Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

CCCP elektrika k železnici
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ondrero



Založen: Nov 10, 2013
Příspěvky: 17

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 11:26    Předmět: CCCP elektrika k železnici Citovat

Zdravím, potřeboval bych pár rad při zapojení železnice.

Zde jsou fotky:

http://ondrero.rajce.idnes.cz/Zeleznice_CCCP/

Velká černá bedna je stabilizátor napětí a jde z něj 220V.

To červené je regulátor rychlosti vlaku.
Ale je na 127V.

Jen tedy nechápu jak to tenkrát mohlo fungovat. Leda by někdo upravil ten stabilizátor na 127V.

A ještě jak zapojím tu starou koncovku na dnešní zásuvky co mají ochranu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4038

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 11:38    Předmět: Citovat

Tak to změř. Pokud nemáš čím, připoj na výstup stabilizátoru žárovku na 220V a uvidíš, co z něj leze. Ostatně, ono by si to zasloužilo zjistit, zda to není autotrafo, aby tě to nezabilo s tou vidlicí. Stejně tak ten regulátor.
_________________
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12062
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 13:05    Předmět: Citovat

ten regulátor bude na pouze 127V !!!
Jak to bylo na Rusi opravdu nevím, ale v některých částech Prahy se používalo 120V ještě začátkem osmdesátých let . . .

z fota je patrné, že regulátor má na výstupu pevných 13V pro světýlka a další vybavení,
A na prostředním kontaktu regulovatelných 5 až 13V na ovládání lokomotivy.
(75VA, 50Hz)

Ta černá krabice bude pravděpodobně převodní trafo z 127V na 220V pro jiný spotřebič na 220V do domácnosti s rozvodem 127V a nijak s modelovou železnicí nesouvisí.



regulator1.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  regulator1.jpg
 Velikost:  216.93 kB
 Staženo:  105 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 13:09    Předmět: Citovat

Ruské zásuvky asi nemají zemnící kolík. Když jsme kupovali takový ty ruský digitální hodiny, tak se u vidlice nožem uřezávaly po bocích ty půlkruhy. Tam u toho Tvýho výrobku to je na výměnu vidlice.
Jinak pokud je ten černý přístroj nějaký oddělovací trafo z nějakou zvláštní stabilizaci, tak bych to jednoduše změřil..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 13:23    Předmět: Citovat

Je tam napísané 220V - teda to bude napájané zo siete. Má to ručné nastavenie.

Ja to vidím tak, že pri vstupnom napätí cca 150-220V sa výstup dal nastaviť na 220V.
A keďže je to s ručným nastavením, je to skoro určite regulačný autotransformátor a v prípade opačného zapojenia z toho dostaneš pri vstupe 220V výstup nastaviteľný na 120V.

Ale ako už bolo upozorňované - ide o priame spojenie so sieťou!

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 13:36    Předmět: Citovat

No, autotransformátor by to být teoreticky nemusel, kdyby se jednalo o trafo, kde by byl primár na 127V a sekundár by byl regulovatelný podobně, jako byla jedna česká nabíječka na akumulátory. Víc by pověděl ohmetr.
Změříš, zda existuje nějaký spojení mezi vstupem a výstupem. Pokud ano, jde o autotransformátor a tudíž je jeho použití krajně nebezpečné. Pokud ne, zkusil bych to ještě na napěťovou odolnost a pak použil. Nejspíš by jsi musel použít nějaký transformátorový snižovač na 110V (těch pár voltů podle mě chybět nebude)..

Mezi krajníma (šrobovýma) svorkama je stálých 13V, mezi levou a prostřední je proměnných 5V až 13V. to znamená, že prostřední proti pravý je to přesně obráceně.. (proti směru otáčení voličem) Takže to nemusí být autotransformátor.. Víc než těch 127V bych tam nepřiváděl, mohlo by to shořet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ondrero



Založen: Nov 10, 2013
Příspěvky: 17

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 18:05    Předmět: Citovat

Hmmm tak ta černá bedna dává cca 240V Sad

Jen teda nevím proč to bylo v krabici s mašinama a proč jsem nenašel něco čím tenkrát udělali těch 127V pro červený regulátor.

Takže musím sehnat něco co mi ze zásuvky udělá kolem 120V a na to pak připojím červený regulátor?

Třeba něco takového?

http://lhotsky-elektro.irsy.net/subdom/lhotsky-elektro/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=560&Treeid=16&Itemid=5
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4038

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 18:10    Předmět: Citovat

Červené regulační trafo má 75VA, tak ta verze za 367Kč by ti stačila, ale BACHA, u toho vedlešího je napsáno, že je to autotrafo, tohle možná také. Autotrafu by bylo lépe se vyhnout.
_________________
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ondrero



Založen: Nov 10, 2013
Příspěvky: 17

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 18:30    Předmět: Citovat

No já jsem úplný lajk v elektrice.
Zapojím si maximálně něco v autě, nebo doma zásuvku.
Takže pokud říkáš že něco nebrat, tak tě musím poslechnout.

Protože:

Autotransformátor je transformátor, mající společnou část primárního a sekundárního vinutí.

Využití autotransformátoru je tam, kde není nutné galvanické oddělení primárního a sekundárního vinutí.

A to teda nevím co znamená Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hifista



Založen: May 15, 2005
Příspěvky: 751
Bydliště: U Ostravy

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 18:31    Předmět: Citovat

Ta červená věc je běžné trafo pro napájení modelové železnice, jenže na127V. Jeho hojná obdoba v tuzemsku je z výroby NDR (mám dojem že typ byl TZ1). Pro napájení příslušenství mělo honotu napětí 16V stř. Dá se i dnes v inzerci dosti často zakoupit, takže by bylo po probélmu.
Jinak je možno napájení 127V vyřešit jednoduše, pokud by bylo k dispozici mohutné síťové trafo ze starého Rubína, Elektronu a dalších, které vždy mělo na primáru vinutí s odbočkou na oněch 127V a použilo by se tudíž jako autotrafo.
Proč nezměříš tu černou věc, v jakém rozmezí to reguluje?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4038

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 18:33    Předmět: Citovat

Autotrafo, ondrero, znamená to, že sekundár je přímo spojený se sítí. Za jistých okolností to lze použít - především tam, kde se sekundáru nikdo nemůže dotknout - což NENÍ tvůj případ. Hledej tedy normální trafo s odděleným primárem a sekundárem.

Použití autotrafa není úplně vyloučené, ale v tom případě si to nech zapojit od elektrikáře!

_________________
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31860
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 18:47    Předmět: Citovat

Už jsem mu poslal link - http://www.tme.eu/cz/details/58-0100-115-s/toroidni-transformatory/talema/# ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 19:17    Předmět: Citovat

Pokud použiješ kvalitní trafo 230/110, máš to z principu oddělený.
Ale podle obrázku bych to doopravdy viděl na hybrid, kdy je primární vinutí připojeno na 127V a sekundár je vyroben jako regulovatelný "autotransformátor".. Jak říkám ohmetr poví víc.. Ale každopádně bych tak starý přístroj schoval do sklepa (kdoví, jakou má sběratelskou cenu) a kolejiště napájel moderním zdrojem - Třeba 12V střídavých a regulace triakem, nebo tyristorem v můstkovým usměrňovači.. Nebo se snad používají speciální napáječe pro modely.. Nevíš, v jakým je ten regulátor stavu a taky nevíš, kdo se Ti kolem toho kolejiště nachomýtne.. Na to pamatuj..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ondrero



Založen: Nov 10, 2013
Příspěvky: 17

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 19:22    Předmět: Citovat

No já to chci právě rozjet a zprovoznit tak jak to je se vším všudy.
V tom bude to kouzlo.
To by bylo jako mít doma Tatraplán a dát do toho motor z Fabie Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne listopad 10 2013, 21:33    Předmět: Citovat

Tak v tom případě platí to s tím ohmetrem a převodním trafem. Kvalitním oddělovacím trafem 230V/110V nic nepokazíš. Pokud použiješ ty "převodníky", co prodávají v obchodech, počítej s nimi jako z autotransformátorem. i když třeba nejsou. Obezřetnost se vyplatí.
Až to soustrojí zapojíš do zásuvky, zkus AC voltmetrem proti uzemnění, kolik je na kostře, popřípadě na výstupu (ty tři svorky) proti uzemnění voltů. Pokud nějaký volty naměříš (nejspíš kvůli kapacitní indukci), vem vadasku a spoj libovolnou část dostupnou dotyku přes vadasku se zemnícím kolíkem u zásuvky. Vypadení chrániče nechť je jedinou nehodou, která Tě odradí od dalšího používání (stále předpokládám, že převodník bude autotransformátor, nebo nějaký triakový hybrid - tahle varianta je ještě horší, než autotransformátor).
A nechce se Ti ten regulátor rozdělat, provést inspekci a nafotit pajšl?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.22 sekund