Zaslal: po duben 25 2016, 11:47 Předmět: Dynamo - koupit nebo vyrobit?
Chtěl bych, čistě ze zvědavosti a pro zábavu zkusit vyrobit ruční pákovou nabíječku pro 12V 60AH olověnou baterku. To je velká baterka. Už měsíc si z ní nabíjim mobil (DC DC měnič ručně vypínám když nenabíjim) a pořád je nabitá.
Moje otázka je, jestli si mám někde koupit hotový dynamo - tzn nějakou cívku s magnetama pro tenhle účel, nebo si ho vyrobit celá, včetně cívek. Točící mechanismus mám každopádně v plánu vyrábět. Bude potřebovat dlouhou kliku. Dynamo by mělo bejt schopný vydržet záběr dospělýho chlapa - přičemž použít převody je v plánu.
Mějte pochopení, že je to projekt pro legraci. Máte někdo zkušenosti?
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8998 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: po duben 25 2016, 12:02 Předmět:
Pokud to má k něčemu fakt být a maximálně využít dodanou sílu, tak počítej s převodem do rychla a setrvačníkem a samozřejmě volnoběžkou. Páka a převody budou muset být asi dost robustní.
Dělá se to většinou jako šlapací. Rukama nabíjet 60 Ah baterku - nevím, nevím .... Alternátor může být třeba z auta z vrakoviště. Určitě nevyrábět, je v tom dost know-how. Alternátor připojit na rotoped.
Chci aby to bylo přenosný a dalo se to vzít na festival. Ne že bychom tam nějak extra používali mobily, ale je to zábavnej experiment v "survival" stylu.
Vzhledem k tomu, že odběr z tý baterky neni moc velkej, nebude asi potřeba jí nabít celou ručně. Ale představoval jsem si kliku velikosti mlýnku na maso a nějakej převod. Nevim kde vzít sertvačník a volnoběh.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7837 Bydliště: Brno
Zaslal: po duben 25 2016, 13:08 Předmět:
Volnoběžku si vyrobíš z jakéhokoliv "vícekolečka" z bicyklu. Kliku přiděláš na řetězové kolo, hřídel dynama (alternátoru) připojíš na vnitřní závit, který slouží k přidělání na náboj kola. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: po duben 25 2016, 13:13 Předmět:
A nezapomeň, že dynamo pokud bude připojené přímo k baterii a nebudeš sním dostatečně točit bude fungovat jako elektromotor. Takže použít nějaké reg. relé. _________________ Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Založen: May 22, 2013 Příspěvky: 325 Bydliště: Psáry JN79GW
Zaslal: po duben 25 2016, 13:30 Předmět:
Jako recese je to dobrý nápad. Podle mě by bylo nejschůdnější na rám kola namontovat ss motor 12V a nabíjet baterku přes diodu. _________________ Jirka
S diodou počítám. Taky jsem uvažoval, že bych za ní dal kondenzátor abych srovnal výkyvy napětí, ale možná, že 20kilovou baterku ty výkyvy zas tak nezajímaj.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18683 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po duben 25 2016, 13:34 Předmět:
Ale dioda to jistí .... Tímhle točit tě snad nebude ani den bavit . necvičený člověk je slabá elektrárna . Jinak automobilový alternátro je snad nejhorší návrh pro toto použití . Už jeho vlastní spotřeba je na hranici celkového výkonu člověka . Na toto se používají speciální generátory .
Pokud rotor toho autoalternátoru zbavíš vinutí a místo něj tam dáš feritový magnety třeba z magnetronu mikrovlnky, tak ten alternátor bude dávat i bez buzení. Napětí stejně musíš zregulovat. Jinak počítej s tím, že "běžný člověk" dá trvale mechanický výkon cca 200W do pedálu (psali to v nějaké příručce), takže s tím musíš nějak počítat.
Viděl jsem již na kolo "středový generátor" na osvětlení. Je v náboji, který ze musí zadrátovat (musí se udělat výplet s ráfkem) s ráfkem. Od středový osky má vyvedeny dva fastony Výkon je nejspíš kolem 3W jako u klasického starého "dynama", ale přenos je o hodně účinnější, takže se nemusí vypínat náhon.
Naposledy upravil Artaban001 dne po duben 25 2016, 20:13, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12348 Bydliště: Ostrava
Zaslal: po duben 25 2016, 20:31 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
Jinak počítej s tím, že "běžný člověk" dá trvale mechanický výkon cca 200W do pedálu (psali to v nějaké příručce), takže s tím musíš nějak počítat.
Obávám se, že nikoliv. Já jsem kdesi četl, že trénovaný člověk je schopen vydat 80W trvale a 200W krátkodobě. _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.