Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Hluk offroad pneumatik v interieru vozu

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jade



Založen: Dec 28, 2004
Příspěvky: 966
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá prosinec 09 2022, 20:40    Předmět: Hluk offroad pneumatik v interieru vozu Citovat

Kvůli samovýrobě dřeva na topení v nesnadném terénu jsem obul automobil "mysliveckými" pneumatikami s hrubým vzorkem, jimž nečiní žádný problém ani půl metru hluboká bahnitá tůň, což je v zimním lese velmi vítané. Ne tak na silnici, hrubé gumy na asfaltu hrozně bzučí a při asi 55 kmh začne vysoký zvuk v kabině vozu rezonovat hrozným způsobem. Hledám způsob, jak by se dal tento zvuk zmírnit, stačilo by i posunout bod nejhorší rezonance někam k vyšším rychlostem, protože zrovna 55 kmh je moje nejčastější rychlost...
Napadla mě i možnost aktivního tlumení obrácením fáze hluku a nějakým způsobem tak zatlumit rezonující karoserii vozu.
Ale opravdu v tomto oboru nejsem doma, proto tímto prosím o radu zde v poradně...
Díky předem za reakce!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ondra2



Založen: Mar 19, 2014
Příspěvky: 538

PříspěvekZaslal: pá prosinec 09 2022, 20:46    Předmět: Citovat

Nejjednodušší bude zaoperovat s tlakem pneu. Vývoj aktivního potlačení zvuku v tak komplexním prostředí jako je auto je rozhodně finančně náročnější, než úspora nákladů na topení samovyrobou palivového dřeva.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8982
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: pá prosinec 09 2022, 20:48    Předmět: Citovat

Možná bych si zkusil trochu pohrát s tlakem. V terénu se měkčí gumy hodí a hluk by se mohl posunout dolů. Nevím ale, kolik toho kde najezdíš.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1773
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: pá prosinec 09 2022, 21:56    Předmět: Citovat

Myslím si že to s tím tlakem bude asi marný. Každá nebo většina pneumatik má napsaný na štítku (nálepce) hluk pneumatiky. Prostě ty špunty na vzorku hučí jak se ta guma valí po asfaltu. Mám druhý rok NOKIANy na passatu a zjistil jsem že taky pěkně hučí. Ale záleží na kvalitě asfaltu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: so prosinec 10 2022, 9:56    Předmět: Citovat

Pokud pouzivas neco v tomto stylu http://www.fajnpneu.cz/cs/pneu-vranik-truck-2000-off-road-195-80-r15 je snizeni hluku vicemene bez sance. Za ty roky jsem vyzkousel spoustu znacek a vzorku a je to vsechno +- stejne. Kup si druhe auto a jezdi s jednim do terenu nebo ve snehu a s druhym za normalnich podminek.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1636
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: so prosinec 10 2022, 12:51    Předmět: Citovat

Hluk se přenáší především mechanicky (od pneumatiky na disk, z náboje do nápravy a pak do karoserie). Pokud máš vinuté pružiny, většinou to jde jimi. Maximum udává jejich vlastní rezonance. Trochu pak pomůže laborování s pružinami (delší, kratší, měkčí, tvrdší...). U listových se s tím mnoho pořídit nedá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2713

PříspěvekZaslal: ne prosinec 11 2022, 23:10    Předmět: Citovat

Aktivní tlumení hluku v interiéru vozu funguje/potlačí jen v určitém místě (kde je referenční mikrofon) a je to komplexní výpočetní úloha vžadující maticový DSP v reálném čase. Schůdnější je přeladit rezonanci interiéru nebo vozidla. Prvně musíš přijít na to, co se tam rozvibruje. Vem pasažéra, ten ať hledá co drnčí.
Až to zjistíš, vyztuž tu plochu nějakou podlepenou přepážkou nebo žebrem.

_________________
pro mládež - Hamíkův koutek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1636
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: po prosinec 12 2022, 12:35    Předmět: Citovat

Nebo jezdi ve sluchátkách s aktivním potlačením hluku...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19547
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po prosinec 12 2022, 12:43    Předmět: Citovat

Nebo se s tím prostě smiř.
Kdysi, když nebylo na výběr, a už mi nechtěli znovu dát na staré gumy na Trabanta nový protektor, koupil jsem jediné zimní gumy, co měli.
Ty měly zvuk! Teda uvnitř to bylo celkem jedno, i když to nebyl zrovna offroad...
Vždy v zimě ráno jsem se pak bavil, jak lidi vybíhají z autobusových zastávek, aby zjistili, že se v zatáčce místo autobusu objevil Trabant.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jade



Založen: Dec 28, 2004
Příspěvky: 966
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 12 2022, 16:28    Předmět: Citovat

Díky za mnohé rady, do úpravy pružin bych se raději nepouštěl, to už je nad moje schopnosti, ale s tlakem pneu bych si mohl trochu pohrát. Ale nejraději bych právě našel příčinu rezonance zrovna na onom kmitočtu (jen tak od ucha cca 1khz) a utlumil, nebo pozměnil.
Aktivním tlumením jsem myslel snímání a působení opačnou fází vibrací přímo na karoserii, ne v prostoru kabiny. Ovšem nevím, jestli se vyrábějí vhodné měniče (nalepovací piezo nebo co?).
Hill: Trabant jsem měl a vím, že dokázal motorem přeřvat jakkoliv hučící pneu,
což moje Toyka neumí, takže řadím podle otáčkoměru, na což jsem nebyl zvyklej a sejří mě to.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kbulda



Založen: Oct 23, 2007
Příspěvky: 1527
Bydliště: u Mělníku

PříspěvekZaslal: po prosinec 12 2022, 17:45    Předmět: Citovat

No vidíš a teď můžeš řadit podle rachotu gum.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.24 sekund