Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Rozpoznanie chodu benzínového motora.
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
 
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jimirek
Moderátor


Založen: May 06, 2013
Příspěvky: 636

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 2:44    Předmět: Citovat

Příspěvky, porušující "Pravidla", zejména bod 8a), byly odděleny a jsou v koši. Viz http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=106500&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19533
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 4:42    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
To hill: ano dá se vyhodnotit. Jediná nevýhoda je, že na tom kontakte je nekolik kV.

Ale není: špičky na přerušovači (a je jedno, zda jde o kladívko, nebo tranzistor) nedosahují ani 200 V. Čili stačí omezovač s diodou, tranzistorem vybíjet elektrolyt, který se pomalu nabíjí přes velký odpor přímo z baterky.
Dokud napětí na elektrolytu nepřesáhne určitý práh (nebo dobíjecí proud neklesne pod určitou prahovou hodnotu), bude relé přitažené. Když se impulsy ztratí, elektrolyt se pomalu nabíjí a relé po chvíli odpadne.
Při startu spínačem přivedeš šťávu nejen na startér, ale i na relé, aby přitáhlo, než motor chytne.
Zjevně ti jde o to, odpojit baterku, když dojde benzín...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4290
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 15:41    Předmět: Citovat

To hill: ide o to, odpojiť baterku ked chcípne motor... A otázka. Čo keď zostane motor v polohe kedy je kladivko zopnuté?

PS Ďakujem jimirkovi za prečistenie vlákna.

_________________
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12470

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 16:16    Předmět: Citovat

Když je kladívko sepnuté, bude na něm 0 kV:)
Ale asi budeš potřebovat schema.
Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4290
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 16:42    Předmět: Citovat

Tak potom to je zle. Potom relé neodpadne. Samozrejme schéma by bola ideál
_________________
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12470

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 16:55    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
Tak potom to je zle. Potom relé neodpadne.
A podle jakého schematu neodpadne? Můžeš ho nakreslit?
Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jimirek
Moderátor


Založen: May 06, 2013
Příspěvky: 636

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 17:16    Předmět: Citovat

Další příspěvek je v koši. Nechápající buran a samozvaný pseudoadminomoderátor, který nerozumí psanému textu a za každou cenu strká svůj obhroublý rypák tam, kde není vítán, si nic jiného nezaslouží.
Poznamenám, že za starých časů bylo na fóru zvykem dehonestovat méně znalé uživatele a domníval jsem se, že se nám to podařilo vymýtit. Každý uživatel by přece měl mít právo se zeptat na cokoli odborného bez ohledu na úroveň svých znalostí a stejně tak má každý uživatel právo na dotaz slušně a k věci reagovat nebo nereagovat, což zřejmě někteří intelektuálně hůře obdaření odmítají chápat a asi touží po návratu těch starých časů, kdy zde nadával každý každému a někteří znalí uživatelé odtud znechuceně odcházeli. Tak to dobro došli.
Doporučuji postiženému uživateli, aby si založil sólo vlákno. Zde budou nadále jeho příspěvky mazány napřímo bez koše, pokud administrace nerozhodne jinak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19533
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 17:51    Předmět: Citovat

No přece nic, vazba na kladívko je přes kondík, střídavá, tedy tranzistor bude vybíjet kondík jen v okamžiku rozepnutí kladívka, pak zase zavře. A dokonce nebude ani moc záležet na tom, jestli stihne zavřít v době, kdy je kladívko sepnuté, či rozepnuté.
Přerušíš vývod 15a od klíčku a do toho přerušení zapojíš kontakt relé - obyčejné autorelé na proud 30 A stačí.
Při zapnutí klíčku se neděje nic, dokud nezastartuješ: Darlington otevře, sepne relé a zapalování dostane šťávu.
Kondík C3 se nabíjí pomalu přes R4 a přechod e-b T2 - ten je otevřený a udržuje sepnutý Darlington a ten pak relé.
S každým rozepnutím kladívka 1 se přes T1 rychle vybíjí C3 a do dalšího se nestihne nabít tak, aby bází T2 přestal téci proud.
To až se zastaví motor, T1 přestane otevírat, kondík C3 se pomalu nabíjí, až T2 zavře. To bude s uvedenými součástkami trvat do čtvrt minuty. Zavře i Darlington T3 a relé odpadne a odpojí všechny spotřebiče motoru na drátu 15a' (v tomto případě to bude asi jen zapalování a kontrolka dobíjení, případně řídicí jednotka vstřikování).
Klíček může zůstat zapnutý, baterka je odpojená.
Dokud znovu klíčkem neotočíš na START, relé znovu nepřitáhne.

Jak píšu dole, nesu ti to na stříbrném tácku a odnesl to za tebe Ekkar. Važ si toho a polepši se, tohle nebylo tak těžké navrhnout a spočítat. Vhodný Darlington si vyhledej nebo sestav sám, já bych tam dal zbytečně předimenzovaný KD367, ale proto, že si mi jich tu pár nudí. Ale jsou zbytečně velké.
Vstup od kladívka je okopčený z běžného otáčkoměru, na ostatní stačí vědět, jak fungují součástky.



odpinac_baterie.png
 Komentář:
Jedna z možností, jak to udělat.
Na stříbrném tácku.
Doplnil jsem směry, kam tečou proudy, když mají.
 Velikost:  29.42 kB
 Zobrazeno:  44 krát

odpinac_baterie.png




Naposledy upravil Hill dne pá duben 19 2024, 8:47, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31873
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 18:05    Předmět: Citovat

Ano, pravda je nežádoucí.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12470

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 18:21    Předmět: Citovat

Tak to je pěknej tácek, bez ironie. S dovětkem lze jen souhlasit.
Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31873
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 19:03    Předmět: Citovat

Hill napsal(a):
...
Jardo, opomenul jsi jednu dost důležitou věc - favoš (o kterým je řeč hned od začátku) měl už od začátku zapalování elektronický, ne "kladívkový" = s mechanickýma kontaktama v rozdělovači, jako to měla ještě jeho předchůdkyně šádyna. Zapalovací cívku u fanouše budil tranzistorovej spínací stupeň, řízenej malou cívečkou v rozdělovači, kolem který se točil "kříž" se čtveřicí magnetickejch konců. Odpadlo tím veškerý starání se o kontakty přerušovače, přibyl zdroj poruch v případě, že se poondila snímací cívečka. Cívka dostávala proudový impulsy pro každej zážeh ze zapalovací jednotky, kde ten výstupní tranzistor nebyl trvale otevřenej, ale byl buzenej v podstatě z monostabilního klopnýho obvodu, takže cívka pro fanouše má i jinej magnetickej obvod a jiný navinutí - její primár má například daleko menší odpor než u cívky pro šáde. Při stojícím motoru pak do ní vůbec neteče proud, jako to bylo u šáde v době, kdy byly zrovna rozpojený kontakty = cca 90% času při běhu, v klidu pak záleželo na poloze vačky v rozdělovači, jestli tekl proud přes cívku nebo přes kontakty. Fanouš proto v klidu do zapalování odebíral zlomek toho, co šáde a průběh napětí na primární svorce cívky je jinej, než u klasickýho baterio-cívkovýho zapalování.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JirkaZ



Založen: Feb 26, 2021
Příspěvky: 2819

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 19:42    Předmět: Citovat

Myslím, že tak, jak to Jarda nakreslil, to bude fungovat s celkem širokým spektrem vstupních impulsů. Případně v souvislosti s amplitudou stačí upravít hodnotu R1.

Jinak pokud byl primár cívky (přesněji řečeno trafa) v kolektoru NPN, tak tam obdobně jako u mech. přerušovače byly impulsy s amplitudou stovek V.

Mechanický přerušovač měl paralelně kondenzátor, takže po rozepnutí vznikl sériový rezonanční obvod a impulsů byla vlastně sestupná řada; u tranzistorových řešení tam kondenzátor často nebyl a výsledný impuls tak mohl být kratší. To by se zase dalo ošetřit příp. snížením hodnoty R5 (s ohledem na Icmax T1) tak, aby se kratšími impulsy stačil vybíjet C3.

Tohle všechno se ale dá snadno odbastlit (ve smyslu měřit a příp. upravovat). Autor dotazu jistě nebude líný a udělá to, když až doteď všichni zdarma pracují za něj.

_________________
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19533
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 20:41    Předmět: Citovat

Samozřejmě, přerušovač je přerušovač. A je jedno, jestli je tam kladívko, nebo hvězdička na vačkové hřídeli a tranzistorový spínač.
On totiž ten kondík se stíhá vybíjet i s tranzistorovým přerušovačem, protože i ten krátký impuls z tranzistorového spínače "podrží" kapacity C1 a C2, takže T1 zůstává otevřený o pár ms déle. Průběh napětí na C3 může i při volnoběhu kolem 750 ot/min ve špičkách přelézt asi 1,5 V, to rozhodně k zavření T2 nestačí. Jen se po zastavení může mírně zkrátit doba vypnutí. Ta bude ostatně závislá na tom, jaký je průběh doběhu motoru, až dojde benzín. Tedy hraje roli i to, jaké setrvačné hmoty ten doběh prodlouží, nebo jakým momentem je motor zrovna zatížený, a zastaví rychle.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31873
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 20:54    Předmět: Citovat

Já to psal hlavně z toho důvodu, že i když si to moc lidí neuvědomuje, tak fáčkový zapalko po prvním impulsu při stojícím motoru nedodává žádnej proud do cívky/trafa a tím je do značný míry i omezenej jeho odběr z baterky = nevybíjí ji takovým překotným tempem, jako u staršího baterko-cívkovýho zapalování a ani nehrozí spálení zapalovací cívky trvalým stejnosměrným proudem.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4290
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: čt duben 18 2024, 21:58    Předmět: Citovat

Dík hille. Myslím si, že po miernej úprave to pôjde použiť. Jedná sa mi o to, aby keď skape motor aby to odpojilo zapalovanie a samozreme aj napájanie samého seba a keď zaštartujem (spojím príslušnú svorku na štartéry šrubovákom) tak aby to zaplo napájanie zapalovania.
_________________
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Strana 2 z 6

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund