Založen: Oct 21, 2007 Příspěvky: 400 Bydliště: Litovel
Zaslal: st prosinec 22 2010, 20:42 Předmět:
Však to je jasné, že rotor z fichtla se musí dát na hřídel s ložiskama. Pro trochu schopného kutila je to brnkačka. Pořád lepší, než používat stejnosměrný motor jako dynamo. Tady na takových problémech názorně vidíte, jak je to naše kapitalistické tržní hospodářství nedokonalé. Obchody a prodejny přetékají obrovským množstvím nepotřebných a neprodejných věcí a výrobků a nikdy se nedá sehnat to, co potřebujeme. Mám s tím, jako domácí kutil, letité zkušenosti. _________________ Netřep se mnou!
Ja bych se vykaslal na alternatory a dynama. Vzal bych tu 7Ah gelovku, ctyri-pet Luxeonu a na ty 3-4 hodiny by to bylo v pohode. Pak bych vzal gelovku do kapsy a doma dobil. Je to asi nejsnadnejsi reseni.
A ten motor ze sahary musí úplně stačit. Jinak kdyby to měl spřevodovaný do pomala, tak by na LEDku měl stačit i krokový motorek a cca 200-500otáček.
(mám krokáč, je na něm napsáno 5V1A a stačí točit rychleji rukou malou kličkou přímo na hřídeli a 6V 100mA žárovka krásně svítí a je připojená jen na jedno vinutí)
Založen: Mar 14, 2010 Příspěvky: 112 Bydliště: Letovice, Brno
Zaslal: čt prosinec 23 2010, 7:16 Předmět:
4000 otáček tam neudělám, na volnoběh tak 3000, v zátěži 2500. To fichtlové řešení je nanic, zaprvý to není altík ale magneto, a za druhý to vyžaduje vyřešit uložení rotoru a klece Fechtla doma mám, dokonce na něm jezdím a udržuju ho takže vím jak to magneto vypadá.
Řešení s baterkou vypadá lákavě ale znamená to mít pořád nachystanou nabitou baterku
Líbí se mi poslední navržené řešení s W724C0 . Nevím sice co je motorek ze sahary, ale mám určitě nějaké krokáče, motorky ze starých harddisků atd.
Ještě se zeptám, ta W724C0 , s tím se rpacuje jako s klasickou LED? musí se dosáhnout pozadované napětí a hlídat proud který protíká?
Založen: Mar 14, 2010 Příspěvky: 112 Bydliště: Letovice, Brno
Zaslal: čt prosinec 23 2010, 10:40 Předmět:
Sandal napsal(a):
mcmlxxx napsal(a):
zaprvý to není altík ale magneto
Právě že to je čistokrevnej altík Magneto je něco jineho.
No vidíš, tak to se omlouvám, já pořád žiju v tom, že alternátor má budící vinutí, a je třeba na Jawa 250.
Vždycky sem si myslel še permanentní magnety a cívka jsou magneto. V katalogu ND na Jawa 20 se píše že je to ferritové magdynamo .
Tak jak vlastně vypadá magneto?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32002 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt prosinec 23 2010, 11:34 Předmět:
Magneto má přímo vysokonapěťový výstup pro zapalování - používal ho třeba moped Stadion nebo některé "zetky" (motorky ČZ) = nepotřebuje samostatnou indukční cívku, vn produkuje přímo vinutí na statoru. Součástí "armatury" je i přerušovač, který slouží ke stejnému účelu jako v bateriovém zapalování. Vedle je samostatná cívka pro osvětlení, případně další pro dobíjení baterie - sloužící výhradně k osvětlení, blinkrům atp. Takové zapalování nepotřebuje baterku, jen potřebuje energičtější "nakopnutí" při startu. Fichtl má taky "magneto", jenže s nízkonapěťovým vinutím, přerušovačem a externí indukční cívkou = dá se snadno upravit na bateriové zapalování. Je to tedy v podstatě alternátor s permanentním magnetem, bez regulátoru. Moderní motorky mají generátor na stejném principu, jen magnety často používají feritové nebo železo-nikl-neodymové a výstup mají usměrněný a regulovaný paralelním regulátorem (výkonová zenerka). Starší motorky Jawa měly dynamo, regulované kotvičkovým relátkovým regulátorem, od typu myslím 634-12 se osazoval alternátor s polovodičovým reglerem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Ještě doplním Ekkara: on ten altík jak ho známe z aut taktéž produkuje střídavý proud.
Mám pocit, jestli si pamatuju, že dynamo dává rovnou stejnosměr, kdežto altík dává střídavý. A je lhostejno jestlí mají budicí vinutí nebo magnety.
mcmlxxx:
Ten motorek ze sahary je v opačném případě, tedy když nic nepohání ale je poháněn jiným točivým zdrojem - tak je to dynamo které nelze regulovat, asi jako ten altík na pincku - taky nejde regulovat.
no nevím, co máš za traktůrek, ale v magnetu jsou statorem cívky, jedna je na koncové světýlko, diodu by to s přehledem utáhlo, nebo převinout cívku, já mám VARI a tam je drátek přímo vyvedený.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.