Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1696 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt březen 14 2024, 17:07 Předmět:
Česky komentovaný záznam dnešního testovacího letu IFT-3 společnosti Space X.
Nosič SuperHeavy B10 s lodí Starship 28.
Nosič vynesl loď v pořádku. Návrat nosiče byl poté opět neúspěšný.
Loď Starship 28 pak pokračovala v letu. Loď neměla řízeně přistávat, ale jen po přeletové fázi provést tzv. deorbitační zážeh pro mírnou korekci a následně bez brzdění dopadnout na hladinu oceánu. Deorbitační zážeh však neproběhl, protože údajně nebyly vhodné podmínky k jeho uskutečnění. Loď tedy bez motorového brzdění i bez deorbitačního zážehu jen za pomocí korekcí prováděných řiditelnými klapkami vstoupila do atmosféry kde se postupně rozpadla.
Na videu je sice v čase okolo T +00:55:00 až +00:55:33 promítnuto postupné klesání lodi skoro až před dopad do oceánu, ale to je pouze simulace. Ve skutečnosti se loď rozpadla nad oceánem. Drobné odpadávající kusy lodi jsou vidět i na videu v čase cca od T +00:44:00 dál. Do oceánu tedy dopadly zřejmě už jen trosky, které neshořely ještě v atmosféře. Do míst poblíž místu dopadu však nebyly předem vyslány žádná plavidla pro účel monitorování. Takže žádné záběry dopadajících trosek na oceán nejsou k dispozici.
Naposledy upravil Valdano dne čt březen 14 2024, 17:36, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1696 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt březen 14 2024, 17:32 Předmět:
I přes výše uvedené se tento testovací let samozřejmě hodnotí jako dílčí úspěch. V ČT to před chvílí komentovali dokonce jako úspěšný testovací let. Zkrátka získali spoustu dat a zase se snad v něčem i poučili a příště už to možná bude o něco lepší.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1696 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt březen 14 2024, 19:35 Předmět:
Testovací lety bez posádky jsou od toho, aby se vychytaly nejrůznější problémy. Takže to logicky neberou jako až takový problém jako by byl při některém budoucím ostrém letu s posádkou.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt březen 14 2024, 20:23 Předmět:
rnbw napsal(a):
Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
B737 MAX není dobrej příklad. Na něm selhávaly snímače letovýho režimu a to byl hlavní průser. Vrozená nestabilita doplněná rychlým a hlavně spolehlivým systémem fly-by-wire je mnohem výhodnější, než tradiční způsoby řízení vycházející z autostability - tzn. že když na starým éru pilot pustil knipl a dal nohy z pedálů, éro dál samo letělo rovně až do vyčerpání paliva. Nový systémy počínajíc F-16 mají elektroimpulsní řízení a aerodynamiku s vrozenou nestabilitou = systém je musí neustále korigovat, jinak spadnou do vejvrtky. Ziskem u toho jsou mnohem menší potřebný ovládací síly, než u tradičního řízení = u éra stačej slabší posilovače a menší řídicí plochy, u raket menší manévrový trysky s menší spotřebou pracovní látky. A to nemluvím o automatický stabilizaci polohy nebo možnostech takovejch manévrů, o jakejch si tradiční systémy můžou nechávat jen zdát vlhký sny. Právě proto vrozená nestabilita. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33916 Bydliště: Bratislava
Zaslal: čt březen 14 2024, 20:38 Předmět:
EKKAR napsal(a):
rnbw napsal(a):
Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
B737 MAX není dobrej příklad. Na něm selhávaly snímače letovýho režimu a to byl hlavní průser.
Hlavny pruser bol v tom, ze tam dali vacsie motory a aby tam vosli, museli ich posunut dopredu. Lietadlo teda ma blbo umiestnene tazisko a kompenzuje to elektronika (o ktorej existencii piloti nevedeli, pretoze sa vsetci tvarili, ze nejde o novy typ lietadla).
Ked sa ta elektronika poserie, tak lietadlo drbne. Ked kompenzuje prilis, tlaci nos smerom dolu. Ked prestane kompenzovat, zdvihne sa nos a lietadlo strati rychlost.
Je trochu rozdiel medzi bezpecnostou civilneho a schopnostami bojoveho lietadla. Ked prestane fungovat elektronika v F-16, tak sa pilot katapultuje a je z toho "len" skoda par desiatok milionov dolarov. Pilot (ako najcennejsi diel) sa da pri troche stastia znovu pouzit
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6066 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: čt březen 14 2024, 23:29 Předmět:
Nejhorší na tom je, že se nepodělala elektronika. Podělal se mechanicky snímač náklonu letadla, a elektronika (resp. její software) byla podělaná už z výroby (ten automatický korekční systém bral údaje jen z jednoho snímače, ačkoli na letadle byly dva).
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17754 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá březen 15 2024, 0:26 Předmět:
No a není nejspolehlivější systém, kde je vše ztrojený? Výsledky toho, co je nejdál od průměru se prostě zahodí a jede se na průměr dvou zbývajících.
Takhle je třeba dělanej systém na řízení parciálního tlaku kyslíku u rebreatherů už od předchůdců Cis Lunaru z 60-tých let. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 15 2024, 8:56 Předmět:
rnbw napsal(a):
EKKAR napsal(a):
rnbw napsal(a):
Navrhnut nieco blbo z fyzikalneho principu a potom to riesit elektronikou, to je recept na velke problemy. Boeing 737 MAX by vedel rozpravat.
B737 MAX není dobrej příklad. Na něm selhávaly snímače letovýho režimu a to byl hlavní průser.
Hlavny pruser bol v tom, ze tam dali vacsie motory a aby tam vosli, museli ich posunut dopredu. Lietadlo teda ma blbo umiestnene tazisko a kompenzuje to elektronika (o ktorej existencii piloti nevedeli, pretoze sa vsetci tvarili, ze nejde o novy typ lietadla).
Ked sa ta elektronika poserie, tak lietadlo drbne. Ked kompenzuje prilis, tlaci nos smerom dolu. Ked prestane kompenzovat, zdvihne sa nos a lietadlo strati rychlost.
Je trochu rozdiel medzi bezpecnostou civilneho a schopnostami bojoveho lietadla. Ked prestane fungovat elektronika v F-16, tak sa pilot katapultuje a je z toho "len" skoda par desiatok milionov dolarov. Pilot (ako najcennejsi diel) sa da pri troche stastia znovu pouzit
Jenomže u B737 MAX ta změna konstrukce a kompenzace posunu těžiště nebyly udělaný za účelem lepší řiditelnosti, ale jak jsi správně zdůraznil, proto, aby se na původní drak včetně relativně nízkýho podvozku daly navěsit ty obří motory, potřebný kvůli zvýšení tahu. Ztráta přirozený stability éra byl nechtěnej vedlejší efekt změny konstrukce. U F-16 a všech pozdějších fly-by-wire řízenejch mašinách včetně Airbusů je ztráta přirozený letový stability uměle navozená právě se záměrem zlepšit řiditelnost a zmenšit energetickou náročnost řízení. Prostě takový éro je záměrně vyprojektovaný tak, aby "samo padalo do náklonu" a k tomu je samozřejmě od začátku vyvíjenej řídící systém, takže kompenzace nestability je přímou funkcí řízení, ne nějakým dodatečným záplatováním chyby v konstrukci. Proto je B-737 MAX blbým příkladem - u něj je letová instabilita chybou v konstrukci, ne záměrem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.