Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 16 2022, 22:34 Předmět:
To jsem popsal vejš, já měl spíš na mysli o kolik se roztáhne náplň catu proti daunsajzový trojlampě ohřevem v absolutních litrech. U tý trojlampy to na měrce ani nepoznáš ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7568 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne leden 16 2022, 22:36 Předmět:
On stačí motor Liaz v sedmistovkové Karose, blahé paměti. Tam máš oleje 26 litrů jen v motoru. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6061 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: ne leden 16 2022, 23:04 Předmět:
EKKAR napsal(a):
To jsem popsal vejš, já měl spíš na mysli o kolik se roztáhne náplň catu proti daunsajzový trojlampě ohřevem v absolutních litrech. U tý trojlampy to na měrce ani nepoznáš ...
Nevím, jaký by měl být principiální rozdíl. Objemová roztažnost ropných olejů je 0,5-0,85 ‰/ºC, na 60 ºC to dělá 3-5 %, u tříválce jako u dvanáctiválce.
Jasné že to na mierke toho malého motora poznáš, rovnako ako na mierke 50-litrového CATu. A možno ešte aj viac. Rozmýšľaj prečo.
P.s.: ten náš catroš má cca 330 litrov oleja.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15515 Bydliště: Olomouc
Zaslal: po leden 17 2022, 9:33 Předmět:
U každého auta je daný ukazatel oleje s dvěma ryskami. Nejlepší je vždy auto trochu projet a potom nechat stát na rovince ať to steče vše nazpátek, třeba i hodinku. Potom to dává smysluplné výsledky.
Spíš než teplotní roztažnost jde o to, že po delší době stání může odtéct menší nebo větší část objemu filtru. Po vypnutí motoru se očekává, že se olej ve filtru nějakou dobu udrží.
Presne tak ako to načrtol pepik. Nejde len o tepelnú rozťažnosť oleja. A nejde ani len o olejový filter. Auto dlho strojí, olej je stečený v olejovej vani, ryska na max. Naštartuješ, olejové čerpadlo olej nasaje, distribuuje mazacími kanálikmi po celom motore, niečo vezme rozstrekom a hladina oleja klesne, klesne aj na mierke. Motor vypneš a určitý čas trvá, kým ten olej stečie naspäť do olejovej vane. Za ten čas môžeš mať kľudne olej kdesi medzi ryskami, prípadne na spodnej ryske, alebo aj pod spodnou ryskou. A prejaví sa to takto aj na tej dawnsajzingovej jedna-nulke.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út leden 18 2022, 10:41 Předmět:
Jak jsem napsal, objem napumpovanej do mazací soustavy neřeším, s tím musí počítat i konstruktér při návrhu olejový vany, aby v ní byl dostatek právě pro "náběr do motoru". Mně se jedná o situaci, kdy někdo tvrdí, že olej se má měřit vychladlej a jinej říká, že stačí když se nechá jen stéct zpátky do vany a neřeší jeho teplotu a tím i tepelnou dilataci. Ale je jasný, že u trojhrnku s náplní 3,5 litru ta dilatace na měrce neudělá skoro nic, zatímco u toho caterpillaru s jeho 50 litrovou nebo kolika litrovou nádrží to už bude docela rozdíl, jestli se měří náplň o teplotě -10°C po tejdnu odstavení nebo po celodenním běhu v posunovým režimu, kdy ten olej má klidně i 120°C.... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak to uzavřem. Vzal jsem si návod na použití mojiho auta a tam se píše, že "po delším zastavení motoru". Pro mě to znamená, že měřím za studena, před jízdou. Měřit po jízdě nemá smysl když je to rozstříkané všude možně. Ale jak píše ekkar, konstruktér musel myslet na úbytek při běhu, takže za studena nemá olej klesnout pod min. Naštěstí tu je jedna dobra vychytávka a to kontrolka mazání. Dokud ani jednou neproblikne tak to maže a oleje je "dost". _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Objemová roztažnost kapalin se měří pomocí pyknometru, tedy podobně jako v teploměru se změna objemu sleduje v tenké kapiláře. Pochybuju, že na olejové měrce v motoru se teplotní změna objemu projeví nějak pozorovatelně. Až budeme něco smažit ve fritéze, tak to zkontroluju, tam jsou na to vhodné stacionární podmínky.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.