Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Otáčky motorů dopravních letadel.
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7942
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 10:30    Předmět: Otáčky motorů dopravních letadel. Citovat

Občas si někam zalítnu. Při sledování tahu motorů mě vždycky zajímalo, jaké mají otáčky při vzletu dva obří motory běžných dopravních letadel např B777 nebo A320. Výkon musí být při forsáži ohromný.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17793
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 11:01    Předmět: Citovat

Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95. A dopravácký dvouprouďáky s velkým obtokovým poměrem forsáž nemají, to je spíš jen zaležitost vojáků.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15522
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 11:20    Předmět: Citovat

Je to normální turbínka. Jde o to, co leze z motoru a ne do motoru. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2709

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 13:44    Předmět: Citovat

Celeron napsal(a):
Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95.

πD=8,8m
334m/s×0.95/8.8m=36 ot/sek=2100 ot/min
To mi přijde málo, momo realitu.

_________________
pro mládež - Hamíkův koutek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 13:49    Předmět: Citovat

mi-ro napsal(a):
Výkon musí být při forsáži ohromný.
Z dopraváků měly přídavné spalování (neboli forsáž) snad jen Tu144 a Concorde.
Mi-ro se dotazoval na otáčky motoru - max otáčky turbíny jsou u proudových motorů klidně 10-12tis/min, u některých typů si myslím že i výrazně víc.
U moderních motorů s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravděpodobné že dmychadlo bude mít výrazně menší otáčky než turbína.


Naposledy upravil sr71 dne so březen 04 2023, 13:56, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1621
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 13:52    Předmět: Citovat

Zdá se ti to moc nebo málo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 6323
Bydliště: Husinec-Řež

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 14:02    Předmět: Citovat

No, já o letadlech téměř nic nevím, ale mám zařízení s 200 Hz (12tis/min). Klasické ložisko už to moc nedává a je to na magnetu. U letadla si ty ložiska, které toto přežijou, snad ani nedokážu představit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 14:39    Předmět: Citovat

Mám tady nějakou dobovou tabulku - pomůcku, s letovými režimy motoru pro typ Mig15 (typ který měl období největší slávy před cca 70lety) a otáčky motoru jsou tam uváděny v rozmezí cca 10000 - 12000ot/min. Někde jsem četl že turbína v československém turbovrtulovém motoru M601 točí až 30tis.
Nemyslím si že by 12tis měl být nějaký problém pro vhodně navržené ložisko, vždyť i moderní motocykly podle mě točí okolo 10tis.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 6323
Bydliště: Husinec-Řež

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 14:56    Předmět: Citovat

jo, to jo, bude to hlavně o mazivu a chlazení...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7942
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 15:23    Předmět: Citovat

Si právě nějak nedokážu představit dvoumetrovej větrák s 10k a víc otáček. To by musela být strašná odstředivá síla. Pravda, lopatky jsou snad z nějaké titanové slitiny ale stejně. Vím co je to u podobný turbínky ve vysavači která má taky tak nějak 10-15k/min ale sotva 10cm a stačí pár chlupů na lopatce, celý agregát se rozvibruje že mám strach že se rozletí.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2409

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 15:48    Předmět: Citovat

A co říká Wiki ? [2].
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jenicek



Založen: Dec 28, 2022
Příspěvky: 363
Bydliště: Krakonošovo

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 16:41    Předmět: Citovat

To mě taky zajímá. Třeba u parních turbín na elektrárnách to je přesně jak píše Celeron, nesmí se lokálně překročit rychlost zvuku, protože pak dochází k prudkejm přechodovejm jevům a to je problém.
Tady bych čekal taky něco podobnýho. Čím větší průměr, tím jsou menší otáčky. Takže vysokotlaký části mají větší otáčky ale menší průměry a zase nízkotlaký části větší průměry a menší otáčky.
Ale počkám, jak to je u těch letadel, až sem napíše někdo, kdo to fakt ví Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jamich



Založen: Dec 22, 2013
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 16:53    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6070
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 16:58    Předmět: Citovat

sr71 napsal(a):
U moderních motorů s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravděpodobné že dmychadlo bude mít výrazně menší otáčky než turbína.
Já jsem si tak nějak myslel, že jsou napevno spojené a točí se stejně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
HF_Tech



Založen: Apr 25, 2022
Příspěvky: 675

PříspěvekZaslal: so březen 04 2023, 17:00    Předmět: Citovat

Ten motor není obří. Obří je jen větrák vepředu. Motor je schovaný za ním a má u moderních letadel max 1/3 průměru samotného větráku.
Motor samotný má provozní otáčky někde mezi 5000-12000 ot/min. Ten větrák, co je vidět zepředu má tak 2000-3500 ot/min a konce listů se točí nadzvukově.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.23 sekund