Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 4993 Bydliště: Brno
Zaslal: ne únor 25 2018, 20:23 Předmět:
UT804 taky není žádný laciný měřák. Já už se na stará kolena bez této zajímavé fičury budu muset obejít a musí mi stačit moje staré měřáčky.
to Bernard: Díky. Nezklamal jsi. Zkusil jsem dosadit naměřené údaje z fotek a moc to nesedí s údajem ručkového měřáku. Ale pak jsem zvětšoval zvlnění až k vynechání vyhlazovacího kondenzátoru a tam už to souhlasilo celkem pěkně.
Při hledání jsem narazil na přehledné (trochu dlouhé) video, kde pán TRUE RMS (AC+DC )vysvětluje pro méně chápavé jako já tak trpělivě a pomalu, že jsem to snad i pochopil. https://www.youtube.com/watch?v=LZEie3nAo1E
Vsetko sa da merat, kto chce, moze kludne aj vadaskou. A mozno, ze aj sa nahodou strafi do spravnej hodnoty. Ale to este neznamena, ze je taketo meranie aj fyzikalne spravne. A to by mala byt prvorada uloha mernia na skole. Nie namerat hodnotu, ale ozrejmit fyzikalnu podstatu.
Skor vsak, nez by sme mohli zodpovedat otazku v 1) a 2) bode, by sme najprv museli vediet, ze co je to multimeter? To ako keby som niekoho poslal do obchodu kupit krabicu skrutiek. Co asi tak donesie? Metricke alebo do dreva? A rozmer uz vobec netusim. Multimeter, pokial nema od vyrobcu presnu specifikaciu meracej metody, tak nepatri do skolskeho laboratoria. Jedine ako nazorna ukazka, ako nefunguje a ako si nanho v praxi treba davat pozor. Tak isto v bode 2), co je to jednosmerna hodnota napatia? Pozname efektivnu, strednu a nejake dalsie hodnoty, ale co ukaze jenosmerny voltmeter, zavisi od metody, ktorou meria.
V bode 3) by v pripade ciastocne filtrovaneho usmerneneho priebehu bolo potrebne tento nejako definovat a strednu alebo efektivnu hodnotu napatia pocitat matematickym vztahom prislusnym tomuto priebehu. Uloha riesitelna, ale skor akademicky, ako prakticky.
Myslim, ze na skole by pred samotnymi meraniami mali byt dostatocne vysvetlene pouzite metody merania a v pripade pouzitia nejakej neadekvatnej metody by malo byt vysvetlene, preco si taku metodu mozeme dovolit a akej chyby sa pri tom dopustime. Snad to je na prednaskach alebo v skriptach. V tych starsich to urcite je. V tych novsich sa to uz straca v copy paste, vlastnymi slovami prelozenych, z kontextu vytrhnutych a omackou doplnenych textoch.
Nedavno som hladal v jednom zariadeni s poruchou nejake napajacie napatia z hlavnej jednotky. Bol tam dost vykonny ventilator na 28V. Jak som meral digitalnym multimetrom, ci jednosmerne alebo striedave, maximum co som nasiel bolo nieco 0,8 a 1,2V. Nedalo mi, tak som zobral analogovy a ten ukazal 28V. Nie, ten digitalny nebol rozbity. 9V baterku aj 230 v sieti zmeral dobre. Sice nie je True RMS, ale je z tych lepsich, aj s meranim tranzistorov a kapacity.
A este som si spomenul, ako sme na skole merali skreslenie operacneho zosilnovaca, ci nieco take. Zdroj signalu bol klasicky skolsky generator... pracujuci na principe multivibratora z ktoreho ide obdlznik, ten je dalej tvarovany na trojuholnik a ten nasledne na sinus... Otocnym prepinacom si zvolite pozadovany priebeh... Marne som sa docentovi snazil vysvetlit, ze ten sinus sa na sinus ani len nepodoba. Takze nakoniec som musel, k spokojnosti docenta, rovnako ako ostatni spoluziaci, dosiahnut vyledok referatu vhodne zakomponovanou bulharskou konstantou.
Demarcusi, Demarcusi
Chápu, že jsou někteří mí kolegové někdy nevyzpytatelní jako já, ale prosím o následující:
Jak zní přesné zadání této úlohy (zadání, schema, postup měření)?
Nerozumím, proč reostat (nastavení jeho hodnoty), jaká je hodnota kondenzátoru, jak je vlastně zapojen druhý voltmetr. A neříkej, že vám vedoucí měření na požádání nepodal vysvětlení.
Jinak je to o průběhu sinus, z něj počítaná efektivní (odmocnina ze dvou) a střední (dvě lomeno pí) hodnota, ponížená z důvodu jednocestného usměrnění. Nemám jasno, zda kondenzátor neslouží jako sběrací (filtrační) pro částečné vyhlazení nebo jako oddělovací pro oddělení DC složky.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.