Trochu jsem si pročítal diskuse ohledně motorových olejů a u koncernových motorů se dost píše o naprogramovaných servisních intervalech OG1, OG2 apod. Často se uvádí že když se chce např. přejít na odlišnou specifikaci oleje je třeba ten interval přeprogramovat. Úplně to nechápu proč. Tam jde tedy asi jen jen o to kdy se rozsvítí nějaká kontrolka upozorňující na potřebu výměny oleje? Takže dle zvoleného naprogramování intervalu, ŘJ určuje kdy "rozsvítí kontrolku"?
Naposledy upravil sr71 dne pá říjen 11 2019, 13:54, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá říjen 11 2019, 11:20 Předmět:
QG0 je pevný servisní interval, 15000km a šlus.
QG1 je prodloužený (longlife) proměnný, senzor kvality oleje, ujeté km, počet startů atd. z toho všeho jednotka vypočítá kdy by se měl olej měnit.
QG2 je prodloužený (longlife) pevný na třeba 30.000km (dá se nastavit) ale neřeší se během provozu kvalita oleje ani to jak se auto provozuje. Proto potřebuješ na QG2 lepší olej než na QG1 (aby to ten olej vydržel).
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá říjen 11 2019, 12:36 Předmět:
Využiji toto vlákno s dovolením.
Jak je to v případě, že na autě za rok najedu jen asi 5 - 6 tisíc Km?
Někdo říká, že se nemusí při tak malém nájezdu měnit každý rok, někdo že měnit.
Já ho měním za dva roky, ale je to problém, nebo není?
Děkuji. _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá říjen 11 2019, 12:46 Předmět:
Všichni výrobci olejů udávají max rok v motoru. Může to vydržet a nebo taky nemusí. Nejde o to že by ten olej přestal mazat, ale jsou tam třeba alkalická aditiva pro neutralizaci kyselých zplodin z hoření paliva (TBN)...mají určitou kapacitu, pak se vyčerpaji a přestanou pracovat. Těch aditiv je tam nicméně více (modifikátory viskozity a tření, přísady proti pěnění, depresanty, atd.).
Ta tisícovka za výměnu oleje a filtru jednou ročně (svépomocí) by mě fakt neuvrhla do chudoby. Je to šetření na nepravém místě.
a na jakém principu fungují ty senzory kvality oleje? napadá mě že se měří nějakým optickým čidlem průzračnost i když si myslím že tento parametr není moc vypovídající o kvalitě
Taky se přidám. A jak dlouho vydrží v origo obalu i když odlitý? Stárne? Kupuju 5 litrů, spotřebuju 4. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 11 2019, 16:02 Předmět:
V pohodě lze nepoužívanej olej v uzavřeným obalu, kde se nad hladinou nemění vzduch, skladovat až 10 let. A to platí i pro odlití respektive "nedolití" při výměně - prostě co zbyde ve flašce/kanystru. Negativní vliv na olej má jeho vystavení vysoký teplotě plus chemickým vlivům dalších látek, se kterýma se kontaktně potkává při provozu v motoru = zbytky chladicí kapaliny, paliva, dalších maziv, spaliny, zkondenzovaná voda ... Pokud je olej ve flašce, kde se díky dobrýmu uzávěru "atmosféra" nad jeho hladinou prakticky nemění, teplota kolísá jen v malým rozmezí podle prostoru, kde je uskladněnej, do styku přichází jen s materiálem flašky - pak se dá říct, že kromě tepelný změny hustoty (která je ještě navíc u moderních maziv doslova minimální) u něj nemá jak docházet ke změnám. Tolik k uskladnění nepoužitýho "zbytku" oleje.
Fakt při tom je, že žádnej slušnej servisák do motoru nenaleje olej z flašky, kterou přinesl zákoš už otevřenou. Oni se tím sichrujou před odpovědností za nalití nevyhovujícího maziva - prostě co nekoupí oni jako firma, tomu nevěří, pokud to není originálně uzavřený - a proto taky za to odmítají nést odpovědnost. Ze stejnýho důvodu odmítají i slívat různý "starý letitý zbytky" i když jde o totožnou značku a typ oleje - hlavním argumentem je možnost, že během uskladnění do maziva zkondenzuje voda, nebo taky fakt, že nikdo se nedokáže sám zaručit za to, že mu do toho zbytku za dobu uložení někdo další nenalil něco jinýho. Pokud si ale někdo mění "máslo" sám a je schopnej si sám před sebou garantovat kvalitu, pak nevidím žádnej důvod, proč to nedělat. Odpovědnost za případnou škodu si nese majitel - vyměňovač sám sobě. A vsadím se, že takhle se chovající "samoměnič" si dá 1 000 000x většího bacha, aby do motoru nalil jen to, co tam patří a aby se "neseknul", jako to s naprostým přehledem a klidem Anglánů udělá oficiální servis - osobní zkušenost, značkovej service Auto Janák z blízkýho Údolí Opic mi do 16V koncernovýho motoru s předepsanou viskozitní třídou 5W-40 nalil s naprostým klidem olej 10W-40 a tvrdili mi, že mezi tím není žádnej rozdíl, i když prakticky novej motor (nájezd v tý chvíli celejch 18 200km) po výměně zuřivě cvakal hydroštelama jak vylekanej křeček zubama. Nepomohlo ani delší projetí a ohřátí na provozní teplotu (cca 20km), cvakání naráz utichlo až po dalších 2 tejdnech, když jsem si sám koupil olej s třídou 5W-40 a od kámoše si ho nechal samodomo vyměnit. Od tý doby jezdím do jinejch service a na Auto Janák kašlu jak na placák - a vysloveně je NEDOPORUČUJU.
No a k tomu ježdění 5-6 tkm ročně - oleji nejvíc škodí provoz po studeným startu a během ohřevu. To totiž ŘJ záměrně obohacuje dávku paliva (vlastně tím nahrazuje sytič známej ze starejch aut) kvůli tomu, aby se co nejdřív ohřály spalovací prostory, katalyzátor a stabilizoval se chod motoru - jenže tenhle přebytek paliva těsně po startu nejvíc škodí oleji. Navíc při krátkejch cukancích "kolem komína" se olej neohřeje tak dokonale, aby se z něj odpařila posbíraná zkondenzovaná vlhkost - a tím jak v něm zůstává, zatěžuje ta voda celkovou aditivaci oleje mnohem víc, než když se jezdí stabilně, často a dlouhý štreky. Takže JÁ OSOBNĚ, PODLE VŠECH SVEJCH ZKUŠENOSTÍ A VĚDOMOSTÍ NEDOPORUČUJU PŘEKRAČOVAT ROČNÍ VÝMĚNNOU LHŮTU. I když se cena náplně a filtru rozloží na menší počet km, dá se taková výměna pořídit i s prací a poplatkem za recyklaci za cenu menší než 1000Kč - a to pak znamená, že amortizační částka připadající na 1 ujetej kilometr naroste z přibližně 1000/15000 = 6,67 halíře na částku zhruba dvoj až trojnásobnou => 1000/5000 = 20 halířů ... To určitě každýho majitele auta položí, že jo? Neboli jinak řečeno, kdo chce mít doma vopici, musí si halt chcačky nechcačky uvědomit, že bude muset platit i za banány a občas bude muset vynést i ty bobky po ní ... A ten motor, kterýmu bude jednou ročně "dopřáno namlsání" i když by si to jinak nezasluhoval, ten za tu porci novýho čerstvýho másla bude jedině vděčnej = doslova a do písmene, NIC SE ČASTĚJŠÍ VÝMĚNOU NEZKAZÍ. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15519 Bydliště: Olomouc
Zaslal: pá říjen 11 2019, 16:12 Předmět:
Nakadah napsal(a):
Všichni výrobci olejů udávají max rok v motoru.
A všichni prodavači ti budou nabízet jako nejlepší to zboží, které prostě potřebují prodat. Takové ty kecy o jednom roku se nemůžou brát vážně. Trvanlivost oleje se počítá na kilometry a ne na dny. Takže normálně 10 až 15 tkm a vyměnit spolu s filtrem. Jsou tam ale takové rezervy, že ani po 20 tkm se nic neděje. Mimochodem, každý výrobce ti bude i tvrdit to, že nejlepší olej vyrábí on a to je taky kravina, on ho jen upravuje. Lepší měnit stejný, ale levnější olej každých 10 tkm než tam dávat drahý a měnit ho po 20 tkm. Obě možnosti plně vyhovují specifikům dnešních olejů a motorů, ale v prvním případě víš dříve, jak ten vypuštěný olej vypadal a v druhém máš lepší pocit z toho, že jsi tam dal "kvalitnější" olej, protože byl dražší.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33939 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá říjen 11 2019, 16:26 Předmět:
Nemenit olej je najlepsi sposob, ako spolahlivo znicit motor. Do toho spadaju aj vsetky tie "long life" oleje. Ak sa jazdia kratke trasy, tak olej menit este pod 10 tisic km.
V niektorych servisoch kupia sud nejakeho polskeho hnoja a leju to do vsetkych aut.
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá říjen 11 2019, 17:21 Předmět:
EKKARE, nevím, kde kupuješ olej a filtr za litr, mě to vychází spíš na víc než 1200. Kdysi jsem fábuli dával na roční prohlídku do Auto Poly, s výměnama, filtry, olej a kontrola brzdovky, fridexu a stálo to 5,5 litru. Tak příště jsem si už začal měnit olej, filtry sám, jako za mlada a stojí to míň. Po prvé jsem to dělal po roce, ale pak po informacích zda je to možné, nebo přímo riskantní, jsem se dozvěděl i od servisáků, že při takto malém nájezdu je to možné. Jo, jsou v tom zahrnuty i dlouhé cesty, kde za 3 dny najedeme i 600Km
Jinak filtr na sání a pylovej měním ročně.
Jo, chudý důchodce nemá tolik prašulí, i když nám přidali _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
... Lepší měnit stejný, ale levnější olej každých 10 tkm než tam dávat drahý a měnit ho po 20 tkm. ....
Přesně tohle říká můj servisák. Olej nemusí být super nejkvalitnější, ale je třeba ho jednou za rok vyměnit. Kupuje 60l sudy, svoji práci s výměnou vymění za moji práci na PC/NB/elektroinstalací dílny, takže to mám za nákupní ceny, čili za pár korun.
To samé praktikuji doma s malou zahradní technikou. Olej měním 1x ročně před sezonou.
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3316 Bydliště: Brno
Zaslal: pá říjen 11 2019, 18:06 Předmět:
Do svého rencka liju co doporučuje výrobce, tedy ELF cena je o fest levnější jak nějaký zlaty spešl potisk castrol. Buď v 8000km a nebo rok. Většinou je to rok než km
Naposledy upravil robo dne pá říjen 11 2019, 18:09, celkově upraveno 1 krát.
Já teda souhlasím s tou cenou samovýměny s Ekkarem a to bych řekl že to s těmi 1000 Kč ještě dost přestřelil (počítám jen cenu za nový olej + filtr). Momentálně obhospodařuji 4 zcela různý auta v rodině, leju tam to co tam má být a do 1000 Kč se u všech vejdu s rezervou. Olej teda nakupuju přes eshop.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 11 2019, 18:36 Předmět:
Jenys napsal(a):
EKKARE, nevím, kde kupuješ olej a filtr za litr, mě to vychází spíš na víc než 1200. Kdysi jsem fábuli dával na roční prohlídku do Auto Poly, s výměnama, filtry, olej a kontrola brzdovky, fridexu a stálo to 5,5 litru...
Pro ne zrovna bohatýho důchodce: mám motor 1,4 16V z produkce koncernu, 1 náplň je 3,6l od výměny k výměně - ještě poctivě dělanej motor, kterej kvůli z Brusele nadiktovanýmu snížení tření nemusí žrát litr oleje na 1000km. Kód motoru mám BXW (€uro4), mechanicky identickej je o maličko pozdější CGGB plnící €uro5 - odlišnost je jen v softu. Nevím jakým motorem byla osazená tvoje fábule, žádná volej žeroucí oturbená daunsajzová suprmoderna to ale asi nebyla - u tý bych kvůli Bruseli zvednutý náklady na olej nad 1000Kč i chápal. A jak docílit nižší cenu za náplň? Používat weby jako Zboží.cz nebo Heuréka.cz, který umí najít zboží v akci - a vyhejbat se při tom neznámým prodejcům, na který není moc recenzí, protože u nich hrozí vysoký nebezpečí padělků = neznačkovej a často ani základní normu neplnící olej naplněnej do flašky detailně imitující originál. Já jsem takhle před asi 6 nebo možná už 8 lety našel í-šopu "jaknaauto.cz" - jejich "základna" je v Chrudimi a (například) jeden z nejkvalitnějších olejů pro běžný motory Shell Helix / Helix Ultra mají v cenový relaci mezi 500 a 600 korunama za 4litrovej kanystr. Nechci sem dávat link kvůli možností nařčení z reklamy. Filtr stojí průměrně mezi 130 a 150 korunama klasickej plnoprůtokovej, já používám Mann. S nějakým polským šmejdem se dá dostat na nákupku až pod 100Kč, ale zase - podle poučky "nechci slevu zadarmo" takovej filtr nestojí za moc. A slušnej soukromej servisák si za samotnou výměnu víc jak ty 3 stovky neřekne - protože hodinu s tím ani nestráví a 300,- je dneska obvyklá sazba za hodinu práce V NEZNAČKOVÝM service. Značkový pokládám za fabrikou podporovanou zlodějinu, protože cena práce i dílů je v nich napálená přímo židovskou lichvářskou metodou = hodina práce i 1000 korun, náhradní díl komerčně vyrobenej a běžně dostupnej na pultě za 500,-Kč je účtovanej za 1000,- i 1500,- kaček atd... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.