Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18673 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: ne březen 21 2021, 11:31 Předmět: PRAKTICKÉ zkušenosti s cykloelektro-motorem a jeho řízením
Zdravím přispívající . Byl by někdo ochoten se podělit s PRAKTICKÝMI zkušenostmi s BLCD 3f. cykloelektromotorem a jeho řízením ? Mezi lidem běží info , že po vypojení konektoru s hally jede pohon dál-zkušenost . Další jiná zkušenost při poruše jednoho či více snímačů ? Názory si nechte , prosím , na vnitřní rozjímání , stejnětak PWM kartáčových motorů . Zde o to nikdo nestojí . Děkuji
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6607 Bydliště: Praha
Zaslal: ne březen 21 2021, 13:27 Předmět:
BLDC regulátory běžně používají pro snímání polohy rotoru za běhu průběh indukovaného napětí v zrovna nebuzené fázi. Proto je rozběhnutý motor schopen běžet bez hallů. Hally se používají při rozběhu u motorů, kde je potřeba slušný kroutící moment, třeba modelářské letecké BLDC hally pro jednoduchost nemají a rozbíhají se prostě tak, že je regulátor nabudí postupně nabíhající frekvencí a věří se, že se motor synchronně rozeběhne. Stojící a pomalu se točící motor totiž v zovnba nebuzené fázi nic nedá a není tudíž podle čeho synchronizovat buzení. Jak se zachová regulátor při poruše jednoho z hallů, záleží na tom, jak je to autor firmware naprogramoval. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6607 Bydliště: Praha
Zaslal: ne březen 21 2021, 15:14 Předmět:
Víš, co mi můžeš? Odpoj si za běhu motor a nasbíráš praktické zkušenosti s hašením hořícího regulátoru, případně baterek. Jestli je ten BLDC v bicyklu, elektroscooteru, nebo v modelu je úplně jedno, je to principielně pořád totéž a odlišnosti nejsou v tom, kde je to použité, ale hlavně a zejména v tom, co je naprogramované v procesoru, který to řídí. Elektroscooter s 4.5 kW BLDC motorem a pár modelů letadel s BLDC mám, postavil jsem v dřevních dobách regulátor pro modelářský BLDC, takže mé zkušenosti s tím jsou celkem i ty praktické. Když se mi ten elektroscooter dostal do rukou, tak jeho regulátor byl kompletně vyhořelá smradlavá krabice, takže jestli jezdíš na elektrokole, tak si s tím radši moc nezahrávej, ať nedopadneš podobně. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18673 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: ne březen 21 2021, 15:41 Předmět:
Neodpověděl jsi mi ani na jednu otázku . Naopak chci koupit nějaký šrot a opravit si ho . Proto sháním rady z PRAXE . Regulátorů je v chině mraky . Takže čekám rady pro všechny , komu se chce v tomto oboru bastlit . Ale dojmy průjmy .
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6607 Bydliště: Praha
Zaslal: ne březen 21 2021, 16:09 Předmět:
Tos ovšem v úvodu nezmínil. Pokud seženeš šrotový motor, tak hally klidně vyměníš, to je to nejmenší, ložiska vyměníš a v extrému i převineš vinutí, když bude třeba a bude se ti chtít se s tím patlat. V podstatě jako nejhorší bych viděl, pokud uletí z lepení neodym a rozšrotuje se mezi rotorem a statorem, to může být motor tak na mraky, že o opravitelnosti nebude řeč. Na téhle legraci není drahý ani tak motor, či regulátor, ale baterky, ty budeš řešit jak? A dle mého názoru rozumné elektrokolo má motor ve šlapacím středu, nikoli v náboji kola. Na ježdění pro rohlíky je to ale jedno a vyhoví i ten motor v náboji. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18673 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: ne březen 21 2021, 16:17 Předmět:
Jako zdroj jsem objednal aku zde na foru jinde zmiňované . Už jsem vyškolen , že středový motor je pohromou při vybití aku . Domů nedošlapeš . To při nábojovém v pohodě . Při laboraci dám pochopitelně do přívodu navíc pojistku , i když budu mít v elektronické- objednáno s integrovaným balancerem 5A . On se dá koupit i set za 6 litrů mimo aku . Montáž 20 minut . Známý byl někde na veletrhu a dělal neznalého . Bylo mu sděleno , že jedna brněnská firma vyhazuje naražená kola do šrotu . Nyní litujeme , že nevzal kontakt .
Bude záležet na řídící jednotce zda ty hall senzory potřebuje nebo ne. Setkal jsem se s elektrokoly která měla motor s hall senzory (9pin konektor motoru) u kterých po odpojení hall senzorů od řídící jednotky kolo dál normálně fungovalo, protože tam podle mě byla použita jednotka která ty senzory nevyužívala.
Ale většina normálních kol která mají 9pin motor, při odpojení hall nebo poruše některé z nich nefunguje (většinou motor pouze cukne). Vyměnit ty senzory v motoru jdou poměrně jednoduše (někdy je potřeba pro otevření motoru spediální klíč). Mám dokonce udělaný jednoduchý tester na ty hall senzory, který připojím přes ten kulatý 9pin konektor k motoru (testuje, při otáčení motorem, kromě 3 snímačů polohy i čtvrtou hall sondu která v motoru slouží jako snímač rychlosti)
Naposledy upravil sr71 dne ne březen 21 2021, 21:38, celkově upraveno 1 krát.
Odpoj si za běhu motor a nasbíráš praktické zkušenosti s hašením hořícího regulátoru, případně baterek
no nevím, v ekolech se hrabu poměrně často, ale nemyslím si že by měl při opojení motoru regulátor shořet, vlastně jsem snad ještě nikdy neviděl vadný regulátor který by byl doslova vyhořelý
...tak hally klidně vyměníš, to je to nejmenší, ložiska vyměníš a v extrému i převineš vinutí, když bude třeba a bude se ti chtít se s tím patlat. V podstatě jako nejhorší bych viděl, pokud uletí z lepení neodym a rozšrotuje se mezi rotorem a statorem, to může být motor tak na mraky....
Převíjet doma vinutí si vůbec nedokážu představit i když samozřejmě netvrdím že to nejde. S uvolněnými magnety, které jsou lepené na vnitřní průměr oběžného pláště (nebo jak to nazvat) se setkávám poměrně často, jsou ale kromě lepení na ten podklad navíc i "přimagnetované", takže jsem nikdy neviděl že by ten magnet uletěl a dostal se tam kam nemá, naopak ve většině případů, i když jsou odlepené magnety všechny, to po rozebrání motoru není pohledem poznat že jsou odlepené
..Už jsem vyškolen , že středový motor je pohromou při vybití aku . Domů nedošlapeš . To při nábojovém v pohodě..
tohle si úplně nemyslím, protože určitě záleží jaký středový motor - zrovna minulý týden jsem jel kousek, na kole se středovým motorem bosch (vypnutým) a naopak mě překvapilo že mi pocitově připadal ten odpor při šlapání jako na normálním kole (ale pravda jel jsem jen kousek, takže je možné že na delší vzdálenosti bych změnil názor)
Naposledy upravil sr71 dne ne březen 21 2021, 22:39, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1730 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne březen 21 2021, 22:03 Předmět:
Tak jak to čtu už se těším až budu starej jako vy, pořídím elektrokolo a nebudu se muset dřít. No budu si muset počkat, je mi 67 ztak počítám že v 70 by to mohlo být aktuální.
Jinak praktické zkušenosti - jízda z Kraslic do České Lípy, účastník s elektrokole to třetí den vzdal, na hřebenu není až tak snadné kolo nabít, zvlášť když my ostatní přespíme tam kde večer padnem. No a to bych chtěl vidět, kde tu věc nabijete cestou od Baltu...
Ono pritom nejde dokonca ani o to nabíjanie, elektrické bicykle nie sú zďaleka taká výhra, ako by sa na prvý pohľad zdalo Sú totižto oveľa ťažšie a majú úplne na figu prevodové pomery, pretože sa automaticky počíta s pomocou motora, ale ani s ním to do kopcov či pri akcelerácii nie je med lízať - kamoš kúpil nový český elbike za 1700€ a keď zistil, že ma pri akcelerácii nepredbehne a do kopca je onedlho v prdeli komplet (ja mám väčšiu kazetu 11-42z namiesto originálu 11-34z a s jeho prevodmi ani s motorom nestíha a za krátky čas sa začne prehrievať a vyhodí chybu), tak bol nasratý ako šľak a viac ho nechce ani vidieť A má stredový pohon, ktorý by som ja osobne nechcel - reťaz za chvíľu v rici, nemožnosť rekuperácie, takže každý kopec dolu nielen nenabíja baterku, ale zároveň o to viac zoderie brzdy atď - ja osobne by som kúpil jedine s motorom vpredu, takže obe kolesá hnané, v teréne by to mohlo fungovať celkom dobre
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6607 Bydliště: Praha
Zaslal: po březen 22 2021, 18:05 Předmět:
Problém je, že si ten kolega koupil elektrokolo v ceně slušného hardtailu bez motoru. Kamarád má elektrokolo Treka cca za dvojnásobné peníze a to kolo dle mého názoru nemá chybu. A to jsem rozhodně zastáncem kola šlapacího, nikoli motorového a tvrdím, že nejdůležitější parametr kola je jeho nízká hmotnost. Motor by měl být ve středu kvůli rozložení váhy, v terénu je špatně jak těžké přední kolo, tak těžké zadní kolo. A závod ve zrychlení proti motoru prostě nejde vyhrát, jemu to klidně hrabe na trávě i na nejtěžší převod, to nohama prostě nedáš. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: út březen 23 2021, 0:00 Předmět:
Ja som si ebajk postavil sám, okolo roku 2005, sadu som kúpil ešte v Prahe, na slovensku ešte neboli. Adaptoval som starú skladačku, vzadu sú 3Pb 12V/15Ah aku (vážia spolu cca 12kg), rýchlosť max.22 km/h, dojazd bez šlapania 33km na jedno nabitie. Predné koleso 20". Do menšieho stúpania ma motor vytiahne bez pomoci, pri väčšom treba prišľapnúť. Max. prúd regulátora je 18A pri napätí 36V. Najazdil som za tie roky na ňom zopár tisíc km, vymenil som 4sady aku. Najviac som ho ocenil po porážke na pravú časť tela, kedy som ťažko hýbal pravou nohou a rukou, kedy som mohol vypadnúť von do prírody a nepotreboval som vozíček.
Motor má sily dosť, len ak sa dá do 28"kolesa, už toľko sily do kopca nemá, zato dokážete ísť vyššou rýchlosťou, možno až štyridsiatkou.
ebajk.jpg
Komentář:
Velikost:
288.6 kB
Zobrazeno:
87 krát
_________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.