Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

elektromobilita
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 61, 62, 63  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1717
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 4:35    Předmět: Citovat

_luky_ napsal(a):
1) eGolf 100kW, 36kWh...
9) před 2 lety 500...

Nechal jste si v poslední době přeměřit stav aktuálně dostupné kapacity aku kolik z těch původních 36kWh jmenovité kapacity máte nyní reálně využitelných po těch cca 2 letech provozu?

V tomto článku z roku 2023 se zmiňuje, že dle aktuálních informací činí průměrný pokles kapacity 2,3 procenta ročně, ale záleží na různých faktorech. Jedním z těch důležitých je tepelný management, dle studie stárnou vzduchem chlazené baterie o něco rychleji, než ty s chlazením kapalinou.

Studie například uvádí, že u lépe chlazené Tesly Model S rok výroby 2015 je pokles 2,3 procenta ročně, zatím co u Nissanu Leaf stejného ročníku s horším chlazením 4,2 procenta.

_luky_ napsal(a):
5) asi 35kW, tj. pro baterku je to 1C. Nemá to žádný ohřev ani chlazení baterky, což je další důvod, proč nenabíjet mimo domov.

Při rychlo nabíjení se prvních 10 minut nabíjí nejrychleji což při nabíjecím výkonu 35kW dá necelých 6kWh, a to je dle níže zmíněných průměrných spotřeb pro eGolf 100kW po městě a na okreskách necelých cca 50 km jízdy. Pro nabití na dojezdovou vzdálenost cca 100 km by tedy mělo stačit zhruba 25 minut rychlo nabíjení s výkonem okolo 30kW tj. podobné jako u Dacie Spring.

Z hlediska tepelného managementu baterie se chlazení používá zejména při nabíjení a také v letním období k ochlazování baterie zatímco ohřev se používá k temperaci baterie v zimním provozu. Na středních a dlouhých trasách se pak v zimním období snižuje dojezd až o cca 30% zatímco na častých krátkých trasách může být díky častějšímu opakovanému rozehřívání pokles dojezdu až o 50%. Bez ohřevu ovšem baterie při nižších teplotách poskytuje menší část využitelné kapacity a je pak otázkou zda bez ohřevu není pokles dojezdu v zimním období stejný nebo ještě horší než s ohřevem baterie.

Ano degradace baterie je o něco vyšší při častějším používání DC rychlo nabíjení, ale ve zdejším mírném podnebí to není až tak významné. Chlazení při dobíjení pomáhá. Vzhledem k tomu, že tam chlazení nemáte tak by to bylo s ročním poklesem kapacity baterie při pravidelném rychlo nabíjení asi o něco horší, ale občasné použití rychlo nabíjení by mělo vadit jen minimálně.

Degradace baterie není lineární. Nejprve přichází prudší sešup, poté velmi pozvolný pokles a nakonec další rychlejší ztráta kapacity.

Obecně se doporučuje udržovat baterii v rozmezí nabitého stavu mezi 20% až 80% její jmenovité kapacity tj. minimalizovat případy vybíjení pod 20% i nabíjení přes 80%.

Jakou máte průměrnou spotřebu kWh na 100km?

Ve starším článku pojednávajícím o spotřebě eGolfu 100kW zmiňuje autor následující hodnoty.

e-Golf 100 kW
- spotřeba ve městě, 12,9 kWh/100 km
- spotřeba mimo město (90 km/h), 12,6 kWh/100 km
- spotřeba na rychlostní silnici (110 km/h), 16,8 kWh/100 km
- spotřeba na dálnici (130 km/h), 21,3 kWh/100 km
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12066
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 8:47    Předmět: Citovat

je to sice starší článek, ale stále aktuální . . .
https://www.autorevue.cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1

a další zajímavý článek . . .
. . . kde je pravda ?



porovnani.jpg
 Komentář:
 Velikost:  29.87 kB
 Zobrazeno:  31 krát

porovnani.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 626
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 9:07    Předmět: Citovat

Chlapi, ještě jednou a polopatě: nevyprávějte mi o tom, že nabíjení trvá dlouho a lidi z paneláků nemají kde nabíjet. Je mi to úplně jedno.
Říkám, že pro naše potřeby je to ideální dopravní prostředek. Věci se musí používat na to, na co byly vymyšlený. eGolf nikdy nebylo auto na trasy 1000km denně. To je jako kdybyste člověku s Roomsterem vyprávěli, že je to auto úplně na prd, protože to neuveze ani 7 tun štěrku a proto by si měli koupit Tatru. eGolf je auto na ježdění kolem komína pro lidi, co mají možnost nabíjet.
Jestli si tu chcete zanadávat, tak prosím. Ale beze mě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 626
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 9:14    Předmět: Citovat

citace:
Nechal jste si v poslední době přeměřit stav aktuálně dostupné kapacity aku kolik z těch původních 36kWh jmenovité kapacity máte nyní reálně využitelných po těch cca 2 letech provozu?

Mám ho 2 roky, ale koupil jsem to jetý. Je to tuším 2019 a aktuálně máme najeto 102t km. Tedy podle hospodských řečí je v tom už třetí baterka a dvakrát to hořelo.
Měření baterky trvá v servisu 2 dny a chtějí za to nějaký nezanedbatelný peníze. A mě to číslo úplně tak moc nezajímá. Pro mě je podstatný, že dojezd je větší než potřebujeme. Jak často si u svého spalovaku necháváte měřit výkon motoru na brzdě? ..tak tohle je stejná situace...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1717
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 9:42    Předmět: Citovat

Aktuálně je velký tlak na snižování cen elektromobilů. To rozhodně nepovede k tomu, že budou baterie a dojezdy větší, ale spíš přesně naopak k tomu, že bude stále více modelů elektromobilů s menšími bateriemi a menšími dojezdy na jedno nabití. Takové elektromobily částečně už jsou a do budoucna i budou přijatelné jako druhé nebo další auto v rodině kde, ale obvykle pořád mají i nějaký spalovák.

Pro lidi, kteří nemají možnost nabíjet doma ani třeba v práci a i když třeba jezdí jen krátké trasy a jak je rok dlouhý tak byť třeba nevytáhnou ani jednou paty z okruhu do 100 km, tak pro ně ve větší míře elektromobily přijatelné zatím nejsou a v dohledné době zřejmě ani nebudou přinejmenším dokud si budou moci koupit alespoň ojetý spalovák, a to bude ještě dost dlouho, ale to není žádné překvapení.


Naposledy upravil Valdano dne so únor 03 2024, 9:54, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1625
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 9:47    Předmět: Citovat

Co se životnosti baterie týče, tu je velice podrobný rozbor:
https://www.svethardware.cz/neni-li-ion-jako-li-ion-co-ma-spolecneho-baterka-v-telefonu-a-elektromobilu/59901

Co se požáru týče, tak mě pobavilo toto: Škodovka si vede podrobnou statistiku o všech vyrobených kusech Enyaqu. Poruchy, servis, nehody, totálky, reklamace atd. Z vyrobených cca 200 tisíc kusů (fakt bych takový číslo nečekal) jedinej shořel. Majiteli blafla v kufru baterka čínský koloběžky. Nevím, jestli je to někde dohledatelný, mám to ze soukromýho rozhovoru.

Lidi, uvědomte si, že stejně dramaticky se psalo před sto lety o každém problému se spalovacím autem, aniž by někdo byť jen slůvkem zmínil problémy, nehody a smrťáky s koněma. Tenhle boj se nevede fér na obou stranách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7424

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 10:57    Předmět: Citovat

Problém je v tom, že tehdy auto stát netlačil místo koně Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1625
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 11:02    Předmět: Citovat

Myslíš že měl?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7424

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 11:37    Předmět: Citovat

No neměl, to až dnešní aktivističtí idioti to dostali na novou úroveň.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1625
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 11:40    Předmět: Citovat

A proto říkám, že je to nefér na obou stranách sporu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7424

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 11:44    Předmět: Citovat

Spor by nebyl, kdyby to blbci netlačili na sílu. Zákaz spalovacích motorů je stejná obrazek_cenzura jakou by byl zákaz koňů v té době.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 11:47    Předmět: Citovat

xsc napsal(a):
tehdy auto stát netlačil místo koně Smile

Přesnější analogie by to byla, kdyby erár kromě tlačení aut zakázal koně do patnácti let.
Tehdy ještě rozhodl "pouhý" několikanásobný rozdíl ve výkonnosti a efektivitě, tedy racionální hlediska.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7424

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 13:24    Předmět: Citovat

No tak on to pak socialistický erár v podstatě udělal. Jen je nezakázal do 15 let, ale většinu jich poslal rovnou do salámu. Do socialismu s JZD přeci jedině s traktorem Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 2576

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 13:35    Předmět: Citovat

Co se týká koní, nedávno jsem viděl nějaký historický dokument, kde se plánoval rozvoj městské dopravy snad v New Yorku. Dělali si tam velké starosti co ....řekněme s koňskými koblížky... které se tam už tehdy na ulicích hromadily v množství větším než malém. Taky se mluvilo o velkém počtu stájí pro koně. Tehdy to vyřešil přechod na automobily.
Jaký dnešní palčivý problém vyřeší nasazení elektromobilů místo spalováků? Zatím se zdá, že elektromobily spíš další problémy přinášejí.
Sad

_________________
Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
GeXeS



Založen: Jul 09, 2020
Příspěvky: 308
Bydliště: jižní Morava

PříspěvekZaslal: so únor 03 2024, 16:27    Předmět: Citovat

Pokud bychom chtěli být přísně analogičtí, tak čistý vzduch ve městech. Spalováky zrušily riziko koblížků, ale zhoršily smog.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 61, 62, 63  Další
Strana 41 z 63

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund