Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

oživení zamrzlých motobaterií

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
macmanCZ



Založen: Apr 18, 2013
Příspěvky: 79

PříspěvekZaslal: pá únor 10 2017, 0:46    Předmět: oživení zamrzlých motobaterií Citovat

Zdravím vespolek...

Nějak jsem tento typ zimy neočekával a vyflákl jsem se jak vždy na vyndání baterek ze všech motorek a skůtrů.. Takže někdy před měsícem jsem v dvacetistupňovém mrazu šel zkontrolovat stroje a pouze dva byly ochotni rozsvítit kontrolky a točit motorem... Ostatní mrtvo, že ani displeje nenaběhly..

Takže 1x gel a 1x klasika jsou OK a netřeba je řešit...

2x klasika byly mrtvé a vzhledem k tomu, že se stejně blížil čas jejich výměny - rozhodl jsem je obětovat..

Takže 1x velká 17Ah kapalinová Yuasa (výroba 2014) z BMW totálně zamrzlá, po odšpuntování jeden velký kus ledu.. Po zahřátí a rozmrznutí naběhlo cca 10V.. Baterii jsem několikrát dobil jak rychlonabíjením, tak malým konstantním proudem. Vybíjel jsem jí pomalu přes 20W žárovku i rychle přes 100A zatěžový měřák... Současný stav je takový, že při 100A zátěži klesne na 10V a je schopná cca 1 minutu držet napětí... Ideální stav by byl spíše kolem 11V.. Mám tu diagnostiku baterek a její vnitřní odpor je zvýšený zhruba o 30% procent nad ideálem.. Měl jsem jí týden připojenou na pulzním desulfikátoru, ale zlepšení nijak nepozoruju... Nicméně netrpí na samovybíjení a při nabíjení nijak zvlášť neplynuje.. Smířit se se stavem, nebo jak jí ještě pomoci???

Další pán na holení je kapalinová Exide 9Ah (výroba 2016)... Tuto baterii jsem koupil se skůtrem, ovšem původní majitel zatajil vadný regulátor napětí a vyndal kontrolku diagnostiky, takže než jsem dojel domů, tak jsem jí uvařil a byla takřka vadná.. Vdržela jeden start a sloužila spíše jako vyrovnávač napětí při opravě skůtru.. Samozřejmě zamrzlá na kost.. Rozmražená.. Dobitá.. Nevím jak je to možné, ale to zamrznutí jí spíše opravilo... Baterka sice není 100%, ale při 100A udrží 9V (což je při této kapacitě skoro OK), má zvýšený vnitřní odpor, ale desulfikátorem jsem do dohnal do použitelného stavu.. Drží napětí, nepřehřívá se při nabíjení... Co ovšem se mi nezdá, že při nabíjení dost plynuje... Vyměnit elektrolyt?? nebo prostě jí nechat plynovat... Plynuje i při dobíjení malým proudem 1A.. mimochodem elektrolyt je v současné době nad horní rysky, ale já jí nedoléval... Buď jí doléval někdo předemnou, nebo se články nějakým způsobem nafoukly...

Poslední je AGM baterie FIAMM z roku 2015.. Tahle baterie byla před uskladněním moto narozdíl od dvou předchozích 100% dobitá... Skůtr na vybíjení nikdy netrpěl a přesto baterka zcela mrtvá... Při nabíjení rychle stoupalo napětí, takže nabíječka se nemohla rozhodnout, jesli je baterie nabitá, nebo nabíjí (nešlo ukončit cyklus).. Při 100A zátěži spadla na 4V, ale kupodivu byla schopná držet napětí "neomezeně" dlouho... Při vybíjení se přehříval druhý článek a po otevření krytu "do not open" z něho šel smrádeček a kouř/pára.. Diagnostika vnitřního odporu odmítala věřit že že mám připojenou baterku, nebo hodila hodnotu 10x menší než by měla být... Desulfikátor odmítal spolupracovat, kvůlu poklesům napětí... Co mě ovšem zarazilo, že články byly suché.. ano jedná se o agm baterii, kde je elektrolyt ve skelné vatě, ale prostě byla suchá až podezřele moc... takže jsem jí dával pít kyselinu a postupně se vsakovala.. Pak jsem se na ní vyfláknul, protože to nemělo účinek a po týdnu jsem jí chtěl zkusit a najendou je z ní "nová" baterie... vše funguje jak má a parametry jsou opravdu nové baterie...Našel jsem starou mrtvou jinou AGM baterii a v ní je nad články cca 1mm tekutého elektrolytu... Takže otázka zní... má být AGM suchá, nebo tam má být loužička elektrolytu?? A pokud ano, tak kam zmizela???

Vím, že článků o akumulátorech je tu dost, ale hledám řešení pro tyto konkrétní 3 kusy..

Jinak desulfátor mám no name čínu, podle štítku špičkově až 2A a 100V při 10kHz.. Jestli to ale dělá co má, nevím... Pulzování měniče slyšet je..

Tester používám ELK-BLT Mhos Meter

Nabíječku mám Optimate 5, která má spoustu funkcí včetně desulfatace, ale podezírám jí, že sice hezky bliká, ale moc nedobíjí, takže na nabíjení používám aktuálně NOCO Genius G1100 v režimu AGM..

Bohužel nevlastním hustoměr...

Máte někdo nějakou radu jak pokračovat?? Jaro je ještě daleko, tak jim chci dát šanci...

Díky macman
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6556
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: pá únor 10 2017, 2:14    Předmět: Citovat

Pokud jsi na hodinách fyziky nespal, jistě si vzpomeneš, že voda (ale i ostatní kapaliny, pevný látky a plyny) s teplotou mění svůj objem, kdy v případě vody má nejvyšší hustotu při +4°C, je-li teplota nižší, nebo vyšší, má hustotu nižší, tedy jinak řečeno, pokud do nádoby naleješ kilo destilky (všechno platí pro kapalnej stav), při 100°C v nádobě zabere 1.04l, při 20°C zabere 1.02l, při 4°C jen 1.00003l, při 0°C ale 1.00006l, ale jak zmrzne, zvedne svůj objem na 1.091l. Není to rtuť, ale na deformace nebo potrhání elektrod v bateriích to bohatě stačí, kór, když elektrolyt nezmrzne všechen naráz, takže se to uvnitř při tuhnutí hejbe.
Co nefunguje, už neopravíš, co funguje, označ za nespolehlivý, protože se za provozu můžou dřív, nebo pozdějc odporoučet (deformace, trhlinky). Je sice možnost, že to některá z nich přežila bez úhony, ale ta pravděpodobnost není příliš vysoká.

P. S.: Mohly by to přežít, kdyby byly pořádně nabitý (plně nabitý vydržej i -68°C, ale zpola nabitý jen asi -15°C), to znamená nabíjený v době, kdy maj pokojovou teplotu - s klesající teplotou klesá i množství energie, který můžou pojmout, stejně tak i maximální proud, kterej můžou dodat, což platí u teplot zhruba pod 10°C. Při odběru I=C (tzn. že z 10Ah baterky cucáš 10A) je při -20°C dostupná kapacita třetinová oproti tý při pokojový teplotě, při I=C/20 (500mA na 10Ah; 6W žárovička) asi dvoutřetinová.

Teď už s tím nic moc nenaděláš, poškození je fyzický, ne chemický, takže desulfatizace, ani šaškování s hustoměrem asi k ničemu nepovede, ale příště buď na ty nový baterie opatrnější, prostě je z mašin vytahej, skladuj je v teple a aspoň jednou za měsíc je dobij.

_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6450
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: pá únor 10 2017, 10:52    Předmět: Citovat

Vyhodit, teda odevzdat do sběru.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pawka



Založen: Oct 02, 2010
Příspěvky: 215

PříspěvekZaslal: so únor 11 2017, 19:17    Předmět: Citovat

nebo je jako každej ***** prodej na bazoši za kloudný á500kč
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
czatlantis



Založen: Jun 10, 2009
Příspěvky: 1012

PříspěvekZaslal: po únor 13 2017, 22:45    Předmět: Citovat

To fakt někdo kupuje baterky na bazaru? Shocked

Jinak teoreticky by se zamrznutím nemusely hned úplně zničit-deformovat a podobně. Ona totiž voda s příměsí (slaná, s kyselinou, s alkoholem...) tuhne tak zajímavě - vznikají krystalky vody a vytěsňují tu příměs bokem. Takže co vznikne, tak je taková prakticky ledová tříšť z čisté vody co plave v okolní hustší kapalině. Zkuste si dát třeba flašku s tvrdým chlastem do mrazáku. Takže krystalky vody sice objem zvětší, ale tím že netvoří souvislou pevnou hmotu, tak akorát zvýší hladinu v nádrži - tím pádem to nepůsobí tak destruktivně jako čistá voda, co prostě z jedné strany začne tuhnout a drtí všechno po cestě. Samozřejmě v baterce hrají roli nejspíš i ty malé krystalky co vzniknou uprostřed desky a roztrhají ji...Což může způsobit to spravení baterky - z desky se oddrolila část zasufátovanýho materiálu a a teď je tam čerstvej povrch.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
macmanCZ



Založen: Apr 18, 2013
Příspěvky: 79

PříspěvekZaslal: út únor 14 2017, 0:49    Předmět: Citovat

Vyhodit je by samozřejmě problém nebyl.. Kdybych baterky akutně potřeboval, koupil bych nové..

Ale je zima, zatím mě to netrápí a v dílně prostor pro pokusy je..

Navíc jsou to baterky pro různá záložní přibližovadla, kde není požadavek na 100% spolehlivost, takže jim šanci chci dát...

Ty kapalinové sice mají stále zvýšený vnitřní odpor a jedna plynuje, ale po týdnu se jejich stav nemění a netrpí na samovybíjení...

Ohledně té AGM, která se zázračně opravila do 100% stavu, tak po pár dnech zase umřela... Zalil jsem článek a baterka opět ožila... Koukal tedy někdo do AGM baterie?? Má to být zcela suché, nebo tam má být nějaká nepatrná hladinka??

Jinak tu mám další perličku...

Uplně nová autobaterie Bosch Silver 44Ah, kterou někdo pro mne neznámým způsobem dokázal přepolovat.. Baterie měla napětí -10V.. Pomocí zátěže jsem jí vybil na nulu.. Po chvíli má snahu se vrátit na -2V.. Co ovšem nelze, otočit její polaritu zpět... Elektronické nabíječky nespolupracují, proudový zdroj taky ne... Takže do ní rvu šťávu klasickou nabíječkou.. Nabíječku to solidně přetěžuje, takže pár sekund a nechávám vychladnout můstek... Napětí stále záporné... Vzal jsem vyřazenou baterku z auta (která nemá už sílu) a startovacíma kabela propojil.. Ten přepolovaný akumulátor sežere vše, ale není možné na něm vytvořit kladné napětí...

Otázka zní jelikož neznám historii tohoto akumulátoru.. Lze vůbec nesprávným zapojením obrátit polaritu u moderního akumulátoru, nebo se jedná o zmetek z výroby, který má otočené desky????

Díky za tip..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út únor 14 2017, 3:07    Předmět: Citovat

Může jít taky o tzv. "obrácenou baterku", respektive o "levou variantu" - drtivá většina baterek evropskýho původu má orientaci vývodů takovou, že když se otočí k pozorovateli delší stranou a vývody jsou blíž k němu, pak kladná elektroda je VPRAVO. Výrobci baterií i aut se na tomhle uspořádání nějakým způsobem shodli a v podstatě to omezuje možnost nechtěnýho přepólování baterie při montáži, protože když takovou baterku vložíte do místa pro ni vyhrazenýho opačně, nedosáhnete na vývody svorkama. Některý japonský auta a co já vím tak i některý anglický v minulosti používají(-ly) baterky s obránou orientací = KLADNEJ VÝVOD BYL NALEVO. Takovou baterku jde objednat i dneska, skoro každej výrobce ji umí udělat - ale protože takovejch aut, který ji potřebujou, je mikroskopický minimum, dělají se v Evropě "levý" baterky jen pro export do některejch států nebo na extra objednávku. JE TO DOSLOVA STEJNÝ JAKO U VEJFUKU NEBO HRDLA NÁDRŽE.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
KUBO



Založen: Oct 30, 2005
Příspěvky: 3758
Bydliště: VT SLOVAKIA

PříspěvekZaslal: út únor 14 2017, 3:29    Předmět: Citovat

macmanCZ napsal(a):
Lze vůbec nesprávným zapojením obrátit polaritu u moderního akumulátoru


Áno je to možné. Kamarát nechal na Felicii svietiť svetlá a baterku mu to vybilo až k nule. Pripojil na nabíjačku(nejakú ruskú) a nevšimol si chudák ako pripojil polarity. Obe kliešte boli totiž iba železo a na nich bol vylisovaný nápis + a - , ale zhrdzavený. Baterku to po pár hodinách nabilo, ale s otočenou polaritou. Ani opakované vybíjanie baterky k nule nepomohlo. Ostala prepolovaná.

_________________
„Hľadáme nepoznané, spoznávame nehľadané. Strácame to cenné, ceníme si až stratené. Milujeme všetko zradné a zrádzame milované.”
Pozdravuje Vás Martin
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: út únor 14 2017, 10:25    Předmět: Citovat

Kedysi davno som to tu spominal - tiez som bol zvedavy, co spravi nabitie oloveneho aku na opacnu polaritu, chemicky je to jedno, obe elektrody su olovene - vysledok bol ten, ze prepolovana mala vacsiu kapacitu ako predtym, ale prakticky zmysel nebol ziadny, bola na vyhodenie tak ci tak Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
macmanCZ



Založen: Apr 18, 2013
Příspěvky: 79

PříspěvekZaslal: út únor 14 2017, 21:10    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Může jít taky o tzv. "obrácenou baterku", respektive o "levou variantu" - drtivá většina baterek evropskýho původu má orientaci vývodů takovou.........


To určitě ne... Výstupy jsou zcela jasně označené a kladný pól má i vetší čudl.. Jediné co mě napadlo, že by se jednalo o levou baterku, ale při výrobě byl na ní navařen vršek z pravé baterky... takže výrobní zmetek...

Koukal jsem i na video, jak se vyrábí autobaterie.. Stačilo by také po formátování a nabíjení desek ji prostě do pouzdra vložit obráceně...

Podařilo se mi polaritu už otočit.. Baterka lze nabít na 13V, dokonce zvládne i zátěž, ale během pár hodin se vrátí na 2V.. Samozřejmě se zahřívá..

Teď jí zkouším trápit nízkým nabíjecím proudem, jestli jí to nepřesvědčí...

Nicméně je jasné že poputuje do šrotu, jen na ní experimentuji...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: st únor 15 2017, 6:17    Předmět: Citovat

Skor by som ju snazil sabpresvedcit vysokym prúdom. Snad nebuchme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund