Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Nabíjanie druhej baterky v aute

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
DELONG



Založen: Apr 16, 2006
Příspěvky: 1376
Bydliště: SVK

PříspěvekZaslal: st září 13 2017, 20:57    Předmět: Nabíjanie druhej baterky v aute Citovat

Zdravím
potreboval by som nejakú radu alebo nejakú vlastnú skúsenosť z dobíjaním autobatérie.

Mám Citroen jumper a v ňom druhú autobatériu 12V 120Ah . Z nej mám napájané LED svetlá, zásuvky 12V a bufík.

Chcel by som ju nabíjať aj počas jazdy z autobatérie ktorá je dobíjaná z alternátora.

Chcem kúpiť DC-DC Boost Converter konkrétne tento .

Pomocou neho out výstupom dobíjať tú druhú baterku 12V120Ah .
Je to dobrý nápad alebo my odporučíte niečo lepšie alebo iný spôsob nabíjania ?

Za pomoc vopred ďakujem .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: st září 13 2017, 21:33    Předmět: Citovat

No, pokud bych vozil druhou baterku, asi bych ji natvrdo připojil k té první. V dřívějších dobách by to asi nebyl dobrý nápad, ale dnešní alťíky dávají dostatek výkonu, tak by to nemusel být problém. Jen ty baterky by měly mít podobný vlastnosti, kapacita může být rozdílná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1282
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: st září 13 2017, 21:41    Předmět: Citovat

tiez som za pripojenie baterky k altiku, mozno ce rele ktore bude zopnute iba pri beziacom motore, pripadne nejaky NTC (zopar vykonnych ziaroviek paralelne) na obmedzenie nabehoveho nabijacieho prudu ak tu beaterku vyuzivas hlavne pri stojacom motore.
nevidim dovod / vyhodu pouzitia DC - DC menica
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6556
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: st září 13 2017, 23:09    Předmět: Citovat

Natvrdo bych je paralelně nedával, hodil bych do cesty pořádný relátko (míval jsem doma 70A z auta; klasická kostka, jako ty na 20-30A, jen s poněkud širšíma fastonama), který sepne, když je zapnutý zapalování a zároveň zhaslá kontrolka dobíjení. Taková jednoduchá logika si akorát navíc žádá buď jedno relé (rozpínací, přepínací), nebo primitivní invertující tranzistoriádu.
_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mojza



Založen: Sep 01, 2006
Příspěvky: 337
Bydliště: Frýdek-Místek

PříspěvekZaslal: st září 13 2017, 23:24    Předmět: Citovat

Nazdárek,
dělal jsem to u dvou VW Transportérů přes relé, které přídavný AKU (100Ah trakční) připojoval až po nastartování. Relé je zapotřebí pro spínání aspoň 40 A a pojistky nejmíň 60A, protože při zcela vybitém přídavném AKU teče do něj i velmi velký proud z hlavní baterky. A dostatečně dimenzovat přívodní nabíjecí vodiče (cca 10mm²). Je možno též spojit hlavní a přídavnou baterku přes Shottkyho diodu, ale přídavná bude mít o úbytek na diodě menší nabití (nezkoušel jsem). Už se to zde řešilo, stačí pohledat. Např.: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=80904
nebo, je tam i schema zapojení:
www.transporterclub.cz/forum
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DELONG



Založen: Apr 16, 2006
Příspěvky: 1376
Bydliště: SVK

PříspěvekZaslal: čt září 14 2017, 7:06    Předmět: Citovat

Ďakujem za reakcie. Uvažoval som aj o pripojení "natvrdo" samozrejme cez relé ktoré by s 15-tky pripojilo druhý akumulátor. Ale bál som sa to pripojiť lebo sú tam dosť veľké prúdy a ešte aj niekedy "blúdivé prúdy" ktoré sa vekom auta dosť často vyskytujú . Preto ma napadlo to to riešenie s boostrom. Samozrejme bude to tiež pripojené cez relé ktoré ho pripojí po naštartovaní.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ondras_Ch



Založen: Mar 04, 2017
Příspěvky: 171
Bydliště: Úpice

PříspěvekZaslal: čt září 14 2017, 8:04    Předmět: Citovat

Rozhodně bych byl pro jednoduché řešení s relátkem, kamarád to takhle provozuje ve sprinterovi - vzadu je trakční baterka 75Ah pro napájení měniče a hydraulické plošiny. Relé sepne při nastartovaném motoru. Není tam moc nad čím mudrovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3358
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: čt září 14 2017, 19:27    Předmět: Citovat

Spínají ty relé s nějakým zpožděním, aby altík dodal počáteční odčerpanou energii z primární Aku? Já kdysi četl na Opel foru, že relé pro automatické rozsvěcování světel (tehdy nazývaná severská výbava) se připojovalo se zpožděním, aby nedostával graetz takový čoud. Prý když to bylo hned po najetí napětí na altíku, tak ty diody odcházely výrazně častěji. Netuším, jestli tam pak může vznikat taková špice, která by ty diody postupně odrovnala - moc se mi to nezdá, ale nechat pár desítek vteřin srovnat poměry v síti bych asi nechal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: čt září 14 2017, 19:44    Předmět: Citovat

Na co tam chcete cpát relátko?? Vždyť dvěma baterkám se bude startovat podstatně snadněji, ničemu to nevadí, naopak to baterky šetří, no a pokud bude druhá baterie připojena nějakým tenčím vodičem, tak se na startování bude podílet jen částečně. A to přece taky ničemu nevadí. Opakovaně spojovat baterie s různým potenciálem a ještě krmit relé, proč?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33750
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt září 14 2017, 19:49    Předmět: Citovat

Napriklad preto, ze ked sa ti "podari" bateriu vybit pri praci (alebo na co to ma sluzit), tak staci nastartovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Martin_Fio



Založen: Dec 28, 2005
Příspěvky: 190

PříspěvekZaslal: čt září 14 2017, 20:05    Předmět: Citovat

Zdravím, myslím si, že je lépe použít alternátoru, jemuž se vyvede střídavina a ta se pro druhou baterii usměrní. Stejně se nevyužije úplně možnosti baterie a dobrých 30 procent váhy baterie se vozí zbytečně. Normálně nastavené nabíjení je vlastně jen tvrdý napěťový zdroj 14,4v. Abych využil kapacity baterie, vlétě dobíjím solárem za necelou tisícovku a v zimě jsem se solárem téměř na hraně. Za delší jízdy pomůže velký "120W" univerzální notebookový zdroj zvyšující napětí pro vnitřní baterku na více jak 16V. Tuším že v nedávném AR PE vyšel článek s podobným zdrojem. Někde tu na Bastlírně je vlákno, kde jsem psal před cca 10 lety, že paralelní spojení baterek v autě je výhodné jen pro dealera baterií. Spojit 2 baterky, jenž jsou různé konstrukce, jsou v různých teplotách, jiných průbězích životnosti je nesmysl. To je pak lépe vozit jen jednu pořádnou, při stání ji dobít do začátku plynování atd.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DELONG



Založen: Apr 16, 2006
Příspěvky: 1376
Bydliště: SVK

PříspěvekZaslal: pá září 15 2017, 11:45    Předmět: Citovat

Ďakujem za názory asi to vyrieším týmto zariadením .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3488

PříspěvekZaslal: pá září 15 2017, 13:54    Předmět: Citovat

Dyť ty krámy jsou dražší, než nová baterka!
Pro tvoje použití - Já bych to řešil tím relátkem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DELONG



Založen: Apr 16, 2006
Příspěvky: 1376
Bydliště: SVK

PříspěvekZaslal: pá září 15 2017, 20:27    Předmět: Citovat

Pôvodne som si myslel aj ja že baterku prepojím cez relé a a relé zapne kľúčik (15) ešte ma napadlo to relé aby zaplo oneskorene cca po 30sekundách .
Ale niekdo tu píše načo relé , potom zas nejaké výkonové žiarovky pridať , tak neviem ako ďalej .

No áno oddelovač je drahé zariadenie asi pre ten masívny chladič . Riadi to možno zas procesor tak programátor potrebuje tiež na kafé Laughing . Uvažujem o tom oddelovači preto lebo to vyzerá celkom slušne a za tie eurá sa mne neoplatí bastliť niečo také. Stejne neviem čo je v tom za súčiastky a zabijem pritom ešte veľa času a efekt žiadny .

Ešte ma napadlo že to tiež spínať mosfetom ako ich zariadenie ale zas veľa elektroniky tam nechcem pchať a ani nemám toľko času sa s tým zaoberať a niečo vymýšlať . A ak my zhorí iba mosfet tak si môžem gratulovať Laughing ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PixelOrgy



Založen: Sep 04, 2007
Příspěvky: 1962

PříspěvekZaslal: po září 18 2017, 11:20    Předmět: Citovat

Samotny relatko se me taky moc nelibi, ty baterie budou mit nejspis ruznou uroven nabiti.... Co takto?


batt.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  batt.png
 Velikost:  17.59 kB
 Staženo:  116 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund