Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Úprava regulátora otáčok s 555kou
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
muro



Založen: Feb 18, 2007
Příspěvky: 22
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: čt říjen 06 2011, 13:15    Předmět: Úprava regulátora otáčok s 555kou Citovat

Ahojte,

kupil som tuto stavebnicu na regulaciu otacok minivrtacky
http://www.sos.sk/a_info/resource/p/ne504.pdf
ale chcem ju pouzit na regulaciu otacok ventilatora kurenia v aute, kym nezozeniem original nahradny diel. Zapojenie funguje ale otacky su velmi nizke, na konci drahy potenciometra sa ledva zacne ventilator tocit. Tranzistor som nahradil za silnejsi, je tam prud asi 15A. Poradte, ako upravit ten obvod, aby som zvysil otacky? Vdaka!



ne504.pdf
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  ne504.pdf
 Velikost:  143.45 kB
 Staženo:  187 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Habesan



Založen: Jan 12, 2009
Příspěvky: 7096
Bydliště: Plzeňsko

PříspěvekZaslal: čt říjen 06 2011, 13:25    Předmět: Citovat

NE555 ???
Do auta NE !

Je vůbec přípustné pouštět do toho tvého ventilátoru PWM ?

_________________
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
muro



Založen: Feb 18, 2007
Příspěvky: 22
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: čt říjen 06 2011, 13:31    Předmět: Citovat

OK a vysvetli mi este preco?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: čt říjen 06 2011, 13:51    Předmět: Citovat

Daj typ toho nového tranzistora.
Tých 15A je len tak na hrane, a ten prúd (veľkosť) sa týka aj diódy D3 zapojenej na svorky motora. Tá musí byť tiež na chladiči. Lepším riešením je použiť tranzistor s diódou v púzdre(poháňaný motor zotrvačníkom funguje ako generátor).
Cca 10mA cez R3 nestačí vybudiť tranzistor pre väčšie prúdy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Habesan



Založen: Jan 12, 2009
Příspěvky: 7096
Bydliště: Plzeňsko

PříspěvekZaslal: čt říjen 06 2011, 14:06    Předmět: Citovat

Každý výrobce uvádí u své 555 jiné maximální napětí, obvykle 16 až 18 V.

Palubní síť má jmenovité napětí 12 Voltů, teda pokud nemáš trabanta. K plnému nabití baterky dává alternátor (+usměrňovač a regulátor) cca 14,4V, a při startování i dalším provozu se tam vyskytujou všelijaký přepěťový špičky.

Na originální moduly s elektronikou se dávají elyty na 100V. Proč asi?

_________________
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Dingo7



Založen: May 05, 2007
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: čt říjen 06 2011, 15:47    Předmět: Citovat

Co třeba do auta použít něco z těch schemat odsud: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35163&highlight=
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18681
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá říjen 07 2011, 5:30    Předmět: Citovat

Nejdříve měl napsat , do jakého auta . Přeci někde se používají 50A trandy . Už se zde několikrát řešilo .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
muro



Založen: Feb 18, 2007
Příspěvky: 22
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: pá říjen 07 2011, 14:39    Předmět: Citovat

Auto Peugeot 306 r 1998, automaticka klima, preto by som rad dal aut. regulaciu neskor do povodneho stavu. Tranzistor, ktory tam mam je dostatocne vykonny, aj ked samozrejme dost sa prehrieva. Uz mi to s tym motorom funguje, ale toci sa pomaly. Nechcem stavat novy obvod iba tento upravit na vyssie otacky, ako pisem hore. Ocakavam odpovede typu zmen C4 na 47n, R2 na 100K, ... Vdaka!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: pá říjen 07 2011, 20:11    Předmět: Citovat

Daj ten typ dostatočne výkonného tranzistoru
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
muro



Založen: Feb 18, 2007
Příspěvky: 22
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: pá říjen 07 2011, 23:49    Předmět: Citovat

BD711
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
muro



Založen: Feb 18, 2007
Příspěvky: 22
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: pá říjen 07 2011, 23:50    Předmět: Citovat

a ten prud 15A som len tak strelil, neviem kolko ten motor odobera a multimeter mam iba do 10A
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: so říjen 08 2011, 7:13    Předmět: Citovat

S tým tranzistorom ani náhodou. Pri dobrom zopnutí 12A (na hranicu saturácie) potrebuje do bázy prúd o veľkosti ampérov. Možno by to zachránil darlingtononový výkonový posilnený ešte jedným 100mA tranzistorom (BC5xx).
Jednoduchšie je na mieste výkonového dať N-MOS, prípadne IGBT tranzistor.
A určite aspoň s Ic 50 až 70A. V takom prípade by sa R3 vymenil za hodnotu cca 47Ω. A k tranzistoru, ak nie je súčasťou v púzdre, ešte anti-paralelnú diódu s takým istým priepustným prúdom.

Jeden pokus. V zapojení je pôvodný tranzistor. Na mieto motora(svorky) zapoj cca 3 Ω odpor. Emitor vypoj z dosky a pripoj ho k baze BD711. Emitor BD711 zapoj na KOSTRU(GND). Do kolektora pripoj motor oproti 12V(BAT).
A pre istotu premostiť tranzistor aj motor dvomi diódami.
Len s poriadnym chladením, pôvodný budič je namontovaný v nieste intenzívneho vetrania samotného ventilátora. A pri plnom zapnutí z nuly na max sa 12A tranzistor odparí. Pri postupnom pomalom zvyšovaní otáčok (na stole s malou záťažou...vložením do systému potrubí ná oveľa väčšiu záťaž) by to mohol prežiť.



KoncakVentilatora_pokus.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  KoncakVentilatora_pokus.jpg
 Velikost:  32.08 kB
 Staženo:  91 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19560
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so říjen 08 2011, 8:12    Předmět: Citovat

Ventilátory v autě jsou jištěné pojistkou od 20A do 40A, takže to chce tranzistor, který vydrží podstatně víc, alespoň dvojnásobek, protože autopojistky jsou poměrně pomalé - rozhodně nějaký ten nadproud vydrží déle, než by ho vydržel tranzistor se stejným dovoleným kolektorovým proudem.
A tranzistor se musí otevírat do saturace, to znamená, že, má-li při 20A proudové zesílení ß=10, pak mu 2A do báze nestačí, opět to chce aspoň dvojnásobek, aby byl spolehlivě otevřený.
Jo - a většinou se v autech zapojují ventilátory proti kostře, takže tranzistory výstupního Darlingtonu to chce PNP, budicí proud do první báze už samozřejmě lze dodávat z kolektoru tranzistoru NPN, jen je tam třeba omezovací odpor, aby po otevření přechodů báze-emitor nepřekročil proud z kolektoru NPN tranzistoru dovolené hodnoty.
Mimoto tu už byl tento problém několikrát řešený pro různé aplikace. Například tady je zapojení do 10-15A, stačí vybrat vhodnější tranzistory a zmenšit odpory v obvodu výkonového stupně (poslední tři tranzistory) a buď si to do báze posledního NPN tranzistoru, čím chceš, buď jak buď.
Budicí obvod žere málo, tak ho radši napájej přes stabilizátor se zenerkou 9-11V, případně do plusu dej před odpor stablíku ještě tlumivku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
denis15



Založen: Jun 21, 2005
Příspěvky: 641
Bydliště: Opava

PříspěvekZaslal: po říjen 10 2011, 15:09    Předmět: Citovat

Pažout a jeho plynulý regulátor ventilátoru-kapitola sama pro sebe...
Udělej to s Fetem a dej třeba 3 paralelně s odporem do G. Pak se ti sníží odpor při sepnutí a bude to bezproblémově chodit s malým chladičem. Hledej v katalogu fet se správnou polaritou (N nebo P) a s nějnižším odporem při sepnutí.
Osobně jsem si nakopal zadek v GME, když jsem nakoupil fety do blikače a topily jako vzteklé (IRF4905) a to měly mít 0,02ohm při sepnutí-pajcy jako vyšité.
Než se s tím drbat, nechceš se raději kouknout po vrakáčích a koupit starší regler origo do toho frantíka? Ono při těch proudech už končí sranda...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33987
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po říjen 10 2011, 15:23    Předmět: Citovat

A urcite sa hriali tie FETy kvoli velkemu Rds(on)? V GME som nejake FETy kupoval - boli to nejake smejdy s logom "GM" a v spinanom menici zosilnovaca fungovali bez problemov...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund