Zaslal: so září 12 2015, 16:07 Předmět: Stavba elektrokola, jaký motor je vhodný?
Zdravím,
prosím vás můžete mi poradit jaký motor je vhodný na stavbu elektrokola?
Motor by měl zvládnout uvést cca 130-150Kg (celková váha řidiče a vozidlo včetně motoru a aku). Rychlost vozidlo, aby byla kolem 50km/h. A dojezd aspoň 25-30km. Je to vůbec reálné?
Elektrokolo je pouze do 250W a 25km/hod. Dále je to už skútr, který musí mít typové zkoušky, registrační značku atd. _________________ Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
ten 3kw by měl bohatě stačit vzhledem k udávanému točivému momentu
Na kolo nebo na motorku? A jak dlouho?
na kolo 100%, na malou motorku (moped) asi taky 150kilo- to je asi jako babetta + pasažér 100kg, babetta 207 (jednorychlostní) měla výkon myslím 1,1 kW
nastává otázka jakej krpál to vyjede a jak rychle to pojede dejme tomu že na motor dáme ráfek 28"(ideální na rychlost, horší pro stoupání) tj. kolo bude mít s pneumatikou průměr cca 30" * 2,55= 0,75m >obvod je 2,33m > teoretická max. rychlost je při 600ot/min cca 84km/h > padesátky to na rovině s přehledem dosáhne.
td otázka jakej krpál to vyjede se zátěží:
tlačná síla tedy bude : 140Nm/(0,75m/2)= 373N
arcsin(373/1500)= 14°stoupání (neplést se stoupáním v promilích) při kterém se vyrovná tažná síla motoru se sílou kterou působí vozidlo stojící na svahu (valivý odpor a odpor vzduchu není započítán)
což je dle mého názoru dostatečné (pokud sem někde neudělal chybu)
sám mám na kole bldc motorek s rotačním páštěm připáclej na běhounu kola 700CC což je 28" a s celkovou váhou 120 kg jsem v Plzni vyjel každej kopec (silniční) bez šlapání, Maximální příkon při rozjezdu byl cca 1500W - s šmirglpapírem na rotoru, při jízdě do prudkého kopce cca 800W při rychlosti 12-15km/h (Rokycansá nebo Revoluční či Lobezská ulice v Plzni)
s čtyřčlánkovou Li-pol baterkou 20 Ah mě to uvelzlo 15km s převýšením cca 350m při celkové hmotnosti 120 kg bez šlapání (vzhledem k tomu že motor řídil bessenzorový BLDC měnič bez proudového omezeníbylo nutné při rozjezdu kolo rozšlapat na cca 5km/h aby se motor rozběhl a neklouzal po plášti) top speed na rovince je cca 27 km/h
jestě bych dodal, že ztráty při zvednutém kole při maximálních otáčkách jsou dle přítlaku 150-250W
citace:
Elektrokolo je pouze do 250W a 25km/hod. Dále je to už skútr, který musí mít typové zkoušky, registrační značku atd.
pro kolo s přídavným motorem dle vyhlášky je max výkon 1000W bez ohledu na typ motoru (a rychlost do 25km/h, a bez úprav rámu), je možné mít plyn a nejsou potřeba ty blbosti jako senzor šlapání atd.
s ostatním souhlas
Jeden známej stavěl elektro kolo ze startéru cca 1.5kW.Regulaci měl řešenou tyristorem ze svářečky (250A),baterie z auta.Dojezd nic moc,síla motoru dostatečná.(bylo to v dobách hluboký totality).Dnes je situace jiná,ale stále ještě vychází cenově výhodněji pomocný přídavný benzínový motor.
Ne.Viděl jsem to v provozu.
V těch dávnejch dobách byl velkej problém výkonovej tranzistor,proto se to řešilo tyrystorem.Tyristor zapojenej v obvodu stejnosměrnýho proudu se chová jako spínač (vypíná až při průchodu proudu nulou).U toho regulátoru byl řešen vypínací obvod (nějaký KD XXX matně pamatuju),kterej ten tyristor vypínal.Regulace normálně PWM.Schéma nemám.
Jinak -startér byl předělanej na ložiska.Konstrukčně není stavěnej pro trvalý provoz.Z toho důvodu (i dalšího) nebyla regulace od 0 do 100% (bylo to údajně míň).
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15535 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne září 13 2015, 13:07 Předmět:
Když spočítám, že motorek do 600W bohatě stačí na vše, k tomu se přidají levné baterky s regulací a celé kolo pak váží 25-40 kg, tak je to naprd. To raději pomocný benzínový motorek. Žena od bráchance to má a je spokojena, udělá to to samé a za pár korun a jsou to asi tak 3 kila navíc k váze kola.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 1 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.