Zaslal: út září 27 2022, 10:48 Předmět: Zapojení Mosfetu
Dobrý den,
obracím se s žádostí o radu. Jedná se o přijímač k RC letadlu. Letadlo je dvou motorové, pod každým křídlem po jednom motoru. Motory jsou na sobě nezávislé (mají společné napájení plus), otáčky lze ubírat či přidávat ke každému motoru dle potřeby. Celé zařízení (přijímač a motory) jsou napájeny jedním článkem Li-po baterie, tudíž v rozsahu 4.2 - 3.5 V. Rád bych motory vyměnil za výkonější, proto bych potřeboval umístit za výstup přijímače k motoru Mosfetový tranzistor. Na obrázku je vidět původní zapojení motorů s přijímačem (horní polovina obrázku) a můj návrh na dodatečné přidání Mosfetu pro výkonější motor (dolní obrázek). Jelikož motory (otáčky) jsou ovládány z přijímače záporným napětím, patrně potřebuji Mosfet s kanálem P, je to tak ?? Jelikož Mosfet by se měl naplno otevřít již při napětí kolem 3.0 - 3.5V a maximální odběr bude 5A, který Mosfet dle vás je na to vhodný ?? Moc krát děkuji za radu.
Planek1.jpg
Komentář:
Velikost:
162.76 kB
Zobrazeno:
57 krát
Naposledy upravil Petr_G dne st září 28 2022, 7:31, celkově upraveno 3 krát.
Dolní polovina obrázku (s MOSFETEM) je nesmyslná. Hradlo se nikdy nedostane na dostatečné otevírací napětí (proti S nebo kanálu). Vycházím samozřejmě z předpokladu, že GND = -Ubat.
Pokud chceš nějaké zaručeně funkční řešení, je nezbytné rozkreslit alespoň výkonovou část přijímače (tedy všechny obvody, které jsou mezi logikou/výstupem MCU a motorem).
Tam to bude nejaké PWM, to jedným tranzistorom takto nedáš. Minimálne potrebuješ na motor spätnú diódu a prehodiť napájanie p-mosfet na plus a motor na mínus. Ale je možné, že tam je aj meranie prúdu a takto rozhodíš spätnú väzbu a nebude to regulovať.
Díky za odpověď. Ano, GND je zároveň -U bat.
Přijímač má kompletně integrovanou strukturu - jediný integrovaný obvod má na starosti komunikaci s vysílačem, gyroskop a samotné otáčky motorů. Motory jsou napojeny (záporné napětí) přímo na integrovaný obvod bez jakýkoliv jiných součástek. Při plně nabité baterii (4.2V) a maximálních otáček vrtulí (motorů), je odběr jednoho motoru necelé 2A (1.85A). Rád bych dal silnější motor s větší vrtulí, tudíž by pak odběr byl kolem 4.5 A (maximální, při plně nabité baterii). Nechci riskovat, že integorovaný obvod by tuto zátěž nevydržel, tak bych mu chtěl odlehčit Mosfetem. Tak že pokud tomu rozumím, tohle fungovat nikdy nebude. A kdybych do letadla umístil dvě baterie - jednočlánková (3.7V) pro napájení přijímače a dvou článková (7.4V) pro napájení motorů. To už by fungovalo ?
Misocko, děkuju, funguje to, jsi Bůh ....musím pouze dohledat jiný (pro můj účel lepší) Mosfet, který by se otevřel naplno již při tak malém napětí cca 3.3V
Ten co jsem použil (IRF4905), se otevírá naplno až při necelých 4V.
Díky moc
Zkus SI4463BDY-E3 (třeba TME). Ale bude to dost "na hraně", raději bych ho chladil (třeba přilepením epoxidem na kousek Al plechu, nebo připájením na DPS s velkou plochou pro D a S, viz datasheet). A to nepočítám příp. spínací ztráty, protože ani neznáme kmitočet PWM.
Každopádně k motoru musí přijít antiparalelní dioda.
Odpory v G dej docela malé, řekněme okolo 100R z G na +Ucc a okolo 10R z výstupu IO na G, aby se MOSFET otevíral a zavíral co nejrychleji. Ani tak to ale není optimální způsob buzení.
Skúšal si to aj s motorom? Ak tam nebudeš mať PWM, tak ten mosfet uvaríš. Ak to s brutálnym chladením prežije, tak na ňom premeníš na teplo podľa nastavenia až polovicu energie. Ak tam máš PWM, tak tam potrebuješ aj minimálne spätnú diódu paralelne k motoru, lebo bez nej PWM nefunguje dobre a zväčša funguje len krátko. Lepší by však bol ďalší mosfet, lebo aj Schottkyho dióda má pri týchto napäťových pomeroch podstatný úbytok. Ale to už sa ti asi oplatí kúpiť niečo hotové z Číny, než skladať taký orloj.
díky za radu, mosfet ihned objednám. Rezistory jsem dal 2K2 na "plus" a 470R na G, zkusím tedy jejich hodnoty ještě zmenšit. Diodu a tři keramické kondenzátory (mezi svorky a na plášť motoru) dávám automaticky ke každému stejnosměrnému motoru.
Díky vám všem pánové, moc jste mi pomohli.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.