Zaslal: pá květen 20 2011, 10:29 Předmět: Spálil jsem PU120?
Zdravím, chtěl bych poprosit o radu.
Měření skoro vůbec nerozumím, ale myslel jsem, že podle návodu to zvládnu.
Auto nám při vyplém zapalování vybíjí baterii, tak jsem si našel rady, že se dá měřit procházející proud.
Ale jsem asi a zkusil jsem to udělat tak, že jsem odpojil + kabel a na kontakt baterie jsem dal jeden konec měřáku (nejsem si jistý jestli + nebo -) a druhý na kostru auta.. kravina, že?
Slyšel jsem slabé zajiskření a od té doby PU120 neměří.
Je definitivně v háji a nebo mám šanci s tím něco dělat?
Měl jsem jej nastavený na 300mA.
Ještě by mě zajímalo - to můžu takhle lehce spálit měřák znovu, když třeba měřím proud 3A a nastaveno na měřáku budu mít rozsah 300mA? Dojde okamžitě k jeho zničení?
Ještě přidám jeden dotaz, ale doufám, že se ten původní neopomene
Já jsem při tom měření nepostupoval podle následujícího návodu, ale tento návod mě hodně navedl k tomu, jak jsem to posral:
citace:
Dost jednoduše - uvolníš šroub na svorce, která spojuje baterku s kostrou auta - jako bys chtěl baterku "odkostřit", ale nebudeš ji odpojovat. Připravíš si měřák, přepnutý na měření VELKÝCH PROUDŮ - to znamená co největších hodnot, které jdou na měřáku nastavit. Červený kabel od měřáku = ten, který dáváš při měření na KLADNOU SVORKU, připojíš na kostru auta. Černý kabel (pro zápornou svorku) dáš seshora skrz bateriovou upevňovací svorku přímo na vývod baterie - měřák ukáže nulu. Pak tu svorku z baterie sundáš směrem nahoru - vlastně ji navlékneš na měřicí kabel jako prsten - tím se proud do té doby tekoucí přímo kostřicím kabelem donutí bez přerušení téct měřákem. A když nemáš svorku, která umožňuje takové navléknutí na kabel, před sundáním ji opatrně uvolníš, posuneš ji k jedné straně a kabel připojíš k vývodu baterie těsně pod svorkou - abys při odpojování svorky směrem nahoru udržel měřicí kabel v kontaktu s vývodem baterky...
Je tento návod vůbec v pořádku??
Proč tam píše, že červený kabel jde na kostru?
Proč je to celé tak složitě pojaté, když by přece mělo jít udělat, že jeden konec měřáku dám na odpojený kabel baterie a druhý na kontakt baterie?
Dá se říct, že tento předešlý návod je uplně mimo?
To je tím, že neznáš základy elektrotechniky. (Také si pleteš význam pole "citace").
Ale jinak jsou odpovědi:
Ano, návod je v pořádku.
Červený kabel jde na kostru, protože proud prochází směrem kostra > záporný pól baterie. Ručkovému měřidlu to není jedno.
Složité to je proto, protože nesmí dojít k odpojení baterie od vozidla, některé elektronické obvody by mohly "zapomenout" pracovat (u moderních aut).
Mimo je tu někdo jiný...
Díky za odpovědi, jen z nich cítím podle mě zbytečné výpady na moji stranu.
Jak jsem psal, nerozumím tomu, tak mě tak berte pokud možno a trochu trpělivosti.
Po vašem vysvětlení teda konečně chápu proč je návod v pořádku, děkuju.
A k tomu PUčku.
Otevřel jsem ho, našel tam spálený díl a přikládám fotky.
Je tohle teda důvod proč to nefunguje? Nebo toho může být zničeného mnohem víc?
Má cenu to někomu (nebo sám) dávat na opravu? Nebo byste to hodili rovnou do koše?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 20 2011, 11:32 Předmět:
neonProto napsal(a):
...Já jsem při tom měření nepostupoval podle následujícího návodu, ale tento návod mě hodně navedl k tomu, jak jsem to posral:
citace:
Dost jednoduše - uvolníš šroub na svorce, která spojuje baterku s kostrou auta - jako bys chtěl baterku "odkostřit", ale nebudeš ji odpojovat. Připravíš si měřák, přepnutý na měření VELKÝCH PROUDŮ - to znamená co největších hodnot, které jdou na měřáku nastavit. Červený kabel od měřáku = ten, který dáváš při měření na KLADNOU SVORKU, připojíš na kostru auta. Černý kabel (pro zápornou svorku) dáš seshora skrz bateriovou upevňovací svorku přímo na vývod baterie - měřák ukáže nulu. Pak tu svorku z baterie sundáš směrem nahoru - vlastně ji navlékneš na měřicí kabel jako prsten - tím se proud do té doby tekoucí přímo kostřicím kabelem donutí bez přerušení téct měřákem. A když nemáš svorku, která umožňuje takové navléknutí na kabel, před sundáním ji opatrně uvolníš, posuneš ji k jedné straně a kabel připojíš k vývodu baterie těsně pod svorkou - abys při odpojování svorky směrem nahoru udržel měřicí kabel v kontaktu s vývodem baterky...
Je tento návod vůbec v pořádku??
Proč tam píše, že červený kabel jde na kostru?
Proč je to celé tak složitě pojaté, když by přece mělo jít udělat, že jeden konec měřáku dám na odpojený kabel baterie a druhý na kontakt baterie?
Dá se říct, že tento předešlý návod je uplně mimo?
Nějak ten návod poznávám Nejdůležitější na něm je asi to sousloví "měřák přepnutý na měření velkých proudů" - těch 300mA neboli 0,3A , které jsi na měřáku měl, je totiž pro tenhle účel zoufale málo. Po odpojení baterky se navíc vybijí všecky filtrační kondenzátory, které jsou ve veškeré v autě připojené elektronice - a ty se pak při připojování znovu nabíjejí. Během prvních milisekund se chovají skoro jako zkrat a proud odebíraný pro jejich nabití je značný - řádově desítky ampér. Proto jsem popsal i celý ten cirkus s prostrkáváním měřicího hrotu skrz přípojnou svorku baterie - jedině tak se totiž nepřeruší připojení baterie ke zbytku auta a k nárazovému proudu nabíjejícímu filtrační kapacity nedojde.
U toho PUčka došlo k odpálení měřicího odporu pro proudový rozsah - tzv. BOČNÍKU. Já bohužel jeho hodnotu neznám, ale myslím že se tady najde někdo, kdo má buď PUčko funkční, nebo má jeho schéma a bude ochotný Ti tu hodnotu napsat - jen pozor na to, s jakou tolerancí ten odpor použiješ - když bude mít velkou odchylku, nebude měření proudů po opravě vůbec přesné.
No vida, než jsem to napsal, máš schéma na tapetě... Jestli mne oči neklamou, mělo by se jednat o odpor na schématu označený jako R11 s hodnotou "j875", neboli 0,875Ω. Tuhle hodnotu asi budeš těžko shánět, ale měla by se dát poskládat a s pomocí přesného měřáku i nakalibrovat - a pak připájet na místo sčudlé součástky. Jen orientační výpočet mi vyhodil hodnoty 1,1Ω a 4,3Ω paralelně - s odchylkou +0,106% vyjde požadovaná hodnota bočníku (použil jsem Davidusův prográmek - viz jiné vlákno v tomto fóru). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne pá květen 20 2011, 11:41, celkově upraveno 1 krát.
Díky za odpovědi, jen z nich cítím podle mě zbytečné výpady na moji stranu....
Napsal jsem, že neznáš základy elektrotechniky. Pak jsem ještě naznačil, že jsi v odborném názoru mimo. Pokud jsem se tě tím dotknul, tak se omlouvám, ale žádný prospěch ti to nepřinese...
A k té PU120: Mám k ní takřka srdečný vztah, vlastním ji od r.1968 a měřím s ní dodnes. Za tu dobu přežila mnoho spálených 4A pojistek (na obrázku v hnědé izolační trubičce) a mnoho jiných přetížení. Je to nezmar a pokud neulítla skleněná ručička a nebo se nepoškodil tišťák pod přepínačem, je snadno opravitelná.
Ale jedno je jasné: k měření v autoelektrice se příliš nehodí, protože max. proud 3A je příliš malý.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 20 2011, 11:49 Předmět:
2 masar - kdyby tazatel dodržel ten "zbytečně složitý" návod, nic by neodpálil - jde o problém s měřením klidového odběru auta, který jsem pomáhal řešit na jiném fóru. Problémy dělá některá z řídicích jednotek, která se po vypnutí zapalování a uzamčení vozu odmítá "uspat" - a po odpojení baterky a jejím novém připojení (třeba pro připojení měřáku do série s baterií) je odběr minimální = jednotka se uspala nuceným vypnutím napájení, takže nežádoucí odběr není jak zjistit. Kdyby býval dodržel postup, chybu by měl dávno nalezenou... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8820 Bydliště: Valachy
Zaslal: pá květen 20 2011, 11:51 Předmět:
Dle nabídnutého sch. zkus identifikovat poziční číslo toho spáleného rezistoru a na sch. zjistíš jeho hodnotu. Když se ale podíváš po všech okolních, tak vidíš, že nemají "normalizované" hodnoty - tj., jsou to tzv. "zákaznické" (výrobcem vyrobeny "na míru" pro zákazníka).
I ten tvůj bude mít určitě nějaké "hausnumero" - tj. sehnat originální hodnotu bude nadlidský úkol. Přesnou hodnotu budeš muset vytvořit poskládáním několika jiných hodnot tak, abys docílil hodnoty požadované.
Najdi někoho, do tomu hoví lépe než ty, nech to opraví - nebo to poser*eš naultimo. Ty se bohužel řadíš mezi ty, co měří proud, či odpor v el. zásuvce
A urážet se (na názory - můj, či kolegů) je z tvé pozice bohužel neopodstatněné _________________ Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
EKKAR: to je nahodicka
Ano, vim, ze to je moje hloupost, ze jsem nedodrzel navod.
Ale ciste prakticky - mame stareho favorita, nema ani radio, tak tam bych klidne mohl merit mezi baterii a kabelem, ze? A pri vypnutem klicku bych se mel obavat, ze 3A na meraku muzou byt prekroceny?
Taky dekuju moc za popis opravy/problemu, sam to teda neopravim, jeste jsem ani v zivote nepajel a cist schemata neumim, ale aspon vim, ze to ma cenu resit.
masar: taky moc dekuju za reakce a taky se omlouvam, pokud zbytecne vyskakuju. Jestli jeste mohu - ta pojistka, proc je v izolacni trubicce? Delam spravne kdyz ji shrnuju, abych se na ni podival? A je mozne, ze pojistka vypada v poradku a presto se spalil ten proudovy odpor? Jen tak pro info, do budoucna - pri vymene te pojistky se tam musi znovu davat i ta izolacni trubicka?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 20 2011, 12:03 Předmět:
Izolace na pojistce je proto, aby se při zakrytování spodním dílem futrálu ani při přimáčknutí k jiným dílům ničeho nedotkla - a nezkratovalo se něco. Stáhnout trubičku je normální - stejně jako ji před zakrytováním nasadit zpátky.
A ten odběr je značný i při vypnutém klíčku - stačí, že je u nějakého spotřebiče připojený odrušovací člen a už máš jeden elektrolytický kondenzátor, který se při připojování baterky NÁRAZOVĚ nabíjí. Jsou to tisíciny sekundy, než se proud ustálí na pár desítkách až stovkách mA (v případě tvé poruchy - normální je proud menší než 0,1A = 100mA), ale během těch několika zlomků sekundy je proud opravdu velký - mnohokrát větší, než snese PU120 přepnutý na 300mA. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jestli muzu jeste porad otravovat, tak jiny ale podobny dotaz.
Mame jeste doma PU140 a ten se nezda, ze by meril.
Jak byste v takovem pripade postupovali? Jak zjistite, v cem muze byt problem? Dekuju
udělat tak, že jsem odpojil + kabel a na kontakt baterie jsem dal jeden konec měřáku (nejsem si jistý jestli + nebo -) a druhý na kostru auta.. kravina, že?
No ak si meral prud baterie (nie odber ako v navode), tak je to ako pises, kravina.
Tento prud je niekolko stoviek amperov.
EKKAR: dekuju moc za venovany cas, asi jsem moc velky amater, ale kdyz premyslim nad tim tvym navodem, tak jsem si vlastne nebyl jisty jestli ho vubec dobre chapu.
Jak jsem to udelal ja, ze jsem dal jeden konec meraku na konec baterie a druhy na kostru, tak to byla volovina, chapu. Ale ten tvuj postup je vlastne rozdilny "pouze" v tom, ze se ten odpojeny kabel baterie bude zaroven dotykat toho konce meraku, ktery se stale dotyka konce baterie, spravne? Mozna jsem zas vedle, ale tim padem, kdyby mi na chvilicku ujela ruka a ten kabel jsem oddalil od konce meraku, tak jsem to spalil, tak jako pri tom mojem postupu? Fakt se omlouvam, pokud to cele nechapu.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 1 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.