Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3503 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: po srpen 06 2012, 21:11 Předmět:
Bernard napsal(a):
Možná se moc nepleteš, pokud se jedná o třídu H. A obvod TDA1562Q dodá do 4 Ω až těch 70 W při napájení 14,4 V. Jakou fintou na to jdou, to zjistíš v tom pdf.
Předpokládám, že řeč je o klasickém koncovém stupni pracujícím ve třídě AB (B). V jiných třídách to samozřejmě ve vztahu k napájecímu napětí může být jinak. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3503 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: po srpen 06 2012, 21:17 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
Mám v autě basáky 2 ohmy. Pak 40W sedí..
Samozřejmě snižováním impedance reproduktorů lze zvýšit výkon (pokud to zesilovač dovolí), ale je třeba si uvědomit, že vzhledem k většímu proudu rostou ztráty na vnitřním výstupním odporu zesilovače a na vodičích k reproduktorům. Tedy výkon dodaný reproduktoru je o tyto ztráty menší. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3503 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: po srpen 06 2012, 21:32 Předmět:
Nic proti těm 40W. Já jen, aby si někdo nespojil 8 čtyř ohmových repráků paralelně v očekávání 8x většího výkonu na nich. Teoreticky ano, ale prakticky je to problém a to už neuvažuju o tom, jaký zesilovač by si nechal líbit těch 0.5 ohmu na výstupu. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19545 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po srpen 06 2012, 21:40 Předmět:
To není ani tak důležité: podstatné je, že pro autorádia se běžně dělá několik desítek typů jak jednoduchých, tak můstkových zesilovačů určených pro zátěž 2 ohmy.
U některých se dosahuje co nejvyššího výkonu v zapojení rail-to-rail (signál se neodebírá z emitorů koncových tranzistorů, ale z jejich kolektorů, například řada TDA73xx). Rozkmit výstupního signálu může pak bez pár desetin voltu dosahovat prakticky napájecího napětí.
Ještě vyšších hudebních výkonů (tedy krátkodobě dodávaných, což pro většinu akustických signálů vyhovuje) se dosahuje ve třídě H (TDA156x) - koncový zesilovač obvykle jede ve třídě AB, ale navíc obsahuje nábojovou pumpu, sám si nabíjí pomocné kondenzátory, které si v případě potřeby připojí do série s napájecím zdrojem a má na tu chvilku k dispozici téměř dvojnásobné napájecí napětí. Ovšem, protože ty kondenzátory je třeba také dobíjet, není to zvýšené napájecí napětí k dispozici nikdy příliš dlouho. Takže trvalý hudební výkon je sice pořád omezený napájecím napětím a přírodními zákony, ale v případě potřeby zpracovat silnější signál (i když jen krátkodobě), má k dispozici zvýšené napájecí napětí.
>> Hill>> Předpokládám, že třída H asi nebude něco co by se nacházelo v autorádiích za pár tisíc Jinak to znamená, že se tato třída dá ve vysokém výkonu použít pouze na určitý typ hudby bez např. častých velkých amplitud hlubokých kmitočtů?
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7827 Bydliště: Brno
Zaslal: po srpen 06 2012, 22:04 Předmět:
Eleman- já slyšel toto vysvětlení- "Počkejte? Málo Píšeme Občanům?" Když si vzpomenu na 90léta, tak ten výkon lezl nahoru snad se součinem dne a měsíce v datumu
Jinak bych ale podotknul, že spousta koncáků v autorádiích umí single do 2ohmů, bridge do 4 ohmů.
Každopádně jsem už dávno zjistil, že akustický výkon v autě nejde zvýšit nálepkou na rádiu, ale jen hledáním reproduktorů s vyšší citlivostí (pro rýpaly- nebavím se o PA s měničem...).
Pamatuji si na ty třípásmové velké TESLY co měly ten basák ARN 8604-8. Ty měly takovou citlivost, že ze dvou MBA810ek nebylo na dílně slyšet vlastního slova
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19545 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út srpen 07 2012, 5:13 Předmět:
dvoramar napsal(a):
>> Hill>> Předpokládám, že třída H asi nebude něco co by se nacházelo v autorádiích za pár tisíc Jinak to znamená, že se tato třída dá ve vysokém výkonu použít pouze na určitý typ hudby bez např. častých velkých amplitud hlubokých kmitočtů?
Ano, ta nábojová pumpa připravuje energii, která se pak hudební špičkou rychle spotřebuje. Ale nijak výrazně to cenu autorádia neovlivní, zapojení je složitější o nějakých 8 součástek na kanál... otázkou je spíš životnost akumulačních elektrolytů v těch teplotách, jaké se v autě vyskytují.
Samozřejmě existuje hromada rádií, která mají můstkové zesilovače s dovolenou zatěžovací impedancí 2 ohmy, pak mohou skutečně dát 4x40W-45W (a mají to hrdě napsané na panelu), ale provozují se se čtyřohmovými reproduktory, takže z nich stejně nelze odebrat víc, než 4x20W. Ostatně - vestavěná pojistka by větší odběr stejně dlouho nevydržela.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7827 Bydliště: Brno
Zaslal: út srpen 07 2012, 9:04 Předmět:
CZJKP1- to ano, 40W má na kanál, ale nesmíš přehlédnout jednu poznámku ve sloupci Conditions: THD = maximum..........
Jestli to na těch 40W budeš poslouchat, jak máš buď totální hluch nebo nevím.
>> Hill >> No to je taky pravda s tím jištěním. V autech bývá na audio pojistka 10-15A, navíc na ISO kostce pokud vím je jeden (většinou ani ne moc silný) vodič napájení, který se při 10A bude hezky zahřívat. A to nemluvím o vyhřívání kontaktů v konektorech při tom proudu. U bývalého rádia jsem měl redukce z autorádia na ISO a z ISO na Hyundai........tři konektory za sebou......
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.