Zaslal: st listopad 18 2020, 19:49 Předmět: Obvod pro napájení LED na bicyklu z baterií i z "dynama
Zdravím,
vyrábím si osvětlení na bicykl, které by nahradilo klasické žárovky LEDkami a umožňovalo svícení z "dynama" (ve skutečnosti je to alternátor dávající cca 6V) nebo svícení z baterií. Navrhl jsem si schéma, které samo přepíná napájení z baterie pokud stojím nebo z "dynama" pokud jedu. (Baterie nebudu dobíjet jízdou za dne, ale na nabíječce, nevyplatí se to) Jsem strojař, tak to byl trochu boj, ale už mi to dokonce funguje
Nyní k dotazu:
Na LEDkách bych rád trochu zvýšil napětí, aby při napájení z "dynama" více svítily i v nízkých otáčkách. Úbytek napětí je možný jen na spínacím tranzistoru, který je dostatečně vybuzený, tak mě napadá jen vylepšení usměrňovače - můstku, vyhlazovací kondenzátor je dostatečný.
Použil jsem můstek RS205L, existuje něco s menším úbytkem napětí pro usměrnění malých napětí? Max. zatěžovací proud je 0,5 A.
Zkoušel jsem procházet nějaké katalogy, ale přijde mi, že se ty součástkyv úbytku napětí moc neliší.
Napadlo mě použít k usměrnění schottkyho diody, které mají menší úbytek napětí. Mohlo by to pomoci nebo jejich použití není k usměrnění vhodné? Existují i můstky s schottky? Všude jsem našel prodávat jen samostatné diody.
Díky za pomoc s kuriozitkou
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st listopad 18 2020, 21:05 Předmět:
Škoda, že se nedělají měniče PFC na 6V.
Dají se provozovat i v proudovým režimu. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1282 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: st listopad 18 2020, 21:20 Předmět:
"dynamo" nedava nahodou napetie ? Tj da vyssie napetie aj pri nizsich otackach, len ten prud je maly a zataz potom zrazy aj napetie.
ja by som skusil led na 3V a stepdown modul (mozno v prudovom rezime rovno)
keby som mal "dynamo" (ja chudak , uvedomil som si ze nemam ani bycykel ) tak to doma otestujem
Pokud tím "dynamem" nemyslíš generátor v náboji kola ( musí se tam zaplést), tak bych se na nějaký dynamo na kole vybodl. Převod do rychla pomocí ( v lepším případě) keramickým pastorkem přitlačeným na bok gumovýho pláště je dost neúčinný převod. V dnešní době, kdy máš v krabičce od špinek málem startovací "vozík", vydal bych se cestou powerbankou napájeného LED osvětlení. I 10 Ah powerbanka není zas tak těžký předmět a běžný světla to vydrží honit několik hodin určitě. Doma, nebo v práci to dobiješ. Sám používám nabíjecí čelovku i na kolo.
Běžný dynamo, co se "přiklopí na plášť" je tu mezi námi již dost dlouho a doba tak nějak pokročila. Sami si pamatujete, jak přiklopený dynamo dost brzdilo kolo. Dalo se to použít jako retardér při sjíždění kopce. ( To středový dynamo by mě docela zajímalo, jak moc je použitelný)
Pripadne muzes pouzit obvody ktere se jmenuji "Ideal Diode Bridge Controller" kde jsou misto diod mosfety a ubytek je tak prakticky nulovy. Stejne tak jako ten spinaci tranzistor pouzij mosfet, bude to taky bez ubytku.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: po leden 11 2021, 13:00 Předmět:
nebudu zakládat nové vlákno, trochu to souvisí s tématem
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: po leden 11 2021, 13:20 Předmět:
vlákno je šité na míru LED (mám žárovky) ale stějně děkuji za info _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Předělal jsem na LED, o hodně víc to svítilo a nakonec koupil LED baterku s akumulátorem která se sice musí nabíjet, ale proti alternátoru na plášť neklade vůbec žádnej odpor při jízdě. Záleží jaké máš preference. Jinak jsem dělal osvětlení s nábojovým dynamem, ne pro sebe a to vycházelo asi nejlíp. Nemusíš se starat jestli akumuláror je dost nabitej. Jenom to HUB dynamo něco víc stojí cca 1000 Kč a musíš nechat vyplést kolo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31784 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 11 2021, 15:39 Předmět:
konosuke napsal(a):
nebudu zakládat nové vlákno, trochu to souvisí s tématem
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory
Dřív to opravdu bejvávaly malý dynamka se statorem z permanentního magnetu a s kartáčkama/uhlíkama na lamelovým komutátoru. Ale už drahně let to jsou alternátory s rotorem z permagnetu a statorem dávajícím střídavinu proti kostře. Abys to moh usměrnit a využít, musíš buď nejdřív učunit izolovanej držák, abys oddělil celou střídavou část od zbytku kola, pokud chceš využít stejnosměr s jedním ukostřeným pólem, nebo musíš udělat ten stejnosměrnej rozvod dvojdrátovej - pak můžeš nechat "dynamko" tvrdě ukostřený .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Novější válcové jsem rozdělané neviděl, jen staré, co mělo velký průměr a nízkou výšku (plus krk), z 50-tých let nebo starší. V něm byl magnet stator a vinutý rotor. Jeden pól šel přes horní ložisko na kostru, druhý přes izolované spodní ložisko na vývod pro drát. AC.
Současný dynamo má válcový šestipólový magnet, který se otáčí kolem svý osy. Kolem něj je navinuta jediná cívka. Ta je navinuta na plechovým kroužku, ze kterýho jsou nastřídačku ohnutý zuby z vrchu a ze spodu. Je jich tam dohromady šest. Takže když do tý cívky pustíš proud, budou díky těm plechovým zubům vedle sebe na střídačku severní a jižní pól - stejně rozpoložený jako jsou póly na magnetu. No a bez napájení je to obráceně díky tomu magnetu. Otáčením magnetu se mění magnetické pole cívky a tím dochází k indukci. Pokud je můj popis nepochopitelný, tak hledejte drápkový alternátor. Automobilový alternátor má drápkový rotor, generátor kola, nebo malý synchronní motorky stator.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.