Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Záhada italského kompresoru.
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jova1



Založen: Dec 20, 2007
Příspěvky: 1249
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora

PříspěvekZaslal: čt duben 08 2021, 21:18    Předmět: Záhada italského kompresoru. Citovat

Zdravím, přišel za mnou soused, že mu asi shořel motor na šroubovém kompresoru. Je prý celý rozžhavený a netočí se. Tak jsem to šel měřit. No měřit, je to Italský stroj, takže žádný hlavní vypínač, žádné pojistky ani jistič. Přívodní kabel 3x400V vede na 3f. stykač, pod ním je proudová ochrana nastavená na cca 6A a od ní už vývod na motor 2,2kW. Na kompresoru jsou nějaká tepelná čidla a tuším něco na olej. Takže navíc už jen dvě relátka na ty čidla. Na přívodu šly fáze všechny, z tepelné ochrany také. Motor neměl žádnou svorkovnici jen 3. přívodní vodiče nakrimpované na dráty z motoru. Změřit už jsem na něm nic nestihnul, protože se z motoru vyvalil dým a začal hořet plamenem. Vypnul jsem to a foukáním uhasil. Motor šel na převíjení.
Dneska jsem ten opravený motor zapojoval zpátky. Kompresor se roztočil, naměřil jsem klešťákem něco přes 4,5A na dvou fázích, na té třetí bylo kolem 5A. Usoudil jsem, že to bude nevyvážeností sítě. Za půl hodiny volá, že mu to vyrazilo 32A jistič a motor je zase celý žhavý. Opět shořel.
Tak teď nevím co s tím. Předpokládám, že se motor opět převine, ale vůbec netuším co dál s tím dělat. Proč to ani v jednom případě nevypnula ta proudová ochrana? Nemám tam dát ještě motorový spouštěč, který by zareagoval v případě výpadku fáze, nebo kdyby ta původní proudová ochrana byla vadná? Co jsem jí testoval tlačítky přímo na ní, tak vždycky vypla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6569
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt duben 08 2021, 21:33    Předmět: Citovat

Zapojil bych místo motoru jiné zátěže (třeba vařiče) a ověřil, že nevypadává někde některá fáze. Převinutý motor bych opět změřil klešťákem a v případě nerovnoměrnosti v odběru bych zkusil pootočit přívody do motoru, jestli větší proud zůstane na původní přívodní fázi, nebo se posune podle přepojení vinutí (to by ukazovalo nejspíš na špatně provedené převinutí). Je potřeba zkontrolovat mechanický odpor kompresoru , ikdyž tady asi problém nebude, protože přes 2,2 kW tření někde by šlo do ruda velice rychle. Co se proudové ochrany týká, kdo ví co je to zač. Lze snad i připustit, že byl motor špatně převinutý a měl třeba mezizávitový zkrat. Každopádně by bylo vhodné po dalším převinutí z počátku intenzívně sledovat teplotu motoru, aby se předešlo dalšímu spálení. Případně také můžeš nejdřív motor jen elektricky připojit a nechat ho nějakou dobu běžet naprázdno bez zátěže a změřit ty proudy do jednotlivých fází.
_________________
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jova1



Založen: Dec 20, 2007
Příspěvky: 1249
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora

PříspěvekZaslal: čt duben 08 2021, 21:44    Předmět: Citovat

Motor se točí zlehka. Ochrana je tam tahle: https://www.ledveci.cz/rele-abb-t16-1-0--0-74-1-00-a--tepelne/ Samostatně se motor točit nemůže, přední čelo je součástí toho šroubového kompresoru. Takže určitě ten motor ani převíječ nezkoušel. Je fakt, že jsem ho testoval jen krátce, jen do natlačení 8 barů do vzdušníku. Určitě ho příště budu déle hlídat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
doktor365



Založen: Jan 28, 2006
Příspěvky: 1927

PříspěvekZaslal: čt duben 08 2021, 22:13    Předmět: Citovat

Myslím, to že šla tepelka vypnout tlačítkem, neznamená ze je dobrá a vypíná při přetížení. R100 vky taky normálně vypneš tlačítkem a co už mi pro nefunkčnost shořelo motorů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jova1



Založen: Dec 20, 2007
Příspěvky: 1249
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora

PříspěvekZaslal: čt duben 08 2021, 22:16    Předmět: Citovat

Jasně, proto uvažuju nad tím dodatečným motorovým spouštěčem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
doktor365



Založen: Jan 28, 2006
Příspěvky: 1927

PříspěvekZaslal: čt duben 08 2021, 22:17    Předmět: Citovat

Odpoj při běhu motoru na chvilku jednu fázi a uvidiš zda vypíná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
palmalsport



Založen: Dec 21, 2012
Příspěvky: 545
Bydliště: HK

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 6:46    Předmět: Citovat

To relé, je v podstatě obdoba staré R100. 400 V nerozpíná, pouze pomocné kontakty. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5639
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 7:14    Předmět: Citovat

jova1 napsal(a):
... Za půl hodiny volá, že mu to vyrazilo 32A jistič a motor je zase celý žhavý. Opět shořel...

Co samotný kompresor, není přidřený?
Jestli je tam italská šroubovice, tak bych se nedivil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2539
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 8:14    Předmět: Citovat

Jsou dvě možnosti. Buď jak píše Jezevec, že je přidřenej kompresor, nebo pokulhává jedna fáze. Když kompresor ze začátku tlačí do malého tlaku, se částečný výpadek fáze moc neprojeví. Při větším zatížení motor shoří. Po vyloučení přidření kompresoru, kontroly přívodu(zástrčky,přívodního kabelu, zásuvky...) bych vyhodil ten stykač i s tou tepelkou a dal nový. Olej ve skříni synchronizačních ozubených kol kompresoru je? Ložiska se nehřejou?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jova1



Založen: Dec 20, 2007
Příspěvky: 1249
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 10:04    Předmět: Citovat

Kompresor asi přidřený nebude, otáčí se zcela zlehka, oleje tam je dost, má to poměrně složité olejové „hospodářství“, samostatný olejový hladič s ventilátorem, filtry… Samozřejmě, co se děje pak při chodu těžko posoudím.
Funkce tepelky je mi jasná, proto jsem jí testoval alespoň tím stop tlačítkem na ní i testovacím „otvorem“ který je k tomu určený. Oba elementy vyply stykač. Nad výpadkem jedné fáze jsem uvažoval už při prvním spálení, proto jsem podruhé měřil klešťákem proud přímo na jednotlivých fázích motoru a krom toho vyššího odběru jedné fáze to bylo OK. Jestli došlo při chodu k pozdějšímu výpadku jedné fáze, už posoudit nedokážu, ale to by měla vyhodnotit ta zabudovaná tepelná ochrana. Že by současně byl vadný stykač a přerušila se na něm jedna fáze a zároveň i tepelka která to nevyhodnotila, se mi moc nezdá, to by bylo moc náhod naráz. Každopádně, už jsem koupil motorovou proudovou spoušť na 2,2kW a pro další testování jí tam zapojím. Osobně nevím co víc pro to udělat. Sad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7808
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 11:57    Předmět: Citovat

A co napětí na jednotlivých fázích motoru - kdyby v té bižuterii před motorem byl nějaký přechoďák, tak by se to mohlo projevit nerovnoměrným proudem v jednotlivých fázích. A takový přechoďák by se mohl po nějaké době provozu zhoršit a třeba se úplně rozpojit. Tím pádem by motor běžel zase na dvě fáze...
_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5639
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 13:58    Předmět: Citovat

Kdyby tam byl přechoďák, tak mu to v tom místě vyhoří.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Mysteri



Založen: Mar 12, 2008
Příspěvky: 2925
Bydliště: Považie - Vorošilovo

PříspěvekZaslal: pá duben 09 2021, 20:37    Předmět: Citovat

Nemusí. Ak je prechoďák na dostatočne veľkých plochách (najmä v stykačoch), tak to tam iba mierne srší, ale úbytok napätia tam je. Bežne som sa s tým stretával pri opravách našich frekv. meničov. (Ešte v mojej prvej práci, za čias sociálnych istôt a menšej cenzúry držky, než dnes... ). Väčšinou šlo o nižší prítlak kontaktov niektorej fázy. Samozrejme, po čase, ak sa príčina nerieši, tak sa to prejaví razantne a začne to tam horieť. Odhalí to iba meranie napätia fáz priamo na motore. Čiže Michal22 radí správne.
Keby to bolo mechanicky pridreté, tak aj tak by mali byť prúdy na jednotlivých fázach +/-rovnaké.... Rolling Eyes

EDIT: Mimochodom, ak to bude už aj u Teba O.K., prúdy budú +/- rovnaké, je dobré to ešte skontrolovať aj na ,,domovskom" mieste. Je možné, že je problém na ,,mieste činu"....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5639
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: so duben 10 2021, 14:09    Předmět: Citovat

Ještě mě napadlo, jak máš zapojený motor? Do Δ nebo do hvězdy?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
jova1



Založen: Dec 20, 2007
Příspěvky: 1249
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora

PříspěvekZaslal: so duben 10 2021, 16:49    Předmět: Citovat

Jak je zapojený motor netuším, jak jsem psal, motor nemá ani svorkovnici, kabel byl nakrimpovaný přímo na dráty z motoru. Zatím jsme se dohodli s majitelem, že vyměním preventivně stykač i tu tepelku + navíc namontuju tu motorovou spoušť. Jak to dopadlo, budu informovat.
Za vaše rady děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund