Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Autolednička a R134

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
dj_rizek



Založen: Apr 07, 2005
Příspěvky: 711
Bydliště: blízko Třeboně

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 14:31    Předmět: Autolednička a R134 Citovat

Ahoj,

kamarád mi přivez autoledničku že mu hrozně hřeje zástrčka do zapalovače, při hledání štítku jsem narazil na informaci že autolednička obsahuje R134.Docela mě to zarazilo protože je to lednička za 1500,- z Lidlu a R134 je chladivo pro klimatizace, pochybuju že je uvnitř kompresor, běžně bejvá v nízký cenový kategorii peltier.
Rozebíral jste to někdo jak to je řešený?

Díky

Luděk
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dj_Paul



Založen: Sep 19, 2004
Příspěvky: 2394
Bydliště: Laškov

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 15:56    Předmět: Citovat

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ledni%C4%8Dka#Absorp%C4%8Dn%C3%AD_ledni%C4%8Dka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dj_rizek



Založen: Apr 07, 2005
Příspěvky: 711
Bydliště: blízko Třeboně

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 16:00    Předmět: Citovat

To ale nevysvětluje R134 když tam není kompresor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7808
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 16:09    Předmět: Citovat

A co tohle?
Existují i transportní chladničky bez potřeby energetického zdroje na místě chlazení. Zde se chladicí médium na vhodném místě zahřátím oddělí od adsorbentu a po odděleném transportu se mu vrátí až na místě, kde je chlazení třeba. Na tomto principu fungují například samochladící sudy na pivo.
(wikipedia.cz)
A přípojka je tam třeba jen kvůli ventilátoru?

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dj_rizek



Založen: Apr 07, 2005
Příspěvky: 711
Bydliště: blízko Třeboně

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 16:19    Předmět: Citovat

Tak to nevím kam by se to tam vešlo, rozebral jsem to a nic tam neni.Jednoduchá regulace ventilátoru a silnější kablíky mezi chladiče kde si myslím že je peltier.


IMG_20180523_171146.JPG
 Komentář:
 Velikost:  49.46 kB
 Zobrazeno:  126 krát

IMG_20180523_171146.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7918
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 17:06    Předmět: Citovat

Je to 100% Peltier.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9744
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 18:46    Předmět: Citovat

Ahoj. Nejspíš jde o univerzální návod k celé řadě ledniček od kompresorových (kde může být R134), přes absorpční (kde je čpavek) až po ty levný autolednice, kde není žádný médium, ale plátek termočlánku, co pracuje v Peltierově režimu.
Pokud mu hřeje zásuvka zapalovače, změřil bych proud, co odebírá lednice. Dále bych prověřil stav té zástrčky a zkusil bych to v zásuvce jiného auta. Pak je možné, že jeho zásuvka v autě bude chtít vyměnit (je vyhřátá)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6569
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 20:50    Předmět: Citovat

Proud je dost značný a zásuvka autozapalovače je původně konstruovaná na krátkodobý odběr, než se nahřeje zapalovač a je úplně blbé konstrukce. Takže to není ani tak chyba, jako spíš vlastnost. Pokud k tomu připočteme naprosto tristní chladící výkon peltierového řešení, vychází z toho jednoznačný závěr, že je to celé úplně špatně a k ničemu. Můj poznatek je, pokud chci něco udržet v chladu, obvykle když jedu na pár dní do kempu, tak si zmrazím v mrazáku dvě plastové hranaté (kvůli využití prostoru) litrové láhve od mléka s vodou, ty strčím do slepené polystyrenové krabice, kam dám také potraviny, co mají být v chladu, bednu obalím dekou a zcela bez jakékoli potřeby další energie mám potraviny v chladu podle venkovní teploty 2 až 3 dny, než roztaje všechen led. Zatím jsem na nic lepšího nepřišel.
_________________
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 21:00    Předmět: Citovat

Mám podobnou od redbulla,možná se stejnym peltierem.Trafo jsem sundal a nahradil autokabelem do zapalovače.Za běhu to dokázala dělat taky,hlavně přes léto,dokonce jsem měnil vyhřátou vidlici.Od tý doby,co vycucla letitou baterku,ji mám hozenou ve skříni (ani to auto už nemám a v novym je klimoška,tak lednice není vysloveně nutná,pokud to nenechám na slunci s flaškou za oknem).Měřil jsem tomu proud při napájení z PC atx zdroje a bylo to až k 8A,možná víc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dj_rizek



Založen: Apr 07, 2005
Příspěvky: 711
Bydliště: blízko Třeboně

PříspěvekZaslal: st květen 23 2018, 21:06    Předmět: Citovat

Tam je problém v použitý zástrčce, je tam ten krám kde je v obvodu pojistka, na ní tlačí pružina a proud teče přes ní, pružina se rozpálí a roztaví plasty.Objednal jsem nějakou preciznější zástrčku bez pružiny v obvodu.
Jinak jsem měl v plánu připojit + vodič přes kontaktní plíšek strčený mezi pojistku a pružinu jak bývá u některých zástrček co jsem měl v ruce.

Požívám taky boxy s chladícíma vložkama co v nich chodí pájecí pasta a pak se likvidujou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sis2



Založen: Oct 07, 2012
Příspěvky: 1252
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt květen 24 2018, 15:22    Předmět: Citovat

Celé je to na houno - žere trvale z baterky 10 - 15 A, ochladí vnitřek tak o 15 - 20°C proti okolí - a za do okolí (v kabině) přitápí trvale 150W vyzářeného tepla - a to se v létě, když je vedro "opravdu hodí"!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
medulin



Založen: Jul 10, 2009
Příspěvky: 474
Bydliště: Evropská unie

PříspěvekZaslal: čt květen 24 2018, 21:33    Předmět: Citovat

R134 bude možná v izolaci, používá se například i při výrobě molitanu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7918
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: pá květen 25 2018, 5:26    Předmět: Citovat

10-15A? To jsi naměřil nebo je to tam někde napsaný? 150W Peltier by byl asi podstatně dražší. Pár lednic jsem opravoval a braly ihned po zapnutí do 6A a po minutě -ochlazení/ohřátí Peltiera 4-5A. A právě 50-60W dokáže snížit teplotu o cca 20C od okolí. 150W to už by byl mrazák.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19434
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá květen 25 2018, 8:34    Předmět: Citovat

Můj vztah k autochladničkám zhruba koresponduje s názory Zakyho i Weed_smokera: ano, vypadalo to jako dobrý nápad, ale
- autobaterka si to nemyslí
- v kabině budky auta na slunci se nejspíš 60 W tepla navíc ani nepozná, ale, rozpálí-li se tato na 50°C a víc, pak chlazení o 20°C pod teplotu okolí už moc potravin nezachrání.
To už je lepší obyčejný izolační box a těch pár zmrzlých PETek s vodou. Je tedy pravda, že mi starý mrazák mrazil až na -32°C, což nebyla standardní vlastnost, ale porucha, však se mu srážela vlhkost i na vnějším plášti, byl proto pažravý. Ale tři takto zmrzlé litrové PETky zabalené každá ve třech vrstvách letáků a položené na chlazený obsah udržely v boxu pod 4°C ještě po 26 hodinách v přes den rozpáleném autě bez klimatizace. Tedy na tom víku ležely ještě deky, tak na box přímo nepražilo, ale i tak...
Jsou-li lahvičky zmražené na -18°C (nový mrazák bez poruchy), vydrží zhruba za stejných podmínek nejméně 20 hodin v boxu chládek.
Když už tedy chladničku, tak do karavanu nebo do kamionu či autobusu, tam to má smysl (buď na delší kempování nebo na denní ježdění, a vlastně na obojí dohromady), ale třeba do toho karavanu je lepší třísoustavová (plyn / síť / akumulátor), v kamionu či autobusu už jen elektrická bez ohledu na princip, plynem ohřívat absorpční ledničku za jízdy není dovoleno ani v karavanu...

_________________
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund