Rotační jiskřiště má tu vlastnost, že v klidu má kontakty daleko od sebe a k přeskoku dojde, když se kolem sebe mihnou. Využívalo se to u střídavých Tesláků, kdy se třeba na začátku periody nabil kondík a v době trvání obrácené periody se díky synchronnímu motoru kondík vybil do tesly. Rotační jiskřiště má v klidu vysokou izolační pevnost, protože kontakty jsou daleko od sebe. Přeskoku se dociluje jejich přiblížením až na přeskokovou vzdálenost. Dále se rotací líp chladí a dále se líp rozhání splodiny ionizovaného vzduchu.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 964 Bydliště: Brno
Zaslal: ne červenec 21 2019, 18:31 Předmět:
Především nedostižně zhasíná oblouk.
Ale tohle jsem chtěl, snad prý se synchronní motory používají na pohon talíře v mikrovlnkách?
Kde všude je jde vlastně najít pro všeliké bastlení?
Synchronní motory:
- Dynamo z kola. Ono to vlastně není ani dynamo, ale 6-ti pólový alternátorek s rotujícím magnetem a drápkovou konstrukcí statoru s jedinou cívkou. Na 6V AC se občas samo nerozběhne, musíš mu pomoct rukou. Směr otáček podle toho, na kterou stranu jej roztočíš.
- Motorek pohonu talíře mikrovlnky. Je to asi 6-ti pólový synchronní motorek s rotujícím magnetem a s drápkovou konstrukcí statoru podobně jako to dynamko z kola. Je zabudován do šasí z převodovkou do (strašně) pomala - vhodný tak na gril na kuřata. Při roztočení rukou dá až 400V na prázdno
-Čerpadlo z pračky: Synchronní motorek, kde je 2-pólový magnet válcového tvaru uzavřen v plastový komůrce spolu s vrtulí. Rotor se brodí v čerpané vodě. Hřídel prochází celým rotorem, mezi vrtulí a magnetem je schválně vytvořená vůle až třičtvrtě otáčky kvůli rozběhu. Směr rotace je dán tvarováním pólových nastavců "podkovy s cívkama.
-ostřič nožů - konstrukce podobná čerpadlu z pračky, magnetický rotor se motá přímo v tý podkově z cívkama. Kvůli výkonu je nadimenzován jen na 3 minuty chodu s tuším-že půlhodinovou přestávkou.Pak jsou ještě motorky z různých časovačů, programátorů, nebo můžeš zkusit zapojit 2 cívkový krokový motor na střídavý proud o odpovídajícím napětí a druhý vinutí přes kondenzátor - kapacitu budeš muset vyzkoušet. Získáš tak nejpomaleji běžící synchronní motorek .
když si z pračkovýho čerpadla vypreparuješ podkovu z cívkama a ten rotující magnet, můžeš si ten motorek zhotovit podle svýho - tu "vůlospojku" je žádoucí zachovat - motor se musí rozběhnout bez zátěže.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 964 Bydliště: Brno
Zaslal: po červenec 22 2019, 19:57 Předmět:
Artaban001:
Díky, vyhrabal jsem pračkové čerpadlo, do prostoru magnetu a kluzných ložisek jsem nalil trochu oleje ( původně tam musela být voda, všude vodní kámen a rez) a teď vymýšlím, jak na vrtulku připevnit kontakty.
Je, pravda, už trochu oběhaný, ale za pokus to stojí.
Danhard:
díky za nabídku, ale zdá se, že mám součástek dostatek.
Motorek s 300rpm je opravdu trochu moc pomalý...
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6069 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: po červenec 22 2019, 20:08 Předmět:
To se dělá tak, že je jiskřiště jen na patřičném úhlovém úseku.
Jako rozdělovač u šestiválce.
Třífázový rotační usměrňovač ani jinak nejde
Pochybuji, že máš stovky 15kV odporů
Teď jsem si na to vzpoměl - jeden čas jsem se o to zajímal, ale nebyl čas to zrealizovat - někdo, z Teslistů zkoušel předělat asynchronní motor na synchronní, kterýmu se říkalo snad reluktanční. Šlo o to, že se u rotoru 1P odbrousily dvě protější strany, u 2P se rotor zbrousil na čtyřech stranách - skoro do čtverce. Motor se rozběhl asynchronním způsobem a pak byl vtažen do synchronizmu tvarem rotoru.
jeden z odkazů jsem nakonec našel zde:
http://www.emartinka.cz/index.asp?IDKategorie=5&IDClanku=48&Akce=clanek
Poznámka : 1P a 2P označují počet pólových dvojic (1P je dvojpólový motor, 2P je čtyřpólový - jednopólový neexistuje)
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6069 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: po červenec 22 2019, 20:50 Předmět:
Tam jde o to, jak jsou vyjádřené magnetické póly rotoru.
Asynchronní motor má póly schválně ze šikma, aby nebyly vyjádřené
Reluktační synchronní motor má velmi mizerný rozběhový moment.
Kdyby nebyla klec "zkroucená", asynchronní motor by při běhu něco jako "rázoval" - byl by hlučnější na vyšších frekvencích - Kdybys měl tu možnost a napájel takový motor takovým napětím, abys mohl rotor bezpečně rukou zastavit, tak když si jej nechaš v ruce protáčet, tak si můžeš všimnout, že když je klec rovná, tak rotor má vyšší sílu, když proběhne tyč klece pod pólem cívky. Ze stejnýho důvodu je i zkroucený rotor univerzálního motoru, nebo stejnosměrnýho s delší kotvou - motor není tak hlučný a má rovnoměrnější chod.
Naposledy upravil Artaban001 dne po červenec 22 2019, 21:02, celkově upraveno 1 krát.
Ještě existují tady celkem neznámé "Hysteresní synchronní motorky", které mají rotor z magneticky tvrdého materiálu. Motor se rozbíhá sám, jako asynchronní motor. Využívá se vytváření dočasných zmagnetovaných míst na rotoru, které se při dosažení synchronních otáček "prohlubují" - mají stejnou rozteč, jako statorový póly. Nevím, zda by šel takhle upravit mikrovlnkový větráček - dost často je vídám ve vodních ventilech, kde ve stavu pod proudem drží ventil zavřený - jsou schopný dávat sílu i do zabržděnýho stavu.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 964 Bydliště: Brno
Zaslal: út červenec 23 2019, 19:35 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
tu "vůlospojku" je žádoucí zachovat - motor se musí rozběhnout bez zátěže.
No jo, ale pokud "vůlespojku" ponechám u jiskřiště, nebudu schopen nastavit fázi sepnutí. Navíc motorek tady stejně poběží naprázdno.
Odstranil jsem z hřídele vrtulku i se spojkou a nalisuji (nebo přitáhnu červíkem) nástavec pro wolframovou tyčku.
Masa toho Tvýho jiskřiště musí umožnit tomu válcovýmu magnetu co nejrychlejší reakci na změnu magnetického pole. Při zapnutí napájení sebou magnet zavrtí a během první půlotáčky se zrychlí natolik, že má obvodovou rychlost stejnou jako při 3000ot/min - pak se udrží v rotaci. proto je tam ta "vůlespojka", která připojí zátěž k magnetu, když už je urychlen na provozní otáčky - pokud je v klidu magnet v nevhodné pozici, párkrát sebou zavrtí tam i zpět a tím si nastaví vůli. Směr roztočení je udán tvarováním konců podkovy z cívkama (magnet má neutrální polohu ve stavu bez napájení cívek jinou, než když jsou cívky pod proudem - podobně funguje krokový motorek v hodinkách)
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 964 Bydliště: Brno
Zaslal: út červenec 23 2019, 21:45 Předmět:
Na osce se bude točit jen 2mm wolframová tyčka o délce 80mm (rotační průměr). Žádný talíř, nebo něco takového.
Ta nemůže představovat pro 30W motorek žádnou zátěž. Ostatně praxe ukáže...
Jinak počítám s BPS 100, čili dvouramenný rotor bude spínat 2 páry jiskřišť po 45°.
Deska statoru bude otočně nastavitelná pro vyladění fáze.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.