Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Pwm regulace dobíjení

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Hrnous



Založen: Dec 25, 2005
Příspěvky: 471
Bydliště: Valašské Klobouky

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 14:46    Předmět: Pwm regulace dobíjení Citovat

Řeším aktuelně myšlenku ohledně sofistikované regulace dobíjení. Řekněme, že máme 3f alternátor s permanentními magnety. Regulace probíhá zkratovacím způsobem viz schéma.. Výstupní napětí je ale dost pochybného průběhu vzhledem ke způsobu regulace, a jediné co to zachraňuje je akumulátor. Budu instalovat zařízení, které má možnost měřit palubní napětí a podle něj pomocí pwm regulovat buzení..to tady nemáme, takže řeším nápad neřezat sinusovku tyristorama jak je původní varianta, ale funkci zinvertovat a použít zátěž, typicky nějaký patřičně dimenzovaný odpor, který by se pomocí pwm funkce choval jako inteligentní zátež tak, aby napětí nad mez stahoval na správnou hodnotu a samotnou sinusovku nějak nesekal..jaký na to máte názor ?


regulator_schema.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  regulator_schema.jpg
 Velikost:  40.54 kB
 Staženo:  125 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4030

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 14:57    Předmět: Citovat

Přijde mi to trochu z bláta do louže. Opravdu inteligentní by bylo použít měnič, ale neznáme napětí ani proudy. O účinnost ti zjevně nejde.
_________________
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hrnous



Založen: Dec 25, 2005
Příspěvky: 471
Bydliště: Valašské Klobouky

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 15:03    Předmět: Citovat

Maximální napětí je 180v pp, regulované 14.1, výkon alternátoru 180w
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4030

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 15:45    Předmět: Citovat

Záleží na tvaru výstupního napětí vůbec? Zatím víme, že to jenom dobíjí akumulátor a bez něj se to pravděpodobně neprovozuje.
_________________
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hrnous



Založen: Dec 25, 2005
Příspěvky: 471
Bydliště: Valašské Klobouky

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 16:00    Předmět: Citovat

No jenomže když třeba vyletí pojistka od aku tak co se stane ? oddělené zapalování jede dál a zakouří se minimálně z budíků za 10k
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
medulin



Založen: Jul 10, 2009
Příspěvky: 474
Bydliště: Evropská unie

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 18:50    Předmět: Citovat

Jednu pojistku dejte na výstup z alternátoru (usměrňovače) potom akumulátor a dále odvod na spotřebiče přes další pojistku. Potom se nemůže stát že při přepálení pojistky budou spotřebiče připojené přímo na alternátor bez akumulátoru. Wink

Naposledy upravil medulin dne út říjen 29 2013, 19:04, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
medulin



Založen: Jul 10, 2009
Příspěvky: 474
Bydliště: Evropská unie

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 19:03    Předmět: Citovat

Hrnous napsal(a):
ale funkci zinvertovat a použít zátěž, typicky nějaký patřičně dimenzovaný odpor, který by se pomocí pwm funkce choval jako inteligentní zátež tak, aby napětí nad mez stahoval na správnou hodnotu a samotnou sinusovku nějak nesekal..jaký na to máte názor ?


Hledej paralelní regulátor, některé solární (bez MPPT) takto fungují. U těch solárních se panel při nabitém akumulátoru spíná do zkratu, protože zkratový proud solárního panelu není o moc větší než jeho jmenovitý.
Někde jsem četl že automobilový alternátor by měl být také v principu odolný proti přetížení a zkratu, ale asi záleží na provedení.
I u malých větrníků se používá paralelní regulace, protože bez zatížení by se vrtule mohla roztočit do vysokých otáček a roztrhat alternátor.


Naposledy upravil medulin dne út říjen 29 2013, 19:11, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5223

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 19:10    Předmět: Citovat

Hrnous napsal(a):
No jenomže když třeba vyletí pojistka od aku tak co se stane ? oddělené zapalování jede dál a zakouří se minimálně z budíků za 10k
To nevím. Znám kupu lidí co jim baterka chcípla stylem "total kaput " (vnitřní odpor nekonečno) a normálně dojeli bez poškození čehokoli. A to vše s klasickou ztrátovou regulací. Taktéž co jsem zkoušel na svém motu udrží ten regulátor napětí v rozmezí 13,8-14,2V i při neuvěřitelné změně zátěže. Možná bych i řekl, že houpe méně než klasický alternátor v autě.
Navíc znám pár lidí jenž se snažili tuto původní regulaci nahradit a vždy odešli s neúspěchem. Ono na té motorce dochází během provozu k tokovým extrémům. No prostě jsem názoru, že do toho co funguje se nerýpe.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
medulin



Založen: Jul 10, 2009
Příspěvky: 474
Bydliště: Evropská unie

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 19:16    Předmět: Citovat

Baterie se v autě za chodu dobíjení nesmí odpojovat. Při odpojení baterie může vzniknout přepěťová špička která zničí spotřebiče a také diody v alternátoru. Už jsem takový alternátor po odpojení baterie opravoval.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7808
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: út říjen 29 2013, 20:33    Předmět: Citovat

Já jednou odpojil aku za jízdy v Š120 (ožralý soused se chtěl projet). Auto jelo dál. Odskákala to ochranná dioda v regulátoru dobíjení (s KD602), jinak nic. Než jsem na to přišel, tak mi trochu zplynovala aku, protože altík dobíjel až na 18.5 V. Ale aku to přežila, žárovky taky.
_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: pá leden 20 2017, 14:12    Předmět: Citovat

Zdravím,
po delším hledání jsem našel toto téma, souhlasím s Hrnousem, že zkratová regulace napětí pomocí tyristorů není ideální (je to sice jednoduché a mělo by to být levné - mám na mysli cenu regulátoru). Hodně lidí se domnívá, z pro mě neznámého důvodu, že okamžitý nadbytečný výkon alternátoru se mění v regulátoru v teplo, ale to není pravda (to by v létě po pár minutách stání s běžícím motorem začal svítit a hořet). Ztrátový výkon na regulátoru je tvořen jen součinem úbytku napětí na otevřených tyristorech a diodách a procházejícím proudem, další ztráta je ve statorovém vinutí je to součin úbytku na činném odporu vinutí a proudu. Tyto ztráty jsou zlomkem přebytečného výkonu alternátoru v případě, že je zapnuto minimum spotřebičů na motocyklu, alternátor se chová do nějakého napětí skoro jako zdroj proudu, při zkratu větší proud nedá.
Teď k mému problému a jeho řešení, potřeboval bych dostat z alternátoru o něco vyšší výkon než je jmenovitý. To, že si myslím, že by to mělo jít pramení z mé zkušenosti z mládí, kdy jsem používal na Mustangu dvanáctivoltové žárovky bez úpravy alternátoru, místo 6 V/ 25 W + 6 V/ 5 W jsem použil 12 V/ 35W + 12 V/ 5 W a svítilo to výborně (akorát při volnoběhu byl patrný větší pokles výkonu (na žárovkách). Alternátor dával při dvanácti Voltech zhruba o 1/3 vyšší výkon než při šesti Voltech (neměřil jsem to, ale kdyby tam aspoň těch 12 V nebylo, tak by to špatně svítilo).
Napadlo mě použít místo zkratového regulátoru třífázový můstkový usměrňovač a za něj snižující spínaný měnič a ten bych potřeboval navrhnout, s nějakým běžně dostupným integrovaným obvodem, posíleným výkonovým MOSFET tranzistorem, tak aby to mělo co nejvyšší účinnost. Alternátor by měl mít 280 W při 14 V, napětí naprázdno jsem neměřil, ale naprázdno by ten měnič (alternátor) nikdy neběžel, světlomet se vypnout nedá, zapalování, vstřikování, palivové čerpadlo to vše běží pořád. Ten měnič by měl vydržet 25 až 30 A na výstupu.
Děkuji za odpovědi nebo nasměrování správným směrem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund