Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1178 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: pá prosinec 06 2019, 0:29 Předmět: Gramo a počet dílků na stroboskopu
Na rychlost 33 1/3 mi vychází 180 dílků.
Na 45 ale vychází 133 1/3 dílku, což je blbost. Takže asi má stroboskop jen 133 dílků a rychlost pak nastavujeme na 45,11, tedy 45 1/9 ot/min.....? Vždycky jsem měl za to, že to je přesně, ale nikdy jsem to vlastně nezkoumal
Ano, je to tak. Proto je lepší stroboskop s LED-kou řízenou krystalovým oscilátorem (a děličkou) na jiném kmitočtu, než je 50 Hz ze sítě a potom samozřejmě odpovídající počet dílků na kotouči aby to vyšlo celočíselně pro obě rychlosti.
Počítej...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá prosinec 06 2019, 5:59 Předmět:
Ty otáčky jsou odvozené historicky z frekvence v síti 60 Hz, kde vychází 160 značek pro 45 ot/min a 216 pro 33¹/₃ ot/min.
V Evropě některé firmy řezaly singly 45,0 ot/min., jiné na 45,11 ot/min.
To je pořád menší rozdíl, než způsobí tolerance frekvence sítě během 24 hodin, nehledě na to, že gramofony po dlouhí léta měly dovolenou toleranci otáček ±1 % (ty lepší ze spotřebky), běžně i víc. Rozdíl řezné rychlosti v tom dělá rozdíl pranepatrný. Kolik lidí pozná posun ladění o nějakých 4,5 centu, to je frekvenčně o 2,44 ‰ nahoru, nota bene, když ani neví, podle čeho nastavoval (jak přesně dodržel) výrobce gramodesky otáčky při řezu?
Naposledy upravil Hill dne ne prosinec 08 2019, 7:51, celkově upraveno 3 krát.
...Na 45 ale vychází 133 1/3 dílku, což je blbost...
Při 133 dílcích se stroboskopický obraz posune za 3 otáčky talíře o 1 značku. To není snad tak zlé. Také by šlo tu 1/3 značky aplikovat na obvod. Ta nepravidelnost v jednom bodě talíře by se prostě tolerovala.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31847 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 07 2019, 23:57 Předmět:
Jimmi2 napsal(a):
...
Fakt, je, že singly se nikdy za moc kvalitní médium nepovažovaly. Na kvalitní zvuk asi cílily spíše elpíčka.
Jseš na omylu - singly právě díky rychlejším otáčkám mají lepší podmínky pro kvalitnější záznam = záznam s větším frekvenčním rozsahem a lepší dynamikou. To že se ne vždycky jako kvalitnější dělaly mělo jinej důvod. Jejich účel byl jinej - měly bejt lacinější alternativou elpíček, se kterou se snáz manipulovalo a pomocí který se daly kupovat (nebo taky propagovat) jen jednotlivý skladby namísto celejch alb s LP deskama. Navíc se na ně snáz konstruovaly přehrávací automaty = jukeboxy, u kterejch byla mnohem jednodušší volba bodu najetí přenosky na desku - platilo 1 strana desky = 1 skladba. Začátek záznamu byl vždycky ve stejný vzdálenosti od středu (dodneška je to daný normou) a nebylo potřeba řešit vyhledávání mezery mezi písničkama na LP. Navíc některý skladby na LP neměly takovou popularitu, takže bylo snadnější vybrat si z každýho LP jen některý a ty nasadit na singl, kterej se pak s prakticky 1/6 běžnýho zvukovýho obsahu LP prodával za přibližně 1/4 ceny - a když se poškodil, bylo snadnější se smířit s jeho vyhozením a nahrazením. Ale o kvalitě záznamu to fakt nebylo ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jseš na omylu - singly právě díky rychlejším otáčkám mají lepší podmínky pro kvalitnější záznam = záznam s větším frekvenčním rozsahem a lepší dynamikou...
45*17*∏=2403 cm/min
33¹/₃*30*∏=3141 cm/min
Ty dneska perlíš, EKKARe
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31847 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 08 2019, 1:37 Předmět:
Jenže gramodeska nemá jen největší obvod. Spočítej si průměrnou rychlost ... a například prostor pro šířku 1 drážky v záznamový oblasti (kvůli dynamice signálu). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne prosinec 08 2019, 9:27 Předmět:
Už fonografické válečky a šelakové desky na 78 ot/min byly vlastně singly.
Pro dokreslení: frekvence otáčení talíře 78 ot/min vlastně byla původně zkratkou, zaokrouhlením ze 78,26 (síť 60 Hz, synchronní motor s 3600 ot/min a převod 46:1). O normalizaci rozhodl formát, který se nejvíce rozšířil, tedy CBS Columbia, před rokem 1910. Protože na jednu stranu desky se vešlo tak do 3 minut záznamu (musel mít velkou amplitudu drážky, aby to dost hlasitě hrálo i ne neelektrických gramofonech, a proměnné stoupání drážky ještě neznali), zvykli si autoři psát písně i scénky do této délky.
Vinyl dovolil snížit spotřebu materiálu a, protože šlo o úplně nový formát, také zvolit v podstatě libovolné otáčky, přesněji - snižovat je tak dlouho, dokud nepřijde zajištění dostatečně kvalitního záznamu a hlavně reprodukce příliš draho. Tím myslím udržení frekvenčního rozsahu, odstupu signál/šum, odstupu signál/hluk, opotřebení záznamu - mezi tím vším bylo třeba najít kompromis. Mohla přece zvítězit jednotná frekvence otáčení 33¹/₃ ot/min, kterou zavedla v roce 1935 Columbia, tehdy původně k ozvučování filmů. Ale tato firma dala tento formát volně k použití, takže i RCA Victor, od níž pochází singly na 45 ot/min (teprve 1950, předtím vše vydávala na šelaku) v tichosti zavedla i LP desky na 33¹/₃ ot/min. Oba formáty se komerčně velmi dobře osvědčily. Nešlo ani tak o jukeboxy, ty existovaly už i na šelakové desky, ale teprve s vinylem se staly dostupnými a rychle se rozšířily.
S radostí uvítali vinylové singly hlavně pouštěči, čili diskžokejové, rozhlasových stanic, odpadla jim hromada dřiny a zametání střepů.
Singl, to byla především obchodní záležitost: singl propagoval na straně A (často je společnosti posílaly do rádií k vysílání zdarma, ono se jim to pak mnohohokrát vrátilo; nejednou se ale stalo, že na straně B byla podle editora "vata", podřadnější dílko, které ale v hitparádě mělo větší úspěch, než to, kvůli kterému byl singl vydán), singl sloužil jako suvenýr, když šlo třeba o filmovou hudbu...
A pak už jen řada zvukových laboratoří vylepšovala složení vinylu i parametry záznamu až k limitům daným přírodními zákony, ale formát, tedy rozměry a otáčky, se užívá dodnes.
V roce 1977 se slavilo sté výročí záznamu zvuku, datuje se patentem fonografu podaným Edisonem. A dnes už vinylové desce do té stovky také moc nechybí, tedy jestli někdo určí, který den, mesíc a rok znamenal její skutečný zrod. Tak či tak, hýčkejte si ji, ať se té stovky také dožije. Provázela život několika generací, ještě by si jich hodně zasloužila.
Když už jsem se zmínil o straně B: koncem šedesátých let byla na Hradecku populární bigbeatová skupina B-side (aspoň doufám, že se to tak psalo, chodili jsme na Bísajdy) - prosím, nezaměňovat s dnešním B-side bandem z Brna. Ta, co myslím, zanikla někdy v počátcích "normalizačního procesu", nezachovaly se nahrávky ani nějaká zmínka...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.