Dobrý den, dostali jsme za úkol vypočítat tyto 2 příklady, ale jelikož si nevím rady tak se obracím na vás jestli by nebyl někdo hodný a nepomohl mi :/
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31880 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 21 2016, 19:38 Předmět:
Jo. A potom ten vypočítanej odpor pomyslně zařadíš do série mezi baterku a startér. Nezapomeň, že ty kabely jsou dva = počítají se jako v sérii, nebo jeden o dvojnásobný dýlce. Přechodový odpory mezi kontaktama (kleště na baterky) nedokážeš určit, tak je pro jednoduchost zanedbej - ale na konec to tam napiš, že nebylo možno je přesně určit a proto nebyly započítaný. Pro úplnost nezapomeň zahrnout do výpočtu i vnitřní odpor startéru a akumulátoru. Odpor startéru můžeš vypočítat z údajů o příkonu, odpor baterky můžeš vzít jako konstantu o hodnotě zhruba 0,001Ω (pro jednodušší výpočet, on sice taky kolísá, ale dejme tomu...). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6609 Bydliště: Praha
Zaslal: po listopad 21 2016, 20:44 Předmět:
Trochu mi tam chybí uvedené napětí baterky, lze ale považovat za pravděpodobné, že to bude 12V, pak je tam úsměvné, že kabel z hypermarketu, byť takhle trapného průřezu, bude z mědi, spíš z poměděného hliníku. Stejně mě fascinuje, že se jim to poměďování hliníku vyplatí, mědící proces musí být ukrutný opruz.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7942 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: po listopad 21 2016, 21:02 Předmět:
Nedělejte z toho vědu a nemotejte študákovi hlavu. Pro daný příklad je dán tvrdý zdroj proudu o napětí 12V, spotřebič 1.2kW (při 12V =0.12 Ohm). Takže spočítat odpor kabelů. Odpor spotřebiče už známe. Ve stejném poměru bude i napětí na kabelech a altíku. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17797 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po listopad 21 2016, 23:54 Předmět:
Ale jen ať se seznamuje s realitou. Zrovna před tejdnem měli v Lidlu startovací kabely u kterých bylo napsáno, že jsou vyrobený z materiálu odpovídajícímu mědi průřezu 16mm2. Přitom průměr i s izolací byl necelých 5 mm. Už jsem dlouho ze školy, kabely se dělají z něčeho víc vodivýho než z mědi? Nebo se změnila fyzika? _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31880 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út listopad 22 2016, 0:31 Předmět:
Vodič s průřezem 16mm² má průměr 4,5mm (čistá kružnice). Takže těch těsně pod 5mm v průměru, pokud tam nebyla žádná masivní izolace, by i mohlo tu plochu mít ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3369 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: út listopad 22 2016, 12:52 Předmět:
No ale to nebyla vodivost, nýbrž ohebnost a ta je u slitin železa/hliníku podstatně horší
A teď vážně, mám kabely 25mm2 mědi, tam kde s káblama alá lidl MB ani neškytl s mýma sme natočili v pohodě. Ono i při pohledu na to připojení svorek ledacos napoví. Jenže s tím mým kabelem i kdybych to nenastartoval, můžu na nich auto odtáhnout (a nebo taky za jejich cenou koupit nějakou noname 70Ah aku)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31880 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út listopad 22 2016, 13:08 Předmět:
Hele, startovací kabely jsou vodiče elektriky, na odtah si musíš koupit tlačný lano ... A i s těma pouhejma žížalkama ze supermarketu jsem z baterky formana dokázal nastartovat dýzlovej dvoulitr Santafé vod Hnůjdeje - jen to chtělo trochu fištrónu a asi 15 minut času ...
breta1 napsal(a):
Dobrý učitel by dal jedničku tomu, kdo by napsal, že zadání je nesmysl, protože chybí údaj o napětí aku.
Dobrej učitel by hlavně tuhle podmínku do zadání sám doplnil. Jinak v dnešních učebnicích (hlavně fyziky a příbuznejch předmětů - elektriku nevyjímajíc) je tolik vynechanejch podmínek úloh, kde je autor "myslel jako že to je samosebou", že kdyby se za to měli autoři učebnic věšet, neměl by ty učebnice brzo kdo psát ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7942 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: út listopad 22 2016, 18:56 Předmět:
breta1 napsal(a):
Dobrý učitel by dal jedničku tomu, kdo by napsal, že zadání je nesmysl, protože chybí údaj o napětí aku.
.
Pravda, nedošlo mi, že se může jednat o napětí 24V a nebo taky trabanta se 6V. Ale třeba to bylo v celkovém zadání. My vidíme je část úlohy. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17797 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út listopad 22 2016, 22:40 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Vodič s průřezem 16mm² má průměr 4,5mm (čistá kružnice). Takže těch těsně pod 5mm v průměru, pokud tam nebyla žádná masivní izolace, by i mohlo tu plochu mít ...
Ekkare, 16 mm2 poznám. A snad nechceš srovnávat 16m2 drátu a lana, lano je vždy větší. V kleštích byla nabodovaná maximálně dvaapůlka. Na ní izolace tlustá tak 1,5-2 mm. Děláš, jako kdybys nikdy ty okradený startkabely v supermárketech neviděl. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31880 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út listopad 22 2016, 22:45 Předmět:
Skoro o ničem vypovídající "test" startovacích kabelů: http://www.auto.cz/startovaci-kabely-zradci-v-nouzi-77518
kdyby k tomu aspoň přiložili fotky jednotlivejch produktů a napsali odběry, který jednotlivýma káblama tekly při startu toho kterýho motoru, dal by se udělat lepší obrázek o kvalitě a "qaliťe". Jak už jsem napsal vejš, i s menším průřezem jde nahodit velkoobjemovej agregát za předpokladu, že máte aspoň čtvrt hodiny času a v tý době dokážete delším připojením oživit jeho vlastní velkokapacitní baterku = v podstatě ji ze slabšího auta aspoň částečně dobijete zdrojem napětí 14,5V (samozřejmě musí běžet motor a je lepší, když běží na zvýšený otáčky než na volnoběh = aspoň 1500RPM). Auto s úplně odpojenou baterkou bude samozřejmě odkázaný čistě na proud převáděnej přímo kabelama ze "zdrojovýho auta" a tam už menší průřez ničím ojebat nejde ...
Celeron napsal(a):
... A snad nechceš srovnávat 16m2 drátu a lana, lano je vždy větší.....
Sám takový "dobíjecí kabely" vozím trvale v autě - mají čistej průřez asi 2,5mm² a na jinej účel, než oživení baterky se nehodí. Teď na zimu mám jinej kufřík a v něm mám smotaný poctivý 25mm² Cu lana s hydraulickým lisem nakrimpovanýma okama a kleštěma od svářečky ... Ale až od loňskýho podzimu, kdy jsem si je sám ubastlil. Minulou zimu jsem je nepotřeboval ani jednou (ani pro sebe, ani pro jiný), zatímco v létě jsem pomocí těch slabších "dobíjecích" oživoval hnedle několik aut ... Vypadá to, že se buď Češi naučili na zimu se starat o baterky, nebo že během jara a léta vyjíždí víc těch. co se o baterku nestarají vůbec ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.