Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Světlomet simson s51
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
vlaadkoo



Založen: Sep 16, 2011
Příspěvky: 209

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 12:41    Předmět: Světlomet simson s51 Citovat

Zdravím,chci si dát na simsona světlomět s H4 halogenem ,který má příkon nějakých 55W .
Na simsonu mám 6v/35w cívku pro světlo a tu bych chtěl převinout nebo i klidně koupit na 12v.
Když se to usměrní ,tak by to dalo cca 16V a to už by asi halogen odešel .
Nemám rád když svit žárovky reaguje na přidání plynu ,tak mě napadlo co těch 12v usměrnit ,dát tam kond o nějaké vyšší kapacitě a omezovač ?
Jak tak googlim ,tak ten omezovač je v podstatě stabilizátor na 12v ,
mohl bych k tomuto zapojení použít obyčejný stabilizátor se zenerkou a výkonovým trandem nebo bude lepší jiné řešení ?
U té 6v cívky je ještě nějaké místo na kostře pro více drátu .

Vymotal jsem ji a spočítal počet závitů ,začal jsem ji motat o něco tenším drátem ,jenže já blbec to nedomotal a chtěl jsem to nechat na jindy a mezitím jsem papírek s počtem závitů ztratil Embarassed
Víte někdo kolik závitů má být na 12v ? Díky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jodr



Založen: Jan 20, 2008
Příspěvky: 1376
Bydliště: na vejminku

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 13:02    Předmět: Citovat

Namotej plnou cívku drátem s polovičním PRůŘEZEM, bude to odpovídat a nemusíš závity počítat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 13:10    Předmět: Citovat

Pokud máš k dispozici výkon 35W, navíc chceš stabilní svit, je nejrozumnější cestou nechat těch 6V (nebo možná převinout silnějším drátem) a použít zvyšující měnič s tím, že ten halogen trošku podžhavíš.

Další cesta je místo halogenu výkonová ledka.

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6616
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 13:41    Předmět: Citovat

Už si to nepamatuji úplně přesně, ale mám pocit, že můj Simson měl v reflektoru 12V 35W halogenku a regulaci paralelním regulátorem. Problém byl, že zalitý regulátor byl z výroby nastaven tak, že na žárovce bylo cca 11.5V a svítilo to jak za dušiček. Podložil jsem regulátor tuším 5ti diodami, takže napětí bylo nějakých 14.5V a svítilo to úplně parádně. Cestou k tomu, aby to dobře svítilo, je napájet žárovku správným napětím, obávám se, že 55W žárovku alternátor neuživí. Šel bych určitě cestou paralelního regulátoru nastaveného na vhodné napětí, je to v principu výkonová zenerka, na netu se najde zapojení dost a dost. Ten oživit nějakým zdrojem. Potom navinout zkusmo cívku, jak bylo doporučeno výše, cca poloviční průřez drátu proti 6V vinutí a navinout prostě plnou drátu. Vyzkoušet, od jakých otáček už rozsvítí dostatečně žárovku, pokud by byly otáčky už nepřiajtelně vysoké, zkusit přidat závity, pokud to nepomůže, musí být žárovka s nižším příkonem. Každopádně reflektor nebude svítit naplno při volnoběhu, při nízkých provozních otáčkách by už ale měl. Regulátor musí být stále připojen, jinak si prvním přidáním plynu spálíš žárovku. Určitě nevol cestu stavby jakéhokoli měniče, na žádné motorce to tak žádný výrobce nedělá, oni vědí proč.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vlaadkoo



Založen: Sep 16, 2011
Příspěvky: 209

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 14:12    Předmět: Citovat

Ok díky za rady ,zkusím to vykutit s paralelním regulátorem.
Kdyby to ten 55w halogen neutáhlo ,tak se asi poohlédnu po ledce .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 14:12    Předmět: Citovat

A teď si vyber. Smile

Mimochodem, ta životnost halogenu s napájením o 20% vyšším, než je nominální hodnota, byla určitě úžasná a s dnešníma halogenkama to bude ještě "lepší".

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33991
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 14:14    Předmět: Citovat

V autach sa tiez pouzivaju halogeny oznacene "12V", ale pri nastartovanom motore je v sieti aj 14,5V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 14:28    Předmět: Citovat

Mělo by tam být do 14V, něco málo udělá úbytek na drátech, takže častěji odchází ty (elektricky) blíž k altíku, a termín "jednooké auto" je velmi dobře známý.

P.S. http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,5088.0.html

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6616
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 16:12    Předmět: Citovat

Žárovka asi "trochu" přežhavená byla, ale Simsona jsem měl 5 let, najel jsem na něm něco málo přes 6000 Km a žárovku neměnil ani jednou. Pokud bude tazatel regulátor bastlit a celé to úspěšně rozchodí, jako nevhodnější bych viděl nastavit regulátor tak, aby to svítilo co nejvíc při ještě rozumné životnosti žárovky. Druhá věc je ježdění přes den, kdy by bylo vhodné mít možnost přepnout na režim, aby to svítilo míň a netrápilo žárovku. To už jsou finesy. Každopádně předpokládám, že i v původním 6V provedení tam asi nějaký regulátor musel být, pokud by jen cívka napájela žárovku, musel by být výkon alternátoru naladěn tak, aby při maximálních otáčkách nepálil žárovku a při nižších otáčkách by to asi svítilo ukrutně málo. Pokud by to ale tak bylo, byl by magnetický obvod dimenzován tak málo, že by bylo jakékoli převíjení naprosto k ničemu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 18:02    Předmět: Citovat

Já si taky myslím, že rezerva výkonu tam není (proto se snažím jít cestou minimálních ztrát při zachování stabilního svitu), navíc ten rotor je tvořen permanentním manetem, jestli se tedy nemýlím... Aby to neskončilo výměnou za neodymy poté, co se po přetížení odmagnetuje.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
vlaadkoo



Založen: Sep 16, 2011
Příspěvky: 209

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 18:28    Předmět: Citovat

Jedna past za druhou Cry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 19:04    Předmět: Citovat

Však to můžeš změřit - místo jedné 6V žárovky tam dej dvě paralelně a uvidíš. Klidně zkus přimotat i těch pár závitů drátu navíc.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6616
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 19:12    Předmět: Citovat

Hlavně nevíme, co je to vlastně za verzi Simsona, rotor s permanentními magnety to ale bude určitě, ale různých variant bylo hodně. Skoro bych očekával, že výkon může být omezen průřezem jádra cívky a magnety budou tak nějak větší, tedy širší a většího výkonu by se dalo dosáhnout modifikací cívky na větší průřez jádra. To je ale složité. Jak jsem již psal, žárovka s výkonem 35W tam byla a dle mého názoru svítí dost, je-li na ní dostatečné napětí. Takže bych hleděl 35W zachovat, navinout cívku klidně pro 12V žárovku, tazatel stejně v této chvíli 6V cívku nemá. A k tomu vhodný paralelní regulátor. Ten by se dal případně i koupit jako náhradní díl na 12V Simsona, nebo jakýkoli jiný motocykl. Ještě taky pozor na vzduchovou mezeru mezi rotorem a statorem, nesmí být moc velká.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 19:26    Předmět: Citovat

A v čem je rozdíl mezi 6V a 12V, když pořád do té žárovky půjde jen 35W?
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2014, 19:47    Předmět: Citovat

Jen jako ispirace : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=66765
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund