Zaslal: út srpen 30 2016, 12:07 Předmět: Spínaní po nastartování auta
Zdravím Vás
Potřebuji zhotovit spínací obvod, který sepne napájecí napětí autobaterie až po nastartování, tj. sepnutí až při napětí cca 14V. Je to z důvodu, že kamera po zapnutí zapalování se rozsvítí, ale při startování dojde ke krátkému poklesu napětí co kamera vyhodnotí jako pokyn k vypnutí a vypne se. Kamera si v zapnutém stavu vezme cca 0,5A. Prosím o Vaše návrhy a nápady. Předem děkuji
Pisu z telefonu, takze jen kratce. Zkusil bych zapojeni se spinacim tranzistorem, ale mezi privod od aku k bazi tranzistoru bych vlozil zenerovu diodu.
Petr
Založen: May 17, 2004 Příspěvky: 582 Bydliště: Kosice
Zaslal: út srpen 30 2016, 13:26 Předmět:
breta1: skor to druhe, lebo ked tocis s motorom a nechce nastartovat, tak aj starter sposobi to ze tlakac oleja uz zhasne (za normalnych okolnosti, ked auto normalne startuje bude dobry aj snimac tlaku oleja)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31997 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út srpen 30 2016, 13:48 Předmět:
Co jsem zatím za ty léta, co se podobnýma věcma zabejvám zjistil, tak nejspolehlivější metody jak něco v autě sepnout po natočení motoru jsou:
1) vyhodnotit nárůst napětí v síti po nabuzení alternátoru;
2) snímat zvlnění v síti z alternátoru;
3) využít k sepnutí už existující signál nějakýho funkčního čidla, který už v autě je od výroby (tlak oleje nebo kontrolka dobíjení).
Všecky ostatní metody ve formě nejrůznějších dodatečně montovanejch snímačů vibrací nebo otáček na magnetickým nebo optickým principu jsou míň spolehlivý už jen z toho důvodu, že jsou amatérsky = nedostatečně mechanicky pevně spojený s motorem a tam může docházet k výpadkům. V případě znalosti zapojení ŘJ motoru jde ještě využít jejích výstupních signálů, ale to je jen pro opravdový kofry.
No a k tý kameře - spínání JEJÍHO napájení bych učunil naprosto regulérně relátkem. Proč? Protože na kontaktech relé je prakticky nulovej úbytek napětí a zatím pořád ještě je relé jeden z nejspolehlivějších druhů spínání v autotechnice.
No a cívku relé bych napájel prachobyčejným spínacím tranzistorem, stačil by třeba KD139 (BD139) (sepne bez problémů 1A a vydrží závěrný napětí 80V). Buzení toho tranzistoru by mi obstarával jeden operační zešilovač ve společný funkci komparátoru a zpožďovače, nebo do principiálně stejný funkce zapojená dvojice operáků (jedno pouzdro), aby se zjednodušil návrh obou funkcí = jeden operák vyhodnotí nárůst napětí v palubní síti, druhej případně ještě vytvoří dejme tomu dvou až třívteřinový zpoždění, aby se kamera jo zapnula až když motor definitivně běží a napětí v palubní síti je ustálený = aby se nevypínala vinou nějakýho doznívání kolísání napětí po zatížení startérem atp.
Stačí zatím tohle = popis jak by to mohlo fungovat?
Detaily zapojení by bylo nejspíš potřeba odladit na bastldesce individuálně - a pak samozřejmě hodit do definitivní podoby na nějakou destičku a zakapotovat do příslušný škatulky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Já mám tuhle kameru:
http://lamax-electronics.com/cz/kamery-do-auta/autokamera-lamax-drive-c7/
začala zlobit. Když jsem s ní laboroval, zjistil jsem, že nefunguje napájecí adaptér do zásuvky pro zapalovač cigaret, vnitřní baterka se vybila a kamera zapomněla nastavení. Tak jsem koupil nový adaptér co se tam dá zapojit konektor USB (musel jsem koupit i kablík USB/miniUSB, dost špatně se shání vhodná délka, u původního adaptéru ten kabel byl, sehnal jsem ho tady http://www.krup.cz/). Kamera zase funguje, ale při startování mi to dělá to samé. S původním adaptérem to nedělalo dokud fungoval. Napadá mne, jestli v tom adaptéru nebyl nějaký větší kondenzátor co překlenul ten chvilkový výpadek napájení při nastartování. Možná by nějaký kondenzátor do napájení pomohl.
Řeším to v Citroenu Berlingo. Předpokládám, že doporučované kontrolky které jsou v palubní desce jsou napájené přes RJ a po sběrnici. Navíc když nesvítí, tak buď je vypnutý motor s vypnutým klíčem nebo nastartovaný.
Yarda1, co se týče rozebrání té nabíječky, zkus začít odšroubováním plastového kolečka mezi plusovým cuplíkem a kovovým prstýnkem a pak buď je slepená nebo tam budou západky.
Hmm, kamera má sice napájení 5V a dal by se použít nějaký zálohovací kondenzátor, len či by se stihl nabít za ten čas než otočím klíčkem a začnu startovat.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 626 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: st srpen 31 2016, 6:46 Předmět:
nosac napsal(a):
Řeším to v Citroenu Berlingo.
Protože mám Peugeot Partner (=totožný auto), tak radím připojit to na světla.
Pokud máš aktivované denní svícení, rozsvítí se světla až po nastartování. Není to jako u "koncernových" aut, že by se světla rozsvítily hned po zapnutí klíčku.
A pokud světla zapínáš ručně, nic se nemění - máš je zapnuté při jízdě vždy a zapínáš je až po nastartování, ne?
Založen: Jul 27, 2004 Příspěvky: 4496 Bydliště: 25km na západ od Prahy
Zaslal: st srpen 31 2016, 8:37 Předmět:
Tohle zapojení mám v autě od doby, co nařídili denní svícení. Je to sice trochu teplotně závislé, ale nic tragického. V zimě svítím o trochu dřív než v létě. Ten rozdíl by ani u kamery neměl vadit. Trimrem nebo velikostí kondenzátoru se dá nastavit zpoždění sepnutí.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: st srpen 31 2016, 15:58 Předmět:
Pro sichr bych využil nejen kontrolku mazání, ale i kontrolku dobíjení, a sice primitivní diodovou logikou OR - když jedno z nich vypadne, třeba blbej tlakovej spínač, pak máš zálohu.
No a udělá se to tak, že vezmeš diodu, její katodu spojíš s katodou tý na schématu vlevo nahoře, na anodu pak kontrolku dobíjení. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.