Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 26 2022, 21:30 Předmět: PWM spínač do auta - 20A, jaký poradíte?
Kamarád na mě vybafnul, že by potřeboval do staršího auťáku zregulovat pomocí PWm přídavnej pohon s příkonem cca 200W, ale kvůli instalaci s už ukostřeným jedním přívodem potřebuje, aby regulátor spínal "proti plusu" = aby zátěž byla mezi regulátorem a společným záporným pólem. Všecky hotový moduly a stavebnice na trhu, který jsem pro podobnej zatěžovací proud (20A+) a napětí (+5V - +36V) viděl, mají regulační trand(y) zapojenej mezi zátěž a zem = zátěž je trvale jedním koncem připojená na kladnej přívod.
Základní oscilátor s dvěma OZ nebo s NE555 a s FETem si já sbastlím levou zadní, ale u kámoše si nejsem vůbec jistej. Prostě bych PRO NĚJ jako pro skoro laika potřeboval poradit PWM modul, pokud možno dostupnej tady v Českocourkovsku, kterej by dokázal regulovat 200-300W trvale ukostřenou zátěž v autě (Unap 12-14,5V), nebo aspoň jakej byste na to použili MOSFET (klidně i 3-4 v paralelu) ??? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 26 2022, 23:51 Předmět:
Potřebuje mít 2 stupně rychlosti točení motorku s odběrem špičkově 20-25A, trvale 12-13A, kterej je napájenej z autosítě, tzn. 12V v klidu, 14,5V za chodu motoru. Má to trvale vestavěný ve starším autě, motorek má jeden pól ukostřenej. A nechce to řešit předřadným odporem, jako to má třeba klasickej ventilátor topení, tudíž chce PWM. Případný rušení mu nevadí. Stávající regulátor, koupenej před cca 20 lety jako modul, odešel kvůli zatečení vody do věčnejch lovišť a jemu se to nechce spravovat, chce novej. Má tam už zastavěnej přepínač, kterej může připojit jak potřebuje - 2 polohy, jeden společnej vývod, nic není ukostřený nabo na +, vývody zvlášť. Ten chce zachovat, aby si nemusel zvykat na novoty = je mu přes 70.
Naprostá většina regulátorů, který jsme našli jako hotovej výrobek a s parametrama splňujícíma hlavně ty požadavky na proud (aby to nemusel sám vyrábět, ale jen objednal/koupil a namontoval) se zapojuje tak, že jsou mezi zátěží a záporným pólem, tzn. že používají jako hlavní spínač bipolár NPN, respektive N-FET = součástku otevíranou přivedením kladnýho potenciálu na řídící elektrodu proti uzemněný společný elektrodě. On vzhledem k už existujícímu trvalýmu ukostření jednoho pólu motorku "na mínus" (a nemožnosti to změnit) potřebuje regulátor takovej, kterej používá spínací součástku zapojenou v přívodu kladnýho napětí = bipolár PNP, resp. P-FET = součástku otevíranou spojením řídící elektrody se zápornou polaritou/kostrou. A nechce to kupovat z Alíka a podobnejch í-šop někde v Číně.
Proto se ptám, jestli už někdo neřešil podobnej problém = najít V TUZEMSKU DOSTUPNEJ modul regulátoru DC, napájenej z autobaterie a zařaditelnej do + přívodu k zátěži = aby měl regulátor společnou zem se zátěží, ne kladný napájení, nebo aspoň typ dostupnýho P-FETu, kterým by se dal podobnej proud trvale spínat. Mně se povedlo najít podobnej regulátor hotovej jen na špičkovej proud 2A/trvale 1A v SMD provedení, všecky ostatní jsou pozapojovaný jak jsem popsal vejš. V tom jeho dosavadním regulátoru měl IRF5210 a stěžoval si, že poměrně dost topí = chce to něco s menším RDSON, klidně i vícero paralelně. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne únor 27 2022, 8:54 Předmět:
No, to je právě jeden z těch, co jsem našel - a kterej nevyhovuje. Když se totiž podíváš na druhej přiloženej obrázek https://www.hadex.cz/img/zbozi/m456e_1.jpg , tak podle obrazce DPS zjistíš, že spínací tranzistory jsou zapojený mezi motorek a zápornej pól napájení - a to je právě to, co JE PRO TOHO KAMARÁDA NEPOUŽITELNÝ - ON POTŘEBUJE REGULOVAT UŽ UKOSTŘENOU ZÁTĚŽ ...
V principu si to představ, že chceš regulovat nějaký světlo v autě - který má už z výroby ukostřenou žárovku a je ovládaný spínaným napětím +12V přes pojistku od baterky. A ty chceš mít možnost ho přepnout z plnýho svitu na poloviční a tu polovičku uregulovat s co nejmenší ztrátou - a zároveň nechceš předrátovávat stávající instalaci v autě. Takže ti nezbejvá, než za původní spínač dát přepínač a impulsní regec, kterej stačí PWM, protože nepotřebuješ měnit napětí. Jenomže všecko co jsem našel na trhu v tuzemsku a s nějakou rozumnou dostupností jsou regulátory, který se zapojujou mezi zátěž a kostru ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 28 2022, 15:12 Předmět:
No, na ten IRF4905 (P-channel MOSFET) už jsme přišli taky ... Prostě bude se bastlit, nedá se svítit. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po únor 28 2022, 16:37 Předmět:
Ty budiče bývají symetrický, takže by to šlo vyměnit za P-FETy při zachování DPS, aby to mělo nějakou tu štábní kulturu.
Jen by "emitory" FETů byly zapojený vzduchem ke společnému + s budičem.
Ale bez znalosti schematu je to jen odhad, co tam vlastně je a co s tím. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 28 2022, 18:50 Předmět:
No, je víceméně rozhodnuto, budič bude 555, výkonovej stupeň bude 2x IRF4905 v paralelu, teď ještě dořešíme, jestli se bude měnit symetricky střída při zachovaným stálým kmitočtu, nebo jestli se zachová stejně dlouhej impuls a při regulaci se bude měnit jen dýlka mezery (a tím i kmitočet) = jaký bude konkrétní zapojení kolem toho časovače. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.