Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Schéma na udržovací nabíječku
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 13:29    Předmět: Citovat

Zdravím všechny,
možná Vám svým příspěvkem hodím do vlákna vidle. Nabíjet autobaterku v autě, připojenou na elektroniku auta,které málo jezdí trvalým proudem a ještě k tomu připojenou na síť je podle mého názoru málčikovstvo. Pokud ta, která starší baterie vykazuje 24h po nabíjení pořádnou nabíječkou, tedy železo a měď, při zátěži na 5s proudem cca 300A napětí menší než 9V, je baterie zralá na výměnu. Když málo jezdím, stačí na podzim a na jaře nabít baterii „na budíky“ tedy kontrolovat při nabíjení proud,napětí a dodané ampérhodiny. To tedy nabíječkou z Lídlu nepůjde. Baterka musí udržet dostatek energie na tento zimní provoz. Když nedrží, bohužel tedy vyměnit. To je můj názor.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2646

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 14:06    Předmět: Citovat

Teoreticky to tak je.
Ale to máme:
•málo jízd
•krátké jízdy
•vlastní spotřeba auta (5-10mA?)
•zima
•starší (>5let) akumulátor
• ...

A výsledkem je, že je dobré to jednou za 4 dny dobít nějaký udržovacím malým dobíječem. A jsme na začátku 1. příspěvku.

PF
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Radimosso



Založen: Mar 15, 2007
Příspěvky: 737
Bydliště: Č.Těšín

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 15:32    Předmět: Citovat

Teď v zimě jak jsou okna pořád namrzlé nebo zamlžené ??? Snad v létě na přímém slunci .... To by teď určitě nefungovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 1724
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 15:38    Předmět: Citovat

Původní dotaz byl na udržování bateri tak neblbněte, nejjednodušší řešení jsou 3 součástky včetně trafa. Všeobecně - stačí malý trvalý ss proud na vyrovnání ztrát samovybíjením, vše ostatní je navíc a při správné funkci dobíjení zbytečné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31827
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 16:23    Předmět: Citovat

Zvonkový trafíčko jako bezpečnostní oddělovací a blbuvzdorný, dvě diody a dva 220uF elyty jako zdvojovač, 4W žárovka na 12V s bajonetovou paticí do série jako omezovač proudu. Jednodušší už to udělat při zachování bezpečnosti nejde. Bude to pokrejvat ztráty samovybíjením, bude to předehřejvat elektrolyt v baterce a tím snižovat vnitřní odpor pro start, bude to jistota. Akorát se musí zhruba jednou za 14 dní zkontrolovat, jestli z baterky neubejvá voda, pak by se musel proud omezit víc použitím žárovky 12V/2W. Za stovku to nebude, ale do dvou set se to už pořídit dá.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 17:24    Předmět: Citovat

https://www.ebay.com/itm/12V-3A-1-1000AH-Lead-Acid-Battery-Dedicated-Charger-Module-Board-for-UPS-Car/332711072274
Tady mas za kilo zmineny modul. Pripojis nejaky adapter a mas klid. Baterii ti nejdriv nabije na 14,8V a pote bude udrzovat na 13,5V. A nepotrebujes zadnou med, zelezo, zarovky, kontroly...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1677

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 19:48    Předmět: Citovat

Jednoduchý dobíječ, pod názvem „vyrovnávací nabíječ pro akumulátor v automobilu“ je popsán na stranách 132 a 133, v knize „Nabíječe a nabíjení“, autorů Arendáš/Ručka (1978). Pro aku 12V/35Ah, autoři doporučují dobíjecí proud 20 mA (u starého aku dvojnásobek). To zvládne signální trafo 220/24V, 2VA; nebo i Ekkarem doporučované klasické zvonkové rozptylové trafo (220/3-5-8V).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31827
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 20:39    Předmět: Citovat

termit256 napsal(a):
...
Tady mas za kilo zmineny modul. Pripojis nejaky adapter a mas klid. ...
Jo - než přes ten "nejaky adapter" přijde ze sítě špička a odpálí polovinu elektiky v autě. Radši poctivý měkký málo sycený "trafo na železe", protože to se zároveň bezproblémově dá učunit i jako bezpečnostní oddělovací pro 4kV oddělení, protože přes ten "nějakej adaptér" by taky mohla kostra auta bejt vodivě spojená se sítí - obzvlášť na venek a k autu a pro obsluhu ženskou bych danou věc řešil ultrasichrbombenfest, aby si obsluha jo neměla "na co šáhnout", i kdyby to prase připojovalo rypákem.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33891
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 20:48    Předmět: Citovat

Cez trafo ti ziadna spicka neprejde?

Myslim, ze ked sa pouzije ten udrziavaci zdroj z Hadexu a na vystup sa pripoji poistka 1A, tak sa ziadne odpalovanie elektroniky konat nebude. Pri zvyseni napatia si bateria velmi ochotne potiahne viac prudu a poistka sa prerusi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1677

PříspěvekZaslal: po únor 01 2021, 21:52    Předmět: Citovat

V případě dobíjení aku konzervačním proudem několika desítek mA, patrně o žádné napěťové špičky a o poškození elektroniky v autě nejde, protože aku má velmi malý vnitřní odpor a pro případnou přepěťovou špičku, po transformaci, představuje zkrat. Jde spíše o zajištění galvanického oddělení od rozvodné sítě, tedy o bezpečnost. V tomto směru se mi před lety osvědčilo rozptylové zvonkové trafo. Je to měkký zdroj. Bez zátěže dosahuje na sekundéru asi 15 až 16V, po zatížení proudem 0,625A, napětí klesne k deklarovaným 8 V. Zejména staršímu akumulátoru jen prospěje, dlouhodobé konzervační dobíjení tepavým, jednocestně usměrněným proudem (bez vyhlazovacího kondíku!). Místo srážecích odporů v sekundéru, lze použít krabicový MP kondík v piméru, čímž lze v jistém rozsahu nastavit velikost dobíjecího proudu, nezávisle na svorkovém napětí aku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: út únor 02 2021, 11:19    Předmět: Citovat

Vážení přátelé Bastlírny,
já jsem ten poslední, kdo první problém s baterií řeší její výměnou. Já nabíjím, vybíjím a regeneruji. Když už se rozhodneš trénovat baterii, která je za zenitem, bylo by možná vhodné připomenout něco co se velmi podceňuje. O ochraně před přepětím a použití vhodného trafa psal EKKAR. To je základ. Viděl jsem několik baterek, které přestaly brát proud z nabíječky, byly v podstatě přerušené.Nemůžeš se spolehnout, že tvoje stará unavená baterka vždy tvou nabíječku zatíží aby napětí neletělo nahoru. Může to potkat právě tebe. Tak,že. Žádné seriové kondenzátory v primeru. Žádné zdroje proudu. Změřit kolik dává tvůj nabíjecí systém naprázdno s připojeným kondenzátorem cca 100mikro na 100V. Možná se budeš divit co naměříš. Omezit! Za strop bych považoval 18V. Já bych to s připojenou elektronikou vůbec nepřipojoval na síť, jsem pouze opatrnější, celé to bude týdny viset na síti, hlavně na vsi, kde je venkovní vedení a může fláknout do trafa. Cena připojené elektroniky auta je větší než cena tvé staré baterie. Než mě začnete nadávat, tak se zamyslete jestli na tom něco není.
Ještě dodávám, že unavená baterka sundaná s nabíječky, startér patrně roztočí ale z výletu se také nemusíš vrátit. To na okraj.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 2570

PříspěvekZaslal: út únor 02 2021, 13:35    Předmět: Citovat

hajeklubos napsal(a):
...unavená baterka sundaná s nabíječky, startér patrně roztočí ale z výletu se také nemusíš vrátit...

Mně se stalo, že jsem v autě měl baterku asi osm let, již rok předtím mi v servisu říkali, že ta baterka už přesluhuje.
To jsem jel na týden na rekreaci někam dál, všechno v pohodě, přijel jsem domů. Pak jsem ten den jel do jednoho qelbu a z qelbu jsem se vrátil na odtahovce. Spravila to nová baterka.
U auta co jsem s ním jezdil předtím se baterka pomalu loučila, že nějakou dobu ještě pomáhala ta dobíječka, když jsem auto ráno tahal z garáže a pak celý den ta baterka fungovala.
Tahle odešla a ani se nerozloučila, pochybuji, že by jí nějaké občerstvování do kondice dostalo.
Sad

_________________
Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1677

PříspěvekZaslal: út únor 02 2021, 16:38    Předmět: Citovat

On je rozdíl mezi nabíjením aku předepsaným proudem C0,1 a konzervačním dobíjením proudem C0,001, který hradí zejména ztráty samovybíjením. Při jmenovitém proudu C0,1 se napětí u plně nabitého článku ustálí na hodnotě 2,7 až 2,8 V a dále již neroste. Tedy klasická 12 V baterie, má při připojeném nabíječi, napětí nejvýše 16,8V. U konzervačního nabíjení, takové napětí nedosáhnete. Jakým způsobem si kdo nastaví dobíjecí proud pár desítek mA, tekoucí do baterie, zda použije předřadný odpor, reostat, žárovičku, rezonanční stabilizátor, nebo procesor, je již lhostejné. Podstatná je intenzita toho proudu, tekoucího do aku...
Vlivem spínacích dějů, se sice na síti objevují přepěťové špičky, třeba i přes 1 kV. Ale ty bývají úzké, mají nízkou energii, a po průchodu indukčností trafa, jsou značně utlumeny. Co projde, pohltí akumulátor na svém vnitřním odporu. Pokud tyto špičky neničí elektrospotřebiče a elektroniku v domácnosti, jistě není důvod, aby tak činily v autě, po galvanickém oddělení elektroinstalace a spotřebičů auta od sítě!
Dalším problémem starých Pb aku, může být i jejich konstrukce. Spoje mezi elektrodami za provozu časem též degradují. Z elektrod se uvolňuje aktivní hmota a spolu s postupující sulfatací, se tím snižuje jejich aktivní povrch. Postupně stoupá vnitřní odpor článků. Obrovské proudy při startování motoru, na vnitřním odporu aku generují teplo. Elektrolyt se při startu místně, přímo mezi deskami prudce ohřívá, vaří, místně klesá jeho hustota, začíná jeho cirkulace v článku. Elektrody vznikajícím teplem dilatují, atd…
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: út únor 02 2021, 17:16    Předmět: Citovat

Ten obvod co jsem nalinkoval je klasicky step-down. Ma nekolik rezimu podle faze nabijeni, konci to tusim rezimem CV na nejakem udrzovacim napeti, proud tam jde takovy jaky je potreba. Ty nesmysly typu spicky ze site, napeti 18V naprazdno apod. nema vyznam ani komentovat, nic takoveho se tam nedeje. Je to jednoucelovy obvod pro nabijeni olovenych akumulatoru, proste dela to co ma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund