Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Použití PC ventilátoru do auta

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
flanel



Založen: Oct 01, 2007
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 10:03    Předmět: Použití PC ventilátoru do auta Citovat

Ahoj kolegové bastlíři,

chtěl bych se zeptat na názor:
- zda je PC ventilátor schopný operovat i na automobilové síti (napětí by mělo dosahovat 14V při bežícím motoru, tedy při nabíjení autobaterie)
- zda FDB ložiskám nemohou vadit vibrace ve vozidle

Chtěl bych použít konkrátní větrák, ke kterému jsem už i položil na CZC fóru stejný DOTAZ (zatím bez reakce)

Už dříve jsem pro takovýto účel pořídil malý ventilátorek s MagLev ložiskem ale nevydržel snad ani hodinu provozu (na motorce s elektronickým zapalováním). Nepovedlo se mi určit co na něm přestalo fungovat (kvůli nerozebiratelnému pouzdru ložiska). Zda-li odešlo ložisko, BLDC elektronika nebo samotné vinutí. Ventilátor jsem nahradil jiným, se standartními kuličkovými ložisky a napájení jsem opatřil pevným stabilizátorem napětí na 12V. Slouží bez problému už přes rok se stovkami neběhaných hodin.

(trochu jsem váhal jestli téma nezaložit pod součástkami, ale ventilátor už přecijen nepovažuji za součástku) Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6613
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 10:11    Předmět: Citovat

Předřadil bych mu malý odpor, za něj k zemi transil, řekněme 16V a šup s tím do auta. odpor bych volil tak, aby na ventilátoru bylo při běžícím motoru přibližně nominálních 12V, jeho funkce je ale hlavně zvýšit výstupní odpor zdroje kvůli transilu. Na motorce s největší pravděpodobností ventilátor nepřežil napěťově.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
flanel



Založen: Oct 01, 2007
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 10:42    Předmět: Citovat

Má transyl nějakou výhodu oproti zenerově diodě? Na 12V se dělají taky.

Nicméně mě děsí případ, kdy by řekněme větráček odešel a přes transyl by šel veškerej proud pro který by byl dimenzovaný předřadný odpor, řekněme 0,33A. Při úbytku na transilu 12V by se na něm tímpádem ztrácely 4W tepla a to si nejsem jist jestli by vůbec zvládl...
Z tohohle důvodu se mi víc líbí standartní stabilizátor napětí, kterej při poruše nebude topit vůbec a při provozu bude odvádět jen teplo odpovídající zátěži, tzn. při běžícím motoru 2V*0,33A = 0.66W což by se snad mohlo uchladit i bez chladiče...

Šlo mi spíš o to, jestli je to vůbec nutný... dovedu si představit že to zapalování může v el. síti způsobovat napěťové špičky které tu BLDC elektroniku mohly odpálit. V takovém případě by mohl stačit i vyhlazovací kondenzátor s předřadnou usměrňovací diodkou (aby se proud nevracel do systému). Nicméně auto do kterého to plánuji montovat, je starej mechanickej diesel, takže jediný "špičky" v síti očekávám od alternátoru...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6613
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 10:49    Předmět: Citovat

Proto je ten transil na vyšší napětí, než je provozní, proud jím žádný neteče, jen ořeže špičky. A píše se transil, ne transyl.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7829
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 10:56    Předmět: Citovat

Na motorkách si spousta lidí dodělávala dodatečné chlazení z PC větráků, bez nějakých komplikací to připojili přímo na napájení. Ale Zakyho řešení je takové jistější.
Jinak pokud by ventilátor měl fungovat jen při nastartovaném mototru, dal by se použít nějaký LD stabilizátor.

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19556
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 12:13    Předmět: Citovat

Zaky to pojistil, ale jde to i bez transilu: mám vyzkoušený ventilátor 12 V v palubní síti 12 V jen přes jakousi odrušovací tlumivku z autorádia, vždyť si nebral ani 200 mA. Sloužil do rozpadnutí nosníků auta.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 15:21    Předmět: Citovat

On ten větrák umí fungovat i na 16V, takže se dá připojit na přímo, ale vzhledem k rušení na něm vznikajícím, použil bych tlumivku, jak píše Jarda, nebo LC filtr.
_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3375
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 15:52    Předmět: Citovat

Jaký rozměr (resp průtok a tlak) potřebuješ? Vím o něčem automotive Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
flanel



Založen: Oct 01, 2007
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 16:27    Předmět: Citovat

Děkuji za odpovědi,

Zaky: uz rozumim, takze myslis ze tam mohly vznikat spicky dokonce nad 16V a ty ze to odpalily, jo? Taky to znamena ze spicky do 16V by se pri tvem reseni na vetrak bez problemu dostaly, ale jak uz tu bylo receno, nemely by mu vadit... (za pravopis se omlouvam spletl jsem si to tuaim s nejakym olejem Wink )

Kvicala_r: jde mi prave o to ze je ten vetrak velky a hlavne prusvitny. Ma totiz zakryvat vetraci mrizku stresniho svetliku v obytnem voze. Ta mrizka je ctvercova o rozmerech 24cmX24cm. TADY je ta mrizka docela pekne videt. (Jsou tam dve desky s meziprostorem kudy proudi vzduch)
Tlak a prutok neni ani zdaleka tak dulezity jako nejaka rozumna spotreba (aby se v aute pres den neupekl pes) a hlucnost. Rikal jsem si ze v idealnim pripade bych tam dal nejaky predimenzovany ventilator ktery bych termistorem reguloval, idealne pres nejaky PWM modul.

MetalGod & Hill: Tlumivka uz je na me vyssi divci. Dovedli byste me nasmerovat jak bych ten LC filtr postavil?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 17:02    Předmět: Citovat

Ziadnymi spickami sa zaoberat nemusis, to je somarina, okrem toho v obytaku mas aj vnutorny akumulator, nielen motorovy, takze na nom uz tym duplom ziadne spicky nebudu. Rovnako ta ani ziadny filter trapit nemusi, ten ventilator takisto nenarobi nijaku paseku. Chces povedat, ze na streche nemas ziadne solary, ked ta trapi co najmensia spotreba? Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: čt červenec 14 2016, 17:20    Předmět: Citovat

Tu mas inspiraciu, mozes psiskovi pustit aj klimu Wink


IMG_20150725_202856.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  IMG_20150725_202856.jpg
 Velikost:  297.88 kB
 Staženo:  89 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
flanel



Založen: Oct 01, 2007
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: pá červenec 15 2016, 10:51    Předmět: Citovat

No i vnitrni akumulator je pripojen k alternatoru, takze minimalne od nej by pri bezicim motoru (v pripade ze bych treba zapomnel vetrak vypnout) nejake spicky prichazet mohly. Nicmene, ja si prave nebyl ani moc jistej, jestli treba ten vetrak prezije bez problemu tech 14V, ktere v siti mohou zustat i po vypnuti motoru. Jak jsem psal v uvodnim prispevku, jeden vetracek mi uz odesel...

K fotce: Je to opravdu pekne opanelovanej obytnak, nicmene to neni zrovna nejlevnejsi zalezitost (nehlede na nenechavost nekterych spoluobcanu), stejnetak jako elektricka klimatizace. Obzvlastepak ve srovnani s neklady na vetracek Wink Odtah prehrateho vzduchu mi zkratka prisel jako prvni logicky krok k ochlazeni interieru...

Ale kdyz uz jsme to nakousli, jakou klimu bys doporucil? Zvazoval jsem pouzit nejaky ultrazvukovy atomizer na vodu a vyuzivat odparneho tepla. Nicmene do dusledku jsem se tim jeste nezabyval a forum kvuli tomu jeste ani neprohledaval. Omlouvam se za spamovani threadu. Embarassed
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: pá červenec 15 2016, 11:27    Předmět: Citovat

Ked zvazis, aky maly vnutorny odpor ma akumulator, tak cez niekolkometrove kable nejake spicky nemaju sancu preniknut, okrem toho taketo elektronicke ventilatory v pohode preziju aj viac ako 20V, aspon co som viackrat skusal...Co sa tyka klimy, tak vzhladom na slabu izolaciu stien obytaku nema moc zmysel spekulovat s nejakym vodnym odparovanim, ale ani odsavanim tepleho vzduchu, jedine klima urobi citelny rozdiel. Odporucit mozem vzhladom k pouzitiu jedine FreshJet 1100, ta jedina ma rozumny odber, ktory nie je velky problem pokryt solarmi na velmi obmedzenej vyuzitelnej ploche - inak zase az take drahe to nie je, ceny sa vyrazne znizili, vsetky dokopy maju 1kW a stali 1000€ - v porovnani s cenou obytaku je to zanedbatelna cena. Nenechavost zlodejskych smejdov ta v pripade takychto panelov nemusi vobec trapit, su lepene priamo na strechu a ukradnut ich nehrozi ani omylom Wink Ale pokial uz chces pouzit ten ventilator, tak urcite nech fuka dole na psa, nie aby odsaval von...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund