Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Spínaní po nastartování auta
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
nosac



Založen: Aug 30, 2016
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 12:07    Předmět: Spínaní po nastartování auta Citovat

Zdravím Vás
Potřebuji zhotovit spínací obvod, který sepne napájecí napětí autobaterie až po nastartování, tj. sepnutí až při napětí cca 14V. Je to z důvodu, že kamera po zapnutí zapalování se rozsvítí, ale při startování dojde ke krátkému poklesu napětí co kamera vyhodnotí jako pokyn k vypnutí a vypne se. Kamera si v zapnutém stavu vezme cca 0,5A. Prosím o Vaše návrhy a nápady. Předem děkuji
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2664

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 12:15    Předmět: Citovat

Pisu z telefonu, takze jen kratce. Zkusil bych zapojeni se spinacim tranzistorem, ale mezi privod od aku k bazi tranzistoru bych vlozil zenerovu diodu.
Petr
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
nosac



Založen: Aug 30, 2016
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 12:39    Předmět: Citovat

Hledám nějaké jednoduché řešení napadlo např. použít SSR, tranzistor, nebo tyristor. Ale ocenil bych konkrétní schéma, protože si to neumím navrhnout.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 12:47    Předmět: Citovat

Chtělo by to napsat typ auta.
Ale obecně:
1. použít signálu od tlaku oleje
2. zpracovat zvlnění napětí v palubní síti vlivem funkce alternátoru

Nevhodné je to řešit od zvýšeného napětí po nastartování motoru
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
fero_b



Založen: May 17, 2004
Příspěvky: 582
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 13:26    Předmět: Citovat

breta1: skor to druhe, lebo ked tocis s motorom a nechce nastartovat, tak aj starter sposobi to ze tlakac oleja uz zhasne (za normalnych okolnosti, ked auto normalne startuje bude dobry aj snimac tlaku oleja)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31997
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 13:48    Předmět: Citovat

Co jsem zatím za ty léta, co se podobnýma věcma zabejvám zjistil, tak nejspolehlivější metody jak něco v autě sepnout po natočení motoru jsou:
1) vyhodnotit nárůst napětí v síti po nabuzení alternátoru;
2) snímat zvlnění v síti z alternátoru;
3) využít k sepnutí už existující signál nějakýho funkčního čidla, který už v autě je od výroby (tlak oleje nebo kontrolka dobíjení).
Všecky ostatní metody ve formě nejrůznějších dodatečně montovanejch snímačů vibrací nebo otáček na magnetickým nebo optickým principu jsou míň spolehlivý už jen z toho důvodu, že jsou amatérsky = nedostatečně mechanicky pevně spojený s motorem a tam může docházet k výpadkům. V případě znalosti zapojení ŘJ motoru jde ještě využít jejích výstupních signálů, ale to je jen pro opravdový kofry.
No a k tý kameře - spínání JEJÍHO napájení bych učunil naprosto regulérně relátkem. Proč? Protože na kontaktech relé je prakticky nulovej úbytek napětí a zatím pořád ještě je relé jeden z nejspolehlivějších druhů spínání v autotechnice.
No a cívku relé bych napájel prachobyčejným spínacím tranzistorem, stačil by třeba KD139 (BD139) (sepne bez problémů 1A a vydrží závěrný napětí 80V). Buzení toho tranzistoru by mi obstarával jeden operační zešilovač ve společný funkci komparátoru a zpožďovače, nebo do principiálně stejný funkce zapojená dvojice operáků (jedno pouzdro), aby se zjednodušil návrh obou funkcí = jeden operák vyhodnotí nárůst napětí v palubní síti, druhej případně ještě vytvoří dejme tomu dvou až třívteřinový zpoždění, aby se kamera jo zapnula až když motor definitivně běží a napětí v palubní síti je ustálený = aby se nevypínala vinou nějakýho doznívání kolísání napětí po zatížení startérem atp.

Stačí zatím tohle = popis jak by to mohlo fungovat?
Detaily zapojení by bylo nejspíš potřeba odladit na bastldesce individuálně - a pak samozřejmě hodit do definitivní podoby na nějakou destičku a zakapotovat do příslušný škatulky ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 2581

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 14:11    Předmět: Citovat

Já mám tuhle kameru:
http://lamax-electronics.com/cz/kamery-do-auta/autokamera-lamax-drive-c7/
začala zlobit. Když jsem s ní laboroval, zjistil jsem, že nefunguje napájecí adaptér do zásuvky pro zapalovač cigaret, vnitřní baterka se vybila a kamera zapomněla nastavení. Tak jsem koupil nový adaptér co se tam dá zapojit konektor USB (musel jsem koupit i kablík USB/miniUSB, dost špatně se shání vhodná délka, u původního adaptéru ten kabel byl, sehnal jsem ho tady http://www.krup.cz/). Kamera zase funguje, ale při startování mi to dělá to samé. S původním adaptérem to nedělalo dokud fungoval. Napadá mne, jestli v tom adaptéru nebyl nějaký větší kondenzátor co překlenul ten chvilkový výpadek napájení při nastartování. Možná by nějaký kondenzátor do napájení pomohl.

BTW: Nevíte někdo, jak nedestruktivně rozebrat tenhle adaptér?
http://pc.poradna.net/file/view/25871-lamax1-jpg

_________________
Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.


Naposledy upravil Yarda1 dne út srpen 30 2016, 14:12, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nosac



Založen: Aug 30, 2016
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 14:11    Předmět: Citovat

Řeším to v Citroenu Berlingo. Předpokládám, že doporučované kontrolky které jsou v palubní desce jsou napájené přes RJ a po sběrnici. Navíc když nesvítí, tak buď je vypnutý motor s vypnutým klíčem nebo nastartovaný.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nosac



Založen: Aug 30, 2016
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 14:33    Předmět: Citovat

Yarda1, co se týče rozebrání té nabíječky, zkus začít odšroubováním plastového kolečka mezi plusovým cuplíkem a kovovým prstýnkem a pak buď je slepená nebo tam budou západky.

Hmm, kamera má sice napájení 5V a dal by se použít nějaký zálohovací kondenzátor, len či by se stihl nabít za ten čas než otočím klíčkem a začnu startovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2664

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 21:40    Předmět: Citovat

A co takto? Nemám to ze své hlavy, ale z Motortesteru z AR A7/87, str. 253.

PF



Hlidac.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Hlidac.jpg
 Velikost:  174.04 kB
 Staženo:  49 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 22:20    Předmět: Citovat

Nafigu, velky rozptyl Uz, velke rozdiely teplot v aute atd, neodporucam...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12523

PříspěvekZaslal: út srpen 30 2016, 22:32    Předmět: Citovat

nosac napsal(a):
Hmm, kamera má sice napájení 5V...
Tak by snad problém spíše řešil spínaný stabilizátor (LM2576). Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 626
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: st srpen 31 2016, 6:46    Předmět: Citovat

nosac napsal(a):
Řeším to v Citroenu Berlingo.

Protože mám Peugeot Partner (=totožný auto), tak radím připojit to na světla.
Pokud máš aktivované denní svícení, rozsvítí se světla až po nastartování. Není to jako u "koncernových" aut, že by se světla rozsvítily hned po zapnutí klíčku.

A pokud světla zapínáš ručně, nic se nemění - máš je zapnuté při jízdě vždy a zapínáš je až po nastartování, ne?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hafca



Založen: Jul 27, 2004
Příspěvky: 4496
Bydliště: 25km na západ od Prahy

PříspěvekZaslal: st srpen 31 2016, 8:37    Předmět: Citovat

Tohle zapojení mám v autě od doby, co nařídili denní svícení. Je to sice trochu teplotně závislé, ale nic tragického. V zimě svítím o trochu dřív než v létě. Ten rozdíl by ani u kamery neměl vadit. Very Happy Trimrem nebo velikostí kondenzátoru se dá nastavit zpoždění sepnutí.


světla.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  světla.jpg
 Velikost:  26.31 kB
 Staženo:  80 krát


_________________
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: st srpen 31 2016, 15:58    Předmět: Citovat

Pro sichr bych využil nejen kontrolku mazání, ale i kontrolku dobíjení, a sice primitivní diodovou logikou OR - když jedno z nich vypadne, třeba blbej tlakovej spínač, pak máš zálohu.
No a udělá se to tak, že vezmeš diodu, její katodu spojíš s katodou tý na schématu vlevo nahoře, na anodu pak kontrolku dobíjení.

_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund