Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Hurá do vesmíru a zpátky na Zem!
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33916
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po únor 26 2024, 18:48    Předmět: Citovat

Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1696
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 17:07    Předmět: Citovat

Česky komentovaný záznam dnešního testovacího letu IFT-3 společnosti Space X.
Nosič SuperHeavy B10 s lodí Starship 28.

Nosič vynesl loď v pořádku. Návrat nosiče byl poté opět neúspěšný.

Loď Starship 28 pak pokračovala v letu. Loď neměla řízeně přistávat, ale jen po přeletové fázi provést tzv. deorbitační zážeh pro mírnou korekci a následně bez brzdění dopadnout na hladinu oceánu. Deorbitační zážeh však neproběhl, protože údajně nebyly vhodné podmínky k jeho uskutečnění. Loď tedy bez motorového brzdění i bez deorbitačního zážehu jen za pomocí korekcí prováděných řiditelnými klapkami vstoupila do atmosféry kde se postupně rozpadla.

Na videu je sice v čase okolo T +00:55:00 až +00:55:33 promítnuto postupné klesání lodi skoro až před dopad do oceánu, ale to je pouze simulace. Ve skutečnosti se loď rozpadla nad oceánem. Drobné odpadávající kusy lodi jsou vidět i na videu v čase cca od T +00:44:00 dál. Do oceánu tedy dopadly zřejmě už jen trosky, které neshořely ještě v atmosféře. Do míst poblíž místu dopadu však nebyly předem vyslány žádná plavidla pro účel monitorování. Takže žádné záběry dopadajících trosek na oceán nejsou k dispozici.


Naposledy upravil Valdano dne čt březen 14 2024, 17:36, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17754
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 17:26    Předmět: Citovat

Velkýmu Vůdcovi, jak se nechává prý oslovovat, zase něco holt "plánovitě" nevyšlo. Wink
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1696
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 17:32    Předmět: Citovat

I přes výše uvedené se tento testovací let samozřejmě hodnotí jako dílčí úspěch. V ČT to před chvílí komentovali dokonce jako úspěšný testovací let. Zkrátka získali spoustu dat a zase se snad v něčem i poučili a příště už to možná bude o něco lepší. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33916
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 19:16    Předmět: Citovat

Vsetko, co nevybuchne hned na rampe, sa povazuje za uspech.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 911

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 19:22    Předmět: Citovat

Tak jak to chodí Famfula? No, chodí to dobře, ale neseje to... Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1696
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 19:35    Předmět: Citovat

Testovací lety bez posádky jsou od toho, aby se vychytaly nejrůznější problémy. Takže to logicky neberou jako až takový problém jako by byl při některém budoucím ostrém letu s posádkou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 6306
Bydliště: Husinec-Řež

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 20:16    Předmět: Citovat

Dyť to krásně posílalo data i s videem hódně dlouho. Mají dat habakuk, myslím, že to musí být považováno za úspěch.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 20:23    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
B737 MAX není dobrej příklad. Na něm selhávaly snímače letovýho režimu a to byl hlavní průser. Vrozená nestabilita doplněná rychlým a hlavně spolehlivým systémem fly-by-wire je mnohem výhodnější, než tradiční způsoby řízení vycházející z autostability - tzn. že když na starým éru pilot pustil knipl a dal nohy z pedálů, éro dál samo letělo rovně až do vyčerpání paliva. Nový systémy počínajíc F-16 mají elektroimpulsní řízení a aerodynamiku s vrozenou nestabilitou = systém je musí neustále korigovat, jinak spadnou do vejvrtky. Ziskem u toho jsou mnohem menší potřebný ovládací síly, než u tradičního řízení = u éra stačej slabší posilovače a menší řídicí plochy, u raket menší manévrový trysky s menší spotřebou pracovní látky. A to nemluvím o automatický stabilizaci polohy nebo možnostech takovejch manévrů, o jakejch si tradiční systémy můžou nechávat jen zdát vlhký sny. Právě proto vrozená nestabilita.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33916
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 20:38    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
rnbw napsal(a):
Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
B737 MAX není dobrej příklad. Na něm selhávaly snímače letovýho režimu a to byl hlavní průser.

Hlavny pruser bol v tom, ze tam dali vacsie motory a aby tam vosli, museli ich posunut dopredu. Lietadlo teda ma blbo umiestnene tazisko a kompenzuje to elektronika (o ktorej existencii piloti nevedeli, pretoze sa vsetci tvarili, ze nejde o novy typ lietadla).

Ked sa ta elektronika poserie, tak lietadlo drbne. Ked kompenzuje prilis, tlaci nos smerom dolu. Ked prestane kompenzovat, zdvihne sa nos a lietadlo strati rychlost.

Je trochu rozdiel medzi bezpecnostou civilneho a schopnostami bojoveho lietadla. Ked prestane fungovat elektronika v F-16, tak sa pilot katapultuje a je z toho "len" skoda par desiatok milionov dolarov. Pilot (ako najcennejsi diel) sa da pri troche stastia znovu pouzit Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6066
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt březen 14 2024, 23:29    Předmět: Citovat

Nejhorší na tom je, že se nepodělala elektronika. Podělal se mechanicky snímač náklonu letadla, a elektronika (resp. její software) byla podělaná už z výroby (ten automatický korekční systém bral údaje jen z jednoho snímače, ačkoli na letadle byly dva).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17754
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá březen 15 2024, 0:26    Předmět: Citovat

No a není nejspolehlivější systém, kde je vše ztrojený? Výsledky toho, co je nejdál od průměru se prostě zahodí a jede se na průměr dvou zbývajících.
Takhle je třeba dělanej systém na řízení parciálního tlaku kyslíku u rebreatherů už od předchůdců Cis Lunaru z 60-tých let.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2409

PříspěvekZaslal: pá březen 15 2024, 8:31    Předmět: Citovat

Voknousy nezamrzají jen v Maxu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá březen 15 2024, 8:56    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
EKKAR napsal(a):
rnbw napsal(a):
Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
B737 MAX není dobrej příklad. Na něm selhávaly snímače letovýho režimu a to byl hlavní průser.
Hlavny pruser bol v tom, ze tam dali vacsie motory a aby tam vosli, museli ich posunut dopredu. Lietadlo teda ma blbo umiestnene tazisko a kompenzuje to elektronika (o ktorej existencii piloti nevedeli, pretoze sa vsetci tvarili, ze nejde o novy typ lietadla).
Ked sa ta elektronika poserie, tak lietadlo drbne. Ked kompenzuje prilis, tlaci nos smerom dolu. Ked prestane kompenzovat, zdvihne sa nos a lietadlo strati rychlost.
Je trochu rozdiel medzi bezpecnostou civilneho a schopnostami bojoveho lietadla. Ked prestane fungovat elektronika v F-16, tak sa pilot katapultuje a je z toho "len" skoda par desiatok milionov dolarov. Pilot (ako najcennejsi diel) sa da pri troche stastia znovu pouzit Very Happy
Jenomže u B737 MAX ta změna konstrukce a kompenzace posunu těžiště nebyly udělaný za účelem lepší řiditelnosti, ale jak jsi správně zdůraznil, proto, aby se na původní drak včetně relativně nízkýho podvozku daly navěsit ty obří motory, potřebný kvůli zvýšení tahu. Ztráta přirozený stability éra byl nechtěnej vedlejší efekt změny konstrukce. U F-16 a všech pozdějších fly-by-wire řízenejch mašinách včetně Airbusů je ztráta přirozený letový stability uměle navozená právě se záměrem zlepšit řiditelnost a zmenšit energetickou náročnost řízení. Prostě takový éro je záměrně vyprojektovaný tak, aby "samo padalo do náklonu" a k tomu je samozřejmě od začátku vyvíjenej řídící systém, takže kompenzace nestability je přímou funkcí řízení, ne nějakým dodatečným záplatováním chyby v konstrukci. Proto je B-737 MAX blbým příkladem - u něj je letová instabilita chybou v konstrukci, ne záměrem.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17754
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá březen 15 2024, 9:02    Předmět: Citovat

A co by jste chtěli od něčeho, co je skoro vrak už když sjede z výrobní linky?https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/vyrobni-proces-letadel-boeing-737-max-ukazal-pri-auditu-vazn/r~324424e6e05811eea26cac1f6b220ee8/
Snad se mě už nikdy nepoštěstí s něčím takovým se dát někam dopravit.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29  Další
Strana 26 z 29

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund