Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Dobíjení na zahradní sekačce

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2714

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 15:50    Předmět: Dobíjení na zahradní sekačce Citovat

Mívá elektronika regulace dobíjení ochranu proti nesprávnému připojení baterie? Je to obecný dotaz, neptejte se proto na typ sekačky, nemám ho k dispozici.

Předpokládám správně, ze obsahuje usměrnění napětí z magneta motoru a zapíná dobíjení podle napětí baterie, neomezuje však maximální proud do baterie, takže při zkratu kabelů k baterii a nastartované sekačce mohlo dojít k poškození elektroniky dobíjecím nadproudem?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12074
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 16:02    Předmět: Citovat

kulikus napsal(a):
Mívá elektronika regulace dobíjení ochranu proti nesprávnému připojení baterie? Je to obecný dotaz

na obecný dotaz, obecná odpověď . . .
. . . ne.
kulikus napsal(a):
Předpokládám správně, ze obsahuje usměrnění napětí z magneta motoru . . . a neomezuje však maximální proud do baterie, takže při zkratu kabelů k baterii a nastartované sekačce mohlo dojít k poškození elektroniky dobíjecím nadproudem?

. . . ano.

regulátor bývá obvykle "zkratovací"
to znamená, že udržuje maximální napětí pro baterii.
co to udělá při přepolování baterky za běhu, to jen bůh ví . . .
. . . na přívodech k baterii by měla být pojistka,
ale kdo si tam nastrká hřebíky, vyhoří a začne od píky . . .

https://youtu.be/GpaVgUfi0Xo?t=1m54s
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2714

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 17:48    Předmět: Citovat

Smile to je hymna!

Myslíš paralelní regulátor a předřazeným srážecím odporem? Ten by měl zkrat na výstupu vydržet pokud ho opravdu neošidili při návrhu.
Tak asi otočení polarity baterie byla ta příčina.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12074
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 17:57    Předmět: Citovat

kulikus napsal(a):
Myslíš paralelní regulátor a předřazeným srážecím odporem?

ano, ale extra srážecí odpor tam nebývá, funguje tam obvykle dohromady vnitřní odpor usměrnění a alternátorových cívek . . .
ten altík víc nedá a měl by vydržet provoz téměř do zkratu.
kulikus napsal(a):
Ten by měl zkrat na výstupu vydržet pokud ho opravdu neošidili při návrhu.

obvykle to bývá dost ošizeno
a jediná ochrana bývá pojistka u baterie.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19553
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 19:04    Předmět: Citovat

Neošizené regulátory snesou i přepólovanou baterii, i když to bývá na hraně: mezi zkratovacím regulátorem a baterkou je dioda, která brání vybíjení baterky, když regulátor zrovna sepnul do zkratu. Ostatně, kdyby regulátorem tekl i proud baterie, tak nepříklad tyristorový regulátor by vůbec nerozpojil, a zůstal by ve zkratu.
Proč píšu, že to bývá na hraně: zrovna jsem instaloval do skútru novou baterku 12 V / 7 Ah, která má psaný startovací proud 120 A, a to je pouze hodnota, kterou ta baterka krátkodobě vydrží, do zkratu ten proud dá i trojnásobný!
Přitom dioda v tom regulátoru se proudem so 120 A nesmí protavit během 20 ms. To obráceně pólovaná baterka dá sice méně, ale podstatně déle. Pojistka by měla vyběhnout jako první, ovšem, jestli tam je. Čili regulátor s usměrňovačem to vždy nějakým způsobem odnese.

Pro pochopení principu, jak ten zkratovací regulátor dobíjení alternátorem s permanentními magnety funguje, koukni sem, už jsme to tu nedávno rozebírali. Skutečně správná pojistka může zabránit poškození vinutí alternátoru při zkratu "v palubní síti", ale ani ta nemusí zabránit protavení diod(y) v regulátoru, když připojíš baterku opačně, potažmo následnému protavení spínacích prvků, když ji pak k takto poškozenému regulátoru připojíš správně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
monterjirka



Založen: Jun 14, 2003
Příspěvky: 2794
Bydliště: Blížejov

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 19:22    Předmět: Citovat

A protože neznáme některé podrobnosti, tak je třeba naznačit ještě jednu možnost.
Stará dynama, která začala dávat proud (napětí...) díky zbytkovému magnetismu, a až se to rozběhlo, "nějak" to fungovalo. Tam stačilo dát obráceně baterku a nebylo žádnou vyjímkou, že se dynamo "přemagnetovalo", dávalo polaritu, která pro baterku byla v pořádku, ale např. pro autorádio znamenala rychlý konec...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2714

PříspěvekZaslal: ne červen 11 2017, 22:45    Předmět: Citovat

Hille, díky za podklady. Dají se takové regulátory otevřít a opravit?

Dám tam před baterii elektronickou pojistku proti přepólování baterie, ale trochu to upravím pro běžné optočleny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
denis15



Založen: Jun 21, 2005
Příspěvky: 641
Bydliště: Opava

PříspěvekZaslal: po červen 12 2017, 6:26    Předmět: Citovat

Dyť ty regulátory se dají koupit od 300kč tak co opravovat. Mají je v prodejnách dílů na scootery. Na ochrany se vyprdni, označit dobře kontakty a kabely, aby to bylo imunní. Předpokládám, že u sekačky je dobíjení baterie jen kvůli nabití na start, tedy opravdu stačí nejlevnější regler na chinascooter. Dokonce jsem s úspěchem použil na vodním scooteru i zahradním traktorku-tam je tedy daný lepší regler, ale furt nestál balík jako origo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: po červen 12 2017, 6:48    Předmět: Citovat

Dej tam normální pojistku, aby vydržela s rezervou nabíjecí proudy a na výstup nabíječky obrácenou diodu, která vydrží "přepalovací" proud pojistky


prepol.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  prepol.png
 Velikost:  1.78 kB
 Staženo:  110 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: út červen 13 2017, 6:12    Předmět: Citovat

ok1hga napsal(a):
kulikus napsal(a):
Mívá elektronika regulace dobíjení ochranu proti nesprávnému připojení baterie? Je to obecný dotaz

na obecný dotaz, obecná odpověď . . .
. . . ne.
kulikus napsal(a):
Předpokládám správně, ze obsahuje usměrnění napětí z magneta motoru . . . a neomezuje však maximální proud do baterie, takže při zkratu kabelů k baterii a nastartované sekačce mohlo dojít k poškození elektroniky dobíjecím nadproudem?

. . . ano.

regulátor bývá obvykle "zkratovací"
to znamená, že udržuje maximální napětí pro baterii.
co to udělá při přepolování baterky za běhu, to jen bůh ví . . .
. . . na přívodech k baterii by měla být pojistka,
ale kdo si tam nastrká hřebíky, vyhoří a začne od píky . . .

https://youtu.be/GpaVgUfi0Xo?t=1m54s


To nemusi byt pravda. Teoreticky je tam len jedna cievka a 3A dioda a nejako to nabija. Zaleci od vyrobcu motora a od toho ako velmi chcel setrit. Ano je aj moznost regulatora.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
denis15



Založen: Jun 21, 2005
Příspěvky: 641
Bydliště: Opava

PříspěvekZaslal: út červen 13 2017, 10:06    Předmět: Citovat

V tom případě je baterie na jednu sezonu, protože AGMko to déle nedá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.22 sekund