
jardafiala napsal(a):
Tak v sérii ty svíčky skoro jistě NEJSOU, neumím si představit jak by vypadal přívod. Teď je ke každé jeden vodič VN + zem bloku.
Hahaha, a včil kde je pravda? Přesně jak na tom obrázku, indukčka nemá uzemněnej sekundár a obvod se uzavírá přes kostru = hlavu motoru. A jinak pánové, přesně takhle měla zapalování zapojený i felina 1,3MPi neboli "ta se zapalovací lištou". Motor "jednobod" = 1,3SPi montovanej ještě do pozdního fafořita ještě měl rozdělovač, po přechodu na vícebodový vstřikování ale felcka dostala právě místo jednocívkovýho zapaltrafa a rozdělovače tuhle lištu, nasazenou přímo na svíce čouhající ze strany z hlavy motoru a přidržovanou dvojicí inbusovejch šroubků - a uvnitř dvojicí samostatně pálících vn modulů s tráfkama na feritu a přesně stejně zapojenýma vn vinutíma - pálily vždycky zároveň oba dva válce, momentálně se nacházející v pozici těsně před horní úvratí bez ohledu na to, jestli to bylo těsně před koncem kompresního nebo vejfukovýho zdvihu pístu. Zapálil se samozřejmě jen ten válec, ve kterým byla připravená stlačená čerstvá směs, ten na konci vejfuku jiskřil naprázdno ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9744
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: pá únor 04 2022, 21:49    Předmět: Citovat

Bohužel výbojky, za který se dají považovat svíčky se dají řadit pouze do série. Takže máš dvě možnosti - buď by každá svíčka měla svoje vinutí s tím, že jeden konec by byl ukostřen a druhý šel na kontakt svíčky. Musel bys ale obě vinutí na cívce od sebe izolovat kvůli kostrovým vývodům. Z toho důvodu se navine jedno vinutí, nejspíš o vyšším počtu závitů a tím je výroba jednodušší a je nižší riziko vnitřního průrazu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 1686
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: so únor 05 2022, 8:53    Předmět: Citovat

No já jsem reagoval blbě, ten obrázek, ač neumělý, mi pomohl. Pořád jsem vycházel z toho, že jeden konec VN vinutí je na zemi a z lenosti jsem nedočetl vysvětlení. Teď je mi to o dost jasnější, nakonec i kdyby se jedna svíčka zasvinila druhá bude pálit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19434
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so únor 05 2022, 10:10    Předmět: Citovat

Tak. V příloze je typické zapojení, které používá Suzuki nejen ve Swiftech.


zapalovani_MPi_Swift.png
 Komentář:
 Velikost:  50.79 kB
 Zobrazeno:  112 krát

zapalovani_MPi_Swift.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund