Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: so únor 17 2018, 1:41 Předmět:
Jsou to překrásné stroje a technicky vymakané do nejmenšího detailu. Zvláštní,že tenkráte si poradili nejen s tím,aby všechno splňovalo funkci,ale aby to také lahodilo oku. Dnes jsou to všechno pixle bez ducha,aby se ušetřilo,protože je potřeba peníze pro managery.
Tu úpravu vody jsem zmínil,proto že k tomu mám blízko a zajímá mne jak se to řešilo tehdy. Pro výrobu páry je potřeba kvalitní voda,ale pro výrobu páry,která pohání něco je potřeba superkvalitní voda. Nejde jen o změkčení vody,které je určitě důležité,ale o doměkčení přímo v bubnu a to se dělá dávkováním fosforečnanů do vody ,ty se sloučí se zbytkovou tvrdostí a a odkalením se to občas vypustí jako kal,který sedí na dně,jak už tu bylo zmíněno. Důležité je taky odplynění a k tomu dochází termicky,ale až při teplotě 105 stupňů nebo chemicky přidáváním siřičitanu sodného do vody.Pokud se tohle neudělá,tak se kyslík obsažený ve vodě shlukuje do malých ložisek na stěnách a vzniká tzv důlková koroze. A poslední věc neméně důležitá je PH vody.Pokud je PH pod 8,5,tak to začne velmi rychle korodovat a to je samozřejmě nežádoucí.
Měl jsem tu čest obsluhovat parní turbínu a tam bylo vše řešeno mechanicky. Nádherný stroj. Synchronní generátor 4MW,tlak vsupní páry 30 Bar při teplotě 400 stupňů. Rotor 3000 ot/min no prostě nádhera. A ten kravál _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 17 2018, 13:52 Předmět:
Michal22 napsal(a):
Šlechtičny (nebo lépe pětasedmy) byly řady 475.1. V řadě 475.0 byla snad jen jedna jediná, ne moc povedená párovka?
Chybka se vloudí, nezkontroloval jsem si to, skočila mi tam automaticky 478 místo 475.
Ta 464.0 byla u nás "ušatá", ale jinde jí nadávali "bulík". Spousta těch přezdívek je endemickejch až silně lokálních, celostátně byly rozšířený jen ty, který jezdily dálkovou službu - třeba ty šlechtičny, štokry, kremáky... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so únor 17 2018, 14:11 Předmět:
Oni ti veseláci sem do Luha s tou Rosničkou jezdí celkem pravidelně, v létě. Otevřený dřeváky, perfektně zrestaurovaný, většinou 5-6 a nabouchaný plný lidma.
Dokonce mají i původní hnědý kartonový jízdenky Luhačovice-Uh.Brod a štípou je kleštěma!
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: so únor 17 2018, 14:49 Předmět:
Tady jezdí parní mašina každý rok myslím na dětský den. Jede od Kroměříže na Valašské Meziříčí,no možná je trať delší,ale směr sedí. Bývá tam opravdu plno lidí a vůbec nikomu nevadí ty dřevěné vagony. : _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 17 2018, 23:00 Předmět:
Předloni jezdila pára od dubence až do zářijce každej víkend z Třebový přes Údolí Opic do Kyšperka a odtama přes Lichkov, Králíky až do Štítů a zas zpátky. Vloni to zkrátili a nástup byl až v Kyšperku - mašinka ale "garážovala" zas tady v depu. Neviděl jsem ji přímo, ale byla to prej nějaká 434.2 údajně z Hranic na Moravě. Další pojízdnou mašinu tady na východě mají kluci z Jaroměřský výtopny - 423.0145 _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá duben 06 2018, 19:30 Předmět:
Při brouzdání jsem narazil na jedno video, který zobrazuje zajímavej kolejovej parostroj. Rozchod 3´ = 1 yard = 914mm, válce umístěný na boku šikmo, podélná klikovka napojená na 3 dvounápravový podvozky podélným kardanem, pohánějícím dvojkolí přes kolmý ozubený soukolí (tzv "Shay locomotive")...
https://youtu.be/2XWKfe8zEvg
Další podobný dráhy se dají dohledat pod heslem West Side Lumber Co. Railway. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7824 Bydliště: Brno
Zaslal: po květen 14 2018, 22:00 Předmět:
Posun na čubu už asi dnes neuvidíš.
Ale spouštění na spádovišti ještě bez problémů. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
A když tu čubu máš blbou, tak Ti vystřelí a seš v prdeli - pokud nemáš ještě rezervní v záloze. Občas si dělávám posuny na krátkou vzdálenost ručně - na rovný koleji jde Bymka roztlačit v pohodě bez větší námahy. když se ji nechce, k prvotnímu pohybu se jí dopomůže pajsrem (je na to speciálně určen). Pak jsou na to potřeba dva lidi. Záložní čuba je vždy pro sychr..
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12058 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po květen 14 2018, 22:07 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
A když tu čubu máš blbou, tak Ti vystřelí a seš v prdeli ...
jako kluk jsem se chodil koukat na posun . . .
. . . a jednou letěla čuba několik metrů ode mně, od té doby jsem tam přestal chodit.
Ale to už je asi 45 let zpátky . . .
Na tu čubu musí kolo napřed najet, aby se přitlačila na kolej a až potom se zarazí o ten doraz. Kolo pak z čubou nějaký ten metr klouže, než se zastaví. Pokud je ten jazyk tupej, tak to kolo na místo najetí, tu čubu buď shodí, nebo vystřelí.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po květen 14 2018, 23:01 Předmět:
Hydrawerk napsal(a):
https://www.youtube.com/watch?v=j0EYzf9opso
Posunují se běžně vagony bez lokomotivy?? Teda oni do nich lokomotivou jenom šťouchnuli.
Oni do nich nešťouchli. Oni ty vagóny dostrkali mašinkou na hranu tzv. "svážnýho pahrbku" a nechali je z toho svahu sjet vlastní váhou. Ta mašina k vozům samozřejmě nesmí bejt připojená, jen je strká nárazníkama před sebou na ten kopeček. Třeba u většiny cisternovejch vagónů je tohleto zacházení ale vysloveně zakázaný - je to dole na jejich boku výrazně napsaný "NEODRÁŽET - NESPOUŠTĚT!". Znamená to, že se s nima nesmí právě nešetrně narážet do dalších vagónů, protože otřes by moh uvolnit nějakej ventil a z cisterny by mohl začít unikat obsah. Že to je na hrbu dosvědčujou i ty modrý krychlovitý skříně u koleje, když v čase videa 0:16 ty vagóny zpomalí a v čase 0:22 se ozve zasyčení - to jsou vzduchem ovládaný kolejový brzdy, který si při uvolnění takhle odfouknou. Modrý skříně jsou právě to ovládání. Kus před tou brzdou je mikrovlnnej radar, kterej změří rychlost těch vagónů a brzdy je useknou jen tolik, kolik je potřeba, aby dojely na cílovou kolej, který jsou vidět v dálce. Dřív to brždění a dojíždění řídilo pár chlapů dálkově z hradla ručníma ovladačema a dotahování vagónů na konec už sestavenýho vlaku bylo o štěstí a dobrým odhadu, protože do čelní plochy vozu se opře vítr a hned to jede jinak, nebo jsou koleje zafoukaný sněhem ... Takže dojezd "na čuně" nebyl vzácnost a ránou vyhozený vozy z kolejí byly na denním pořádku - právě u těch cílovejch kolejí (taky se jim říká "směrový" - podle směru, do který další seřazovací stanice se na tý konkrétní koleji sestavujou vlaky) museli vždycky ouřadovat posunovači se zarážkama alias "čubama", aby přijíždějící vozy dobrzdili a nenechali je křápnout do těch už stojících. Dneska celou srandu řídí počítač a místo 30-40 posunovačů ve směně je jich na celým "ranžíru" míň než 10. Pro pozorování !cvrkotu" vřele doporučuju přijet sem k nám do Třebový a jít se na to podívat - seřazovací nádraží tady pořád ještě máme největší ve střední Evropě ...
Tady je pár odkazů na letecký fotky na www.mapy.cz :
- https://mapy.cz/s/2DY2W tohle je první brzda, je umístěná ještě ve svahu hned pod hranou hrbu.
- https://mapy.cz/s/2DY3p tohle je věž s řídícím posunu, "po třebovácku" běžně zvaná "hříbek" nebo "hřib".
- https://mapy.cz/s/2DY3T a tohle je dalších 5 brzd, kterým se říká "směrový".
- https://mapy.cz/s/2DY4M a těchhle aktuálně "jen" 28 brzd (dalších 8 je dočasně odmontováno z prostředka kolejiště, kde právě probíhala rekonstrukce svršku - je tam vidět stavební stroje a holou štěrkovou pláň) jsou "cílový" - ty mají za úkol už jenom "doladit" rychlost vagónu tak, aby dojel k těm už na daný koleji stojícím a nekřápnul do nich jako hluchej do vrat - a taky aby nezůstal viset v půlce koleje, odkud by ho musela ke zbytku vagónů zase dostrkat posunová lokomotiva. Takhle "zatoulanej" vagón bejval ostuda brzdaře, takže je radši nechávali jet "trošku" víc rychle - a spoléhalo se na posunovače s čubou, že konečný dobrždění udělají včas. Občas to nestihli - a když takový nestihnutí dobře dopadlo, bylo to JENOM slyšet až na třebovským náměstí (cca 2 kiláky daleko). Když to dopadlo hůř, museli naběhnout chlapi z vozovýho depa s vyprošťovacím jeřábem, vagóny vyhozený nárazem z kolejí znovu nakolejit, zkontrolovat, jestli není někde něco uraženýho nebo něco někde neteče, co šlo, srovnat palicí nebo pajcrem - a jelo se dál, železniční vozy jsou masivní kusy železa ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4047 Bydliště: Zlín
Zaslal: út květen 15 2018, 19:33 Předmět:
Taková specialita je posun trhnutím. Jsou na to potřeba tři lidi, strojvedoucí, posunovač a někdo na obsluhu výhybky. Vagón je zapojený za lokomotivou, spřáhlo je na volno. Lokomotiva se s vagónem rozjede, ve správný okamžik trochu přibrzdí, aby se spřáhlo uvolnilo, posunovač jej vyvěsí, lokomotiva zase zrychlí, ujede vagónu a jakmile přejede přes rozhodující výhybku, je výhybka přehozena a vagón jede jinam než lokomotiva. Je to legální, ale poněkud nebezpečný postup.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.