Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 966 Bydliště: Brno
Zaslal: pá prosinec 09 2022, 20:40 Předmět: Hluk offroad pneumatik v interieru vozu
Kvůli samovýrobě dřeva na topení v nesnadném terénu jsem obul automobil "mysliveckými" pneumatikami s hrubým vzorkem, jimž nečiní žádný problém ani půl metru hluboká bahnitá tůň, což je v zimním lese velmi vítané. Ne tak na silnici, hrubé gumy na asfaltu hrozně bzučí a při asi 55 kmh začne vysoký zvuk v kabině vozu rezonovat hrozným způsobem. Hledám způsob, jak by se dal tento zvuk zmírnit, stačilo by i posunout bod nejhorší rezonance někam k vyšším rychlostem, protože zrovna 55 kmh je moje nejčastější rychlost...
Napadla mě i možnost aktivního tlumení obrácením fáze hluku a nějakým způsobem tak zatlumit rezonující karoserii vozu.
Ale opravdu v tomto oboru nejsem doma, proto tímto prosím o radu zde v poradně...
Díky předem za reakce!
Nejjednodušší bude zaoperovat s tlakem pneu. Vývoj aktivního potlačení zvuku v tak komplexním prostředí jako je auto je rozhodně finančně náročnější, než úspora nákladů na topení samovyrobou palivového dřeva.
Založen: Nov 28, 2004 Příspěvky: 1773 Bydliště: pod Black Mount
Zaslal: pá prosinec 09 2022, 21:56 Předmět:
Myslím si že to s tím tlakem bude asi marný. Každá nebo většina pneumatik má napsaný na štítku (nálepce) hluk pneumatiky. Prostě ty špunty na vzorku hučí jak se ta guma valí po asfaltu. Mám druhý rok NOKIANy na passatu a zjistil jsem že taky pěkně hučí. Ale záleží na kvalitě asfaltu.
Pokud pouzivas neco v tomto stylu http://www.fajnpneu.cz/cs/pneu-vranik-truck-2000-off-road-195-80-r15 je snizeni hluku vicemene bez sance. Za ty roky jsem vyzkousel spoustu znacek a vzorku a je to vsechno +- stejne. Kup si druhe auto a jezdi s jednim do terenu nebo ve snehu a s druhym za normalnich podminek.
Hluk se přenáší především mechanicky (od pneumatiky na disk, z náboje do nápravy a pak do karoserie). Pokud máš vinuté pružiny, většinou to jde jimi. Maximum udává jejich vlastní rezonance. Trochu pak pomůže laborování s pružinami (delší, kratší, měkčí, tvrdší...). U listových se s tím mnoho pořídit nedá.
Aktivní tlumení hluku v interiéru vozu funguje/potlačí jen v určitém místě (kde je referenční mikrofon) a je to komplexní výpočetní úloha vžadující maticový DSP v reálném čase. Schůdnější je přeladit rezonanci interiéru nebo vozidla. Prvně musíš přijít na to, co se tam rozvibruje. Vem pasažéra, ten ať hledá co drnčí.
Až to zjistíš, vyztuž tu plochu nějakou podlepenou přepážkou nebo žebrem. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19547 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po prosinec 12 2022, 12:43 Předmět:
Nebo se s tím prostě smiř.
Kdysi, když nebylo na výběr, a už mi nechtěli znovu dát na staré gumy na Trabanta nový protektor, koupil jsem jediné zimní gumy, co měli.
Ty měly zvuk! Teda uvnitř to bylo celkem jedno, i když to nebyl zrovna offroad...
Vždy v zimě ráno jsem se pak bavil, jak lidi vybíhají z autobusových zastávek, aby zjistili, že se v zatáčce místo autobusu objevil Trabant.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 966 Bydliště: Brno
Zaslal: po prosinec 12 2022, 16:28 Předmět:
Díky za mnohé rady, do úpravy pružin bych se raději nepouštěl, to už je nad moje schopnosti, ale s tlakem pneu bych si mohl trochu pohrát. Ale nejraději bych právě našel příčinu rezonance zrovna na onom kmitočtu (jen tak od ucha cca 1khz) a utlumil, nebo pozměnil.
Aktivním tlumením jsem myslel snímání a působení opačnou fází vibrací přímo na karoserii, ne v prostoru kabiny. Ovšem nevím, jestli se vyrábějí vhodné měniče (nalepovací piezo nebo co?).
Hill: Trabant jsem měl a vím, že dokázal motorem přeřvat jakkoliv hučící pneu,
což moje Toyka neumí, takže řadím podle otáčkoměru, na což jsem nebyl zvyklej a sejří mě to.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.