Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Inverze analogového signálu 4,4V - 0,7V
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jakuceli



Založen: Aug 12, 2015
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 9:38    Předmět: Inverze analogového signálu 4,4V - 0,7V Citovat

Zdravím,

prosím o radu, řeším problém v mém autě Renault Scenic, který je vybaven elektronickou škrtící klapkou, v ní je krokový motorek, a dvě odporové dráhy (nejdou vyměnit, je to celek za cca 7000,-), jedna odporová dráha je zřejmě v určitém místě vadná avšak v závislosti na vyšší teplotě těla klapky. Klapka má vstupní napětí +5V pro obě dráhy, přičemž první (vadná) má výstupní signál cca 0,6V až cca 4,4V a druhá 4,4V až 0,6V, signály jsou lineární a souběžně se měnící. Já bych chtěl pro 100% potvrzení vady první dráhy, použít signál z druhé dráhy, invertovat jej a poslat ho jednotce. Prosím jestli někdo nevíte o nějakém schématu, odkazech, informací atd. Nějaké schéma jsem našel, bohužel v obvodech se moc nevyznám, takže třeba viz. na obrázku níže nejsem schopen doplnit hodnoty součástek. (jestli je to vůbec obvod co potřebuji).

Případně děkuji za reakce Kuba



invert_analog.png
 Komentář:
Obraceč signálu

Stáhnout
 Soubor:  invert_analog.png
 Velikost:  2.71 kB
 Staženo:  84 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Nakadah



Založen: Oct 06, 2013
Příspěvky: 1320
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 10:57    Předmět: Citovat

Neřešitelné tvým způsobem. Řešitelné jenom nákupem nové klapky. Jedna dráha snímá přímo pozici škrticí klapky (TPS - ovládáš přímo plynovým pedálem), druhá je pro pozici mechanismu nastavovače škrtící klapky - ten motorek s mechanismem (ECU nastavuje a udržuje správné volnoběžné otáčky).

Nevím jak je to u Renaultu, ale třeba Audi má negativní průběh signálu pro TPS a pozitivní pro nastavovač škrtící klapky. Ty dráhy jsou spojené paralelně, je to dvojitý napěťový dělič. Napájení +5V z ECU.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka525



Založen: May 22, 2013
Příspěvky: 325
Bydliště: Psáry JN79GW

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 11:31    Předmět: Citovat

Jestli jsem to správně pochopil, ty bys chtěl zapojení, které bude mít vstup 4,4V - 0,6V a výstupní signál 0,6V - 4,4V. Tohle by nebyl problém. Nejsem si jistý jestli to vyřeší tvůj problém s klapkou.
Předpokládám, že by to šlo řešit jedním až dvěma operačními zesilovači. Takové schéme ale nedokáži vysmahnout takhle od boku. Nad tím bych potřeboval chvilku přemýšlet. Druhá možnost je použít MCU. Stačil by na to i ten nejmenší z řady ATtiny. To bych zase od boku vysmahnout dokázal. Jestli ti do večera neporadí někdo něco šikovného, tak se na to podívám.

_________________
Jirka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12527

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 12:29    Předmět: Citovat

Třeba takto:
Wink



převodník.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  převodník.png
 Velikost:  7.71 kB
 Staženo:  97 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jakuceli



Založen: Aug 12, 2015
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 12:35    Předmět: Citovat

Nakadah napsal(a):
Neřešitelné tvým způsobem. Řešitelné jenom nákupem nové klapky. Jedna dráha snímá přímo pozici škrticí klapky (TPS - ovládáš přímo plynovým pedálem), druhá je pro pozici mechanismu nastavovače škrtící klapky - ten motorek s mechanismem (ECU nastavuje a udržuje správné volnoběžné otáčky).

Nevím jak je to u Renaultu, ale třeba Audi má negativní průběh signálu pro TPS a pozitivní pro nastavovač škrtící klapky. Ty dráhy jsou spojené paralelně, je to dvojitý napěťový dělič. Napájení +5V z ECU.


Možná přesně nechápu jak to myslíš, já jsem tu moji klapku měl rozdělanou a ty dráhy jsem zkoušel očistit, a v té klapce je hřídelka přímo spojena s motorkem a na té hřídelce mezi motorkem a tou klapkou je takový jezdec ten má na sobě čtyři stírací (2 a 2 budou propojeny) kontakty protože tam jsou čtyři dráhy respektive 1 sbírací + 1 odporová (0,6V až 4,4) a 1 sbírací + 1 odporová (4,4V až 0,6V). Plynový pedál mám zakončen také potenciometrem, takže mě lanko nejde přímo na klapku, ale do poťáku, ten pak dává info do ECU a ta zas posune klapku, a zpětně jdou dva signály (0,6V až 4,4V + 4,4V až 0,6V), a ten jeden asi vynechává. Auto mě po záhřátí motoru na nějakou teplotu při startování padne do nouzového režimu, nereaguje pedál, auto je pojízdné, ale otáčky jsou řízeny jen podle nějakých nouzových hodnot ECU, když ujedu párset metrů, auto jakoby schládne (cca teplota vody pod 90°), vypnu motor, nastartuju znovu a jedu bez problému. Diagnostika píše: snímač polohy škrtící polohy a číslo chyby (ted ho z hlavy nevím, ale při hledání na netu, to je konkrétně chyba dráhy 1 - 0,6V až 4,4V). Měřil jsem multimetrem odpory, chovají se dobře, lineárně stoupají a klesají. Také jsem si napíchl dva mulťáky přímo na signály z klapky, napětí nevypadalo, že by nějak zlobilo, samozdřejmě je možné, že to multimetrem ani nezjistím, třeba je to mikropřerušení. Jsem z toho trochu na prášky, protože koupit klapku za 7litrů a pak zjistit, že to byl jiný senzor,....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jakuceli



Založen: Aug 12, 2015
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 12:37    Předmět: Citovat

Jirka525 napsal(a):
Jestli jsem to správně pochopil, ty bys chtěl zapojení, které bude mít vstup 4,4V - 0,6V a výstupní signál 0,6V - 4,4V. Tohle by nebyl problém. Nejsem si jistý jestli to vyřeší tvůj problém s klapkou.
Předpokládám, že by to šlo řešit jedním až dvěma operačními zesilovači. Takové schéme ale nedokáži vysmahnout takhle od boku. Nad tím bych potřeboval chvilku přemýšlet. Druhá možnost je použít MCU. Stačil by na to i ten nejmenší z řady ATtiny. To bych zase od boku vysmahnout dokázal. Jestli ti do večera neporadí někdo něco šikovného, tak se na to podívám.



Jo přesně, díky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jakuceli



Založen: Aug 12, 2015
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 12:37    Předmět: Citovat

masar napsal(a):
Třeba takto:
Wink



Díky, testnu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 12:48    Předmět: Citovat

Jde také o to, jakou hodnotu ty snímací potenciometry mají.
To zapojení s OZ má totiž vstupní odpor 10k, kdyby to mělo příliš zatěžovat, zvolil bych R1,R2 řádově větší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frpr666



Založen: Dec 28, 2009
Příspěvky: 1051

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 12:55    Předmět: Citovat

Pan masar mě předběhl... Shocked
Alespoň vyzdvihnu výhodu, že MCP602 funguje na 5V a má R/R výstup. Takže bude stačit stabilizovaných 5V jak pro ref., tak pro op.amp samotný.



demo9.png
 Komentář:
můj oblíbený op. amp. MCP602

Stáhnout
 Soubor:  demo9.png
 Velikost:  16.53 kB
 Staženo:  123 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Nakadah



Založen: Oct 06, 2013
Příspěvky: 1320
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st srpen 12 2015, 16:41    Předmět: Citovat

Nebude ti to fungovat. Marna snaha, ver mi. Stejne nakonec koupis novou a nebo mozna se stestim sezenes funkcni z vrakace (to stesti je tak 50/50).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jakuceli



Založen: Aug 12, 2015
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: čt srpen 13 2015, 6:32    Předmět: Citovat

Tak obvod je složen, a na stole funguje, Ještě mě bylo doporučeno dát tam stabilák na těch 12V, tak je tam taky. Takže uvidíme odpoledne, co to bude dělat v autě.

Zatím děkuji mnohokrát všem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jakuceli



Založen: Aug 12, 2015
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: čt srpen 13 2015, 6:36    Předmět: Citovat

Nakadah napsal(a):
Nebude ti to fungovat. Marna snaha, ver mi. Stejne nakonec koupis novou a nebo mozna se stestim sezenes funkcni z vrakace (to stesti je tak 50/50).



Uvidíme, já tomu věřím. Z vrakáče bych ji asi nekupoval, není tam žádná jistota jak dlouho by mě vydržela. Kdybych měl třeba ten motorek spálenej, tak koupím z vrákače klapku. Ale koupit klapku kvůli špatné odporové dráze (klapka většinou 15let stará) to nee. Dík, napíšu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12527

PříspěvekZaslal: čt srpen 13 2015, 10:37    Předmět: Citovat

jakuceli napsal(a):
Ještě mě bylo doporučeno dát tam stabilák na těch 12V, tak je tam taky...

Ano, ale pro stabilizaci na 12V je třeba napájecí napětí o 2-3V vyšší, což při stojícím motoru nedosáhneš. Raději použij stabilizátor např. na 9V a trimrem napětí +2.5V dostav. Wink
p.s. Schema je principiální. Pro praktické použití v autě je vhodné filtrovat napájecí napětí a popř. i signálová napětí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TubeGuru



Založen: Dec 21, 2011
Příspěvky: 514
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: čt srpen 13 2015, 16:24    Předmět: Citovat

Zdar, a proč nepoužít obyčejnou Zenerovu diodu s Uz=12V s patřičným omezovacím odporem?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7441

PříspěvekZaslal: čt srpen 13 2015, 18:51    Předmět: Citovat

Protože její stabilita bude o řád nižší než toho stabilizátoru. Nejde o napájení, ale o vytvoření stabilní reference pro ten invertující OZ.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund