Založen: May 22, 2013 Příspěvky: 325 Bydliště: Psáry JN79GW
Zaslal: so prosinec 27 2014, 0:00 Předmět: Podivný překlad v Atmel studiu
Potřeboval jsem pracovat postupně s jednotlivými bity int čísla. Vytvořil jsem si tedy proměnnou maska, pomocí které jsem chtěl vybírat jednotlivé bity.
unsigned int maska = 0x8000;
.
.
maska >>= 1;
.
.
očekával jsem že po jednotlivých průchodech budu postupně dostávat masku 0x4000, 0x2000, 0x1000 a pod.
Místo toho jsem dostával 0xc000, 0xe000, 0xf000 a pod.
záhada se vysvětlila, když jsem se podíval do kódu v assembleru. Kompilátor to přeložil následovně:
ASR R25
ROR R24
Chvíli jsem se s tím trápil a pak jsem rezignoval a přepsal zdrojový kod takhle:
pom2 = (maska >> 1);
maska = pom2;
Kompilátor vyměnil insrukci ASR za LSR a vše pracovalo, tak, jak jsem potřeboval. Není to pochopiteně velký problém ale já z principu nerad sviním zdrojový kód zbytečným textem. Zbytečně to bobtná a komplikuje to údržbu. Tak bych rád, pokud to jde, sdělil kompilátoru že nehodlám dělit 2 ale skutečně chci jen posunout bity ve slově. Nevíte někdo, jak to zařídit?
Díky Jirka. _________________ Jirka
Založen: May 22, 2013 Příspěvky: 325 Bydliště: Psáry JN79GW
Zaslal: ne prosinec 28 2014, 19:37 Předmět:
Děkuji za radu. máte pravdu oba AB1 i FRPR666. Já jsem problém popsal zjednodušeně. Ve skutečnosti byla proměnná maska deklarována jako int a v různých místech programu se s mí paracovalo jako s int. Posun jsem dělal ve funkci posun, která dostávala jako parametr proměnnou maska.
int posun(maska)
{
unsigned int maska2;
maska2 = maska;
maska2>>=1;
return maska2;
}
neni to úplně přesné ale principielně to bylo napsáno asi takto. Když jsem to opravil, tj. deklarace unsigned int a práce s proměnnou jako unsigned int, tak to začalo fungovat.
díky Jirka _________________ Jirka
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: ne prosinec 28 2014, 22:00 Předmět:
Jenom pozor na to, že uvedená situace má implementačně závislý výsledek. Nejčastější implementace je právě uvedená, tj. při posuvu znaménkového integrálního typu vpravo se doplňuje znaménkový bit a tak se zachovává znaménko čísla (představíme si, že záporné číslo má směrem doleva nekonečnou řadu jedničkových bitů). Ovšem C++ ISO specifikace pro operátor >> v odstavci 5.8.3 uvádí, že výsledek je implementačně závislý:
"The value of E1 >> E2 is E1 right-shifted E2 bit positions. If E1 has an unsigned type or if E1 has a signed type and a non-negative value, the value of the result is the integral part of the quotient of E1/2^E2. If E1 has a signed type and a negative value, the resulting value is implementation-defined."
Z uvedeného dále vyplývá, že operace >> ve skutečnosti není bitový posuv, ale dělení mocninou 2. Pro čísla uspořádaná little endian (LSB vpravo), což je dnes častý případ, se rozdíl stírá, ovšem pro big endian je to zřetelné. Ač je uspořádání bitů opačné, přesto číselný výsledek >> bude stejný. Obdobně to platí i pro operátor <<.
Toto vlákno ukazuje, jak je důležité dodržovat typovou disciplínu a řešit všechna varování překladače. Už samotné použití
int x;
v oblasti mikrokontrolérů není vzhledem k možné rozmanitosti architektur bezpečné a používaný typ by měl vyjadřovat velikost v bitech. Osobně používám makra, definující typy jako:
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.