Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Neznámý motor zprovoznění
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
brabo



Založen: Feb 06, 2014
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 19:34    Předmět: Neznámý motor zprovoznění Citovat

Zdravím
Mám tu na stole motor z řízení auta a potřebuji ho rozchodit, ale vůbec netuším co je zač a podle čeho se tedy odpíchnout.
Vynutí je umístěné na statoru a má vyvedené tři konce, rotorem se dá krasné volně točit. Za moment dodám i foto.
Někdo nějaký nápad nebo tip co by mohl být zač?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:05    Předmět: Citovat

Tipuju, že myslíš auta, jako model. Pokud má motor stator s vinutím a rotor je jen magnetový, potřebuješ to, čemu modeláři říkají regulátor.
ovládá spínaní proudů do fází podle otáček a podle polohy rotoru..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
brabo



Založen: Feb 06, 2014
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:07    Předmět: Citovat

Nene jedná se o motor z řízení z automobilu octavie nebo nějaké škodovky =)
NN to nebude elektromotor spíš parostroj nebo tak =D

// PŘIDÁVÁM FOTO



IMG_20150401_211051_910.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  IMG_20150401_211051_910.jpg
 Velikost:  30 kB
 Staženo:  125 krát


IMG_20150401_211058_507.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  IMG_20150401_211058_507.jpg
 Velikost:  31.05 kB
 Staženo:  139 krát


IMG_20150401_211109_720.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  IMG_20150401_211109_720.jpg
 Velikost:  32.72 kB
 Staženo:  116 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:21    Předmět: Citovat

Já měl u řízení auta hydraulické čerpadlo s komutátorovým motorem. Ten běžel po nastartování auta a volant nějakým způsoběm ovládal vtoky oleje do hydraulických pístů, co pomáhaly řídit kola. Pokud máš verzi "direct drive", bude to nejspíš podobný jako krokový motor, nebo elektronicky komutovaný motor. Vodítkem je rotor, který bude nejspíš osazen extrémně silnými magnety.. A možná tam budou i hallovy sondy, aby měl motor plný tah i od nulových otáček.. Každopádně bez speciální elektroniky máš smůlu..
Edit: už vidím foto. Je to přesně ono.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31967
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:29    Předmět: Citovat

Z oktávky to nebude, určitě ne z prvogenerační - ty měly ještě servo hnaný řemenem od kliky. Elektroservo měly ale fábule už od "jedničky" a dostala ho i "dvojková" octa (pozdější generace ho mají samozřejmě taky).
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
brabo



Založen: Feb 06, 2014
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:30    Předmět: Citovat

O jakou elektroniku se tedy konkrétně jedná?
A je tedy v normálních silách tento motor rozchodit?

Je to nejspíše z 2 octavie nebo něčeho jiného z koncernu seat leon 2 apodb...
Mám ještě jeden komplet s elektronikou. (A mohu jich mít i více)
Ale za předpokladu že se mi ho podaří nějakým způsobem rozchodit. A samozřejmě počítám, že to bude obnášet nějaký regulátor =)


Naposledy upravil brabo dne st duben 01 2015, 20:35, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:34    Předmět: Citovat

Podle mě by si s tím poradí patřičně dimenzovaný regulátor jak jsem psal výše.. Protože s tím ale zkušenosti nemám, poptej se nějakýho modeláře, co pracuje ze střídavýma motorama...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
brabo



Založen: Feb 06, 2014
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: st duben 01 2015, 20:36    Předmět: Citovat

Od modeláře to právě mám zkoušel to rozchodit za pomocí regulátoru který je schopen dodat 72A ale bohužel motor se ani nepootočil.
A co jsme zkoumali jeho motory co tím řídí, měli v sobě magnety a po otočení hřídele se vždy rotor zastavil silou těch magnetů, kdežto u toho když roztočím rotor točí se volně
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: čt duben 02 2015, 5:22    Předmět: Citovat

No a jestli mají všechny dráty mezi sebou stejný odpor , tak bych to zkusil rozchodit měničem od elektrokola .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
brabo



Založen: Feb 06, 2014
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: čt duben 02 2015, 8:11    Předmět: Citovat

Ano všechny mají stejný odpor podle mého multimetru 0,5 Ω což znamená že hodnota je velmi malá. Protože tu samou hodnotu ukáže při zkratovaných měřících šňůrách. Takže co jsem pochopil a našel už dříve jedná se tedy s největší pravděpodobností o BLDC motor. A k jehož řízení potřebuji zpětnou vazbu z hallových sond nebo bez senzorový driver. Pokud se tedy nemýlím?
A co koukám na ty regulátory pro el. kola všechny potřebují výstup z hall sond.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2487
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: čt duben 02 2015, 18:23    Předmět: Citovat

brabo napsal(a):
A co koukám na ty regulátory pro el. kola všechny potřebují výstup z hall sond.

Všechny ne, některé regulátory mají pouze 3 vodiče pro napájení motoru a žádné propojení k hallovým sondám tam není. Dokonce mám tu zkušenost, že když se u motoru který má k reg. připojeny i ty sondy, ten "datový" kabel k sondám rozpojí, tak se motor točí dál, aniž by byl zřetelný nějaký rozdíl (netvrdím že u všech mtorů/regulátorů, ale u některých určitě)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: čt duben 02 2015, 18:53    Předmět: Citovat

Když bys roztočil hřídel(vrtačkou,ne moc-bacha na ložiska),na některejch vývodech by měl motor dávat napětí,pokud má magnety.Podle toho,jaký napětí a na kolika vývodech ten motor dává,se pak dá odhadnout druh motoru (DC,1fáz,3fáz-Y/D/T,krokáč 2pól/4pól...)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
brabo



Založen: Feb 06, 2014
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: po duben 06 2015, 13:32    Předmět: Citovat

Omlouvám se, že píši až teď dřív jsem neměl čas. A mám nové informace na 99% se nejedná o BLDC motor, ale o asynchronní 3f motor zapojen do hvězdy. Zkusil jsem ho roztočit vrtačkou, ale nenaměřil jsem na něm žádné napětí. Tak jsem ho rozebral sice nevratným způsobem, ale aspoň už vím oč se jedná. Otázka zůstává furt stejná jakým způsobem motor roztočit? Nemám doma 3f trafo na nižší napětí. A jakým způsobem zjistit na jaké napětí je motor konstruován?
Později doplním fotky....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31967
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po duben 06 2015, 13:46    Předmět: Citovat

Na napájení 3f motorků existujou i měniče, který mají napájení jen z 1 fáze, má je v nabídce třeba firma LENZE - jediný co je potřeba dodržet je, že výstupní výkon na 1 výstupní fázi nejde dodat vyšší, než je 1/3 maxima odebíratelnýho z tý 1 napájecí fáze... Ale na malý 3f motorky s výkonem 250-300W se to používá naprosto běžně.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: po duben 06 2015, 14:33    Předmět: Citovat

jestli to byl asynchroňák by jsi poznal i nedestruktívním způsobem:
1. Ručne budeš točit hřídelí. Pokud bude mít tendenci krokovat, jsou součástá rotoru magnety.
2. Vyzkratuješ mezi sebou dva libovolné vývody a opět pootočíš rotorem rukou. Pokud jim bude možné točit jen velmi ztuha a "po krocích", je to BLDC motor. Pokud s ním budeš moci točit lehce, je to asynchronní motor.
U Asynchronního motoru musíš znát pracovní frekvenci a velikost napětí. Věřím, že ani jedno z toho na tom motoru nenajdeš..
Třeba u nás se začínají dávat asynchronní motory o frekvenci 105Hz a napětí 16V odběr mají 68A
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund