Zaslal: so prosinec 15 2018, 12:49 Předmět: ČKD tyristor
Zdravím.
Dostaly se mi do rukou tyristory ČKD T200/1200. Má to dvě elektrody které jsou ze slabého vodiče. Jeden je červený a druhý bílý. Tak jsem se chtěl zeptat, jestli by mi někdo prosím neporadil co je co.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 16 2018, 19:24 Předmět:
OMA50 napsal(a):
Používají se běžně v elektrických lokomotivách na dráze např.ve dvojsystémových lokomotivách ESO.
Žádný lokomotivy na dráze nikdy označení "eso" neměly. Je to jen přezdívka vycházející z dřívějšího označení dvojsystémovýho provedení podle tzv. Kryšpínova systému, kdy (ještě před zavedením čistě číselnýho označení vycházejícím z evropskýho registračního kódování v roce 1987) označení řady lokomotivy sestávalo z až tří písmen, dvou nebo tří větších a tří až čtyř menších číslic. Písmena udávaly trakční systém = systém pohonu stroje. Parní trakce žádný písmeno neměla, elektrická stejnosměrná měla E, střídavá S, motorová T v případě lokomotiv a M u motorovejch osobních vozů. Elektrický vysokokapacitní osobní jednotky alias "panťáky" měly EM/SM podle použitý trakční soustavy. Úzkorozchodný lokomotivy měly navíc písmeno U za písmenem označujícím trakci (parní úzkorozchodný tak měly jen to U), dva prototypy turbínou poháněnýho stroje z plzeňský Škodofky nesly označení TL. Pro dvojsystémový lokomotivy, schopný jezdit na stejnosměrný i střídavý trakční soustavě bylo označení ES plus příslušný číselný označení, který v Kryšpínově systému popisovalo i další vlastnosti lokomotivy (počet hnacích náprav, zaokrouhleně maximální rychlost a zaokrouhleně hmotnost na jednu nápravu). Tohle označení zaniklo přechodem na označení podle Mezinárodní Železniční Unie - k 31.12.1987, od 1.1.1988 přešly ČSD a po nich i ČD/ŽSR na nový označování jen číslicovým kódem. Existující typy označovaný řadou ES499.0; ES499.1 a ES499.2 dostaly nový označení začínající číslicí 3, i když přezdívka vycházející právě z písmen čitelnejch i jako "eso" jim zůstala s výjimkou typu ES499.2/371 a 372 - ty jsou známější jako "bastard", protože z důvodu požadavku schopnosti provozu i na východoněmecký trakční soustavě 15kV 16,67Hz byla jejich regulace učuněná jako odporová = zastaralá už v době vzniku. Modernější vícesystémový mašiny už původní Kryšpínovo značení nikdy nedostaly, v tabulkách jim proto tohle svérázný a zajímavý číslování chybí. Tyristorovou pulzní regulaci pak samozřejmě neměly jenom vícesystémový lokomotivy, ale začínalo se s jejím nasazením u stejnosměrný trakce nejdřív u posunu (E458.1 "žehlička" alias "tyristorka" - nový označení řady 111) a v pozdější době i v traťový službě (E499.3 "peršink" neboli nově řada 163) - v provozu se poznaly podle hlasitýho a podle rychlosti jízdy tón měnícího bzukotu právě těch trakčních tyristorovejch měničů ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: ne prosinec 16 2018, 23:10 Předmět:
Při jeho použití budeš muset zohlednit,že tyhle tyristory jsou docela "tupý" na otevírání,to G chce někdy docela velkej proud,aby sepnul.Obvyklej driver tolik proudu nedá a budeš ho muset doplnit nějakym bufferem,co zvládne 200-500mA.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31873 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po prosinec 17 2018, 0:32 Předmět:
No, "tupý" - jak se to vezme. Když si představíš, že to je součástka, která má přídržnej proud v řádu desítek ampér a maximální spínanej špičkovej proud v řádu kiloampér ... tak ten práh citlivosti Gate kolem 200-300mA není zas tak vysokej ... Jasně že to není KT508 s přídržným proudem pár desítek mA a prahovou citlivostí Gate někde mezi 2 a 5mA ... Prostě ta přechodová oblast má svý rozměry (kvůli plošnýmu proudovýmu zatížení přechodu) a nějak se musí nasytit těma nosičema náboje - a je jedno jestli majoritníma nebo minoritníma, prostě ten náboj tam musíš dodat chca nechca - a pokud to máš udělat dostatečně rychle, abys přechod(y) nedržel moc dlouho v lineárním stavu a nesčudil ho(je) vzniklou tepelnou ztrátou, musíš do Gate holt navalit nějakou tu stovku mA ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6067 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: po prosinec 17 2018, 0:51 Předmět:
EKKAR napsal(a):
No, "tupý" - jak se to vezme. Když si představíš, že to je součástka, která má přídržnej proud v řádu desítek ampér a maximální spínanej špičkovej proud v řádu kiloampér
Možná trošičku přeháníš. Je to dost prehistorický typ, ale parametry by měl cca odpovídat T955-200-12 a ten má neopakovatelný proudový impuls ITSM 4 kA.
Buzení gejtu 3 V/300 mA.
Založen: May 29, 2006 Příspěvky: 94 Bydliště: na západ od Plzně
Zaslal: po prosinec 17 2018, 1:24 Předmět:
Kdysi, než nám zrušily uranový doly, jsme podobnýma tyristorama honili těžní stroj o výkonu cca 4 MW. Co si tak matně pamatuji, tak do gatu šli dva impulsy. Ale to je asi tak všechno co mi z toho uvízlo v hlavě.
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: po prosinec 17 2018, 11:05 Předmět:
To je mi celkem jasný,když je to 200A/1200V tyristor.A zrovna s KT508 bych ho nesrovnával,spíš třeba s KT706 nebo T911-16-12,tam je to okolo 20-50mA a to by drivery zvládnout mohly.Těch 300mA tak možná UAA145(vypadá podobně jako MBA810) a ten je docela vzácnej. Zatím nechávám stranou rychlý tyristory jako TR922,u těch je Ig vysoký i při jejich proudu katodou 25A.
BTW.Tyristory GE (např.C180AX) jsou vybavený "amplifying gate",ale nevim jak moc se ten nárok na Ig sníží proti normálním tyristorům.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.